Good Food Products Sp. z o.o.

Skórzewo

Obowiązują u nas proste zasady ujęte w skrót „4U”, co tłumaczymy jako FOR YOU. Rozwinięcie prezentuje nasze wartości jakimi są: uczciwość, ukierunkowanie na klienta, udoskonalanie każdego dnia, jedna drużyna.
Wywiadu udzielił:
Robert Czajkowski Prezes Zarządu Good Food Products Sp. z o.o.
Jakie były początki firmy? 
Good Food powstał w 1991 r w podpoznańskim Skórzewie. Firma założona przez małżeństwo Magdalenę i Janusza Dals  była  pierwszą polską firmą na rynku kategorii zdrowej żywności i zarazem pierwszym producent wafli ryżowych w Polsce. Inspirację i pomysł założyciele znaleźli jednak daleko stąd, mieszkając w Australii.  Tam właśnie zetknęli się z technologią piekarską stosującą bezpośrednio do wypieku pełne ziarno bez konieczności przemiału, przetworzenia i  rafinacji.
Australijska technologia wypieku wafli ryżowych w powiązaniu z konsekwentną strategią pozwoliły firmie bardzo szybko zaistnieć na rynku i być jednocześnie jednym z prekursorów trendu zdrowego stylu odżywiania w Polsce. Dziś firma Good Food jest największym w Polsce producentem wafli ryżowych i kukurydzianych z szerokim wariantem dodatków zbożowych w różnych smakach. 
 
 
Jaki był kluczowy moment firmy i kiedy nastąpił? 
W historii firmy, która istnieje na rynku przeszło 24 lata jest wiele momentów, które decydowały o dalszym kształcie i kierunkach rozwoju. Na pewno najważniejsza była decyzja o założeniu firmy i zaistnieniu w kategorii, której nie było jeszcze w Polsce. Ten ruch zdecydował o tym, że firma była i nadal jest zorientowana na  Świat i rynki eksportowe, bardziej rozwinięte, które zapewniały właściwą skalę funkcjonowania. To mówi dużo o odwadze założycieli i otwartości na to, co dzieje się w trendach globalnych. Rynek Polski jest dla nas obecnie równie ważny, ale jest tylko uzupełnieniem naszej sprzedaży prowadzonej do przeszło 25 krajów na 5 kontynentach. Wiele produktów istniejących obecnie w Polsce to implementacja rozwiązań, które rozpoczęliśmy produkować  najpierw na eksport. Drugim ważnym kamieniem milowym w historii firmy było wejście nowych inwestorów w 2009 roku. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom Good Food wprowadził  nową technologię uszlachetniania wafli, uruchomiony został nowy zakład, a liczba Pracowników  od tego momentu stale rośnie. 
 
Czego poszukujecie Państwo u potencjalnych pracowników? 
Wielu umiejętności można się nauczyć, dzięki wytrwałości i pracowitości. Dla nas najwięcej znaczy postawa jaką prezentuje potencjalny Pracownik. Ważna jest dla nas otwartość na ludzi, na otoczenie, na wyzwania. Nie szukamy osób, które mówią tylko  ‘NIE’, które odwracają się, gdy pojawia się trudność, przymykają oczy na bałagan, nie dbają o swoje stanowisko pracy, mówią że, to nie jest ich sprawa. 
Otwartość daje zdolność do podejmowania własnych inicjatyw, udoskonaleń. W firmie funkcjonuje organizacja pracy oparta na lean manufacturing, wprowadzamy kolejne etapy i cały czas się udoskonalamy. Każdy Pracownik jest podmiotem tego procesu i jest ważny niezależnie od zajmowanego stanowiska. Potencjał drzemie w każdym z nas, dlatego tak dużą wagę przykładamy do inicjatyw ‘oddolnych’
 
 
Jaka jest misja firmy? 
Good Food  - to alternatywny wybór naturalnej,  prozdrowotnej i smacznej żywności zamiast „byle czego”. Naszym przesłaniem jest produkować produkty, które są
- Zrównoważone, bo używamy pełnego ziarna, w pełnej wartości (łupinka, zarodek),
- Naturalne, bo  nasze produkty są proste: im mniej składników tym lepiej,
- Top quality, bo spełniamy wymagania certyfikujące na wielu najbardziej wymagających rynkach światowych
 
Jakie wartości przyświecają firmie / pracownikom?
Pragniemy, aby wartości w naszej firmie były wspólne zarówno z punktu widzenia firmy jako organizacji,  jak i Pracowników. Pracujemy  przede wszystkim nad tym, aby siebie słuchać i komunikować  się dwukierunkowo. Temu służy wdrożony w firmie system zarządzania, którego częścią są spotkania robocze na każdym szczeblu firmy służące omawianiu bieżących realizacji. 
Obowiązują u nas proste zasady ujęte w skrót „4U”, co tłumaczymy jako FOR YOU. Rozwinięcie prezentuje nasze wartości jakimi są: Uczciwość, ukierunkowanie na klienta, udoskonalanie każdego dnia, jedna drużyna. Dla przykładu uczciwość sprowadzamy do podstawowych znaczeń rozumianych przez wszystkich w ten sam sposób. „Robimy to, co mówimy, dotrzymując ustalonych terminów” „Sprawiedliwie oceniamy, doceniając najlepszych” „Traktujemy innych tak,  jak sami chcielibyśmy być traktowani”. 
Udoskonalenie każdego dnia jest rozumiane jako otwarcie na nowe wyzwania i zaczynanie zmian od siebie.
Katalog wartości pozwalających nam patrzeć wspólnie w ten sam sposób jest oczywiście upubliczniony i wywieszony jako tablice w firmie.
 
 
Ile w tym momencie jest zatrudnianych osób? 
GOOD FOOD zatrudnia obecnie łącznie na stałych umowach 178 osób w obszarze produkcji, administracji produkcji, dziale sprzedaży i logistyki.
 
Czy firma stosuje outsourcing? np. księgowość, IT, rekrutacje,  itd? 
Outsourcing jest ważnym źródłem pozyskania dodatkowej siły roboczej, nie tylko w obszarze produkcyjnym, ale także specjalistyczny, jak IT.
 
 
Co można uznać za dotychczasowy sukces firmy? 
Przez blisko ćwierć wieku funkcjonowania na rynku odnieśliśmy wiele sukcesów. Sukces jest jednak z naszej perspektywy jednorazowym zdarzeniem, które pozytywnie wpływa na ocenę rzeczywistości.
Znacznie ważniejsze i zarazem trudniejsze z perspektywy Grupy Managerskiej i Zarządu jest konsekwentne i stałe utrzymywanie Spółki na fali wzrostowej. Jesteśmy przykładem firmy, która regularnie, co roku zwiększa skalę swojego biznesu – to  jest dla nas najlepszą miarą sukcesu. Za każdym wynikiem stoją Ludzie – bez nich GOOD FOOD nie byłby w tym miejscu, gdzie jest. Niewątpliwie bardzo niski wskaźnik fluktuacji pracowników w Spółce jest papierkiem lakmusowym dobrze oceniającym warunków zatrudnienia i jakość zarządzania. Wystarczy nadmienić, że w tym roku blisko 10% naszej załogi będzie świętować 10 lecie pracy na rzecz Good Food. To dla nas potwierdzenie, że na bardzo wymagającym rynku pracowniczym, jaki mamy dziś w Polsce warunki pracy, które zapewniamy są satysfakcjonujące.
 
Jakie są silne strony firmy, dzięki którym jest ona konkurencyjna na rynku? 
W obecnych bardzo dynamicznych czasach przewaga konkurencyjna  firm ma bardzo często charakter krótkookresowy tzn. jest tzw. „ złoty okres” prosperity, który mija.
W naszym odczuciu najistotniejszą cechą firm jest utrzymywanie i wydłużanie okresu posiadania przewagi konkurencyjnej na rynku. Sądzę, że udało się nam wypracować zdolność do elastycznego działania i wprowadzania ciągłych zmian. To pozwala nam reagować, uczyć się być szybszym na rynku. Nasza załoga  jest młoda wiekiem średnia wynosi 36 lat, część tzw. ‘biurowa’ jest jeszcze młodsza,  to pozwala nam na bycie dynamiczną firmą otwarta na zmienność otoczenia.
 
 
W jaki sposób kreują Państwo markę? 
Marka Good Food ma bardzo dobre skojarzenia i ma łatwość zapamiętywalność nazwy. Z miejsca pozycjonuje nas  to w segmencie żywności o walorach prozdrowotnych. 
Doświadczenie marki  jest tym sposobem, który pomaga nam na kreowanie wizerunku marki przyjaznej użytkownikowi. Chcemy by nasi konsumenci byli pewni siebie i zadowoleni z tego powodu, że wybierają produkty, które pomagają im zachować dobrą formę i samopoczucie. Największym kanałem budowania relacji z konsumentami jest dla nas profil na Facebook www.facebook.com/GoodFoodPL Jak na markę z segmentu niszowego możemy pochwalić się grupą ponad 23 tyś. fanów co jest naprawdę dużym wynikiem.
 
Jak przekonują i zdobywają Państwo klientów? 
Dobry produkt w długim okresie czasu zawsze potrafi się obronić swymi zaletami. Cały czas konsumenci odkrywają nasze produkty i z zaskoczeniem piszą do nas o swoich wrażeniach, że zakochali się w konkretnych smakach. Nasi partnerzy biznesowi z kolei otrzymują oprócz bardzo dobrego produktu w dobrej cenie: niezawodność w zakresie obsługi i terminowości dostaw, gwarancję jakości opartą na certyfikacjach IFS, BRC, EKOGWARANCJA. 
Rozwijamy nasza ofertę produktów zgodnie ze światowymi trendami. Kompleksowość obsługi klientów  i szerokość oferty pozwala nam przekonać do nas nowych klientów i zdobywać nowe rynki.
 
 
Jakie są topowe produkty / usługi Państwa firmy? 
Najbardziej popularne są produkty najprostsze, czyli wafle ryżowe z solą i bez soli. Poszczególne rynki mają jednak  swoje preferencje smakowe. Są kraje, gdzie sprzedajemy najwięcej np. wafli kukurydzianych lub wafli smakowych. Dla bardzo wielu konsumentów jest zaskoczeniem bardzo pozytywnym, że wafle mogą tak świetnie smakować z czekoladą lub z karmelem. Widzimy jak rośnie popularność wafli ryżowych jako przekąski, która wypiera inne snacki właśnie z tego powodu, że produkt jest nie tylko jest zbożowy, lekki, ale przede wszystkim, świetnie smakuje, chrupie i wspiera postawy dbania o wygląd i zdrowie. 
 
 
Pracowników na jakie stanowiska poszukujecie Państwo najczęściej? 
Najwięcej osób zatrudniamy na produkcji przy pracy fizycznej. Produkcja podstawowego wafla w naszej firmie  sprowadza się do dwóch procesów: wypieku wafli i konfekcji wafli. Praca wobec tego skupia się w  1 etapie wypieku na obsłudze maszyn wypiekających, a w 2 etapie na konfekcji wafli zgodnie ze specyfikacjami produktu gotowego.
 
Jakie główne zadania czekają na nowych pracowników? 
Oprócz zadań wynikających z opisu stanowiska pracy charakter funkcjonowania firmy determinowany jest przez 2 lokalizacje zakładów produkcyjnych (Skórzewo i Plewiska). Pracownik musi się liczyć z tym, że miejsce pracy jest zmienne, odległość między zakładami to 6 km. W okresach spiętrzeń zamówień dochodzi praca w weekendy. Zwykły tryb pracy ma charakter trzyzmianowy. Systematyczne uczęszczanie do pracy to jeden z liczących się wskaźników oceniających nowych pracowników. Zaangażowanie pracownika w działania usprawniające pracę i poprawę bezpieczeństwa pracy są zawsze mile widziane.
 
 
Czy firma zatrudnia studentów umożliwiając im start w karierze? 
Tak, GOOD FOOD zatrudnia studentów, realizujemy to organizacyjnie poprzez pośrednictwo agencji pracy tymczasowej. Inną drogą rozpoczęcia współpracy z GOOD FOOD jest odbywanie praktyk studenckich i pisania prac licencjackich, inżynierskich, itp. Mamy w firmie pracowników, którzy tą drogę weszli do naszego zespołu i nadal pracują. GOOD FOOD umożliwia realizację projektów zaliczeniowych z różnych przedmiotów na różnych uczelniach.
 
Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji? 
Dopasowujemy proces rekrutacji w zależności do stanowiska na które poszukiwani są pracownicy. 
Tak, więc najczęściej informacje są umieszczane na uczelniach zgodnych z profilem poszukiwanych pracowników. Z reguły zawsze komunikaty znajdują się na naszej stronie internetowej w zakładce kariera http://www.goodfood.pl/pl/o-firmie/kariera
Z kolei większość osób na produkcję zatrudniamy za pośrednictwem agencji pracy
 
 
Czy wynagrodzenie jest jednoskładnikowe czy też w systemie premiowym / prowizyjnym? 
Struktura wynagrodzenia jest uzależniona od stanowiska pracy i działu. Zasadniczo jednak staramy się, aby wynagrodzenie było jak najlepiej skorelowane z wynikami, dlatego też funkcjonują zróżnicowane dodatki i premie przypisane do określonych działów.    Poza wynagrodzeniem ważnym elementem budowania motywacji Pracowników jest możliwość rozwoju. W Firmie wiele jest przykładów osób, które rozpoczęły swoją przygodę  z GOOD FOOD wiele lat temu na niższych stanowiskach, a z biegiem czasu awansowały, stale podnosząc swoje kwalifikacje. Dziś średnia i wyższa kadra kierownicza jest reprezentowana przez osoby z wieloletnim stażem w Spółce, nie ma tu osób „z ulicy”. Jeśli gdzieś w Firmie pojawia się VACAT – w pierwszej kolejności rozpatrujemy kandydatury z rekrutacji wewnętrznej. 
 
Czy w firmie są przeprowadzane okresowe oceny pracownicze? 
Tak, oceny okresowe pracowników są normalnym narzędziem komunikacji pomiędzy pracownikiem i przełożonym stosowanym w naszej firmie.
 
 
Jak często są przeprowadzane szkolenia w firmie i jakich obszarów dotyczą? 
Rozwój naszej firmy, nowe wyzwania wymagają, aby pracownicy zwiększali swoje kompetencje i podnosili kwalifikacje, dlatego też firma organizuje głównie szkolenia wewnętrzne z zewnętrznymi prowadzącymi. Szkolenia takie dotyczą między innymi obszarów IT, organizacji, zarządzania, lean manufacturing. Korzystamy także ze współpracy z naszymi kooperantami, którzy w ten sposób realizują transfer wiedzy specjalistycznej, co ma również charakter warsztatów i szkoleń. 
 
W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników - systemy pozapłacowe? 
Z roku na rok staramy się rozszerzać także systemy pozapłacowe tworzące Good Food atrakcyjnym pracodawcą, dbającym i doceniającym pracownika. Pracownicy mogą korzystać ze specjalnej oferty dofinansowania kart Mulitsport i pakietu ubezpieczenia na życie.
W ciągu roku organizujemy kilka wydarzeń jak firmową wigilię dla wszystkich pracowników, imprezy na Dzień Dziecka. Oprócz tego obowiązkowo przygotowywane są co rok  karty podarunkowe i paczki dla dzieci na święta. Pracownicy ze stażem pracy w firmie większym niż 10 lat otrzymują  dodatkową nagrodę  jubileuszową.