logo IKEA

IKEA

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Magdalena Rozengart-Grzelczak
Zastępca Dyrektora do spraw Zarządzania Zasobami Ludzkimi IKEA
Absolwentka Wydziału Ekonomiczno–Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Jej doświadczenie zawodowe związane jest z dużymi firmami z branży Retail – pracowała jako kierownik działów obsługi klienta, sprzedaży, HR. W IKEA pracuje już od 13 lat, była Dyrektorem Sklepu w Gdańsku i w Łodzi, a następnie dołączyła do krajowego zespołu HR jako Zastępca Dyrektora do spraw Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Jej zainteresowania to historia gospodarcza, polityka, socjologia i zmiany społeczne, psychologia i trendy w zarządzaniu oraz rozwoju ludzi dorosłych. Kocha literaturę. Jest fanką wyposażenia wnętrz – zarówno w teorii, jak i prawdziwym życiu.
IKEA
Rok założenia: 1990
Branże:
  • Produkcja
  • Sprzedaż
  • Zakupy
O firmie:
Grupa IKEA prowadzi działalność w całym łańcuchu wartości, począwszy od strategii asortymentowej oraz rozwoju produktów po produkcję, dystrybucję i sprzedaż detaliczną. Obejmuje ona jednostki produkcyjne, biura handlowe, centra dystrybucji i centra dystrybucji do klientów oraz 328 sklepów w 28 krajach. Ogółem Grupa IKEA prowadzi działalność w 43 krajach. Nie licząc sklepów, na koniec roku finansowego 2015 IKEA posiadała 27 biur handlowych w 23 krajach, 33 centra dystrybucji, 15 biur obsługi klienta w 17 krajach, oraz 43 jednostki produkcyjne w 11 krajach.

328 sklepów, działalność w 43 krajach, całkowita sprzedaż na poziomie ponad 31 mld euro w 2015 roku. IKEA to marka kultowa, obecna niemal w każdym domu. Na czym polega Państwa recepta na sukces?

Naszą wizją jest tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy szeroki asortyment funkcjonalnych i dobrze zaprojektowanych produktów, dzięki którym codzienne, domowe życie może stać się jeszcze lepsze. Nieustannie pracujemy nad zapewnieniem ich jak najwyższej jakości, przy jednoczesnym zachowaniu niskiej ceny, aby jak najwięcej osób mogło sobie na nie pozwolić. Warto dodać, że główną zasadą finansową Grupy IKEA jest rozwój wyłącznie przy wykorzystaniu własnych zasobów. Oznacza to, że aby zainwestować pieniądze, najpierw musimy je zarobić. Dzięki temu możemy robić długoterminowe inwestycje na przyszłość. Chcemy, by nasze sklepy były łatwo dostępne dla jak największej ilości osób, dlatego większą część naszych zysków inwestujemy ponownie w obecne i nowe sklepy, a także w rozwój produktów, obniżanie cen i działania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Czy misja firmy zmieniała się przez dekady czy raczej nie uległa zmianie?

Początkowo IKEA była małą, wysyłkową firmą, zajmującą się sprzedażą różnych przydatnych produktów codziennego użytku. Szybko jednak narodził się pomysł sprzedaży mebli i artykułów wyposażenia wnętrz. W tamtych czasach niewiele osób mogło sobie na nie pozwolić i zazwyczaj dostawało je w spadku od przyjaciół lub krewnych. W związku z tym IKEA postanowiła sprzedawać meble i artykuły wyposażenia wnętrz nie tylko dobre jakościowo, ale również w przystępnej cenie, tak aby jak najwięcej osób mogło sobie na nie pozwolić. Ten cel nie zmienił się na przestrzeni lat i jest nieustająco aktualny. Traktujemy go jako wizję IKEA, w ramach której chcemy tworzyć lepsze warunki codziennego życia dla wielu osób.

Czym inspirują się Państwa projektanci? Co zachęca ich do tworzenia?

Naszą inspiracją są przede wszystkim ludzie i ich zachowanie w domu. Chcemy, by warunki codziennego życia w domu stawały się lepsze dla jak największej ilości osób. Z tego powodu rocznie odwiedzamy tysiące domów na całym świecie, aby poznać oraz lepiej zrozumieć potrzeby i marzenia ludzi. Jest to dla nas podstawa do projektowania każdego z naszych produktów. Ważny i istotny udział – już w początkowej fazie projektowania produktów – mają również nasi dostawcy. To właśnie oni dzielą się z nami swoją opinią i doświadczeniem, co umożliwia nam wspólne tworzenie produktów w dobrej cenie i jakości z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Państwa firma jest jednym ze światowym pionierów w zakresie ulepszania własnych produktów. Na czym polega proces nieustannej optymalizacji?

Tak jak wspomniałam wcześniej, istotny udział mają w tym procesie nasi dostawcy. Współpracujemy z nimi ściśle również na etapie produkcji. Dzięki temu razem wypracowujemy najskuteczniejsze, najbardziej opłacalne i kreatywne rozwiązania, które pozwalają nam projektować jeszcze lepsze produkty i opakowania oraz stosować efektywniejsze sposoby ich dystrybucji. Ponadto, każdy produkt IKEA i materiał, z którego korzystamy, przechodzi skrupulatne testy zanim trafi do sprzedaży. Przede wszystkim sprawdzamy bezpieczeństwo ich użytkowania i zgodność z obowiązującymi przepisami, ale z drugiej strony także, czy spełniają potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Obserwujemy, w jaki sposób konsumenci korzystają z naszych mebli oraz jak wygląda ich codzienne życie w domu.

Estetyka i prostota, jednocześnie niepowtarzalne wzornictwo i formy – jak udaje się Państwu połączyć te dwa kierunki?

Zależy nam na tym, aby wszystkie nasze produkty były projektowane zgodnie z zasadami demokratycznego wzornictwa, czyli charakteryzowały się świetnym designem, funkcjonalnością, wysoką jakością oraz były tworzone w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Wszystko to oczywiście w przystępnych cenach. Chcemy zapewnić naszym klientom możliwość korzystania z dobrze zaprojektowanych produktów, dlatego na etapie ich tworzenia staramy się uwzględnić wszystkie wspomniane pięć elementów demokratycznego wzornictwa.

Czy Polacy pokochali produkty jak tylko otworzyli Państwo pierwszy sklep w naszym kraju? Czym to się objawiało? Jakie produkty kupowali najchętniej kiedyś, a jakie obecnie?

Pierwszy sklep IKEA w Polsce powstał w 1990 roku na warszawskim Ursynowie. Od razu zdobył serca Polaków, dzięki czemu dwa lata później mogliśmy otworzyć większy sklep w centrum Warszawy, a w kolejnych latach i niedługo potem nasze sklepy pojawiły się w innych miastach Polski. Zauważamy, że Polacy kupują obecnie coraz więcej mebli. Początkowo chętniej wybierali akcesoria oraz dodatki do mieszkań i domów. Jednak obecnie, dzięki wyższym zarobkom i jednocześnie niższym cenom naszych mebli, coraz częściej decydują się na zakup tego asortymentu.

Który z Państwa produktów cieszy się największym zainteresowaniem w całych dziejach marki? Czy istnieje produkt, który jest sprzedawany przez cały ten okres?

Od początku naszej działalności były sprzedawane produkty: stolik LACK, regał BILLY, fotel POANG i szafy PAX. I co najważniejsze – obecnie cieszą się one nadal bardzo dużym zainteresowaniem naszych klientów.

Jakie działania Państwo podejmują, by spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów?

Przede wszystkim projektujemy produkty zgodnie z demokratycznym wzornictwem. Nieustannie prowadzimy również badania i testy, aby jeszcze lepiej poznać potrzeby i oczekiwania naszych klientów, przyjrzeć się ich codziennemu życiu. Otrzymane wyniki stanowią dla nas punkt wyjściowy do projektowania. Dzięki temu możemy zaspokoić oczekiwania i stworzyć rozwiązania nawet dla najbardziej wymagających klientów.

Przejdźmy do tematyki związanej z rekrutacją. W zeszłym roku wprowadzili Państwo mnóstwo zmian związanych z obszarem HR. Na czym one polegały?

Jesteśmy firmą, która nieustannie się rozwija, stąd zmiany są stałym elementem naszej pracy. Staramy się nie tylko rozumieć dzisiejsze potrzeby naszych pracowników i klientów, ale myślimy również o przyszłości – wyzwaniach i możliwościach. W IKEA pracują ludzie reprezentujący kilka pokoleń. W naszych procesach HR wychodzimy naprzeciw zmieniającym się aspiracjom, szanując odmienne podejścia i potrzeby. W związku z tym skupiamy się na rozwoju tzw. leadershipu naszych kierowników i ich umiejętności dostrzegania talentów wszystkich pracowników. Zachęcamy do traktowania różnorodności, jako ogromnej wartości naszych zespołów, szansy na lepsze rezultaty biznesowe i rozwój indywidualny. Stawiamy także na rozwój młodych liderów, proponując pracownikom o dużym potencjale wiele możliwości rozwoju, m. in. nasz program Future Leaders, w ramach którego konkretne wyzwania połączone są z rozwojem wielu różnych kompetencji i wiedzy o firmie oraz z mentoringiem ze strony naszych krajowych szefów, pełniących różne funkcje. Poprzednia edycja tego programu dała wspaniałe rezultaty. Ponad 80% uczestników jeszcze w trakcie programu objęło stanowiska kierownicze. To wszystko w połączeniu z szacunkiem i zaufaniem, otwartością na błędy oraz umiejętnością dostosowania wyzwań do potrzeb rozwojowych firmy i pracowników, stanowi jeden z priorytetów naszych działań.

Które kanały rekrutacyjne wybierają Państwo najczęściej i zamieszczają w nich swoje ogłoszenia (Internet, Targi Pracy, itp.)?

Wszystkie ogłoszenia rekrutacyjne umieszczamy na naszej stronie internetowej www.IKEA.pl, w zakładce Praca. Oprócz tego bierzemy aktywny udział w targach pracy, współpracujemy z portalem Pracuj.pl oraz wykorzystujemy media społecznościowe, tj. LinkedIn, poszukując konkretnych specjalności. Często wspieramy się także agencjami, szczególnie przy wstępnej selekcji kandydatów.

Na jakie stanowiska rekrutują Państwo najczęściej?

Wspieramy rozwój naszych pracowników i wewnętrzną sukcesję. Staramy się, by około 70% sukcesorów pochodziło z wewnątrz organizacji. Większość naszych rekrutacji dotyczy stanowisk pracowników sprzedaży, logistyki, gastronomii oraz specjalistów, np. z zakresu komunikacji wewnętrznej i wystawiennictwa zajmujących się w IKEA projektowaniem inspirujących wnętrz. Prowadzimy także rekrutacje na stanowiska menadżerskie w sklepach i w biurze głównym, najczęściej do działów, w których ze względu na mniejszą liczebność lub specyfikę kompetencji, wewnętrzna sukcesja może być ograniczona. Jest to m. in. HR, marketing, komunikacja wewnętrzna i wystawiennictwo.

Jakie wartości powinny reprezentować aplikujące osoby?

Kultura organizacyjna IKEA jest oparta o humanistyczne wartości i dba o wysoki poziom relacji z klientami. Wierzymy, że to jeden z ważniejszych elementów naszego sukcesu rynkowego. Chcemy, by każdy pracownik IKEA mógł być sobą w pracy, ponieważ cenimy różnorodność postaw, światopoglądów, osobowości. Szukamy osób otwartych na innych, umiejących współpracować i dostarczać rezultaty, włączając współpracowników w tworzone rozwiązania i decyzje. Interesują nas osoby z pasją do wysokiej jakości obsługi klienta oraz własnego rozwoju i nauki. Jest to szczególnie istotne, ponieważ możliwości, jakie daje IKEA poprzez naszą międzynarodową strukturę oraz wiele spółek obecnych w Polsce, są nieograniczone. Pracę u nas można określić jako zbiór różnorodnych możliwości i ciekawych zadań. Wspieramy u naszych pracowników zmiany działów i specjalizacji dla szerszego rozumienia biznesu. Zależy nam na osobach, które chcą razem z nami tworzyć lepsze warunki życia dla wielu ludzi, w tym klientów i współpracowników. Reprezentowane wartości są dla nas ważniejsze niż imponujące CV.

Jakie pytania lub zadania mogą paść na spotkaniu rekrutacyjnym? Czy kandydat powinien np. umieć szybko zaprojektować lub złożyć mebel?

W naszych procesach rekrutacyjnych stosujemy różne metody poznania i oceny kandydatów – rozmowy, zadania, czasem poszukujemy konkretnych umiejętności. Często pytamy o dotychczasowe realne doświadczenia. Sposób rekrutacji zależy przede wszystkim od tego, czy ma ona charakter masowy, jak przy otwarciu nowych sklepów, czy indywidualny, gdy poszukujemy kandydata na konkretne stanowisko. Często się zdarza, że w podjęcie ostatecznej decyzji wyboru przyszłego współpracownika, jest zaangażowanych kilka osób. Trudno więc mówić o konkretnych pytaniach. Ważna jest dla nas ocena wartości, kompetencji, dopasowania do konkretnego zespołu czy zadań. Najlepiej więc być sobą i otwarcie prezentować swoje przekonania, pomysły i umiejętności. Na takie osoby stawiamy w IKEA.

Czy zatrudnione osoby mogą również liczyć na benefity pozapłacowe? Czy zniżki na zakupy w IKEA również się do nich zaliczają?

IKEA zapewnia każdemu z pracowników szeroki pakiet benefitów. Naszym priorytetem jest wspieranie zdrowia i bezpieczeństwa, co znajduje wyraz w szerokim wachlarzu oferowanych świadczeń. Benefity zabezpieczają zarówno bieżące potrzeby pracowników (np. opieka medyczna, ubezpieczenia wypadkowe, karty sportowe), jak i przyszłe, czego dowodzi niedawno wprowadzony plan emerytalny. Dzięki niemu każdego roku na indywidualnych kontach pracowników gromadzą się środki, które będą uzupełnieniem ich emerytur. Zależy nam na tym, aby benefity uwzględniały różnorodność naszych pracowników i ich zmieniające się potrzeby, dlatego wprowadziliśmy system kafeteryjny, w którym pracownicy sami wybierają świadczenia najlepiej spełniające ich aktualne potrzeby. Staramy się także oferować pracownikom coraz lepsze warunki pracy, bardziej różnorodne benefity na zasadzie dowolności wyboru, odpowiadające ich sytuacji życiowej czy wiekowi. W ostatnim czasie podnieśliśmy minimalną stawkę godzinową do 15 zł/h. Zależy nam także na tym, by niepełne etaty były udziałem tylko tych pracowników, którym to odpowiada. Dziś w wielu sklepach jesteśmy już bliscy takiej struktury. Wierzę, że  jednoczesne działanie w obszarach miejsca i warunków pracy, rozwoju leadershipu, budowania kompetencji, opartych o najnowszą wiedzę, a jednocześnie bardzo osadzonych w wartościach firmy, tworzy naszą unikalną atmosferę i daje wspaniałe możliwości realizacji ambicji naszych pracowników. Jak pokazują ostanie badania, takie jak Great Place To Work, lub nasze wewnętrzne badania satysfakcji pracowników, jesteśmy na dobrej drodze, aby to osiągnąć.

Na czym polega program praktyk w IKEA? Czy praktykanci mają realny wpływ na kształtowanie wizji/planów firmy?

Programy praktyk są różnorodne. Praktykanci mogą zdobyć doświadczenie w obsłudze klienta, realizowaniu projektów związanych z merchandisingiem, czy projektowaniem wnętrz w sklepach IKEA. Oferujemy też projekty w sklepach lub biurze głównym, w których praktykanci mogą w sposób twórczy (w oparciu o ustalone wcześniej ramy) wpłynąć na procesy, takie jak chociażby komunikacja wewnętrzna, rozwój pracowników, czy też zapewnienie wzrostu satysfakcji klientów. Takie osoby współpracują także z naszymi pracownikami i kierownikami, biorąc aktywny udział w życiu firmy. Praktykanci realizują projekty, jednocześnie ucząc się i doświadczając naszej rzeczywistości biznesowej. Tematyka praktyk zawsze dotyczy naszych realnych potrzeb i łączy się z zainteresowaniami oraz profilem praktykantów. Nasze doświadczenie pokazuje, że wielu praktykantów znajduje później zatrudnienie w naszych sklepach.

Kto z pracowników może skorzystać ze szkoleń w Concept Center w Holandii? Jakie wymagania należy spełnić, aby móc w nich uczestniczyć?

Concept Center oferuje nie tylko standardowe szkolenia z trenerem, ale przede wszystkim zapewnia nam wiedzę w postaci wszelkiego rodzaju przewodników, materiałów dydaktycznych, czy też szkoleń e-learningowych. Z tej części mogą skorzystać nasi pracownicy również lokalnie, poprzez innowacyjne rozwiązania online, bez potrzeby wyjazdu do Delft. Z kolei na bezpośrednie szkolenia w Holandii jadą nasi pracownicy, których szefowie uznają to za właściwe. Nie ma żadnych przeciwwskazań oprócz uzasadnienia ekonomicznego, potrzeby biznesowej i znajomości języka angielskiego. Na chwilę obecną w tych szkoleniach uczestniczą managerowie oraz specjaliści.

Są Państwo firmą respektującą ekologię i zrównoważony rozwój. W jaki sposób dają Państwo przykład innym markom z branży?

Zrównoważony rozwój jest integralną częścią naszej strategii biznesowej od początku istnienia firmy. Jak już kilkukrotnie wspomniałam, wizją IKEA jest tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi. Dotyczy to każdego obszaru naszej działalności, a tym samym jest dla nas oczywiste, że realizując te założenie, musimy również dbać o środowisko naturalne. Ponadto warto zaznaczyć, że od kilku lat konsekwentnie realizujemy naszą globalną strategię zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive”, w ramach której wyznaczyliśmy sobie ambitne cele. Są one przede wszystkim związane z bardziej zrównoważonym życiem w domu, osiągnięciem niezależności energetycznej, odpowiedzialnym pozyskiwaniem surowców, efektywnym gospodarowaniem odpadami oraz poprawą jakości życia społeczności na terenach, gdzie prowadzimy naszą działalność.

Jakie będą trendy na rynku wystroju wnętrz i designu w 2016 roku?

Polacy chętnie kupują i nadal będą kupować białe meble – jest to silny trend ostatnich lat. Zauważamy jednak, że wchodzą również ciemniejsze kolory oklein, np. czerń. Coraz popularniejsze stają się również ciemniejsze wnętrza. Z kolei w dodatkach i akcesoriach nieustannie najpopularniejszym kolorem jest niebieski, często w pastelowych odcieniach. Kolor szary, kochany przez Polaków, nadal jest silnym trendem. Coraz większą sympatią cieszą się ponadto nowe technologie ułatwiające życie – sprzęty ładujące nasze komórki i tablety. Cieszy nasz także moda na zrównoważone życie w domu – nasi klienci coraz chętniej i bardziej świadomie wybierają ekologiczne życie – chcą oszczędzać energię i wodę, minimalizując swój negatywny wpływ na środowisko. Wielu z nich decyduje się również na uprawianie ziół i warzyw w swoich domach, wykorzystując do tego parapety na oknach.

Dziękuję za rozmowę.