logo ZPC Mieszko SA

ZPC Mieszko SA

Racibórz

Wywiadu udzieliła:
RENATA SIENKIEWICZ
DYREKTOR HR ZPC Mieszko SA

Renata Sienkiewicz dołączyła do zespołu MIESZKO S.A. w lipcu 2016 r. Jest doświadczonym praktykiem HR. Specjalizuje się w rozwoju przywództwa, podnoszeniu efektywności organizacji oraz Liderów, zarządzaniu zmianą, budowaniu zaangażowania, a także w projektach rozwijania i zarządzania Talentami.

Karierę w biznesie rozpoczęła w 1998 roku, zostając HR Managerem w międzynarodowej firmie z sektora FMCG, Warner Lambert. W 2000 roku dołączyła do lidera branży farmaceutycznej firmy AstraZeneca, gdzie przez 7 lat była Dyrektorem Personalnym, odpowiedzialnym między innymi za sprawny proces integracji obu firm na rynku polskim. W latach 2008-2015 zajęła się konsultingiem strategicznym i HRowym, odpowiadając za obszar Rozwoju Liderów, Talentów oraz Przywództwa w organizacjach regionie Europy Środkowo-Wschodnie w firmach AON HEWITT oraz ACCORD GROUP.

W tym czasie prowadziła szereg projektów z zakresu oceny kompetencji kadry kierowniczej, efektywności organizacyjnej, zarządzania zmianą i budowania zaangażowania zespołów dla międzynarodowych korporacji, spółek Skarbu Państwa, a także lokalnego biznesu w Polsce.

Renata Sienkiewicz jest absolwentką Instytutu Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, ukończyła także podyplomowe studia z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi na wydziale Psychologii w tej samej uczelni. Tytuł MBA zdobyła w Akademii Leona Koźmińskiego.

PRYWATNIE:

Renata jest mamą trojga dzieci. Pasją Renaty jest jazda konna i gra w squasha. Lubi także nurkować, ale przede wszystkim ceni sobie możliwość poznawania innych kultur, organizując wyprawy w dalekie i ciekawe zakątki świata. Z „plecakiem” zwiedziła między innymi Birmę, Laos oraz Tajlandię. Zdobyła także najwyższy szczyt Afryki – Kilimandżaro. Nurkowała w Oceanie Indyjskim u wybrzeży Zanzibaru, w Morzu Karaibskim u wybrzeży Dominikany, Zatoce Meksykańskiej czy Morzu Czerwonym.

ZPC Mieszko SA
Liczba pracowników: 850
Rok założenia: 1993
Adres:
Al. Jerozolimskie 181 B
02-222 Warszawa
Branże:
  • Produkcja
  • Sprzedaż

 

Chcemy, aby firma Mieszko stała się wiodącą marką w Europie Centralnej i Wschodniej

 

Mieszko to firma z bogatą historią – wbrew temu, co podają niektóre publikacje, jej początek nie sięga roku 1993. Proszę, zatem przybliżyć naszym użytkownikom genezę Mieszko.

Historia firmy Mieszko ściśle związana jest z Raciborzem, w którym już w XIX rozkwitał przemysł, a zwłaszcza cukiernictwo. „Kolebką” naszej firmy było kilka różnych podmiotów. Jedną z nich była firma Franz Sobtzick. W 1852 r. Pan Sobtzick otworzył cukiernię, by kilkanaście lat później wybudować pierwszą na Górnym Śląsku fabrykę czekolady napędzaną parą. Budynek ten można podziwiać po dziś dzień, jest w nim Urząd Miasta. Z Mieszko wiele wspólnego ma również mieszcząca się przy ulicy Staszica fabryka Hermann Preiβ. Słynęła z rozlicznych smakołyków takich jak czekolady, cukierki, praliny, masy marcepanowe oraz kakaowe. Jeszcze przed wojną inny słynny przedsiębiorca z Lipska Martin Piersch otworzył w Raciborzu fabrykę czekolady Goldsiegel „Złota Pieczęć”. W trakcie wojny zakłady częściowo zostały zniszczone, ale szybko odbudowano je i uruchomiono produkcję. Już w 1945 roku firma rozpoczęła działalność pod szyldem Fabryka Cukrów i Czekolady Ślązak, której sztandarowymi produktami były masa kakaowo-orzechowa czy  krajanka raciborska, która dała początek naszym orzechowym Michaszkom. Na początku lat 90-tych nastąpiło połączenie podmiotów cukierniczych pod wspólną nazwą Mieszko włączywszy w to Spółdzielnię Inwalidów Raciborzanka, która znana była z produkcji karmelków i krówek. Lata 90-te to proces zmian zachodzących w całej Polsce, które nie ominęły także Raciborza. W 1993 r. firma Mieszko, jako pierwsza w Polsce uruchomiła produkcję galaretek w kształcie owoców. Rok 1997 był dla Mieszko szczególny – firma zadebiutowała zarówno  na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, jak i w telewizji z reklamami swoich produktów. Trzecia firma, która weszła w skład dzisiejszego Mieszko to Spółdzielnia Inwalidów im. Gen. Świerczewskiego - Walter. Do najznakomitszych wyrobów „Waltera” należały śliwki w czekoladzie. Obecna oferta Mieszko czerpie z zacnego, czekoladowego rodowodu, znajdują w niej się czekoladowe praliny, słynne Michaszki, wafle oraz uwielbiane przez najmłodszych Zozole.

Jak bardzo zmieniła się branża wyrobów cukierniczych na przestrzeni ostatnich 15 lat?

Rynek słodyczy w Polsce jest bardzo konkurencyjny. Wzrasta świadomość Konsumentów, co do składników i naturalności. Znajduje to odbicie w cukierkach funkcjonalnych, w których coraz częściej mamy ożywczą miętę, odświeżający eukaliptus a także soki bogate w witaminę C. Rośnie kategoria słodyczy dla dzieci, ale przede wszystkim zmieniają się sposoby konsumowania słodyczy. Najbardziej perspektywiczny i zarazem najszybciej rozwijający się będzie ten segment, który nazywamy „sharing”. Obecni Konsumenci szukają mniejszych formatów, dostosowanych do dzisiejszego tempa życia. Chodzi o produkty w nieco mniejszych opakowaniach, które Klient kupuje dla siebie, dla przyjemności lub po to, aby móc się nimi podzielić ze swoimi bliskimi.

Jak w analogicznym czasie zmieniła się firma Mieszko?

Planujemy intensywny rozwój w kraju, a także w eksporcie. Jesteśmy polską marką czerpiącą z ponad 100 letniej tradycji cukierniczej w Raciborzu. Nie zapominając o korzeniach, zmieniamy się w zgodzie z najnowszymi trendami. Chcemy zapewnić Konsumentom i Klientom wysokiej jakości produkty z naturalnymi składnikami oraz szlachetnymi dodatkami. Jakość produktów jest w centrum naszych działań. Dlatego w Chocoladorro i Magnifique polepszyliśmy jakość czekolady. Nadzienia wzbogaciliśmy o składniki takie jak: śmietanka kremówka, biała czekolada, kakao o dużej zawartości tłuszczu kakaowego, dodatek orzechowej czekolady typu gianduja czy naturalną wanilię. Ostatnia innowacja to nasze słynne  Michaszki w nowej odsłonie, zwiększyliśmy w nich udział orzechów do 25%. Produkty Mieszko to sposób na przyjemną codzienność, celebrowanie ważnych chwil, smakowanie życia.

Czy można powiedzieć, że działalność firm działających w tej branży cechuje się sezonowością?

Rzeczywiście w naszej branży można mówić o sezonowości, zwłaszcza jeśli chodzi o wyroby czekoladowe. Ich sprzedaż rośnie jesienią, ale główny wzrost przypada na okres Bożego Narodzenia. Natomiast cukierki to produkty rotujące przez cały rok - niezależnie od pogody.

Które z Państwa marek są najchętniej kupowane przez Konsumentów?

Linia Cherrissimo jest niekwestionowanym liderem w segmencie wiśni w alkoholu i wciąż zyskuje w nim udziały – obecnie ma ich ok. 40%. Dobrze sprzedają się również nasze kultowe Michaszki Original, luksusowa bombonierka Cherrissimo Exclusive czy inspirowana deserami z całego świata Amoretta Desserts. Wśród produktów Mieszko uznaniem konsumentów cieszą się również czekoladowe Trufle Francuskie, odpowiadające nieco bardziej wyrafinowanym gustom. Hitem wśród naszych cukierków są uwielbiane przez dzieci  Zozole, które rosną zdecydowanie szybciej niż rynek. W roku 2016 zanotowaliśmy wzrosty ponad 50% w stosunku do analogicznych okresów w roku poprzednim.

 

W ilu krajach można nabyć Państwa produkty?

Chcemy się rozwijać w Polsce, jak i na świecie. Eksport dla Mieszko od zawsze był ważny i stanowi aż 1/3 naszego biznesu. Jesteśmy obecni na ponad 60-ciu rynkach - na wszystkich kontynentach. Najsilniejszy region eksportowy to Europa Centralno – Wschodnia, kraje anglosaskie, Rosja i byłe jej republiki. Intensywnie rozwijamy się także na bardziej odległych rynkach: na Bliskim Wschodzie oraz w Azji.

Czy w najbliższym czasie planują Państwo wejście na nowe, zagraniczne rynki?

Nasza strategia eksportowa, podobnie jak krajowa, zakłada umocnienie pozycji brandu Mieszko; zwłaszcza w Europie Centralno-Wschodniej gdzie jesteśmy już bardzo silni oraz rozszerzenie dystrybucji w Azji oraz na Bliskim Wschodzie. Oczywiście mamy również dalsze plany wzrostu dla rynków nasyconych takich, jak kraje anglosaskie, w których konsumpcja czekolady jest wysoka. Równolegle rozwijamy współpracę z sieciami międzynarodowymi i lokalnymi w temacie marek własnych.

Jak wygląda proces rekrutacji do Mieszko?

Poziom złożoności procesu rekrutacji zależy od stanowiska. Zazwyczaj rozpoczyna je ogłoszenie o pracę publikowane na portalach internetowych, naszej firmowej stronie oraz wśród Pracowników. Kolejnym etapem jest analiza nadesłanych aplikacji i rozmowa telefoniczna. Wybrani Kandydaci umawiani są na spotkania rekrutacyjne – zarówno z potencjalnym przełożonym, jak i Pracownikiem działu personalnego. Trochę inna procedura dotyczy Pracowników tymczasowych/sezonowych – często wracamy do znanych nam i sprawdzonych osób, dlatego też proces jest mniej skomplikowany.

         

Na co zwracają Państwo uwagę chcąc przyjąć kogoś do swojego zespołu?

Oprócz wymogów stanowiskowych, stażowych czy wykształcenia dużą wagę przywiązujemy do kompetencji i wartości, które mają naszym zdaniem stanowić wspólny mianownik dla Pracowników firmy. Szacunek i współpraca, dbałość o jakość, a także przedsiębiorczość – tego szukamy w przyszłych Pracownikach Mieszko.

Czy aktualnie poszukują Państwo nowych pracowników? Jeśli tak, jakich?

Aktualnie szukamy specjalistów do działów: Eksportu, Sprzedaży, Komunikacji, Utrzymania Ruchu czy Jakości.

Czy Mieszko to dobra firma na rozpoczęcie kariery zawodowej? Jak w ogóle zapatrują się Państwo na stażystów?

Firma Mieszko jest bardzo przyjazna stażystom. W okresie 2014 - 2016 przyjęliśmy na staż 26 osób, z czego 15 osób zostało z nami do dziś. Głównie w działach Personalnym, Technologii czy Marketingu.

Jaką formę zatrudnienia Państwo preferujecie? Czy osoby zatrudnione w Waszej firmie mogą liczyć na jakieś dodatkowe benefity?

Nasz system benefitów wpisuje się w obecne trendy rynkowe. Oferujemy między innymi zróżnicowany i atrakcyjny system premiowy, opiekę medyczną, karty multisport oraz szereg udogodnień płynących z ZFŚS. Nasi Pracownicy są zatrudniani w oparciu o umowę o pracę.

      

    

Organizujecie Państwo jakieś spotkania, imprezy integracyjne dla Pracowników?

Wprowadziliśmy zasadę regularnego dialogu z Załogą. Spotykamy się kwartalnie ze wszystkimi Pracownikami. Celem tych spotkań jest przedstawienie aktualnych wyników firmy czy planów na najbliższą przyszłość. Organizujemy pikniki letnie dla Pracowników i ich rodzin. Sponsorujemy ekipę sportową Mieszko.

Jakim pracodawcą jest Mieszko?

Mieszko jest dużym i znaczącym producentem wyrobów czekoladowych, a w regionie śląskim jednym z większych i stabilnych Pracodawców. Właśnie skonsolidowaliśmy całą produkcję w Raciborzu, przenosząc tam linie waflowe. Budujemy duże centrum logistyczne w Gliwicach. Chcemy, aby firma Mieszko stała się wiodącą marką w Europie Centralnej i Wschodniej w zakresie produktów czekoladowych oraz Zozoli w cukierkach.

Jakie cele stawiacie przed sobą na nadchodzący rok?

Z perspektywy HR mamy kilka ważnych tematów do realizacji, oto główne z nich:

  • chcemy wdrożyć długoterminową strategię i politykę HR, aby motywować naszych Pracowników;

  • mamy zamiar wprowadzić długofalową koncepcję rozwoju dla naszych Pracowników opartą na adekwatnych dla nich szkoleniach i innych aktywnościach rozwojowych;

  • planujemy także działania nakierowane na podnoszenie efektywności organizacji.

 

Dziękuję za rozmowę