logo Groupon

Groupon

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Aniela Hejnowska
CEO Groupon Groupon
W Groupon pracuje od trzech lat. Odpowiedzialna za p&l, dostarczanie stabilnego wzrostu oraz wypracowanie i wdrożenie nowej strategii rozwoju Groupon na polskim rynku. Nadzorowała przekształcenie Groupon ze start-up’u, w dojrzałą, bazująca na wynikach i zaangażowaniu organizację. Jej pasje to jazda konna, sztuka (malarstwo), podróże oraz e/m-commerce. Prywatnie mężatka i matka dwójki dzieci. Jej ulubioną aplikacją na smartfona jest Pinterest.
Groupon
Liczba pracowników: 550
Rok założenia: 2010
O firmie:
Spółka Groupon jest globalnym liderem w dziedzinie handlu lokalnego, dzięki czemu umożliwia ludziom z całego świata wyszukiwanie i znajdowanie wspaniałych okazji w bezkonkurencyjnych cenach. Groupon zmienia oblicze tradycyjnych małych firm, zapewniając handlowcom gamę produktów i usług, które mogą im pomóc przyciągać klientów i prowadzić ich działalność z większą skutecznością. Dzięki wykorzystaniu globalnych kontaktów spółki oraz skali jej działalności Groupon oferuje klientom niezwykłe okazje, dzięki którym będą oni mogli zjeść, zobaczyć, zrobić i kupić różne rzeczy w 48 krajach. Globalna skala działalności Groupon jest możliwa dzięki spółce Groupon International GmbH. Klienci odnajdują najlepsze okazje w swoim mieście, mogą wyjechać na wakacje w wyjątkowo atrakcyjnej cenie i wybierać spośród oferty pieczołowicie dobranego sprzętu elektronicznego, ubrań, artykułów gospodarstwa domowego i wielu innych produktów.

Od kilku lat Państwa firma radzi sobie na rynku z dużymi sukcesami. Jak wspominają Państwo swoje początki?

Groupon przeszedł ogromną transformację – od start-up’u opartego na modelu zakupów grupowych przeobraziliśmy się w dojrzały e-commerce. W początkowej fazie rozwoju byliśmy świadkami spektakularnego wzrostu, który w konsekwencji umożliwił nam objęcie pozycji lidera. To co pozwoliło nam wypracować tak silną pozycję to umiejętność dostosowywania się do zmieniających się potrzeb klientów, know-how i zmotywowany zespół. Mimo że obecnie jesteśmy dojrzałą organizacją, start-up’owy duch jest nadal istotnym elementem kultury organizacyjnej Groupon.

Co sprawia, że klienci zaczęli interesować się okazyjnymi ofertami, a firmy, które wzorują się na Grouponie pojawiają się coraz częściej?

Prognozy na 2015 rok zakładają nawet 25% wzrost wartości sprzedaży internetowej w Polsce, co plasuje rynek e-handlu na pozycji jednego z najszybciej rozwijających się w Unii Europejskiej. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm chce zaistnieć w Internecie. Jest to słuszny kierunek, ponieważ rola e-commerce rośnie dynamicznie i daje możliwości dotarcia do nowych grup klientów zarówno dla nowych, jak i istniejących już na rynku firm. Należy pamiętać o tym, że rozpoczęcie działalności online wymaga wiele pracy, kompleksowych i zintegrowanych rozwiązań w wielu kanałach oraz wiąże się ze znacznymi kosztami. Obecnie sprawna strona, funkcjonalny sklep internetowy, nowoczesna logistyka czy szybkie metody płatności to standard, który pozwala sprostać oczekiwaniom klientów i umożliwia zdobywanie nowych. Nie wszystkie firmy są jednak przygotowane na taką inwestycję lub nie mają wystarczającej wiedzy w tym zakresie. Groupon jako platforma skupiającą oferty z różnych branż, zapewnia te wszystkie elementy swoim partnerom biznesowym oraz łączy je ze skuteczną promocją i wsparciem marketingowym. Jednocześnie, klienci przestali patrzeć na poszczególne elementy naszej oferty. Liczy się zakup usługi lub towaru jako całościowy proces, który ma być dla klienta spójny, łatwy i przyjemny.

Jak zmieniał się rynek zakupów w ostatnim czasie?

Postępująca cyfryzacja i upowszechnianie się Internetu staje się coraz większym wyzwaniem dla tradycyjnych zakupów. Choć światy online i offline cały czas się przenikają – e-commerce, czyli handel online, zdobywa kolejne bastiony. Jest to dowodem na to, że Polacy przyjęli ten typ zakupów, widząc szansę na oszczędność i wygodę. Oprócz tego, że cena oferty jest atrakcyjna, to jeszcze produkt dostarczany jest do domu, a kupon na usługi – do skrzynki e-mail i jest gotowy do realizacji.

Jakiego rodzaju oferty cieszą się największym zainteresowaniem?

Dla wielu konsumentów Groupon stał się miejscem regularnie odwiedzanym w poszukiwaniu nowych restauracji, ciekawych wydarzeń i rozrywek dostępnych w okolicy, a także wirtualnym sklepem czy nawet biurem podróży.

Jakie preferencje klientów są dla Państwa najbardziej zaskakujące?

To raczej Groupon stara się pozytywnie zaskakiwać swoich Klientów. Stąd też regularnie prowadzone kampanie tematyczne takie jak Miesiąc Teatrów czy Tydzień Restauracji, które cieszą się tak dużą popularnością. Chcemy inspirować i dostarczać nowych wrażeń.

W którym kierunku będzie się rozwijała Państwa oferta w najbliższym czasie?

Aktualnie na portalu prezentujemy ponad 13 tysięcy ofert i oprócz pozyskiwania nowych skupiamy się na tworzeniu realnej wartości, którą Groupon ma do zaproponowania zarówno Klientom, jak i partnerom biznesowym. Dodatkowo, chcemy zwiększyć swój udział w transakcjach mobilnych. M-commerce to przyszłość, a my chcemy być jej istotną częścią.

Przejdźmy do tematów związanych z rekrutacją. Na jakie stanowiska rekrutujecie Państwo najczęściej?

Od początku czerwca 2015 w Warszawie działa międzynarodowe Centrum Usług Wspólnych Groupon (SSC), obsługujące klientów z dziesięciu państw, w tym z Polski, ale także Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii czy Włoch. W polskim centrum powstanie 300 nowych stanowisk, związanych z obsługą Klientów i Partnerów biznesowych Groupon. Nowotworzone miejsca pracy dedykowane są do telefonicznego i mailowego kontaktu z klientem indywidualnym i biznesowym, ale firma oferuje także stanowiska związane z marketingiem i pracą kreatywną oraz stanowiska w obszarze analitycznym. Zatrudnienie znajdą osoby znające biegle języki obce, m.in. angielski, niemiecki czy włoski.

Jakie wartości reprezentować pracownik, aby idealnie odnaleźć się w specyfice Państwa firmy?

Kluczową kompetencją poszukiwaną przez Groupon w przypadku rekrutacji do Centrum Usług Wspólnych są niewątpliwie języki obce, jednak doskonała znajomość danego języka nie wystarczy. Obok zdolności językowych ważne są także tzw. umiejętności miękkie: komunikatywność i otwartość, pozytywne nastawienie do innych ludzi, gotowość do zaangażowania i ambicja.

Czy stażyści są również mile widziani? Jaki jest profil/cechy odpowiedniej osoby, która posiada wiedzę, ale jeszcze nie zdobyła doświadczenia?

Firma nie oczekuje doświadczenia zawodowego – choć jest ono niewątpliwym atutem – i oferuje nowym pracownikom pakiet szkoleń, które przygotują do pracy. Groupon wychodzi
z założenia, że procesów i procedur oraz standardów pracy można nauczyć się zdecydowanie łatwiej niż języka obcego.

W jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w Państwa firmie?

Sam proces rekrutacji przebiega podobnie jak w wielu firmach z sektora SSC/BPO – jego podstawą są testy językowe, rozmowa z przedstawicielem zespołu HR, a także z potencjalnym bezpośrednim przełożonym. W zależności od stanowiska przeprowadzane mogą być też dodatkowe testy, np. analityczne. W procesie rekrutacji często padają pytania o to, czy kandydat zna Groupon, czy korzysta z oferty firmy i jak ją ocenia.

Państwa branża rozwija się bardzo dynamicznie. Z jakich szkoleń korzystają pracownicy, aby podnosić swoje kwalifikacje?

Swoim pracownikom pomagamy podnosić kwalifikacje i zdobywać nowe umiejętności poprzez wewnętrzny program szkoleń realizowany w wewnętrznej akademii. Dużą wagę przywiązuje się m.in. do rozwoju umiejętności językowych – w tym zakresie regularnie organizowane są warsztaty. W ciągu ostatniego półtora roku Groupon przeprowadził wśród swoich pracowników ponad 40 różnych szkoleń.

Czy oprócz stałego wynagrodzenia mogą oni liczyć również na benefity pozapłacowe?

Oferujemy 20 atrakcyjnych benefitów takich jak kluby sportowe, warsztaty i wydarzenia towarzyskie, które mają na celu integrację zespołu, zarówno na poziomie zawodowym, jak i osobistym.

Mają Państwo bardzo nowoczesne biuro. W jaki sposób, Państwa zdaniem, warunki pracy wpływają na spełnienie i efektywność pracownika?

Nasi pracownicy są młodzi, zróżnicowani i wymagający. Chcą czuć się związani z marką. Chcą pracować dla marki, którą szanują i wiedzieć, że ich praca ma realną wartość. Z drugiej strony, utrzymanie wysokich standardów pracy to kluczowy element naszej strategii. Wsłuchując się w pomysły pracowników, dotyczące cech atrakcyjnego miejsca pracy, tworzymy wyjątkowe środowisko, które wyróżnia nas na tle konkurencji. Wierzymy, że elastyczność, atrakcyjne benefity i dobra atmosfera pomagają nam przyciągać i utrzymywać najlepsze talenty w Polsce.

Praca ta wymaga kreatywności i trzymania ręki na pulsie. Co motywuje do bycia liderem w branży?

Groupon pozwala pracownikom angażować się w życie i rozwój biznesu firmy niezależnie od zajmowanego stanowiska czy obszaru, w którym dana osoba pracuje. Pracownicy mogą m.in. oceniać oferty pojawiające się na stronach firmy czy rekomendować nowych partnerów. Wspólnie tworzą projekty, które są wdrażane i cyklicznie nagradzane w ramach wewnętrznego konkursu. Pracownicy uczą się także od siebie wzajemnie, w ramach licznych warsztatów wewnętrznych – od Excela do nauki gotowania.

Dziękuję za rozmowę.