Good Food Products Sp. z o.o.

Skórzewo

Wywiadu udzielił:
Robert Czajkowski
Prezes Zarządu Good Food Products Sp. z o.o.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Harvard Business School. Od 20 lat związany z sektorem dóbr szybko-zbywalnych (FMCG). Od 2007 roku Prezes Zarządu Good Food Products Sp. z o.o. Prywatnie aktywny promotor zdrowego stylu życia, Instruktor Indoor Cycling ICE.
Good Food Products Sp. z o.o.
Rok założenia: 1991
Adres:
ul. Skórzewska 21
60-185 Poznań
Branże:
  • Produkcja
Obowiązują u nas proste zasady ujęte w skrót „4U” ( FOR YOU). Rozwinięcie prezentuje nasze wartości jakimi są: Uczciwość, Ukierunkowanie na klienta, Udoskonalanie każdego dnia, jedna drużyna.

Jakie były początki firmy?

Good Food powstał w 1991 r. w podpoznańskim Skórzewie. Firma założona przez małżeństwo Magdalenę i Janusza Dals  była jedną z pierwszych polskich firm na rynku kategorii zdrowej żywności i zarazem pierwszym producentem wafli ryżowych w Polsce. Inspirację i pomysł założyciele znaleźli jednak daleko stąd, mieszkając w Australii. Tam właśnie zetknęli się z technologią piekarską stosującą bezpośrednio do wypieku pełne ziarno bez konieczności przemiału, przetworzenia i  rafinacji. Australijska technologia wypieku wafli ryżowych w powiązaniu z konsekwentną strategią pozwoliły firmie bardzo szybko zaistnieć na rynku i być jednocześnie jednym z prekursorów trendu zdrowego stylu odżywiania w Polsce. Dziś firma Good Food jest największym w Polsce producentem wafli ryżowych i kukurydzianych z szerokim wariantem dodatków zbożowych w różnych smakach. 

Jaki był kluczowy moment firmy i kiedy nastąpił?

W historii firmy, która istnieje na rynku przeszło 25 lat jest wiele momentów, które decydowały o dalszym kształcie i kierunkach rozwoju. Na pewno najważniejsza była decyzja o założeniu firmy i zaistnieniu w kategorii, której nie było jeszcze w Polsce. Ten ruch zdecydował o tym, że firma była i nadal jest zorientowana na  Świat i rynki eksportowe, bardziej rozwinięte, które zapewniały właściwą skalę funkcjonowania. To mówi dużo o odwadze założycieli i otwartości na to, co dzieje się w trendach globalnych. Rynek Polski jest dla nas obecnie równie ważny, ale jest tylko uzupełnieniem naszej sprzedaży prowadzonej do przeszło 29 krajów na 5 kontynentach. Wiele produktów istniejących obecnie w Polsce to implementacja rozwiązań, które rozpoczęliśmy produkować  najpierw na eksport. Drugim ważnym kamieniem milowym w historii firmy było wejście nowych inwestorów w 2009 roku. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom Good Food wprowadził  nową technologię uszlachetniania wafli, uruchomiony został nowy zakład, a liczba Pracowników  od tego momentu stale rośnie. W 2015 roku nawiązaliśmy relacje z nowym, większościowym udziałowcem, funduszem Hartenberg Holding. Dzięki temu skutecznie kontynuujemy wzrost. Jako Spółka oczekujemy przede wszystkim swobody działania i komfortu podejmowania lokalnych decyzji. Hartenberg Holding jest potężnym, globalnym graczem z bardzo silnym zapleczem kapitałowym. To daje nam duży komfort w zakresie realizacji takich projektów, jak NBU (New Business Unit) – nowy zakład produkcyjny w Tarnowie Podgórnym. Nasze plany są zdecydowanie długoterminowe. Mamy bardzo dobrą pozycję startową do dalszego stabilnego wzrostu.

Czego poszukujecie Państwo u potencjalnych pracowników?

Wielu umiejętności można się nauczyć, dzięki wytrwałości i pracowitości. Dla nas najwięcej znaczy postawa jaką prezentuje potencjalny Pracownik. Ważna jest dla nas otwartość na ludzi, na otoczenie, na wyzwania. Nie szukamy osób, które mówią tylko  ‘NIE’, które odwracają się, gdy pojawia się trudność, przymykają oczy na bałagan, nie dbają o swoje stanowisko pracy, mówią że, to nie jest ich sprawa. 

Otwartość daje zdolność do podejmowania własnych inicjatyw, udoskonaleń. W firmie funkcjonuje organizacja pracy oparta na lean manufacturing, wprowadzamy kolejne etapy i cały czas się udoskonalamy. Każdy Pracownik jest podmiotem tego procesu i jest ważny niezależnie od zajmowanego stanowiska. Potencjał drzemie w każdym z nas, dlatego tak dużą wagę przykładamy do inicjatyw ‘oddolnych’.

Jaka jest misja firmy?

Good Food  - to alternatywny wybór naturalnej,  prozdrowotnej i smacznej żywności zamiast „byle czego”. Naszym przesłaniem jest produkować produkty, które są

  • Zrównoważone, bo używamy pełnego ziarna, w pełnej wartości (łupinka, zarodek),
  • Naturalne, bo  nasze produkty są proste: im mniej składników tym lepiej,
  • Top quality, bo spełniamy wymagania certyfikujące na wielu najbardziej wymagających rynkach światowych

Jakie wartości przyświecają firmie i pracownikom?

Pragniemy, aby wartości w naszej firmie były wspólne zarówno z punktu widzenia firmy jako organizacji,  jak i Pracowników. Pracujemy  przede wszystkim nad tym, aby siebie słuchać i komunikować  się dwukierunkowo. Temu służy wdrożony w firmie system zarządzania, którego częścią są spotkania robocze na każdym szczeblu firmy służące omawianiu bieżących realizacji. Obowiązują u nas proste zasady ujęte w skrót „4U”, co tłumaczymy jako FOR YOU. Rozwinięcie prezentuje nasze wartości jakimi są: Uczciwość, Ukierunkowanie na klienta, Udoskonalanie każdego dnia, jedna drUżyna. Dla przykładu uczciwość sprowadzamy do podstawowych znaczeń rozumianych przez wszystkich w ten sam sposób. „Robimy to, co mówimy, dotrzymując ustalonych terminów” „Sprawiedliwie oceniamy, doceniając najlepszych” „Traktujemy innych tak,  jak sami chcielibyśmy być traktowani”. 

Udoskonalenie każdego dnia jest rozumiane jako otwarcie na nowe wyzwania i zaczynanie zmian od siebie. Katalog wartości pozwalających nam patrzeć wspólnie w ten sam sposób jest oczywiście upubliczniony i wywieszony jako tablice w firmie.

Ile w tym momencie jest zatrudnianych osób?

GOOD FOOD zatrudnia obecnie łącznie na stałych umowach 290 osób.

Czy firma stosuje outsourcing?

Outsourcing jest ważnym źródłem pozyskania dodatkowej siły roboczej, nie tylko w obszarze produkcyjnym, ale także specjalistyczny, jak IT.

Co można uznać za dotychczasowy sukces firmy?

Przez przeszło ćwierć wieku funkcjonowania na rynku odnieśliśmy wiele sukcesów. Sukces jest jednak z naszej perspektywy jednorazowym zdarzeniem, które pozytywnie wpływa na ocenę rzeczywistości.

Znacznie ważniejsze i zarazem trudniejsze z perspektywy Grupy Managerskiej i Zarządu jest konsekwentne i stałe utrzymywanie Spółki na fali wzrostowej. Jesteśmy przykładem firmy, która regularnie, co roku zwiększa skalę swojego biznesu – to  jest dla nas najlepszą miarą sukcesu. Za każdym wynikiem stoją Ludzie – bez nich GOOD FOOD nie byłby w tym miejscu, gdzie jest. Wystarczy nadmienić, że każdego roku blisko 10% naszej załogi świętuje 10 lecie pracy na rzecz Good Food. To dla nas potwierdzenie, że na bardzo wymagającym rynku pracowniczym, jaki mamy dziś w Polsce warunki pracy, które zapewniamy są satysfakcjonujące.

Jakie są silne strony firmy, dzięki którym jest ona konkurencyjna na rynku?

W obecnych bardzo dynamicznych czasach przewaga konkurencyjna firm ma bardzo często charakter krótkookresowy tzn. jest tzw. „ złoty okres” prosperity, który mija.

W naszym odczuciu najistotniejszą cechą firm jest utrzymywanie i wydłużanie okresu posiadania przewagi konkurencyjnej na rynku. Sądzę, że udało się nam wypracować zdolność do elastycznego działania i wprowadzania ciągłych zmian. To pozwala nam reagować, uczyć się być szybszym na rynku. Nasza załoga  jest młoda wiekiem, średnia wynosi 34 lata.

W jaki sposób kreują Państwo markę?

Marka Good Food ma bardzo dobre skojarzenia i ma łatwą do zapamiętania nazwę. Z miejsca pozycjonuje nas  to w segmencie żywności o walorach prozdrowotnych. 

Doświadczenie marki  jest tym sposobem, który pomaga nam na kreowanie wizerunku marki przyjaznej użytkownikowi. Chcemy by nasi konsumenci byli pewni siebie i zadowoleni z tego powodu, że wybierają produkty, które pomagają im zachować dobrą formę i samopoczucie. Największym kanałem budowania relacji z konsumentami jest dla nas profil na Facebook www.facebook.com/GoodFoodPL. Jak na markę z segmentu niszowego możemy pochwalić się grupą ponad 42 tyś. fanów co jest naprawdę dużym wynikiem.

Jak przekonują i zdobywają Państwo klientów?

Dobry produkt w długim okresie czasu zawsze potrafi się obronić swymi zaletami. Cały czas konsumenci odkrywają nasze produkty i z zaskoczeniem piszą do nas o swoich wrażeniach, że zakochali się w konkretnych smakach. Do produkcji używamy wyłącznie składników naturalnych i niemodyfikowanych genetycznie (GMO free). Nasze produkty wytwarzamy z całych ziaren ryżu, kukurydzy i innych zbóż. Good Food Products spełnia najwyższe światowe standardy produkcji w przemyśle spożywczym weryfikowane uzyskanymi certyfikatami BRC, IFS. Jest również atestowanym producentem ekologicznym uznanym przez Jednostkę Certyfikującą EKOGWARANCJA PTRE Sp. z o.o.

Rozwijamy nasza ofertę produktów zgodnie ze światowymi trendami. Kompleksowość obsługi klientów  i szerokość oferty pozwala nam przekonać do nas nowych klientów i zdobywać nowe rynki.

Jakie są topowe produkty Państwa firmy?

Najbardziej popularne są produkty najprostsze, czyli wafle ryżowe z solą i bez soli. Poszczególne rynki mają jednak  swoje preferencje smakowe. Są kraje, gdzie sprzedajemy najwięcej np. wafli kukurydzianych lub wafli smakowych. Dla bardzo wielu konsumentów jest zaskoczeniem bardzo pozytywnym, że wafle mogą tak świetnie smakować z czekoladą lub z karmelem. Widzimy jak rośnie popularność wafli ryżowych jako przekąski, która wypiera inne snacki właśnie z tego powodu, że produkt jest nie tylko jest zbożowy, lekki, ale przede wszystkim, świetnie smakuje, chrupie i wspiera postawy dbania o wygląd i zdrowie.

Pracowników na jakie stanowiska poszukujecie Państwo najczęściej?

Najwięcej osób zatrudniamy na produkcji przy pracy fizycznej. Produkcja podstawowego wafla w naszej firmie  sprowadza się do dwóch procesów: wypieku wafli (ekstruzji) i konfekcji wafli. Praca wobec tego skupia się w  pierwszym etapie na obsłudze maszyn wypiekających – w tym obszarze zatrudniamy pracowników na stanowiska Operator Maszyn Ekstruzyjnych, a w drugim etapie na konfekcji wafli zgodnie ze specyfikacjami produktu gotowego – w tym procesie biorą udział pracownicy na stanowiskach Pracownik produkcyjny. W związku z rozwojem firmy coraz częściej procesy rekrutacyjne odbywają się również w innych działach, takich jak: Magazyn, Dział Techniczny czy Administracja.

Jakie główne zadania czekają na nowych pracowników?

Oprócz zadań wynikających z opisu stanowiska pracy charakter funkcjonowania firmy determinowany jest przez 2 lokalizacje zakładów produkcyjnych (Skórzewo i Plewiska). Pracownik musi się liczyć z tym, że miejsce pracy może być zmienne, odległość między zakładami to 6 km. W okresach spiętrzeń zamówień dochodzi praca w weekendy. Zwykły tryb pracy ma charakter trzyzmianowy. Systematyczne uczęszczanie do pracy to jeden z liczących się wskaźników oceniających nowych pracowników. Zaangażowanie pracownika w działania usprawniające pracę i poprawę bezpieczeństwa pracy są zawsze mile widziane.

Każdy nowy pracownik na początku swojej przygody z GOOD FOOD może liczyć na wsparcie w okresie adaptacji. Dla Pracowników produkcyjnych przygotowaliśmy 6-tygodniowy harmonogram wdrożenia i wsparcie przydzielonego na ten okres „Opiekuna”.

Czy firma zatrudnia studentów umożliwiając im start w karierze?

Tak, GOOD FOOD zatrudnia studentów, realizujemy to organizacyjnie poprzez pośrednictwo agencji pracy tymczasowej. Inną drogą rozpoczęcia współpracy z GOOD FOOD jest odbywanie praktyk studenckich i pisania prac licencjackich, inżynierskich, itp. Mamy w firmie pracowników, którzy tą drogę weszli do naszego zespołu i nadal pracują. GOOD FOOD umożliwia realizację projektów zaliczeniowych z różnych przedmiotów na różnych uczelniach.

Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?

Dopasowujemy proces rekrutacji w zależności do stanowiska, na które poszukiwani są pracownicy. W pierwszej kolejności kandydatów na nowe stanowisko szukamy wewnątrz organizacji, przez co stwarzamy naszym pracownikom możliwość awansu i rozwoju. Natomiast najczęściej wykorzystywane zewnętrzne kanały rekrutacyjne to Biura Karier (Uczelnie wyższe), ogłoszenia na stronach internetowych, Doradztwo Personalne i Agencje Pracy Tymczasowej. Z reguły zawsze komunikaty znajdują się na naszej stronie internetowej w zakładce kariera http://www.goodfood.pl/pl/o-firmie/kariera oraz ukazują się za pośrednictwem Facebook’a https://www.facebook.com/pracawgoodfood/

Czy wynagrodzenie jest jednoskładnikowe czy też w systemie premiowym / prowizyjnym?

Struktura wynagrodzenia jest uzależniona od stanowiska pracy i działu. Zasadniczo jednak staramy się, aby wynagrodzenie było jak najlepiej skorelowane z wynikami, dlatego też funkcjonują zróżnicowane dodatki i premie przypisane do określonych działów. Poza wynagrodzeniem ważnym elementem budowania motywacji Pracowników jest możliwość rozwoju. W Firmie wiele jest przykładów osób, które rozpoczęły swoją przygodę  z GOOD FOOD wiele lat temu na niższych stanowiskach, a z biegiem czasu awansowały, stale podnosząc swoje kwalifikacje. Dziś średnia i wyższa kadra kierownicza jest reprezentowana przez osoby z wieloletnim stażem w Spółce, nie ma tu osób „z ulicy”. Jeśli gdzieś w Firmie pojawia się vacat – w pierwszej kolejności rozpatrujemy kandydatury z rekrutacji wewnętrznej. 

Czy w firmie są przeprowadzane okresowe oceny pracownicze?

Tak, oceny okresowe pracowników są normalnym narzędziem komunikacji pomiędzy pracownikiem i przełożonym stosowanym w naszej firmie. Nie zapominamy również o bieżącej informacji zwrotnej, która jest podstawowym narzędziem komunikacji w codziennej pracy.

Jak często są przeprowadzane szkolenia w firmie i jakich obszarów dotyczą?

Rozwój naszej firmy oraz nowe wyzwania wymagają, aby pracownicy zwiększali swoje kompetencje i podnosili kwalifikacje zawodowe, dlatego też firma organizuje szkolenia wewnętrzne oraz zewnętrzne. Szkolenia takie dotyczą między innymi obszarów IT, organizacji, zarządzania, lean manufacturing. Korzystamy także ze współpracy z naszymi kooperantami, którzy w ten sposób realizują transfer wiedzy specjalistycznej, co ma również charakter warsztatów i szkoleń. 

W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników - systemy pozapłacowe?

Z roku na rok staramy się rozszerzać także systemy pozapłacowe tworzące Good Food atrakcyjnym pracodawcą, dbającym i doceniającym pracownika. Pracownicy mogą korzystać ze specjalnej oferty dofinansowania kart Mulitsport, pakietu ubezpieczenia na życie oraz dofinansowania do nauki języków obcych.

W ciągu roku organizujemy spotkania integracyjne takie jak: firmowa Wigilia dla wszystkich pracowników, impreza na Dzień Dziecka, ogniska, kajaki etc. Oprócz tego obowiązkowo przygotowywane są co roku  karty podarunkowe i paczki dla dzieci na Święta. Pracownicy z dłuższym stażem pracy w firmie otrzymują dodatki stażowe oraz dodatkową nagrodę  jubileuszową.

Jakie wyzwania stoją przed Spółką w najbliższym okresie?

NBU w Tarnowie Podgórnym to największe wyzwanie w 25 letniej historii tej Firmy. Projekt, który otwiera przed nami ogromne perspektywy na dalszy rozwój zarówno w ujęciu ogólnym firmy jak i roli i pozycji każdego pracownika. Dotychczasowy wzrost mógłby być większy, gdyby nie ograniczenia wynikające z naszych lokalizacji. Nowa lokalizacja, nowy zakład, nowa infrastruktura socjalna zagwarantuje nam realne podstawy, aby Good Food Products był jeszcze lepszym Pracodawcą. Celem naszym jest  długofalowy rozwój firmy na wielu płaszczyznach, by sprostać oczekiwaniom dzisiejszym i przyszłym.

Dziękuję za rozmowę.