brak logo

Nestle Polska

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Beata Burlińska – Marczuk
Kierownik Działu Szkoleń, Rozwoju i Rekrutacji, HR Biznes Partner Nestle Polska

Manager HR z kilkunastoletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, rekrutacji, selekcji i oceny pracowników głównie w obszarze rozwoju osobistego. Ze szczególnym zainteresowaniem zgłębia możliwość wykorzystania psychologii w szkoleniach, warsztatach, coachingu i mentoringu w celu rozwoju managerów i pracowników. Jest coachem, absolwentem „Coach Biznesu” Akademii Norman Benett oraz „The Art and Science of Coaching” w Erickson College Inernational (ICF). Jej największym źródłem inspiracji i rozwoju są dwaj synowie. Od 6 lat związana zawodowo z Nestlé Polska.

Nestle Polska
Liczba pracowników: 5042
Rok założenia: 1993
Adres:
ul. Domaniewska 32
02 - 6 Warszawa
Branże:
  • Produkcja
  • Sprzedaż

 

Wsparcie ludzi młodych w ich karierze zawodowej stało się jednym z globalnych priorytetów naszej firmy.

Jaka jest misja Państwa firmy?

Nestlé już od 150 lat wspiera konsumentów w ich codziennych wyborach żywieniowych. Zgodnie z naszą misją „Jedz smacznie, żyj zdrowo” nieustanie pracujemy nad recepturami, aby dostarczać konsumentom paletę produktów spożywczych i napojów o najlepszym smaku i zawartości składników odżywczych. Z tego powodu Nestlé, jako światowy producent żywności, dba o cały łańcuch dostaw, zaczynając od rolników i dostawców. Dzięki surowcom wysokiej jakości oraz szczegółowym kontrolom i audytom, firma zaspokaja potrzeby konsumentów nie tylko w sferze walorów smakowych swoich produktów, ale także gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nestlé wspiera konsumentów również w prowadzeniu aktywnego trybu życia poprzez wiele inicjatyw: m.in. jest partnerem akcji Lekkoatletyka dla każdego, organizuje program Nestlé Porusza Polskę i angażuje się w obchody Europejskiego Dnia Sportu.

Firma istnieje od 1866 roku i obecnie jest liderem w swej branży. Jakie były jej pierwsze produkty i dlaczego stanowiły przełom owych czasów?

Historia Nestlé rozpoczęła się 150 lat temu, kiedy angielsko – szwajcarska firma Anglo-Swiss Condensed Milk Company otworzyła pierwszą w Europie fabrykę produkującą mleko skondensowane. Rok później, w 1867 roku, Henri Nestlé, asystent aptekarza, zainteresował się przypadkiem niemowlęcia, które nie przyjmowało mleka matki. Nestlé opracował recepturę żywności dla niemowląt o nazwie “Farine Lactée”. Był to niezwykły przełom w dziedzinie żywienia niemowląt, który zapoczątkował 150-letni sukces naszej firmy.

Dzisiaj globalna działalność biznesowa Nestlé obejmuje kategorie takie jak: napoje, wody, nabiał, słodycze, karmy dla zwierząt, a nawet produkty do pielęgnacji skóry. Na całym świecie ludzie korzystają z ponad 1 mld porcji produktów Nestlé dziennie, a firma działa w 197 krajach i terytoriach, gdzie kontynuuje swój rozwój.

Jak firma rozwijała się w Polsce?

Firma Nestlé rozpoczęła działalność w Polsce w 1993 roku. Od tamtej chwili aż po dziś jesteśmy otwarci na rozwój. Stale reagujemy na potrzeby konsumentów i odbiorców, a nawet je wyprzedzamy. Od samego początku głównym celem firmy jest dostarczanie konsumentom takich rozwiązań i produktów, które spowodują, że poziom ich życia wzrośnie. W tym celu inwestujemy w nowe linie produkcyjne, tworzymy nowe produkty, pracujemy nad ich smakiem i jakością. W ramach założeń Tworzenia Wspólnej Wartości (ang. Creating Shared Value, CSV) nasze działania skupione są również na wsparciu lokalnych społeczności i ochronie środowiska. Wprowadzamy ekologiczne udoskonalenia w fabrykach i tworzymy nowe miejsca pracy. Wspieramy konsumentów w prowadzeniu zdrowego i aktywnego trybu życia poprzez liczne inicjatywy, choćby takie jak Nestlé porusza Polskę, czyli konkurs, w którym ufundowaliśmy 16 siłowni zewnętrznych.

 

Portfolio Nestlé ciągle się rozszerza. Co decyduje o jakości produktów?

To, co wpływa na wysoką jakość produktów, to fakt, że w Nestlé skupiamy się na spełnianiu szybko zmieniających się potrzeb konsumentów. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, nieustannie obniżamy w naszych produktach składniki takie jak sól, cukier i kwasy nasycone trans, a także wzbogacamy produkty w pożądane składniki odżywcze, których może brakować w diecie Polaków, czyli np. w witaminy i wapń. Wsłuchujemy się również w opinie naszych konsumentów. Przykładem są lody KAKTUS z długą polewką, które stworzono na specjalne życzenie konsumentów. Z kolei dzięki kreatywności naszych pracowników powstała np. Princessa Zebra, którą wymyślono w fabryce słodyczy w woj. lubuskim.

Przejdźmy do zagadnień związanych z rekrutacją. Na jakie stanowiska rekrutujecie Państwo najczęściej?

Ze względu na skalę i rozwój naszej firmy prowadzimy procesy rekrutacyjne na wiele stanowisk. Najczęściej jednak poszukujemy pracowników o profilu sprzedażowym i marketingowym na stanowiska specjalistów. Obecnie prowadzimy intensywną rekrutację pracowników do fabryki w Nowej Wsi Wrocławskiej. Rynek karmy dla zwierząt rośnie z dynamiką powyżej 5% rocznie, dynamicznie rozwija się również podwrocławska fabryka Nestlé Purina PetCare, więc zapotrzebowanie na pracowników w obszarze produkcyjnym jest duże.

Jakie wartości powinien reprezentować pracownik, aby idealnie odnaleźć się w specyfice Państwa firmy?

Nestlé to firma, która promuje ideę równego traktowania w życiu zawodowym. Z tego powodu zwracamy szczególną uwagę na to, aby kandydaci byli otwarci na ludzi, nowe wyzwania i możliwości. Sukces osiągną te osoby, które nieustannie dążą do rozwoju i pogłębiania swojej wiedzy, a także ci, którzy potrafią czerpać naukę z własnych błędów. Ważne, aby pracownicy konsekwentnie dążyli do realizacji wyznaczonych celów i angażowali się w swoją pracę. Podczas rekrutacji kierujemy się 3 kryteriami: doświadczenie, umiejętność komunikowania się, nawiązywania i utrzymywania relacji – inteligencja emocjonalna, a także chęć do rozwoju i nauki oraz umiejętność uczenia się na doświadczeniach i błędach. Ważna jest również znajomość języka angielskiego, ponieważ Nestlé to firma międzynarodowa i wspólnym językiem komunikacji jest właśnie angielski.

W jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Aby odpowiednio zaprezentować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, musimy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach: należy zapoznać się z informacjami na temat firmy i stanowiska, o które się ubiegamy; dokładnie przemyśleć, jakie informacje chcemy przekazać na swój temat, jakie mamy doświadczenie, wiedzę i umiejętności ważne na tym stanowisku. Na spotkanie warto przejść 5 minut wcześniej i „zebrać myśli”, a także pamiętać o uśmiechu.

Dla młodych osób, które rozpoczynają swoją karierę zawodową, rozmowa kwalifikacyjna jest ogromnym stresem. W ramach naszej Inicjatywy Na Rzecz Zatrudnienia Ludzi Młodych – Nestlé needs YOUth postanowiliśmy wesprzeć ich na tym etapie życia poprzez licznie przeprowadzone na uczelniach w całej Polsce warsztaty i szkolenia w zakresie profesjonalnego przygotowania CV czy tego, jak radzić sobie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Z przeprowadzonych rekrutacji widzimy, że udział w szkoleniach i warsztatach procentuje potem podczas rozmów kwalifikacyjnych. Osoba, która brała udział w warsztatach dotyczących np. tego, jak poradzić sobie na rozmowie rekrutacyjnej, jest spokojniejsza, pewna siebie, wie, jak się dobrze zaprezentować. Dzięki temu zwiększa swoje szanse na otrzymanie pracy.

Czy stażyści są również mile widziani? Jaki jest profil odpowiedniej osoby, która posiada wiedzę, ale jeszcze nie zdobyła doświadczenia?

Oczywiście! Już od 17 lat, co roku prowadzimy Letnie Praktyki w Nestlé, podczas których przez 3 letnie miesiące dajemy możliwość zdobycia doświadczenia i rozwoju kilkudziesięciu młodym ludziom w całym kraju. Staramy się, aby podczas pobytu u nas nauczyli się jak najwięcej. Z tego powodu powierzamy każdemu praktykantowi indywidualny projekt. Realizacja takiego zadania jest na bieżąco monitorowana i modyfikowana przez opiekuna praktyk, z którym praktykant przez cały czas pozostaje w stałym kontakcie. Na koniec praktyk uczestnicy prezentują swój projekt przed członkami zarządu, managementem i dyrektorami działów. To nie wszystko. Wsparcie ludzi młodych w ich karierze zawodowej stało się jednym z globalnych priorytetów naszej firmy. W ten sposób powstała Inicjatywa Na Rzecz Zatrudniania Ludzi Młodych – Nestlé needs YOUth, w ramach której zdeklarowaliśmy, że do końca 2016 roku w całej Europie stworzymy aż 10 000 miejsc pracy dla osób do 30. roku życia oraz kolejnych 10 000 miejsc staży i praktyk. Inicjatywa okazała się ogromnym sukcesem i postanowiliśmy rozszerzyć ją również na inne części świata. Obecnie ma ona globalny charakter.

Z jakich kanałów rekrutacyjnych najczęściej Państwo korzystacie?

Jesteśmy jednym z największych światowych koncernów spożywczych i docieramy do osób zainteresowanych pracą u nas różnymi kanałami. Korzystamy z własnej strony internetowej, portali rekrutacyjnych, czy ogłaszamy się w prasie. Nestlé również współpracuje z uczelniami, biurami karier, organizacjami studenckimi i instytucjami wspierającymi zatrudnienie w krajach, w których działa. Firma regularnie uczestnicy w Dniach Kariery organizowanych na uczelniach w największych polskich miastach.

Państwa branża rozwija się bardzo dynamicznie. Z jakich szkoleń lub innych form zdobywania wiedzy korzystają pracownicy, aby podnosić swoje kwalifikacje?

W Nestlé kładziemy nacisk na rozwój osób pracujących w firmie. Pracownicy naszej firmy mają do dyspozycji wiele możliwości rozwojowych takich jak: szkolenia, warsztaty, lekcje języka angielskiego, ocena 360˚, Extended DISC, uczestnictwo w sesjach informacji zwrotnej, coachingowych i mentoringowych, możliwość czasowego oddelegowania na inne stanowisko i wiele innych form pasujących do bieżących potrzeb pracowników. W Nestlé zwracamy uwagę na to, aby rozwój był dostosowany do indywidualnych potrzeb. W tym celu pracownik i przełożony raz w roku spotyka się na „rozmowie rozwojowej w celu zaplanowania indywidualnego rozwoju”. Dla managerów prowadzimy oddzielne warsztaty „Zarządzanie rozwojem pracownika” czy „Nesleader” skupione na zarządzaniu zespołem oraz Program Rozwoju Osobistego Menedżerów (PROM). W celu wsparcia rozwoju utalentowanych specjalistów prowadzimy 6-miesięczny Program Osobistego Rozwoju Talentów (PORT). Wsparcie pracowników w ich zawodowym rozwoju to budowanie wspólnej przyszłości i wspólnego sukcesu – pracownika i firmy. Dlatego przykładamy do tego wielką wagę.

Czy oprócz stałego wynagrodzenia mogą oni liczyć również na benefity pozapłacowe?

W Nestlé na całym świecie jest zatrudnionych około 330 00 osób. Dzięki międzynarodowemu doświadczeniu firma wprowadza w swoich oddziałach w Polsce ciekawe rozwiązania dla swoich pracowników, m.in. Pracowniczy Program Emerytalny. Każdemu pracownikowi, który do niego przystąpi, Nestlé opłaca składkę w wysokości 3,5% indywidualnego wynagrodzenia – jest to tzw. Składka Podstawowa. Środki te wraz z dobrowolnymi wpłatami pracownika (Składka Dodatkowa) będą inwestowane w Pracowniczym Funduszu Emerytalnym Nestlé Polska. Ważnym benefitem, który jest bardzo ceniony wśród naszych pracowników, jest możliwość brania udziału w różnorodnych formach rozwoju w Polsce i za granicą. Wszyscy pracownicy Nestlé objęci są dodatkową opieką medyczną i mogą ubezpieczyć się na życie i od następstw nieszczęśliwych wypadków. Pracownicy Nestlé mogą też korzystać z funduszu świadczeń socjalnych, pożyczek i zapomóg. Dla rodziców przygotowaliśmy specjalne uprawnienia, m.in. dodatkowy dzień wolny na opiekę nad dzieckiem dla taty i mamy czy 6-godzinny dzień pracy dla mamy przez pierwszy miesiąc po powrocie z urlopu macierzyńskiego. Dodatkowo wszyscy pracownicy mają możliwość korzystania m.in. z porad dietetyka, a od marca zespół Purina może zabierać do biura swoich czworonożnych przyjaciół. Wszystkie psy przeszły odpowiednie szkolenia i są przystosowane do pracy w Nestlé House.

Swoim konsumentom oferują Państwo opcję: „Powiedz nam”, która umożliwia zgłoszenia naruszenia zasad i wartości Nestle. W jaki sposób ma im to pomóc w korzystaniu z produktów?

Bardzo cenimy sobie opinię konsumentów. Stąd każda wskazówka czy uwaga jest dla nas bardzo ważna. Obecnie w Polsce działa siedem infolinii Nestlé, których numery zamieszczone są na każdym naszym opakowaniu. Konsultanci naszego Serwisu Konsumenta to doskonale przeszkoleni specjaliści z wieloletnim doświadczeniem. Odpowiadają na pytania dotyczące produktów oraz doradzają w kwestii zrównoważonej diety i odżywiania. Zebrane przez Konsultantów informacje pomagają nam szybko reagować na zmieniające się potrzeby konsumentów. Dodatkowo zachęcamy fanów naszej firmy do kontaktów z nami przez stronę internetową i social media.

 

Prowadzą Państwo również działania z zakresu CSR. W jaki sposób realizowana jest zasada Tworzenia Wspólnej Wartości w Nestlé na rynkach lokalnych?

Pozycja największego producenta żywności na świecie zobowiązuje do szukania i stosowania takich rozwiązań, które zarówno przynoszą korzyści biznesowe, jak i pozytywnie wpływają na lokalne społeczności oraz środowisko. Budowanie dialogu firmy z jej otoczeniem, tak aby nasza współpraca opierała się na wzajemnym zaufaniu i partnerstwie, nazywamy w naszej firmie Tworzeniem Wspólnej Wartości (ang. Creating Shared Value, CSV). W Polsce pierwsza strategia CSV, zawierająca szczegółowe lokalne zobowiązania, została przygotowana na lata 2011-2013, następnie na 2014-2016. Obecnie trwają prace nad strategią na kolejne lata. Aktualnie skupiamy się na 3 głównych obszarach: lokalne pozyskiwanie surowców od miejscowych dostawców, ulepszanie opakowań i zmniejszanie ich wpływu na środowisko oraz związane z opakowaniami bezpieczeństwo produktów i niemarnowanie żywności, a także wsparcie młodzieży na rynku pracy. W ramach realizacji założeń strategii CSV prowadzimy wiele inicjatyw, m.in. wspomniany wcześniej program Nestlé needs YOUth odnoszący sukces w całej Europie.

W którym kierunku będzie się rozwijała oferta w najbliższym czasie?

Dzięki zdobytemu doświadczeniu w całej 150-letniej historii firmy, Nestlé może pochwalić się szerokim portfolio produktów, topowymi markami znanymi na całym świecie i milionami fanów. W najbliższym czasie będziemy kontynuować nasz rozwój poprzez stałe poszerzanie oferty i ulepszanie receptur naszych produktów, tak by sprostać zmieniającym się potrzebom konsumentów.

Czego można Państwu życzyć na przyszłość?

Życzylibyśmy sobie, abyśmy nadal trafnie dobierali produkty do upodobań i potrzeb konsumentów, a także abyśmy działali z taką energią i zapałem jak dotychczas.

Dziękujemy za rozmowę