brak logo

Baker Tilly Poland Sp. z o.o.

Warszawa

Wywiadu udzielił:
Mateusz Kocur
Dyrektor HR w Polsce, Czechach i na Słowacji Baker Tilly Poland Sp. z o.o.
Z Baker Tilly związany jest od lutego 2015 roku. Jest odpowiedzialny za budowanie rozwiązań z obszaru HR wspierających rozwój poszczególnych linii biznesowych w Grupie Baker Tilly oraz za zarządzanie zasobami ludzkimi: procesy kadrowe, rekrutację i selekcję pracowników, szkolenia i rozwój, zarządzanie efektywnością, motywacją i zaangażowaniem pracowników. Wcześniej pracował dla Konica Minolta, gdzie był odpowiedzialny za zarządzanie zasobami ludzkimi w Polsce i Europie Wschodniej. Pracował również jako Konsultant obszaru Kapitału Ludzkiego w dziale doradztwa firmy Deloitte. Jego doświadczenie z tego okresu obejmuje kilkanaście projektów doradczych z różnych obszarów HR dla klientów.
Baker Tilly Poland Sp. z o.o.
Liczba pracowników: 450
Rok założenia: 1990
Adres:
ul. Hrubieszowska 2
01-209 Warszawa
O firmie:
Baker Tilly jest grupą spółek, która oferuje profesjonalne usługi z zakresu rachunkowości, audytu i doradztwa podatkowego oraz biznesowego. Naszym celem jest zapewnienie Klientom w Polsce, Czechch i na Słowacji jak najlepszej obsługi w zakresie Business Processes Outsourcing (BPO), podatków, niezależnego audytu i innych usług finansowych przy wykorzystaniu wiedzy, doświadczenia i globalnych zasobów Baker Tilly International, którego jesteśmy członkiem.

Jakie usługi świadczy firma Baker Tilly?

Jesteśmy grupą spółek, które specjalizuje się w świadczeniu usług profesjonalnych dla biznesu w Polsce, Czechach i na Słowacji. Specjalizujemy się w outsourcingu księgowości, kadr i płac, doradztwie prawnym, podatkowym, audycie oraz konsultingu biznesowym i IT.

W jaki sposób jesteście obecni w Polsce?

Na polskim rynku działamy od 1990 roku. Na chwilę obecną zatrudniamy około 500 osób w trzech krajach: Polska, Czechy i Słowacja. Nasi Pracownicy obsługują Klientów w biurach w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu oraz w Pradze i Brnie w Czechach i w Bratysławie na Słowacji.

Jestem ciekaw jakimi wartościami kieruje się wasza firma?

Dobro Klienta i dobro naszych pracowników. Firma usługowa opiera się przede wszystkim na ludziach. To od pracowników zależy jakość świadczonych usług, dlatego staramy się badać na bieżąco ich potrzeby rozwojowe, tak aby byli odpowiednimi partnerami biznesowymi dla naszych klientów.

Skoro o klientach mowa, to proszę powiedzieć za co cenią wasze usługi?

Jesteśmy firmą elastycznie podchodzącą do potrzeb naszego klienta – jesteśmy w stanie zaadresować praktycznie każdą jego potrzebę w obszarze księgowym, kadrowo-płacowym, prawnym czy podatkowym. Naszą siłą są pracownicy, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach i w każdej chwili są w stanie odpowiedzieć na każde pytanie naszego klienta. Oferując tak szeroki wachlarz usług jesteśmy w stanie kompleksowo obsłużyć każdą organizację, a poprzez oddziały zagraniczne – pomagamy nie tylko klientom w Polsce, ale i ich oddziałom zagranicznym.

Co wyróżnia was na tle konkurencji?

Oferujemy rozwiązania szyte na miarę realnych potrzeb naszych Klientów. Również, relacje, które z nimi budujemy są na najwyższym poziomie, o czym świadczy fakt, że niektórzy Klienci są z nami od 26 lat.

To wystarczająco długi okres, aby mieć na koncie pewne osiągnięcia. Jakimi sukcesami może pochwalić się Baker Tilly?

Stabilnie się rozwijamy i jesteśmy wyczuleni na potrzeby rynku, tworzymy nowe linie biznesowe i nowe usługi dla naszych klientów. W gronie naszych pracowników jest bardzo dużo osób, które pracują z nami kilkanaście lub ponad 20 lat – jest to coś wyjątkowego w naszej branży i lubimy się tym chwalić, bo świadczy to tym, że z założenia wiążemy się z pracownikami na długo. Nie bez znaczenia jest również fakt, że naszą kadrę tworzą zarówno ludzie bardzo młodzi, jak i ci, którzy pracują u nas 15, 20 i więcej lat – zróżnicowanie pokoleń i perspektyw to nasza siła – dbamy o różnorodność i wspieramy różne spojrzenia na biznes. Staramy się również rozwijać kadrę menadżerską w oparciu o naszych pracowników, których promujemy. Mamy wiele przykładów osób które przeszły u nas całą ścieżkę kariery od stanowiska asystenckiego do poziomu Dyrektora.

Płynnie przeszliśmy do tematu pracowników. To właśnie oni są wartością każdej firmy. Na jakie stanowiska rekrutujecie najczęściej?

Najczęściej poszukujemy osób do naszych największych działów: outsourcingu księgowego i outsourcingu kadrowo-płacowego. Szukamy zarówno młodych osób, które rozpoczynają u nas karierę od stanowiska asystenckiego (asystent ds. księgowości, asystent ds. płac, asystent ds. kadr), jak również osób z doświadczeniem na stanowiska specjalistyczne. W dziale IT poszukujemy osób zarówno do wsparcia wewnętrznego klienta (helpdesk) oraz do działu usług IT, które świadczymy na zewnątrz (konsultanci systemów ERP, programiści Java, C#, .net).

Gdzie należy szukać waszych ofert pracy?

Nasze oferty są dostępne na naszych stronach internetowych: www.bakertilly.pl; www.ca-staff.eu oraz www.tgc.eu w zakładkach „kariera”. Na dowolnej stronie naszych spółek można znaleźć też oferty do pozostałych spółek. Tam też kandydat dowie się więcej o możliwościach rozwoju w naszej strukturze, czy o benefitach dla naszych pracowników. Część naszych ogłoszeń można znaleźć też na najbardziej popularnych portalach z ofertami pracy.

Nasi czytelnicy z pewnością są ciekawi, jak przebiega proces rekrutacyjny w państwa firmie. Proszę powiedzieć coś więcej na ten temat.

Najważniejszym i pierwszym krokiem jest wypełnienie formularza i przesłanie CV za pośrednictwem naszej strony internetowej. Wówczas nasz dział HR analizuje życiorysy kandydatów, z których wybiera tych, którzy najbardziej wpisują się w nasze oczekiwania. Pierwsza rozmowa odbywa się z przedstawicielem działu HR; na drugą zapraszamy już potencjalnego bezpośredniego przełożonego/osobę z danego działu, która opowiada więcej o codziennej pracy poszukiwanej osoby. W przypadku niektórych stanowisk prosimy także kandydatów o wypełnienie testów analitycznych, testów z języka angielskiego, czy o przygotowanie krótkiej prezentacji na dany temat.

Czego oczekujecie od kandydatów do pracy?

Najważniejsze są chęci i pozytywne nastawienie. Ważne też, by kandydaci znali angielski choć w komunikatywnym stopniu i nie bali się pracy z arkuszem kalkulacyjnym czy w ogóle – pracy z nowymi technologiami czy systemami IT. Jesteśmy firmą, która obsługuje klientów na wielu różnorodnych systemach (w tym systemy klasy ERP), więc ważne, aby nasi pracownicy mieli łatwość w opanowywaniu tych systemów. Kolejnym ważnym aspektem jest nastawienie na pracę dla klienta zewnętrznego – każdy nasz pracownik musi pamiętać, że to, co wychodzi z jego rąk idzie na zewnątrz i musi się charakteryzować najwyższa jakością. W pracy audytora, księgowego czy specjalisty ds. płac niezmiernie ważna jest dokładność, bo to praca na dużej ilości danych liczbowych, gdzie każdy przecinek ma znaczenie. Szeroko pojęte umiejętności analityczne sprawiają, że takie osoby łatwiej się u nas odnajdują i mają większe możliwości rozwoju. Zwracamy również uwagę na chęć uczenia się i ciągłego doskonalenia swojej wiedzy, a także sumienność w pracy.

Pracownicy bardzo często podkreślają, że oczekują od pracodawców nie tylko dobrych zarobków i możliwości rozwoju, ale zwracają również uwagę na świadczenia pozapłacowe. Jak wyglądają one w Baker Tilly?

Osobom zatrudnionym na stałe oferujemy pakiet socjalny, składający się z prywatnej opieki medycznej, karty sportowej czy ubezpieczenia grupowego. Dodatkowo, nasi Pracownicy mogą uczestniczyć w kursach językowych.

Poza językami obcymi, w jaki jeszcze sposób dbacie o rozwój swoich pracowników?

Dla naszych klientów jesteśmy ekspertami, więc musimy dbać, by nasi pracownicy byli na bieżąco w danym temacie w obszarze naszych specjalizacji. Dlatego nasz program szkoleniowy zawiera warsztaty, kursy dot. wszelkich zmian prawnych, ustawodawczych we wszystkich obszarach merytorycznych. Poza szkoleniami „twardymi”, które każda osoba musi przejść, są też szkolenia z komunikacji czy innych kompetencji miękkich.

Poza zarobkami i świadczeniami socjalnymi, w jaki jeszcze sposób motywujecie swoich pracowników?

Nasza firma oferuje bardzo duże możliwości rozwoju – prowadząc daną rekrutację w pierwszej kolejności dajemy szansę naszym własnym pracownikom poprzez zachęcanie ich do udziału w rekrutacji wewnętrznej. Pracując w takiej firmie jak nasza, która posiada kilkuset klientów z różnych branż, o różnym poziomie skomplikowania procesów. Osoby, które zatrudniamy są w stanie nabyć ogromną wiedzę w danej dziedzinie. Nasi pracownicy nie skupiają się na wąskim wycinku pracy, jak w firmach o typowym profilu outsourcingowym. Odpowiadają oni za cały proces księgowy, kadrowo-płacowy – od A do Z. Dzięki temu posiadają szeroką wiedzę i zyskują unikalne doświadczenie, które bardzo trudno zdobyć w firmach z branży outsourcingowej.

A co ze studentami? Czy oferujecie jakieś staże i praktyki?

Oferujemy programy 3-miesięcznych częściowo płatnych praktyk, gdzie wymagamy, aby osoba była dostępna min. 20h w tygodniu. Nasi stażyści mają okazję przyjrzeć się z bliska pracy danego działu. Są również angażowani do różnych projektów, przez co ich staż u nas nie jest teoretyczny, ale rzeczywiście można podczas tych 3 miesięcy wiele się nauczyć. Najlepszym stażystom przedstawiamy ofertę pracy.

Dlaczego warto wziąć w nich udział?

Aby wziąć udział w takim stażu, wystarczy odpowiedzieć na nasze ogłoszenie dot. naboru na staż. Warto obserwować naszą zakładkę Kariera, dział Oferty pracy, gdzie zamieszczamy informacje o aktualnie poszukiwanych osobach do naszych firm.

To już tak zupełnie na koniec, proszę powiedzieć, dlaczego warto mieć takiego pracodawcę jak Baker Tilly, Contract Administration czy TGC?

Jest kilka najważniejszych powodów. Po pierwsze to firma gdzie panuje niezwykła, jak na skalę działalności, atmosfera. Mimo, że jesteśmy dużą i bardzo złożoną organizacją to udało nam się zachować rodzinny charakter – jest to cecha szczególnie ceniona przez naszych pracowników. Po drugie – unikalne możliwości rozwoju i nauki. Pracujemy dla tak różnorodnych klientów, że nasi pracownicy mają okazję pracować na wielu ciekawych „case’ach” z różnych branż. Pracując u nas jesteśmy częścią większej grupy, dzięki czemu możemy też poznać tajniki wiedzy podatkowej, audytowej, księgowej, prawnej, etc. Po trzecie, praca u nas to różnorodność zadań, projektów oraz możliwości rozwoju. Promujemy rekrutacje wewnętrzne, co oznacza, że młoda osoba, która zaczyna od stanowiska asystenckiego i jeszcze nie wie do końca, co chciałaby robić w przyszłości, ma szansę przejścia do innego działu. Mamy wiele przykładów pracowników, którzy np. zaczęli karierę w księgowości, ale finalnie zdecydowali się na przejście do audytu lub osób, które rozpoczęły aplikację adwokacką/radcowską. Staramy się słuchać zatem naszych pracowników i oferować różne kierunki rozwoju, bo możliwości w naszej grupie są właściwie nieograniczone.

Dziękuję za rozmowę.