KRUK S.A.

Wrocław

Wywiadu udzielił:
Krzysztof Głuszczyński
p.o. dyrektora ds. Zarządzania Polityką Personalną, KRUK S.A. KRUK S.A.
Ukończył psychologię na Uniwersytecie Opolskim, studia podyplomowe z Psychologii Transportu na Uniwersytecie Opolskim i z Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu oraz z Prawa Pracy na Wyższej Szkole Zarządzania Personelem w Warszawie. Od ponad pięciu lat związany z KRUKiem obecnie na stanowisku p.o. Dyrektora ds. Zarządzania Polityką Personalną (wcześniej HR Manager, Transition Manager i Starszy HR Biznes Partner). Przed KRUKiem zdobywał doświadczenie HR-owe w sektorze bankowym i agencji doradztwa personalnego. Pasjonat muzyki, dobrego filmu oraz piłki nożnej.
KRUK S.A.
Liczba pracowników: 700
Adres:
Wołowska 8
51-116 Wrocław
Branże:
  • Finanse - Ekonomia - Bankowość
O firmie:
KRUK S.A. jest liderem rynku zarządzania wierzytelnościami. W ciągu kilkunastu lat swojej działalności, z małej kilkunastoosobowej firmy, staliśmy się międzynarodową grupą finansową, wyspecjalizowaną w szeroko pojętym obszarze zarządzania należnościami. Obecnie w skład Grupy wchodzi szereg spółek oferujących kompleksowy, nowoczesny i zintegrowany pakiet usług, które jesteśmy gotowi dopasować do potrzeb i oczekiwań naszych partnerów w celu odzyskania ich wierzytelności.

Jesteście firmą specjalizującą się w restrukturyzacji długów. Brzmi poważnie, ale też bardzo ogólnie, dlatego proszę uchylić nieco rąbka tajemnicy. Na czym dokładnie polega wasza działalność?

Jak już pan wspomniał zajmujemy się restrukturyzacją. Jeśli trafia do nas dług, to w pierwszej kolejności proponujemy polubowne rozwiązanie problemu. Pracownicy kontaktują się, żeby wspólnie ustalić możliwy sposób spłaty. Odbywa się to na kilka sposobów: pisemnie (monit, wezwanie do zapłaty, prośba o kontakt), mailowo, telefonicznie lub SMS-owo. Pracownik firmy może także złożyć wizytę w domu. Wszystko po to, aby omówić przyczyny powstania zaległości i uzgodnić sposób jej uregulowania. W Grupie KRUK możliwe jest rozłożenie zadłużenia na dogodne raty, dopasowane do finansowych możliwości naszych klientów. Obsługujemy zarówno sprawy własne, kupione od banków i innych instytucji, jak również serwisujemy sprawy na zlecenie partnerów biznesowych.

Deklarujecie, że pomagacie odzyskać wiarygodność finansową. W jaki sposób to się odbywa?

W KRUK-u zawsze poszukujemy rozwiązań typu win-win. Naszą rolę postrzegamy jako przywrócenie zadłużonej osoby lub firmy do tzw. regularności, czyli spłaty zaległości i powrotu do terminowego regulowania kolejnych rat, faktur czy innych zobowiązań wynikających z umowy pomiędzy stronami. W  szerokim wachlarzu działań, którymi dysponujemy, najważniejsze znaczenie odgrywa unikatowa strategia prougodowa. Zakłada ona umożliwienie osobie zadłużonej spłaty należności na drodze porozumienia, którego warunki są akceptowalne dla obu stron (osoby zadłużonej i wierzyciela). Rozłożenie długu na raty sprawia, że nasi klienci są w stanie dokonywać regularnych wpłat. Rozwiązanie to uwzględnia sytuację osoby zadłużonej i jednocześnie umożliwia stopniowe egzekwowanie zaległości. To polubowne rozwiązanie sprawia, że można powrócić do obrotu gospodarczego, a także uniknąć postępowania sądowego i komorniczego. Grupa KRUK chce także wpisywać pozytywną informację o uregulowanych zobowiązaniach zarówno z tytułu wcześniejszego zadłużenia, jak i pożyczek gotówkowych do biura informacji gospodarczej (Rejestr Dłużników ERIF BIG SA). W ten sposób chcemy stopniowo odbudowywać wiarygodność finansową osób zadłużonych oraz przywracać je do normalnego funkcjonowania na rynku.

Jest coś, co szczególnie przykuło moją uwagę w Państwa firmie. To wasz własny kodeks etyczny, który nazywa się "Wartości Kruka". Co dokładnie się w nim zawiera i w jakim celu powstał?

Wartości, które funkcjonują w naszej firmie, dotyczą naszych klientów (osób zadłużonych), partnerów biznesowych, współpracowników i akcjonariuszy. W kontaktach z przedstawicielami pierwszej ze wspomnianych grup  dbamy przede wszystkim o poszanowanie ich godności. Wśród pracowników skupiamy się przede wszystkim na wzajemnym szacunku i tolerancji oraz współpracy. W kontaktach z partnerami biznesowymi chcemy współpracować na jasnych, przejrzystych zasadach, nie oferować obietnic bez pokrycia. Akcjonariuszom zapewniamy kompleksową i rzetelną informacje o standingu finansowym Grupy KRUK. Wartości te odzwierciedlają to, jacy jesteśmy i jacy chcemy, żeby byli nasi przyszli i obecni pracownicy. Wiele lat temu współtworzyliśmy i wdrożyliśmy również Dobre Praktyki Windykacyjne KPF, które regulują wiele aspektów operacyjnych m.in. kwestię kontaktu z osobami zadłużonymi.

Chcecie być najbardziej innowacyjną i jedną z największych na świecie grup obsługujących osoby z problemem nadmiernego zadłużenia - brzmi ambitnie. Proszę powiedzieć na jakim jesteście etapie realizacji tej wizji?

Rozwój geograficzny naszej Grupy Kapitałowej to klucz do realizacji naszej wizji. Jesteśmy już obecni na 5 rynkach. Zarejestrowaliśmy też niedawno spółki w kolejnych dwóch krajach – we Włoszech i  w Hiszpanii. Do końca 2019 roku chcemy zwiększyć naszą obecność w Europie. Już teraz możemy śmiało powiedzieć, że dołączyliśmy do ligi dużych, międzynarodowych graczy. Wyróżnia nas przede wszystkim unikatowość naszej strategii, która na każdym rynku, gdzie pojawia się Grupa KRUK, oferuje kompletnie inne podejście do problemu zadłużenia niż dotychczasowe. Mamy wiele lat doświadczenia w realizacji prougodowego podejścia. Dzięki temu jesteśmy w stanie łatwo implementować te rozwiązania na nowych rynkach. Ten model jest uniwersalny i doceniany przez klientów we wszystkich krajach, które do tej pory analizowaliśmy.

W jaki sposób objawia się wasza innowacyjność w obszarze windykacji?

Zgodnie z wdrożoną w 2008 roku strategią nasza firma stara się ułatwiać osobom zadłużonym spłatę poprzez rozłożenie długu na niskie raty dopasowane do aktualnych możliwości ich budżetu. Zdajemy sobie sprawę, że z powodu kłopotów finansowych niektórym osobom może być trudno spłacać zadłużenie (szczególnie w formie jednorazowej spłaty całej kwoty). Dlatego zwykle doradcy KRUKa starają się zaproponować taką formę spłaty, aby każda osoba zadłużona, mimo gorszej sytuacji finansowej była w stanie stopniowo spłacać zaległość. W każdej sytuacji jest to więc najpierw propozycja polubowna, czyli bez konieczności przeprowadzenia postępowania sądowo-egzekucyjnego. W znalezieniu rozwiązania najbardziej dogodnego dla obu stron (osoby zadłużonej i wierzyciela) nieocenioną rolę odgrywa szczera i rzeczowa rozmowa z doradcą obsługującym zadłużenie.

Większość dużych firm posiada swoje główne siedziby w stolicy kraju. Centrala Państwa spółki mieści się we Wrocławiu. Dlaczego właśnie akurat w tym mieście?

Prezes zarządu i założyciel firmy KRUK, Piotr Krupa, pochodzi z Dolnego Śląska i ukończył studia prawnicze we Wrocławiu. Stąd też wybór Wrocławia, jako głównej siedziby spółki, wydawało się czymś oczywistym. To miasto ma specyficzny klimat przedsiębiorczości, który sprzyja innowacyjnym i ambitnym projektom. Wrocław jest naszą główną lokalizacją, ale mamy również duże centrum operacyjne w Szczawnie-Zdroju, a Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A., należący do Grupy KRUK, mieści się w Warszawie. Prowadzimy również działalność w Czechach, w Rumunii, na Słowacji oraz w Niemczech.

W których miastach i na jakie stanowiska rekrutują Państwo najczęściej?

W Warszawie zlokalizowana jest jedna ze spółek Grupy - Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A., w której zatrudniamy głównie osoby odpowiedzialne za kontakt z naszymi klientami oraz wsparcie administracyjne. W Szczawnie-Zdroju mieści się nasza największa struktura contact center i tutaj szukamy głównie doradców, którzy kontaktują się z osobami zadłużonymi telefonicznie oraz pracowników IT, wspierających od strony technicznej działanie tak dużej struktury. W całej Polsce pracują nasi doradcy terenowi, którzy odwiedzają osoby zadłużone, żeby pomóc rozwiązać problem zadłużenia.

Załóżmy, że czyta nas ktoś, kto chciałby pracować dla KRUK SA. Jakie kroki powinien podjąć, aby dołączyć do państwa zespołu?

Przede wszystkim należy odwiedzić naszą stronę internetową lub portale pracy i znaleźć interesujące nas ogłoszenia. Następnie należy złożyć swoją aplikację (CV i list motywacyjny) poprzez naszą stronę internetową. Osoby odpowiedzialne w KRUKu za rekrutacje kontaktują się z wybranymi kandydatami, spełniającymi wymagania zawarte w ogłoszeniu. Dalszy proces może mieć różny przebieg. Niektóre rekrutacje rozpoczynają się od krótkiego wywiadu telefonicznego, w innych od razu zapraszamy kandydatów na pierwszą rozmowę kwalifikacyjną. W zależności od rodzaju stanowiska takich spotkań może być nawet kilka, a w przypadku stanowisk kierowniczych ostatnim etapem zawsze jest sesja Assessment Center (próbki pracy, symulowane rozmowy podczas, których weryfikujemy kompetencje menadżerskie itp.). Wybrany kandydat otrzymuje od nas ofertę pracy, a z pozostałymi zawsze kontaktujemy się, by przekazać informację zwrotną i podziękować za udział w rekrutacji.

Czy praca w windykacji to "robota dla każdego"? Jakie cechy charakteru i umiejętności są potrzebne do wykonywania tej profesji.

Szukamy osób, które przede wszystkim mają odpowiednią postawę, zgodną z naszymi wartościami i wymaganiami, które stawiają na nasz model biznesowy.

Jaka to postawa?

Otwartość na zmiany i nowe doświadczenia, zaangażowanie, chęć do pracy zespołowej czy umiejętność wyciągania wniosków z doświadczeń. Osoby z szacunkiem odnoszące się do innych,  lubiące kontakt z ludźmi, komunikatywne i  empatyczne bardzo dobrze pasują do naszego zespołu. Płeć nie ma tu najmniejszego znaczenia. W tej pracy doskonale sprawdzają się zarówno kobiety jak i mężczyźni. Osoby zadłużone są dla nas klientami, dlatego duże znaczenie ma też doświadczenie w sprzedaży, obsłudze klienta lub przynajmniej predyspozycje do tego, by taką pracę wykonywać.
 

Pracy w windykacji można się nauczyć? Czy osoby bez doświadczenia lub z niewielkim doświadczeniem, ale z predyspozycjami do wykonywania tej pracy, mają szanse na znalezienie u państwa zatrudnienia?

De facto, to bardziej praca związania ze sprzedażą i obsługa klienta. I oczywiście można się jej nauczyć. Tak jak wspomniałem wcześniej, bardzo ważna jest postawa i profil osobowościowy. Oczywiście osobom bez doświadczenia trudniej będzie przebrnąć przez proces rekrutacji, ale wielu osobom się to udaje i absolutnie nie zamykamy się na takich kandydatów. Mamy rozbudowany system wdrożeń, podczas, którego przygotowujemy nowych pracowników do przyszłych ról. Dla bardzo wielu pracowników naszej firmy jesteśmy pierwszym pracodawcą, z wieloma pracujemy już od lat, umożliwiając im rozwój zawodowy i awanse na kolejne stanowiska w strukturze organizacji. Bardzo mocno stawiamy na rekrutacje wewnętrzne i rozwój potencjału wewnątrz organizacji – poprzez szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne.

Jakie warunki finansowe oferujecie swoim pracownikom?

Zatrudnione u nas osoby mogą liczyć na rynkowe wynagrodzenia. Regularnie monitorujemy rynek pracy i raporty płacowe, dostosowując naszą politykę płacową do otoczenia międzynarodowych organizacji. Najlepsi i najbardziej efektywni pracownicy zarabiają wyraźnie powyżej median rynkowych i to jest nasze motto w obszarze polityki płacowej – płacić świetnie za świetne rezultaty pracy. Pozapłacowymi benefitami dostępnymi dla każdego pracownika jest m.in. prywatna opieka medyczna, dofinansowanie uczestnictwa w zajęciach sportowych i nauce języków obcych.

Do dyspozycji pracowników są również...defibrylatory. Co skłoniło was do tego, aby wyposażyć swoje siedziby w te urządzenia?

Nasze siedziby mieszczą się w biurowcach, w których pracują setki osób zarówno naszej firmy jak i innych spółek. Defibrylatory znajdują się w miejscach ogólnodostępnych, w ciągach komunikacyjnych, dzięki czemu jest do nich łatwe dojście i mogą uratować życie przed przyjazdem karetki. Pracownicy zostali  przeszkoleni z obsługi tych urządzeń. Prosta i bezpieczna obsługa „nie odstrasza”, dzięki czemu nawet osoby bez wiedzy medycznej mogą przy jego pomocy ratować życie. Do tej pory nie było wprawdzie sytuacji zagrażającej życiu, w której skorzystanie z defibrylatora byłoby konieczne, ale sam fakt, że posiadamy taki sprzęt z pewnością daje pewien komfort psychiczny. Poza tym chcemy być użyteczni społecznie i potrafić skutecznie zareagować w sytuacji gdy ktoś potrzebuje pomocy, to jedna z naszych zasad.

Dbacie nie tylko o swoich pracowników, ale również lokalną społeczność przywracając jej krążenie…

To prawda. Jak wspomniałem wcześniej, chcemy dawać z siebie coś więcej niż tylko pracę. Angażujemy się w działania prospołeczne i chcemy to robić profesjonalnie. KRUK systematycznie organizuje ż dla pracowników szkolenia z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Przeprowadzane są cyklicznie praktyczne szkolenia i pokazy ratownictwa medycznego z użyciem nowoczesnego sprzętu ratunkowego. Dzięki temu pracownicy Grupy KRUK mogli zapoznać się ze sposobami udzielania pierwszej pomocy zgodnie z najnowszymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji. W kilku edycjach profesjonalnych szkoleń kilkadziesiąt osób przeszło dwudniowe szkolenia zakończone egzaminem. Grupa KRUK od kilku lat regularnie współpracuje też z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa we Wrocławiu i Wałbrzychu. Wspólnie z tymi instytucjami organizujemy wśród pracowników cykliczne akcje krwiodawstwa. Bezinteresowne pomaganie innym już mocno weszło nam w krew.

Od 2013 roku jesteście też złotym sponsorem Biegu Firmowego dla pracowników wrocławskich firm, w którym licznie biorą udział także członkowie.

Bieg to nie tylko rywalizacja sportowa z reprezentantami innych firm, ale również szczytny cel – za każdym razem wspieramy leczenie chorych dzieci. Dbając o kondycję pracowników, Grupa KRUK dofinansowuje również zakup kart benefit, umożliwiających korzystanie z różnego rodzaju zajęć sportowych. Nasza firma chce przywracać krążenie nie tylko pieniędzy. Działania związane z ochroną zdrowia, a także umożliwiające powrót do zdrowia promujemy jako misję społeczną, którą chcemy spełniać. W Czechach jesteśmy na przykład stałym partnerem i sponsorem corocznych zawodów pływackich dla dzieci niepełnosprawnych.

Gdyby miał pan ocenić przyszłość obszaru w jakim funkcjonuje wasza firma, to opisałby pan ją w jakich kolorach?

Zdecydowanie w kolorze zielonym. Dlaczego? Zielony to optymistyczny kolor nadziei, a my ją mamy , a raczej chcemy, spełnić pokładane w nas nadzieje osób zadłużonych na szybkie i ludzkie poradzenie sobie z problemem zadłużenia. Naprawdę głęboko wierzymy w naszą misję, czyli pomaganie osobom zadłużonym w odzyskaniu stabilizacji i wychodzeniu na finansową prostą.

Jaką pozycję na rynku będzie za kilka lat zajmował KRUK SA. ?

Biorąc pod uwagę pasję i entuzjazm zespołu, który mamy na pokładzie oraz unikatowy model biznesowy, jestem głęboko przekonany, że w ciągu kilku najbliższych lat osiągniemy nasz cel, czyli bycie w pierwszej trójce największych firm zarządzania wierzytelnościami w Europie, a potem na świecie. Plan ambitny, ale jak najbardziej możliwy – już zaczęliśmy jego realizację!