logo Lakma

Lakma

Cieszyn

Od naszych pracowników oczekujemy wysokiej motywacji oraz nastawienia na rozwój i osiąganie wyznaczonych celów.
Wywiadu udzielili:
Agnieszka Barańska Marketing Manager Lakma
Sylwia Grzebień Doradca Personalny Lakma
Jacek Małecki Dyrektor Handlowy Lakma
Agnieszka Barańska, Marketing Manager - Ukończyła kierunek International Business na Wydziale Zarządzania i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach prowadzony w języku angielskim. Zatrudniona w Spółce LAKMA Strefa od 8 lat, na stanowisku Marketing Managera kieruje Działem Marketingu spółki, który odpowiada za rozwój i promocję marek takich jak SIDOLUX, PERLUX, DYWANLUX, SILUX, SATIN. To właśnie w tym dziale rodzi się każdy pomysł na produkt, realizowany z zaangażowaniem i pasją, a wszystko po to, by dostarczać Klientom niezawodna jakość, wygodę , skuteczność i oszczędność czasu każdego dnia.  
 
Sylwia Grzebień, Doradca Personalny - Ukończyła prawo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Wieloletni praktyk za zakresu kadr i płac, prawa pracy, ubezpieczeń społecznych , zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zarządzania zespołem i zasobami ludzkimi. W spółkach LAKMA zatrudniona do dwudziestu lat. Poza organizacją,  zajmuje się  udzielaniem porad prawnych pro bono oraz od 15 lat jest prezesem stowarzyszenia prowadzącego maleńką szkołę podstawową.
 
Jacek Małecki, Dyrektor Handlowy - Od ponad 15 lat pracuje w sprzedaży w spółkach produkcyjno-handlowych w branży FMCG. Przeszedł całą drogę od Przedstawiciela Handlowego do najwyższych stanowisk menedżerskich w sprzedaży i zarządzaniu. W pracy bazuje na praktycznej wiedzy, połączonej ze specjalistycznym wykształceniem ekonomicznym i wieloletnimi obserwacjami w zakresie finansów, produkcji, sprzedaży oraz marketingu. Prywatnie pasjonat i miłośnik siatkówki, uprawiający tą dyscyplinę od prawie 30 lat.
 
Jakie były początki firmy?
Lakma Strefa to jedna z największych całkowicie polskich firm działających na polskim rynku chemii gospodarczej.
 
Kiedy rozpoczęła się żmudna droga na szczyt i jakie były początki firmy?
Firma ma swoje korzenie w Cieszynie. Tam od 1988 roku działa firma Lakma sp. z o.o., która  na początku lat 90-tych produkowała chemię budowlaną i gospodarczą.  To pod jej skrzydłami w 1993 roku powstała marka Sidolux – obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych brandów środków czystości w naszym kraju. W 1998 roku powstał nowy zakład produkcyjny w Warszowicach koło Żor. Przeszedł on pod nowoutworzoną spółkę – Lakma Strefa – i tam też została przeniesiona produkcja chemii gospodarczej wraz z marką Sidolux.
 
 
Jaki był kluczowy moment firmy i kiedy nastąpił?
Ogromnie ważnym momentem w życiu firmy było opracowanie w 1993 roku pierwszych receptur środków czystości i stworzenie marki Sidolux. Dzięki niezwykłej jakości Sidolux przebojowo wdarł się na rynek, szybko zdobywając serca polskich konsumentów. Kolejne lata to pieczołowite rozwijanie tej marki. Powstawały kolejne produkty, które świetnie dopasowane były do ciągle zmieniających się potrzeb konsumentów. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Sidolux to nie tylko preparaty do mycia i pielęgnacji podłóg. Pod tą marką można również dostać świetne jakościowo środki do m.in. mebli, mycia okien, lodówek, kuchni i ekranów LCD. To marka całkowicie kompletna i to właśnie dzięki swojej różnorodności oraz wysokiej jakości jest jedną z najchętniej kupowanych marek do sprzątania domu w Polsce. Innym bardzo ważnym momentem w życiu firmy było stworzenie i wprowadzenia na rynek pereł piorących Perlux. To wyjątkowy na skalę ogólnoświatową produkt piorący, który jako jedyny łączy w sobie proszek do prania i żel. Od zawsze u podstaw naszej firmy stoi innowacyjność. Perlux jest najlepszym dowodem na to, że potrafimy wprowadzać preparaty, które nie tylko są wyjątkowe na skalę ogólnopolską, ale także ogólnoświatową. Perły piorące wprowadzają firmę na zupełnie nowy poziom rynkowy i technologiczny.
 
 
Jakie są cele Lakma Strefa na najbliższy czas?
Ciągłe umacnianie marki Sidolux we wszystkich segmentach nie tylko na polskim rynku, ale także na rynkach zagranicznych. Sidolux z dużymi sukcesami eksportujemy m.in. do Rosji, Czech, Słowacji czy na Ukrainę. Kluczową kwestią dla przyszłości firmy jest także ciągłe rozwijanie pereł piorących Perlux. To zupełnie nowa marka na polskim rynku środków piorących, a przy tym bardzo wyjątkowa. W związku z tym wymaga ona od nas ogromnych nakładów pracy nad optymalizowaniem receptur, promocją czy budowaniu sieci dystrybucji w kraju i za granicą.
 
 
Jaką rolę w rozwoju Państwa firmy odgrywa Internet?
Internet to dla nas ogromnie ważne medium do komunikacji i sprzedaży. Jako jeden z pierwszych producentów chemii gospodarczej uruchomiliśmy firmowy sklep internetowy, w którym można niemal od ręki i w bardzo przystępnej cenie zakupić wszystkie preparaty, produkowane przez firmę. Internet bardzo intensywnie wykorzystujemy także do działań wizerunkowych i promocyjnych. Organizujemy w sieci liczne konkursy, przeprowadzamy kampanie marketingowe, stale aktualizujemy nasze strony internetowe, prowadzimy także zintegrowane działania marketingowe w Social Media. Wszystko to ma na celu maksymalne przybliżenie produktów naszym klientom. Chcemy pokazywać nasze szerokie portfolio preparatów w nowoczesny sposób. Pragniemy podkreślać wśród różnorodnych grup wiekowych, że utrzymanie porządku w domu nie musi być trudne, a jednocześnie jest bardzo potrzebne.
 
Jakiego rodzaju produkty, poza wspomnianymi Sidolux i Perlux, macie Państwo w swojej ofercie?
Poza naszymi flagowymi markami Sidolux i Perlux, produkujemy rozmaite środki czyszczące skierowane nie tylko do konsumentów, ale także do klientów biznesowych. W swojej ofercie posiadamy całościowe systemy środków czyszczących, stworzone do utrzymywania czystości w obiektach służby zdrowia, gastronomicznych i hotelarskich. Spełniają one wszystkie wysokie normy , wymogi i standardy stawiane przez prawo. Nie można też zapominać o innych markach konsumenckich takich jak Bactigrom, którą tworzą środki do toalet, Dywanlux – preparaty do czyszczenia dywanów, czy Green Vision – linia ekologicznych produktów do czyszczenia podłóg, okien i innych twardych powierzchni. Od zawsze domeną Lakma Strefa było rozwijanie biznesu na podstawie różnych segmentów i trzymanie wysokiej jakości produktów, czego dowodzą wszystkie otrzymywane nagrody przyznawane przez samych konsumentów, a także przez Partnerów Handlowych i Firmy Certyfikujące. Firma Lakma Strefa została nominowana do Nagrody JAKOŚCI ROKU 2014 , której głównym Patronatem jest Ministerstwo Gospodarki z Januszem Piechocińskim na czele. Najnowszą nagrodą konsumencką jest nagroda SUPERBRAND 2014 dla marki SIDOLUX, przyznana w ramach badań na szerokiej grupie konsumentów. Te wszystkie wyróżnienia są dla nas wyjątkowo cenne i są dla nas najcenniejszą nagrodą i wyróżnieniem naszej pracy.
 
 
Pracowników na jakie stanowiska poszukujecie Państwo najczęściej?
Z racji specyfiki naszej branży i działalności na rynku FMCG, ciągłej rozbudowy sieci sprzedaży, najczęściej poszukujemy osób na stanowiska sprzedażowe. Doświadczeni przedstawiciele handlowi oraz doradcy techniczni są niemal zawsze mile widziani w naszych szeregach.
 
Czy firma zatrudnia studentów umożliwiając im start w karierze?
Współpracę ze studentami nawiązujemy  poprzez wykorzystanie różnych instrumentów na rynku pracy. Są to bardzo często staże  zawodowe, praktyki studenckie czy bony zatrudnieniowe. Rozwiązania takie pozwalają na wdrożenie studenta w nasze środowisko pracy, co później owocuje podjęciem decyzji przez nas o kontynuacji zatrudnienia  i zbudowaniu danej osobie ścieżki rozwoju.
 
Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?
Rekrutację na każde stanowisko rozpoczynamy od rekrutacji wewnętrznej. Pierwszy etap polega na analizie zasobów osobowych firmy i rozpowszechnienie wewnątrz Lakma informacji o powstałym wakacie. Jeżeli tą drogą nie udaje nam się pozyskać pracownika rozpoczynamy rekrutację zewnętrzną. Zwykle publikujemy ogłoszenia o pracę na portalach rekrutacyjnych oraz współpracujemy z firmami rekrutacyjnymi. Tak naprawdę dobór narzędzi do zrekrutowania osoby na dany wakat, uzależniony jest od rodzaju stanowiska.
 
 
Czy w firmie są przeprowadzane okresowe oceny pracownicze?
Na przestrzeni lat podejmowaliśmy różne procesy związane z oceną okresową pracowników. Obecnie wdrożony został program „Zarządzanie przez kompetencje”. Na jego podstawie przebudowujemy  zasady procedur, związanych z oceną okresową pracowników.
 
Jak często są przeprowadzane szkolenia w firmie i jakich obszarów dotyczą?
Wewnętrzny proces szkolenia pracowników odbywa się w sposób ciągły i oparty jest na zarządzaniu wiedzą. Szkolenia te dotyczą podnoszenia i doskonalenia  wiedzy z zakresów produktowych czy stosowania nowych technologii. Szkolenia zewnętrze realizowane są zgodnie z planem szkoleniowym, który opracowywany jest na początku każdego roku. Ich zakres dotyczy wiedzy specjalistycznej na danym stanowisku pracy. Pracownicy uczestniczą również  w szkoleniach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, przeprowadzaniem ocen okresowych czy motywowania pracowników, rozwoju umiejętności technik sprzedażowych, organizacji czasu pracy, jak również w kursach  językowych.  Oczywiście realizowane są również wszelkie szkolenia z dziedziny BHP.
 
Jakie cechy charakteru powinna mieć osoba ubiegająca się o pracę w Państwa firmie?
Od naszych pracowników oczekujemy wysokiej motywacji oraz nastawienia na rozwój i osiąganie wyznaczonych celów. Bardzo ważne są samodzielność i łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność planowania i organizacji czasu pracy, nastawienie na współpracę oraz dyspozycyjność. W przypadku stanowisk sprzedażowych dodatkowo istotne jest  zorientowanie na klienta i  budowania relacji z klientem.
 
 
W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników. Czy istnieją systemy pozapłacowe?
System motywowania pracowników rozumiany jest bardzo szeroko. Rozwiązania, które stosujemy uszyte są na miarę i potrzeby poszczególnych grup pracowniczych. W organizacji funkcjonują pracownicze programy lojalnościowe, na przykład zachęcającym programem oferowanym  naszym pracownikom , jest  system motywacyjno – lojalnościowy nazwany KARIERA , gwarantujący ścieżkę rozwoju, zwłaszcza osobom po studiach. Szczególnie doceniamy również pracowników za długoletni wkład pracy, nagradzając ich co 5 lat uroczystą premią  finansową.  Korzystamy także z takich rozwiązań jak przedpłacone karty podarunkowe. Tradycją firmy jest  podsumowywanie różnych okresów pracy i nagradzane wyróżnionych osób z każdego zespołu. Organizowane są konkursy czy  spotkania dla pracowników. Pracownicy mogą liczyć na pracodawcę  w trudnych sytuacjach losowych oraz prowadzona jest Pracownicza Kasa Zapomogowo – Pożyczkowa .
W najbliższym czasie zostanie wdrożony system długoterminowego systemu motywacyjnego. W jego ramach wyłonione zostaną grupy pracowników o najwyższych ocenach ich pracy. Specjalnie dla nich zostaną wdrożone rozmaite motywatory, które będą spełniać ich indywidualne oczekiwania.
 
 
Jak przebiega u Państwa proces rekrutacji?
W sprawny sposób funkcjonuje u nas Procedura Rekrutacyjna jak również  Program Adaptacji Nowego Pracownika. Rekrutacja prowadzona jest bezpośrednio przez menagerów działów, samodzielnie lub ze wsparciem specjalistów z branży lub firm rekrutacyjnych. Nasza procedura rekrutacyjna określa sposób prowadzenia selekcji otrzymanych ofert pracy, kontaktów z kandydatami do pracy, miejsca rekrutacji, scenariusza rozmowy a także sposobu postępowania po dokonaniu wyboru aplikanta. Program Adaptacji Nowego Pracownika określa czynności związane z nawiązaniem stosunku pracy, wdrożeniem pracownika w zakres jego czynności, poznaniem firmy i współpracowników. Proces ten zakończony jest zbadaniem poziomu satysfakcji pracownika i oceną jego pracy w pierwszym okresie zatrudnienia. Wtedy też planujemy dalszą współpracę.
 
 
Jakie są główne zagrożenia dla Państwa firmy?
Na chwilę obecną nie ma zagrożenia dla rozwoju biznesowego firmy. W niemal każdym segmencie rynkowym odnotowujemy wzrosty. Oczywiście musimy zmagać się z trudnościami takimi jak konkurencja dużych zagranicznych koncernów, które mają nieporównywalnie większe budżety. Jednak z tego typu podmiotami konkurujemy już od wielu lat i doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że naszą przewagą konkurencyjną na której zawsze wygrywamy jest świetna znajomość polskiego konsumenta, wyjątkowa jakość produktów i doskonała elastyczność.
 
 
Czego należy życzyć na najbliższy okres?
Aby nowi pracownicy, którzy wciąż zasilają szeregi Lakma Strefa, dawali nowe bodźce do rozwoju firmy, a także aby marki Sidolux i Perlux nadal, ciągle i nieustannie umacniały się w świadomości konsumentów i nadal cieszyły się takim zaufaniem Klientów, jak dotychczas.