logo British American Tobacco

British American Tobacco

Warszawa

Wywiadu udzielił:
Marcin Mielcarz
Dyrektor ds. sprzedaży British American Tobacco British American Tobacco
Marcin Mielcarz, dyrektor ds. sprzedaży British American Tobacco. Z BAT związany od 2004 roku. Zaczynał jako Management Trainee – Marketing. Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
British American Tobacco
Liczba pracowników: 27000
Rok założenia: 1991

Czym dokładnie zajmuje się Wasza firma?

British American Tobacco Polska jest częścią Grupy British American Tobacco – międzynarodowej firmy tytoniowej, sprzedającej swoje produkty na ponad 200 rynkach całego świata. Jesteśmy drugim, co do wielkości, producentem wyrobów tytoniowych na świecie i zatrudniamy ponad 57 000 pracowników. Nasze międzynarodowe marki to: Dunhill, Vogue, Lucky Strike, Pall Mall i Viceroy.

W jaki sposób jesteście obecni w Polsce?

Na polskim rynku Grupa British American Tobacco działa od 1991 roku. Obecnie zatrudniamy łącznie ok. 1700 w dwóch spółkach z siedzibami w Warszawie i Augustowie, fabryką i 24 centrami dystrybucyjnymi w całej Polsce.

Podejrzewam, że na pracownikach największe wrażenie robi fabryka w Augustowie.

To prawda. Jest jedną z najnowocześniejszych i trzecią pod względem wielkości produkcji spośród wszystkich zakładów Grupy BAT na świecie. Stale inwestujemy w Polsce i dostosowujemy swój sposób działania do pojawiających się możliwości i zmian na rynku.

Jakiś przykład?

Jako pierwsza i jedyna firma tytoniowa, w 2013 roku wprowadziliśmy model sprzedaży bezpośredniej naszych produktów, a pod koniec zeszłego roku, również jako pierwszy koncern tytoniowy w Polsce rozpoczęliśmy sprzedaż e-papierosów wprowadzając na rynek markę VYPE. Cieszymy się, że to właśnie w Polsce nasza firma zdecydowała się na kolejny strategiczny krok: przejęcie największej w Polsce firmy produkującej e-papierosy – Grupy CHIC.

 

Chciałbym, żebyśmy porozmawiali teraz trochę o Waszych pracownikach.

Nie mam nic przeciwko. Co pana najbardziej interesuje w tym temacie?

Przede wszystkim chciałbym dowiedzieć się, na jakie stanowiska rekrutujecie najczęściej?

Z racji rozbudowanych Sił Sprzedaży związanych z bezpośrednim modelem sprzedaży,  poszukujemy głównie Przedstawicieli Handlowych i Kierowników Terytoriów Sprzedaży. Ponieważ jesteśmy dużą międzynarodową organizacją są to również role w innych działach zarówno specjalistyczne, jaki i menadżerskie, ale także praktyki dla studentów i Globalny Program Stażowy – Global Graduate Programme.

Gdzie należy szukać waszych ofert pracy?

Wszystkie aktualne oferty pracy można znaleźć na naszej stronie internetowej – www.pracawBAT.pl Tam też można dowiedzieć się więcej o pracy w British American Tobacco. Warto także zobaczyć dzień z pracy Przedstawiciela Handlowego czy poznać benefity przysługujące naszym pracownikom.

Zobaczyliśmy oferty, część z nich wpadła nam w oku, więc wysłaliśmy dokumenty aplikacyjne. Co się dalej z nimi dzieje? Jak przebiega proces rekrutacyjny w BAT?

Jest to uzależnione od działu i stanowiska. Na przykład, w przypadku roli Przedstawiciela Handlowego należy spodziewać się: sprawdzenia CV i rozmowy telefonicznej, w której pytamy głównie o motywację do pracy na tym stanowisku i dotychczasowe doświadczenie. Ostatnim etapem jest spotkanie z przyszłym przełożonym, podczas którego bardziej szczegółowo rozmawiamy o doświadczeniu oraz sprawdzamy umiejętności negocjacyjne i sprzedażowe.

Czego oczekujecie od kandydatów do pracy?

Dla mnie najważniejsze są: chęć do pracy i uczenia się, otwarty umysł i dostarczanie tego, na co się umawiamy.

A doświadczenie i wiedza?

Pewnie pana zaskoczę, ale jest to dla mnie mniej ważne. Jeśli ktoś chce i jest się w stanie nauczyć, to my nauczymy go wszystkiego, co jest mu w pracy potrzebne. Są oczywiście stanowiska na których potrzebne jest doświadczenie i wiedza specjalistyczna i wtedy takie oczekiwania jasno opisujemy w ogłoszeniu.

Coraz więcej firm, oprócz pensji, oferuje swoim pracownikom również świadczenia pozapłacowe. Jak one wyglądają w waszej firmie?

Każdy pracownik w naszej firmie jest objęty ubezpieczeniem na życie, ma dostęp do prywatnej opieki medycznej. Świetnie funkcjonuje Fundusz Socjalny, z którego można dostać dofinansowanie do wakacji, zajęć sportowych, kina, teatru.

A proszę powiedzieć, w jaki sposób dbacie o rozwój swoich pracowników?

Jesteśmy bardzo różnorodną organizacją. Doceniamy i rozwijamy zarówno osoby, które chcą się dynamicznie rozwijać i wspinać po drabinie kariery, jak i te, które pozostają przez wiele lat w tej samej roli, lubią swoją pracę i osiągają świetne rezultaty. Najwięcej uczymy się w swojej codziennej pracy przez nowe zadania, nowe narzędzia, nowych klientów, ale też od naszych przełożonych i kolegów. Można także skorzystać ze szkoleń zewnętrznych i wewnętrznych.

Czego one dotyczą?

Rozwijają kompetencje przywódcze i funkcyjne: wiedza o marce, negocjacje sprzedażowe oraz inne specjalistyczne dla funkcji wspierających. Prowadzimy też programy rozwoju przygotowujące do objęcia kluczowych stanowisk w firmie, np. Growth Academy, które z sukcesem wychowało wielu obecnych Kierowników Terytoriów Sprzedaży.

 

 

Jak przekona pan jeszcze nie przekonanych, że warto mieć takiego pracodawcę jak British American Tobacco?

Warto dla nas pracować, bo jesteśmy firmą która się rozwija i ma ambicje na przyszłość. Dbamy o swoich pracowników we wszystkich aspektach, od wynagrodzeń i świadczeń, przez rozwój, po dbanie o bezpieczeństwo, warunki i dobre narzędzia pracy. Dowodem na to, że jesteśmy bardzo dobrą firmą o najwyższych standardach są zarówno liczne nagrody i certyfikaty przyznawane przez niezależne organizacje, takie jak Top Employers Polska i Europa, Solidny Pracodawca Roku, jak również bardzo dobre wyniki wewnętrznych badań satysfakcji pracowników. Poza tym, co wszyscy podkreślają – w BAT panuje bardzo pozytywna atmosfera i ludzie po prostu się lubią.

Jakie cele jako firma wyznaczyliście sobie na najbliższe lata?

Chcemy zwiększać nasze udziały w rynku. Mamy zamiar to osiągnąć poprzez jak najlepsze zaspokajanie potrzeb zarówno naszych konsumentów, jak i świetną obsługę naszych partnerów biznesowych – w punktach detalicznych, handlu zorganizowanym i hurcie. A to wszystko będzie możliwe tylko dzięki świetnemu, zgranemu i zmotywowanemu zespołowi.