logo Saint-Gobain Polska

Saint-Gobain Polska

Toruń

Grupa Saint-Gobain wspiera działania o charakterze społecznym, których celem jest zapewnienie dostępu do mieszkań wygodnych, energooszczędnych i przyjaznych dla środowiska, także osobom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych. Właśnie w tym celu w 2009 roku założona została Fundacja Saint-Gobain Initiatives.
Wywiadu udzieliła:
Magdalena Krupa Dyrektor HR Polska, Rumunia, Bułgaria Saint-Gobain Polska
Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu oraz Akademii Psychologii Przywództwa. Magda dołączyła do grupy Saint-Gobain w 2007 roku - wtedy objęła stanowisko Dyrektora HR w jednym z największych podmiotów Saint- Gobain w Polsce – spółce Saint- Gobain HPMAbrasives. W tym czasie była odpowiedzialna m.in. za takie projekty, jak: wdrożenie efektywnej organizacji HR dla 1000 pracowników. Wraz z początkiem 2013 roku Magda została przeniesiona do Delegatury Generalnej, gdzie objęła stanowisko Dyrektora HR dla regionu Polski, Rumunii oraz Bułgarii. Magda płynnie posługuje się językiem polskim, francuskim oraz angielskim. Kocha każdą formę aktywności. W zimie jeździ na nartach, a w lecie uprawia windsurfing.
 
W 2015 roku świętujecie 350-lecie istnienia firmy. Jak zamierzacie uczcić jubileusz?
Z okazji 350-lecia swojego istnienia, Saint-Gobain przygotowała szereg atrakcji, które nawiązują nie tylko do długiej historii Grupy, ale przede wszystkim jej międzynarodowego charakteru oraz innowacyjności. Jedną z nich są futurystyczne podróżujące pawilony, oferujące zwiedzającym doznania sensoryczne i artystyczne, a prezentujące innowacyjne osiągnięcia Grupy, jej wyjątkową wiedzę oraz doświadczenie w zakresie materiałów budowlanych. Dotychczas pawilony odwiedziły Szanghaj, São Paulo i Filadelfię, a w październiku zawitają do Paryża. Kolejnym działaniem jest uruchomienie wirtualnej wystawy, która obejmuje ponad 700 archiwalnych dokumentów i jest okazją do prześledzenia lub odkrycia na nowo historii Saint-Gobain w oparciu o niepublikowane dotąd informacje oraz osobiste przekazy. Dostępna w całości w Internecie wystawa zapewnia odwiedzającym możliwość obejrzenia galerii innowacji w dziedzinie technologii Habitat, zapoznania się z sześcioma sekcjami tematycznymi oraz - dzięki spektakularnej rekonstrukcji Manufacture des Glaces w technologii 3D - możliwość zwiedzenia fabryki luster z przedednia rewolucji francuskiej. Z okazji obchodzonej w tym roku rocznicy Saint Gobain przygotowało również Książkę rocznicową, która dzięki zastosowaniu technologii QR kodów została połączona z wirtualną wystawą. Stanowi ona kompendium wiedzy o przeszłości oraz teraźniejszości Grupy. Następną atrakcją jest Gra World 350, która została udostępniona w Internecie wiosną bieżącego roku do bezpłatnego pobrania na smartfony i tablety. Umożliwia ona graczom sprawdzenie swoich umiejętności komputerowych oraz zapraszanie przyjaciół i krewnych do rywalizacji rozgrywanej w świecie zawierającym subtelne aluzje do Saint-Gobain. Z kolei wśród aktywności organizowanych na poziomie regionalnym warto wspomnieć o konkursie dla pracowników Saint-Gobain z Polski, Bułgarii i Rumunii. Jego uczestnicy zostali zaproszeni do wykazania się nie tylko wiedzą nt. Grupy, ale również kreatywnością. W konkursie wzięło udział kilkaset osób, a nagrodą główną dla 60 szczęśliwców będzie wyjazd do Paryża. Ostatnim wydarzeniem jest Dzień Jubileuszu, który będzie obchodzony przez wszystkich pracowników Saint-Gobain na całym świecie 15 października bieżącego roku. Będzie on okazją do zamanifestowania więzów łączących wszystkich pracowników Grupy.

 
 
 
Które z działań fundacji Saint-Gobain Initiatives napawa Was największą dumą?
Grupa Saint-Gobain wspiera działania o charakterze społecznym, których celem jest zapewnienie dostępu do mieszkań wygodnych, energooszczędnych i przyjaznych dla środowiska, także osobom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych. Właśnie w tym celu w 2009 roku założona została Fundacja Saint-Gobain Initiatives. Warto podkreślić, że jej funkcjonowanie opiera się na aktywnym uczestnictwie pracowników Grupy, gdyż to oni zgłaszają projekty mające charakter lokalnej pomocy społecznej, a następnie, w przypadku zakwalifikowania tych projektów, zostają ich opiekunami. Proponowane inicjatywy muszą dotyczyć co najmniej jednej z trzech dziedzin określonych przez Fundację. Są to odpowiednio: wsparcie dla ludzi młodych wkraczających w życie zawodowe w sektorze budownictwa; budowa, odbudowa lub renowacja budynków mieszkalnych o charakterze społecznym; redukcja zużycia energii oraz działania na rzecz ochrony środowiska w dziedzinie mieszkalnictwa o charakterze socjalnym.
 
Czym jest strategia Habitat i jaki ma ona wpływ na życie przeciętnego Kowalskiego?
Saint-Gobain przez Habitat rozumie przestrzeń życiową człowieka: budynki, domy, mieszkania i pomieszczenia, w których żyjemy, pracujemy, wypoczywamy, robimy zakupy. W związku z tym Habitat to coś znacznie więcej niż budownictwo mieszkaniowe. Ambicją Grupy jest dostarczanie nowatorskich rozwiązań odpowiadających na kluczowe wyzwania naszych czasów: rozwój gospodarczy, oszczędność energii oraz ochronę środowiska. Warto pamiętać, że realizacja strategii Habitat jest też wsparta koncentracją badań naukowych wokół tej problematyki. Ośrodki naukowo-badawcze Saint-Gobain pracują nad zagadnieniami związanymi na przykład z innowacyjnym oszkleniem i oświetleniem budynków, wytwarzaniem energii alternatywnej, ogniwami fotowoltaicznymi, zagadnieniami energooszczędności, efektywności energetycznej i ochrony środowiska.
 
Państwa produkty zdobywają uznanie na całym świecie. Proszę opowiedzieć o nich coś więcej.
Grupa Saint-Gobain operuje na wielu rynkach związanych z budownictwem, dostarczając innowacyjne produkty, które pomagają w rozwiązywaniu zagadnień kluczowych dla rozwoju naszej planety, takich jak zużycie energii i ochrona środowiska. W każdym z obszarów swojej działalności Grupa posiada ugruntowaną pozycję biznesową i to zarówno na poziomie europejskim, jak i globalnym. Pierwszym przykładem są rozwiązania tworzone w ramach Sektora Materiałów Innowacyjnych zajmującego się produkcją, przetwórstwem i komercjalizacją szkła płaskiego na potrzeby budownictwa oraz przemysłu samochodowego. Rozwiązania te zajmują pierwszą pozycję na rynku europejskim, a w ujęciu globalnym miejsce drugie. Kolejnym przykładem jest Sektor Produktów dla Budownictwa obejmujący izolacje termiczne i akustyczne, płyty kartonowo-gipsowe, tynki, systemy wodociagowo-kanalizacyjne z żeliwa sferoidalnego i inne. Sektor ten reprezentują tak silne marki, jak Isover, Rigips, Weber, PAM czy Ecophon, a produkty w ramach tego obszaru zajmują pierwsze miejsce na rynku europejskim oraz globalnym. Równie silną pozycję posiadają rozwiązania oferowane w ramach Sektora Dystrybucji Budowlanej dostarczającego materiały budowlane zarówno do budowy nowych budynków, jak i ich renowacji. Sektor ten obsługuje duże, średnie i małe firmy budowlane, rzemieślników związanych z branżą budowlaną oraz klientów indywidualnych. Ostatnim przykładem jest Sektor Opakowań Szklanych. Specjalizuje się on w produkcji opakowań szklanych dla przemysłu rolno-spożywczego, a oferowane w jego ramach produkty zajmują drugie miejsce w skali globalnej.
 
 
Ilu pracowników potrzeba, aby sprawnie wytwarzać i dystrybuować te produkty?
Grupa Saint-Gobain zatrudnia blisko 180 tysięcy pracowników w 64 krajach, z czego w Polsce około 6 tysięcy osób.
 
Przejdźmy do rekrutacji. Często poszukują Państwo nowych pracowników?
W ubiegłym roku Grupa Saint-Gobain przeprowadziła w Polsce ponad 300 rekrutacji.
 
Na jakie stanowiska jest największe zapotrzebowanie?
Profil pracowników poszukiwanych przez Saint-Gobain zależy od specyfiki działalności poszczególnych spółek działających w ramach Grupy. Najczęściej rekrutowani są inżynierowie, którzy znajdują zatrudnienie m.in. w działach jakości, procesu, utrzymania ruchu, produktu, badania i rozwoju. Ponadto prowadzone są procesy rekrutacyjne do działów marketingu, finansów czy handlowych.
 
 

A jeżeli ktoś chciałby zdobywać doświadczenie właśnie u Państwa, jest taka możliwość?
Dzięki wiedzy oraz zaangażowaniu pracowników, Saint-Gobain dynamicznie się rozwija i odnosi sukcesy na rynku krajowym, europejskim i światowym. W związku z tym Grupa nie tylko pozostaje w pełni otwarta na osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową, ale również prowadzi intensywne działania mające na celu pozyskanie najzdolniejszych studentów i absolwentów. Warto podkreślić, że Saint-Gobain posiada wdrożony ogólnopolski program praktyk i staży, który jest zgodny z Polskimi Ramami Jakości Staży i Praktyk Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. W ramach programu opracowane zostały standardy dotyczące m.in. rekrutacji stażystów, ich onboardingu, ale także pomiaru efektywności z punktu widzenia zarówno managera jak i stażysty. Ponadto Grupa kładzie nacisk na merytoryczny wymiar stażu, a każdy stażysta ma za zadanie przygotowanie projektu, który pod koniec stażu prezentuje przez szerokim gronem pracowników Saint-Gobain.
 
Rekrutacja w Państwa firmie jest tradycyjna, czy może stosują Państwo jakieś nowatorskie rozwiązania?
Grupa Saint Gobain na bieżąco śledzi aktualne trendy rynkowe w rekrutacji i w zależności od bieżących potrzeb wdraża nowe pomysły dotarcia do wartościowych kandydatów. Należy podkreślić, że każdy proces rekrutacyjny rozpoczynany jest od poszukiwań wewnętrznych. W ten sposób Saint-Gobain daje możliwość rozwoju zawodowego swoim pracownikom. Funkcjonujący w ramach Grupy wewnętrzny system rekrutacyjny o nazwie OpenJob umożliwia przeszukiwanie aktualnych ofert pracy na całym świecie. Z kolei w momencie rozpoczęcia zewnętrznego procesu rekrutacyjnego prowadzone są działania wielokanałowe, obejmujące publikację ofert pracy na portalach internetowych, w biurach karier, tablicach ogłoszeń w szkołach wyższych, blogach tematycznych i grupach dyskusyjnych. Od niedawna rekruterzy Saint-Gobain są także aktywni w mediach społecznościowych typu LinkedIn czy GoldenLine. Ponadto w tym roku otwarty został program referencyjny „Znam Więc Polecam”, w ramach którego pracownicy Grupy są zachęcani do polecania osób ze swojego kręgu znajomych do naszych procesów rekrutacyjnych.
 
 
 
Czas na pytania od naszych użytkowników. Pani Magda jest ciekawa czy wynagrodzenie w Państwa firmie jest jednoskładnikowe czy też mają Państwo system premiowy?
Wynagrodzenie, jakie otrzymują pracownicy Grupy Saint-Gobain składa się z co najmniej dwóch składników – wynagrodzenia zasadniczego i części zmiennej, np. premii. Dodatkowo oferowane są świadczenia socjalne i pakiety ubezpieczeniowe. Udział poszczególnych składników w wynagrodzeniu pracownika jest pochodną stanowiska, jakie pełni w ramach Grupy. W związku z tym pani Magda będzie mogła liczyć na wynagrodzenie odpowiadające charakterowi stanowiska na jakie aplikuje. 
 
 
Pan Bartek chciałby wiedzieć jakie cechy charakteru powinna mieć osoba ubiegająca się o pracę w Państwa firmie?
Saint-Gobain poszukuje pracowników, którzy są gotowi związać się z Grupą na długie lata. Dlatego kandydaci są oceniani nie tylko w kontekście bieżących potrzeb, ale przede wszystkim przez pryzmat przyszłych wyzwań. W trakcie procesu rekrutacji analizowane są kwalifikacje samego kandydata, jego potrzeby zawodowe oraz możliwość ich zaspokojenia przez Saint-Gobain. Takie podejście wynika z przekonania, że pracownik realizujący swoje ambicje, tworzący dobre relacje w zespole i jednocześnie kreatywny to cenne źródło inicjatyw oraz inspiracji dla pozostałych członków zespołu. W związku z tym Saint-Gobain poszukuje osób otwartych, gotowych do podejmowania nowych wyzwań, komunikatywnych i szanujących innych. Z kolei od kandydatów na kierowników oczekiwana jest umiejętność indywidualnego traktowania podwładnych, przy jednoczesnym scalaniu ich w dobrze zorganizowany, współpracujący zespół. W przypadku tego typu stanowisk oceniania jest także umiejętność stawiania wyzwań swoim współpracownikom, tworzenie dobrego klimatu w zarządzanym zespole oraz autentyczność podejmowanych działań. 
 
 
 
Pan Kamil pyta czy firma zatrudnia osoby bez doświadczenia w branży?
Pana Kamila pragniemy zapewnić, że Saint-Gobain pozostaje w pełni otwarta na osoby spoza branży, które są silnie zmotywowane do rozpoczęcia kariery zawodowej w ramach Grupy. 
 
Dziękuję za rozmowę.