brak logo

Idea Bank

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Anna Niewiatowska
Specjalista w Zespole ds. Rozwoju Zasobów Ludzkich Idea Bank
Absolwentka Uczelni Łazarskiego - ukończyła studia na kierunku ekonomia o specjalizacji psychologia zarządzania na Wydziale Zarządzania i Finansów. Uzyskała także dyplom z zakresu zarządzania zasobami pracy w Szkole Głównej Handlowej. Z obszarem HR związana od ponad 8 lat. Wyspecjalizowana w poszukiwaniach bezpośrednich kandydatów na stanowiska kierownicze średniego i wyższego szczebla oraz w badaniu kompetencji z użyciem narzędzi opartych na analizie zachowań. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu sesji oceny Assessment/ Development Center dla różnych poziomów stanowisk. Doświadczenie w rekrutacji zdobyła realizując projekty dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, logistycznej, medycznej oraz FMCG. Od 2 lat związana z Idea Bankiem, zajmuje stanowisko Specjalisty w Zespole ds. Rozwoju Zasobów Ludzkich. Odpowiada za procesy rekrutacji i oceny kompetencji w ramach centrali oraz sił sprzedaży na terenie całej Polski.
Idea Bank
Liczba pracowników: 2349
Rok założenia: 2010
Adres:
ul. Przyokopowa 33
01-208 Warszawa
Branże:
  • Finanse - Ekonomia - Bankowość
O firmie:
Domeną banku jest obsługa finansowa małych podmiotów gospodarczych; mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Sukcesy: - Najlepszy bank dla firm 2015 magazynu Forbes pod względem oferty, jakości obsługi klienta i innowacji - Najlepszy bank dla mikroprzedsiębiorców w plebiscycie Portfele Wprost 2015 - Najszybciej rozwijający się bank w rankingu Gwiazdy Bankowości Dziennika Gazety Prawnej i PwC - Zwycięstwa w wielu międzynarodowych konkursach m.in. Efma Accenture Distribution & Marketing Innovation Awards, BAI-Finacle Global Banking Innovation Awards, Edison Awards, Stevie Awards, Best in Biz, European Business Awards.

Reklamujecie się jako "najlepszy bank dla przedsiębiorczości". Co przemawia za tym, że nie są to puste słowa i utarty slogan?

Potwierdzeniem tego są nagrody, które zdobywamy oraz zadowolenie naszych klientów. Idea Bank to obecnie najlepszy bank dla firm wg magazynu Forbes, najlepszy bank dla mikroprzedsiębiorców wg tygodnika Wprost, a także laureat wielu zagranicznych nagród z zakresu innowacji, m.in. Efma, BAI, Edison Awards, Stevie Awards, European Business Awards.

Dlaczego to właśnie do przedsiębiorców, zwłaszcza mikro, małych i średnich w pierwszej kolejności kierujecie państwo swoją ofertę?

To grupa klientów z ogromnym potencjałem. Coraz więcej osób zakłada firmy, panuje moda na bycie przedsiębiorcą, w wielu polskich miastach rozrasta się tzw. społeczność startupowa. Wszystko wskazuje na to, że liczba przedsiębiorców będzie rosła. Przez długi czas instytucje finansowe traktowały właścicieli małych firm po macoszemu, skupiając się na klientach indywidualnych lub korporacyjnych.  My zadbaliśmy o przedsiębiorców udostępniając im kompleksową ofertę produktów i usług, która odpowiada na ich potrzeby.

Deklarujecie, że zostaliście stworzeni po to, aby pomagać przedsiębiorcom. Na czym dokładnie polega to wsparcie?

W centrum działalności Idea Banku są przedsiębiorcy – to na nich koncentrujemy się rozwijając swoje portfolio. Udostępniamy im standardowe produkty bankowe, takie jak kredyty, konta czy lokaty, ale również usługi, które wcześniej zarezerwowane były wyłącznie dla dużych firm – księgowość, leasing czy factoring. Idea Bank skupia się także na przedsiębiorcach projektując swoje nowatorskie rozwiązania, takie jak zamawiany przez aplikację Mobilny Wpłatomat, przestrzenie coworkingowe Idea Hub czy platforma do zarządzania firmą Idea Cloud. Idea Bank niesie właścicielom firm pomoc na każdym etapie prowadzenia działalności, np. pomaga uruchomić biznes wraz z Inkubatorem Przedsiębiorczości czy rozwinąć go dzięki wiedzy przekazywanej podczas szkoleń Trenerów Biznesu.

Ale klienci indywidualni również mogą znaleźć w państwa ofercie coś dla siebie. Jakie produkty kierujecie do tej grupy?

Tak. Klienci indywidualni znajdą u nas konta, rachunki oszczędnościowe i lokaty.

Reklamujecie się jako bank, który stawia na innowacyjność. W jaki sposób przejawia się ona w waszej działalności?

Przejawia się ona w rozwiązaniach, które udostępniamy naszym klientom. Jako pierwsi na świecie mamy mobilny wpłatomat zamawiany na aplikację, który przedsiębiorcy mogą zamówić by wygodnie i bezpiecznie wpłacić swój utarg. Jako jedyni mamy także placówki bankowe zaaranżowane na przestrzenie coworkingowe, w których przedsiębiorcy mogą pracować i organizować spotkania biznesowe, brać udział w warsztatach. Prawdopodobnie jesteśmy też pierwszą firmą w Europie, która swój serwis bankowy umieściła w chmurze, i jedyną na świecie, która połączyła system bankowy z księgowością. Za tego typu usługi, a także za nasze działania marketingowe zdobywamy mnóstwo nagród w Polsce i zagranicą. Innowacyjność przejawia się również wewnątrz naszej organizacji, wśród pracowników. Organizujemy konkurs „Mam Ideę”, w którym osoby zatrudnione w banku zgłaszają swoje inicjatywy, pomysły na ulepszenie naszej organizacji. Co miesiąc mogą wygrać atrakcyjne nagrody, a najlepsze zaproponowane przez nich rozwiązania, są wdrażane, przez co wszystkim pracuje się lepiej.

Z punktu widzenia pracownika banku, proszę powiedzieć w jaki sposób praca z firmami różni się od pracy z klientami indywidualnymi?

Obsługa firm wygląda inaczej niż obsługa klientów indywidualnych. Wykonują zdecydowanie więcej i bardziej skomplikowanych transakcji. Profesjonalna opieka i doradztwo są dla nich niezwykle istotne, ponieważ od wielu operacji bankowych zależy powodzenie ich biznesów. Przedsiębiorcy są osobami otwartymi, kreatywnymi, patrzą optymistycznie w przyszłość. Praca z nimi wymaga ciągłej nauki, samodoskonalenia.

Do czego zresztą zachęcacie swoich pracowników. W jaki sposób rozwijacie ich umiejętności?

Pracownik przychodząc do nas do pracy, bez względu na to czy będzie pracować z klientem czy w centrali, przechodzi szkolenie wdrożeniowe, by lepiej poznać organizację, jej strukturę, procedury, i przede  wszystkim produkty. W pierwszych tygodniach pracy może liczyć na wsparcie merytoryczne swojego przełożonego. Pracownicy mogą korzystać także z zewnętrznych szkoleń aby rozwijać się w swoich specjalizacjach, a osoby pracujące z klientem zyskują szkolenia sprzedażowe i produktowe, prowadzone przez wewnętrzne biuro szkoleń. Nasi pracownicy mogą rozwijać się także poprzez wewnątrzfirmowe staże, a także korzystać z wewnętrznych rekrutacji.

Zanim to wszystko nastąpi, trzeba stać się pracownikiem państwa banku. Uchylmy rąbka tajemnicy. Jak wygląda proces rekrutacyjny w państwa firmie?

Najpierw dokonujemy selekcji aplikacji zgromadzonych w bazie rekrutacyjnej. Oznacza to, że wybieramy osoby spełniające określone dla danego stanowiska kryteria. Starannie dobieramy kandydatów, biorąc pod uwagę ich predyspozycje i kompetencje wynikające z przesłanej aplikacji. Kolejny etap składa się z rozmów i spotkań rekrutacyjnych, w które zaangażowany jest rekruter oraz przyszły przełożony osoby zatrudnianej na danym stanowisku. W zależności od stanowiska, o jakie dana osoba się ubiega, może zostać poproszona np. o wypełnienie testu rekrutacyjnego, przygotowanie prezentacji biznesowej, realizację zadania weryfikującego jej umiejętności lub zaproszona na udział w sesji assessment centre. W kolejnym etapie podejmujemy decyzję i informujemy uczestników rozmów rekrutacyjnych o wynikach rekrutacji.

O co najczęściej pytacie podczas rozmów kwalifikacyjnych i jakie umiejętności sprawdzacie?

Pytamy o wcześniejsze doświadczenia, kluczowe projekty, w których brali udział, aby jak najlepiej zrozumieć ich dotychczasową rolę. Sprawdzamy także  predyspozycje do pracy na danym stanowisku poprzez realizację praktycznego zadania np. prosimy o wykonanie próbki pracy (np. w Excelu), przygotowanie prezentacji.  Zdarza się, że realizujemy sesje assessment centre, które pozwalają nam jeszcze lepiej przyjrzeć się kandydatom. Dużą wagę przykładamy do motywacji do pracy, umiejętności współpracy z ludźmi, umiejętności analitycznego myślenia a także radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz elastyczności w działaniu.

Wśród rekrutacji jakie prowadzicie jedna szczególnie przykuła moją uwagę. Oprócz standardowych ofert pracy w oddziałach i call center, poszukujecie również kandydatów do wirtualnego oddziału. Brzmi jak oksymoron. Jaka jest idea wirtualnego oddziału?

Tak, poprzez serwis internetowy udostępniamy tzw. wirtualny oddział, w którym klienci mogą wybrać dogodną formę rozmowy z konsultantem tj. chat, audio lub wideo. Klient kontaktując się z nami przez wirtualny oddział oszczędza czas, ponieważ nie musi odwiedzać stacjonarnej placówki, by załatwić swoją sprawę - teraz może uzyskać pomoc i zrealizować wybrane dyspozycje online.

Dużą część waszych ofert stanowi sprzedaż - ciężki kawałek chleba, mówią ci, którzy przez to przechodzili. Są jednak i tacy, którzy bardzo sobie chwalą to zajęcie. Jakie predyspozycje trzeba mieć, aby skutecznie pracować na tym stanowisku?

Osoba, która chce pracować z klientem musi być bardzo komunikatywna, cechować się wysoką kulturą osobistą, być chętna do pomocy, ale i cierpliwa. Musi być to człowiek ambitny, nastawiony na sukces, potrafiący nawiązywać i utrzymywać relacje z klientami. Natomiast pracownik centrali powinien charakteryzować się kreatywnością, być pełen motywacji i zaangażowania, nastawiony na cel, chcący poszerzać swoją wiedzę i umiejętności. Szukamy nieszablonowych ludzi, którzy są gotowi na nowe wyzwania i będą pasować do organizacji, która przełamuje stereotyp banku, jako nudnej i sztywnej instytucji.

Nawet najbardziej ambitny pracownik potrzebuje czasem bodźca z zewnątrz, który zachęci go do działania. W jaki sposób motywujecie swoich pracowników?

W naszej firmie osoby pracujące z klientem objęte są systemem premiowym, dlatego ich płace ściśle uzależnione są od efektów pracy. W organizacji funkcjonuje również szereg pozapłacowych motywatorów, do których należą: opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, karty sportowe. Staramy się również publicznie nagradzać najlepszych pracowników, cieszyć się z ich sukcesów, aby mogli czuć się u nas naprawdę wyjątkowo.

Gdzie znajduje się państwa centralna i jakich pracowników tam zatrudniacie?

Centrala naszego banku mieści się w Warszawie, znajdują się tu jednostki wspierające funkcjonowanie banku, zatrudniamy osoby na stanowiskach typu back-office. Kandydaci mogą dołączyć do zespołów w obszarze wsparcia, m.in. w departamentach: IT, finansowo-księgowym, zarządzania danymi, marketingu, produktów czy operacji. Charakter pracy różni się w zależności od zajmowanego stanowiska i obszaru, za który odpowiada dana osoba.

W ostatnich tygodniach w Polsce zmienił się rząd, który dużo mówi na temat repolonizacji banków. W jaki sposób wpłynęłaby ona na państwa przedsiębiorstwo?

Nie dotyczy to nas. Jesteśmy w stu procentach polskim bankiem.

Gdy spotkamy się za 5 lat, to jak będzie wyglądał Idea Bank?

Będzie to bank pierwszego wyboru dla przedsiębiorców, silną i rozpoznawalną marką. Zatrudniać będzie ludzi, którzy będą dumni z tego co robią.

Ostatnio dodane oferty pracy przez Idea Bank
Specjalista ds. pozyskiwania i utrzymywania klienta zobacz ofertę
Asystent/ka dyrektora zobacz ofertę
Telemarketer w finansach zobacz ofertę