logo eSKY.pl S.A.

eSKY.pl S.A.

Radom

Chcemy być odbierani jako partner i ktoś kto współdzieli, i rozumie, pasje naszych klientów. Oczywiście dostarczając przy tym jak najlepszy produkt.
Wywiadu udzielił:
Łukasz Neska Marketing Director eSKY.pl S.A.

Absolwent kierunku Nauki Polityczne i Dziennikarstwo oraz Zarządzanie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Karierę zawodową rozpoczął w 2005 roku. W 2008 roku dołączył do eSKY.pl. Obecnie na stanowisku Dyrektor Marketingu odpowiada za całość działań marketingowych Grupy eSKY.pl. Doprowadził serwis do pozycji lidera na rynkach europejskich; w Brazylii portal eSKY.pl należy do trzech największych firm sprzedających usługi turystyczne online.

 
Jak to się zaczęło?
Jesteśmy polską firmą, która została powołana do życia w 2004. Założyli ją Piotr Stępniewski, Łukasz Habaj (członkowie obecnego Zarządu) oraz Łukasz Kręski (Prezes Rady Nadzorczej). Początkowo działalność ograniczała się do obsługi wyjazdów „Work&Travel”. W czerwcu 2005 roku została uruchomiona strona internetowa eSKY.pl, a kolejne lata przynosiły dalszy rozwój firmy. Od sprzedaży biletów lotniczych regularnych i tanich linii firma sytematycznie poszerzała swoją ofertę o hotele, ubezpieczenia, bilety na samoloty czarterowe, bilety kolejowe, a ostatnio również o wynajem samochodów. Zmieniała się też misja firmy. eSKY.pl nie jest już wyłącznie miejscem, w którym można znaleźć wszelkie produkty potrzebne do zorganizowania podróży. Stworzyliśmy strefy inspiracji i porad tak, by użytkownicy mogli znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania, które nurtują ich w czasie planowania podróży – od kwestii bezpieczeństwa, zdrowia i wysokości cła, aż po komunikację na lotnisku. Gdy firma uzyskała mocną pozycję na rodzimym rynku zaczęła inwestować za granicą. Obecnie na świecie funkcjonuje kilka spółek córek – dwie w Europie (w Bułgarii i Rumunii) i jedna w Ameryce Południowej (w Brazylii). Jesteśmy też blisko uruchomienia serwisów w Turcji i Peru oraz w kilku krajach Europy Środkowej. W Polsce zatrudniamy 250 osób, w całej Grupie eSKY jest ich blisko 500.
 
 
Zwrotów w Państwa działalności było wiele. Czy któryś z nich można uznać za przełomowy?
Kluczowym momentem było stworzenie własnego systemu wyszukiwania – eSKYpl Travel Search. Zawdzięczamy to pracy i talentom naszego działu IT. Dzięki temu od 2008 roku mamy możliwość działać głównie w oparciu o własne narzędzia, a to pozwala nie tylko na rozwój firmy pod marką eSKY.pl. Możemy też stosunkowo łatwo adaptować nasze rozwiązania na innych rynkach, a także rozwijać sieć partnerską dostarczając nasz system wyszukiwania innym podmiotom na rynku, które chciałyby sprzedawać produkty turystyczne, a nie posiadają akredytacji IATA.
 
A jaki jest największy sukces firmy?
Przez ostatnie kilka lat regularnie otrzymujemy nagrody, które umacniają naszą pozycję biznesową i pokazują siłę naszej marki. Najważniejsze dla nas wyróżnienia to ranking Deloitte – Technology Fast 50 Central Europe, w którym doceniono najszybciej rozwijające się firmy technologiczne. Cieszy nas również fakt, że dwukrotnie znaleźliśmy się wśród 500 najbardziej innowacyjnych firm w Polsce w rankingu przygotowanym przez Sieć Naukową MSN i Instytut Nauk Ekonomicznych PAN. To oczywiście te rodzaje sukcesów, które są widoczne poza organizacją. Są jednak i takie, z których jesteśmy dumni, a dotyczą naszych działań wewnętrznych, chociażby wypracowania solidnego, pełnego podejścia Agile oraz wbudowanie kultury continuous improvement w organizacji pracy naszego działu IT. Takie podejście jest bardzo ważne w przypadku biznesu taki jak nasz, gdzie obserwacja wymagań naszych klientów i dostosowywania naszych rozwiązań do ich – ewoluujących często oczekiwań – jest kluczowe w osiągnieciu sukcesu.
 
 
 
Co Pana zdaniem przesądza o tym, że eSKY.pl jest konkurencyjny?
W przypadku takiego biznesu jak nasz – sprzedaż produktów turystycznych online – nigdy nie można spocząć na laurach. Musimy nieustannie rozwijać i udoskonalać nasz produkt. Nieustannie musimy pracować nad stroną internetową i jej użytecznością, wyszukiwarką i sposobem jej działania, aplikacjami moblinymi. Staramy się dawać więcej niż daje konkurencja, co w tym wypadku oznacza np., że sprzedajemy nie tylko bilety linii tanich i regularnych, ale nasz system agreguje również połączenia czarterowe, gdy klient chce zarezerwować hotel u nas może to zrobić najtaniej, ponieważ korzystamy z baz kilku dostawców i w wynikach wyszukiwania pokazujemy najkorzystniejszą cenę z tych, przez nich oferowanych. Dodatkowo umożliwiamy zaplanowanie całego wyjazdu w jednym miejscu, niezależnie od tego czy podróżny w czasie wyjazdu będzie stacjonował w jednym hotelu (u nas może zarezerwować przelot i nocleg) czy też będzie potrzebował dodatkowego transportu (tu możliwość rezerwacji biletów kolejowych czy wynajmu samochodu).
 
W jaki sposób kreują Państwo markę?
Zależy nam na tym, by klienci odbierali nas jako ekspertów do spraw podróżowania. Sprzedaż produktów turystycznych to jedno, ale my chcemy jeszcze doradzać i inspirować. Dlatego, podkreślamy, że dobrze jeżeli nasi pracownicy lubią podróżować. Wówczas, gdy klient kontaktuje się z nami poprzez Telefoniczne Centrum Obsługi czy jeden z kanałów social mediów możemy podpowiedzieć, co warto zobaczyć, jak najlepiej się spakować czy jak poruszać się za granicą. Chcemy być odbierani jako partner i ktoś to współdzieli i rozumie pasje naszych klientów. Oczywiście dostarczając przy tym jak najlepszy produkt.
 
 
Czego poszukujecie Państwo u potencjalnych pracowników?
Myślę, że tego co większość firm. Zależy nam na tym, by nasi pracownicy posiadali pasję. Oczywiście dobrze jak jest to pasja związana z podróżami, ale nie jest to warunek wymagany. Nasz Wice Prezes od lat startuje w rajdach samochodowych. Obecnie jeździ w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski i odnosi sukcesy (II wice mistrz 2014). Jego pilotem jest dyrektor działu Hotele i Turystyka, więc jak widać, prezes swoją pasją potrafi zarażać. I o to nam właśnie chodzi! Chcemy aby dołączyły do nas osoby, które będą się cieszyły pracą, które będą miały wiedzę w określonym zakresie i będą chciały ją jeszcze poszerzać o inne sfery. Potrzebujemy osób, które będą wierzyły w to, że razem uda nam się wiele osiągnąć. A podstawą do tego jest rozumienie celów biznesowych jakie nam przyświecają.
 
Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?
Bardzo różnie. Jak większość firm zamieszczamy ogłoszenia zewnętrzne, korzystamy z rekomendacji naszych partnerów czy współpracujemy z agencjami rekrutacyjnymi. Jednak bardzo ważne w naszej organizacji jest to, by przede wszystkim dawać szansę pracownikom, których już mamy u siebie, stąd istotną rolę pełni w firmie rekrutacja wewnętrzna. Chcemy wykorzystywać talenty naszych ludzi. Chcemy, by czuli się zmotywowani i wiedzieli, że będąc w Grupie eSKY mogą się rozwijać i uczyć nowych rzeczy, a my to docenimy. Większość naszej kadry zarządzającej, jak również team liderów, to osoby związane z firmą od lat i często przechodzące przez kilka działów lub teamów nim doszły do zajmowanych obecnie stanowisk. Przykładowo obecny menager główny rynku brazylijskiego zaczynał wiele lat temu w dziale Call Center w Polsce. Potem rozwijał swoje talenty w dziale marketingu, aż w końcu otrzymał propozycję wyjazdu do Brazylii i zarządzania tamtejszym rynkiem.
 
Pracowników na jakie stanowiska poszukujecie Państwo najczęściej?
Dwa największe działy w naszej firmie to IT i Call Center i włąśnie tam najczęściej prowadzimy rekrutacje. Bynajmniej nie wynika to z rotacji, ale z naszych nieustannie rosnących potrzeb. W przypadku działu IT z reguły potrzebujemy developerów (frontend, QA, php, .net, android, ios) ale też grafików i ux designerów. W przypadku Call Center poszukujemy osób, które są zainteresowane podróżami i znają języki obce przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Pracownicy tego działu nie tylko pomagają rezerwować bilet, ale też w imieniu klienta kontaktują się z liniami lotniczymi, a te nie zawsze mają przedstawicielstwa w Polsce, stąd umiejętność posługiwania się językiem obcym jest ważna. Obecnie, od jakiegoś czasu poszukujemy osób, które mówiłyby w  języku czeskim lub słowackim - chcielibyśmy móc służyć wsparciem również klientom z tamtych państw. Tym co nas wyróżnia jest to, że otwarcie mówimy o finansach, dlatego chociażby na stronie internetowej naszego działu IT przy każdej ofercie pracy jest również podane wynagrodzenie, jakiego można spodziewać się na tym stanowisku.
 
 
 
 
Jak często powierzacie rekrutację firmom outsorsingowym?
Ze względu na specyfikę naszej branży stosujemy outsourcing wyłącznie w dziale IT, którego potrzeby pracownicze są u nas największe – blisko 30% jego zasobów. Jednak chcę podkreślić, że wierzymy w to, że niezależnie od tego czy ktoś jest naszym pracownikiem czy pracownikiem outsourcingowym należy stworzyć mu jak najlepsze warunki pracy i rozwoju. Chcemy, by niezależnie od sposobu zatrudnienia osoby, które z nami współpracują mogły w pełni utożsamiać się w firmą i produktem.
 
Czyli, jak najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w eSKY.pl?
Najlepiej odwiedzić naszą stronę i zapoznać się z tym co robimy. A potem w zależności od tego, do jakiego działu się aplikuje, sprawdzić czym on się może zajmować – tak w przypadku działu IT odwiedzić ich stronę internetową, w przypadku marketingu poczytać w jakie akcje się angażują, obejrzeć media społecznościowe, w których komunikują się ze światem. Oczywiście nie skreślamy kandydatów, którzy tego nie zrobią, ale z pewnością będzie im trudniej przejść przez rozmowę.
 
 

Czy osoby zatrudnione mogą pracować zdalnie?
Nie jest to podstawowa forma współpracy, ale nie wykluczamy jej w takich działach jak IT czy marketing. 

Czy firma uczestniczy w targach pracy, organizuje praktyki?
Nie mamy wypracowanych programów dotyczących praktyk i staży. Na ten moment stawiamy raczej na doświadczonych pracowników. Sporadycznie uczestniczymy w targach pracy. Wolimy poszukiwać pracowników na wydarzeniach branżowych dlatego często uczestniczymy w konferencjach w charakterze sponsora  (PHPers, PHP Con) czy w roli prelegenta, by w ten sposób móc dzielić się swoją wiedzą i inspirować innych (PHPers, SpreadIT).
 
 
W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników do wykonywania powierzonych im zadań?
Przede wszystkim zależy nam na tym, by stworzyć dobre warunki pracy, by wszyscy dobrze czuli się w biurze, w którym przebywają przynajmniej 8 godzin dziennie. Dlatego w trzech biurach, które mamy w Polsce – w Katowicach, Radomiu i Warszawie stawiamy na nowoczesne i wygodne rozwiązania. Aranżujemy wnętrza w taki sposób, by pracownicy nie tylko mieli możliwość komfortowo pracować, ale również napić się kawy, zjeść posiłek, zrelaksować się, przeprowadzić burzę mózgów czy porozmawiać na osobności. Oczywiście dostarczamy też wszelkich narzędzi, których pracownicy oczekują i które wpływają na komfort ich pracy. Stawiamy na autonomię w zespołach, dajemy dużo swobody oczekując w zamian świeżych pomysłów i nowych rozwiązań. A te rodzą się nie tylko przy komputerach. Inwestujemy w szkolenia zewnętrzne, które mogą pomóc naszym pracownikom odnieść sukces. Dopłacamy do kursów językowych, które odbywają się na terenie firmy w godzinach pracy poszczególnych zespołów. Zapewniamy ubezpieczenie zdrowotne czy dopłatę do kart umożliwiających korzystanie z obiektów sportowych w całym kraju. Organizujemy też szereg konkursów, gdzie nagrodami są głównie podróże – vouchery hotelowe czy bilety lotnicze.

Jak często są przeprowadzane szkolenia?
Nieustannie szkolimy naszych pracowników. Wżne jest dla nas, by się rozwijali, podnosili swoje kwalifikacje. Od nich w końcu zależy satysfakcja naszych klientów – niezależnie od działu, w którym pracują. Na szczęście klienta i to czy poleci nas swoim znajomym wpływa bardzo wiele czynników – nie tylko to, jak działa nasza strona i czy łatwo i szybko zarezerwują bilet, lub czy dzwoniąc na Call Center otrzymają pomoc jakiej potrzebują, ale też czy wystawienie biletu nastąpiło szybko i czy na koniec otrzymali taką fakturę na jakiej im zależy. W międzyczasie muszą się jeszcze dowiedzieć o naszej firmie, dlatego potrzebujemy sprawnie działającego działu marketingu. Firma to wielki mechanizm i szereg zależności. Żeby móc odnieść sukces należy się szkolić i dokształcać, zarówno produktowo jak i technologicznie czy metodologicznie.
 
A imprezy integracyjne? Często je Państwo organizują?
Mówiąc o imprezach integracyjnych należy je podzielić na wydarzenia dwojakiego rodzaju. Wydarzenia, podczas których mają możliwość spotkać się wszyscy pracownicy ze wszystkich naszych polskich lokalizacji – i to jest jeden wyjazd w roku z reguły weekendowy z noclegiem oraz wspólna kolacja wigilijna, na którą zapraszamy też przedstawicieli z naszych zagranicznych spółek. Są też imprezy, które mają na celu integracje działowe czy zespołowe, lepsze poznanie się, ale też szkolenie siebie nawzajem czy wymianę myśli. Te odbywają się częściej i z reguły mają jakąś myśl przewodnią – wspólny kurs kulinarny, wyjście na kręgle czy gokarty. Mamy też oddolne inicjatywy pracowników, które mają na celu poznanie się lepiej wewnątrz firmy. Przykładem takiego działania jest bieg na orientację – Bieg Podróżnika, który trzy lata temu został wymyślony przez jednego z pracowników z działu IT i teraz latem będzie miał trzecią edycję. Całość organizują pracownicy – oni założyli stronę internetową, promują bieg na zewnątrz, wymyślają i wyznaczają trasę, produkują mapy czy stwarzają oprawę graficzną. Ale dostają od firmy budżet i wsparcie przy realizacji takich kwestii jak: poczęstunek, puchary dla zwycięzców czy koszulki dla uczestników biegu.
 
Dziękujemy za rozmowę!