logo Work Service SA

Work Service SA

Wrocław

Przykładamy ogromną wagę do procesu rekrutacji, ponieważ jeśli wiążemy się z pracownikiem chcemy związać się z nim na długo.
Wywiadu udzielił:
Krzysztof Inglot Rzecznik Prasowy Work Service SA
Istniejecie Państwo od 1999r i cały czas jesteście liderem na polskim rynku usług HR - czego to jest wynikiem? Co Państwa wyróżnia?
Jesteśmy faktycznie od 15 lat na rynku. Pomysł na firmę miało trzech studentów akademickich Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Pierwsza siedziba znajdowała się w piwnicy akademika - z czasem firma zaczęła się rozwijać, podpisaliśmy pierwszą dużą umowę z pierwszą siecią handlową, później przyszedł kontrakt z dużą firmą Volkswagen, która z Nami współpracuje już od kilkunastu lat i tak się rozwijaliśmy dalej i intensywniej. Firma po tych kluczowych krokach w pierwszym i drugim roku działalności, dostała olbrzymiego przyśpieszenia i rozrostu zatrudnienia. Dziennie zatrudniamy ponad 50 tys. osób rocznie- jest to w Europie Środkowej ok. 300 tys. osób, które znajdują pracę lub pracodawcę. Przyrosty przez pierwsze 10 lat było ponad 100%, co wymagało dużego entuzjazmu i tylko było to możliwe do osiągnięcia dzięki ludziom na których jest osadzona firma. Są to ludzie mocno zaangażowani w pracę, ludzie którzy dzięki przeświadczeniu, że ta wizja którą mieliśmy na początku - czyli bycie nr 1 w Europie, ale najpierw w Polsce, jest wizją do zrealizowania - gdyby nie ta wiara nie udałoby się tego zrobić. Później przyszły narzędzia, przyszły systemy wspomagające, nasze oprogramowanie które piszemy sobie sami i to są narzędzia jakie odciążają naszych ludzi. Ten sukces jest osadzony na ludziach, to oni ją tworzą i realizują dalej wizję naszych założycieli.
 
Jaki jest główny obszar działalności Work Serwice - praca tymczasowa, typowy outsourcing?
My jesteśmy firmą doradztwa personalnego i trzeba byłoby szeroko spojrzeć na to co robimy. Jeśli mówiąc o dziesiątkach tysięcy to mówimy o zatrudnieniu, ale wyróżnia nas to, że wprost nie zatrudniamy od razu w takich standardach jak tylko praca tymczasowa, czyli ustawa. W tej chwili ¼ usług osadzona jest o outsourcing zaawansowany - http://www.workservice.pl/Dla-pracodawcow/Outsourcing i wizja jest taka, żeby on silnie rósł. Obejmuje on zatrudnienie personelu, ale i też rozwiązania przejęcia odpowiedzialności, przejęcia na siebie różnego rodzaju świadczeń w imieniu pracodawcy, przejęcia na siebie ryzyka chorobowego, ryzyka absencji - czyli zagwarantowanie naszemu klientowi zawsze dostępność pracownika, niezależnie czy jest chory, czy nie dojechał, czy jest na urlopie - on tego pracownika ma na produkcji rano o 6:00 ubranego, przebadanego i gotowego do pracy z kompetencjami i to jest wizja outsourcingu którą my mamy. Oczywiście jest praca tymczasowa -  http://www.workservice.pl/Dla-pracodawcow/Praca-tymczasowa i są bardzo zaawansowane projekty doradcze, czyli projekty restrukturyzacji, regulaminów wynagrodzeń, regulaminów zatrudniania, restrukturyzacji układów zbiorowych i procesy budowania etatyzacji, i później co za tym idzie również projekty outplacementowe i inne zintegrowane, nazwałbym to narzędzia typu outsourcing 23 Prim i inne skomplikowane rozwiązania.Łącznie też wspieramy naszych klientów w negocjacjach układów, w negocjacjach ze związkami zawodowymi. Jestem też arbitrem i mediatorem w rozwiązywaniu sporów, więc też jesteśmy w stanie być tą „ręką”, która pomaga, bo co ważne w tym outsourcingu jaki wdrażamy - my go wspólnie z klientem projektujemy, ale i później bierzemy na siebie całą jego realizację i to jest to co wyróżnia nas na rynku, bo tak naprawdę bierzemy odpowiedzialność za to co się zaprojektowało.  
 
Główny sektor do jakiego jest usługa skierowana? Branże- produkcja, logistyka, dystrybucja.. co jeszcze?
Outsourcing obejmuje przede wszystkim firmy produkcyjne i usługowe. Produkcja to głównie zapewnienie ciągu produkcyjnego, firmy usługowe, bp, call center i inne inwestujące w naszym kraju. Zależy nam przy tej obsłudze na elastyczności i czasie. Coraz ciekawszy model związany jest np. z rozpoczynaniem pracy w godzinach jakich się chce, np. o 16:30 i skończyć o 23:00, jeżeli jesteśmy osobą która takiego rozwiązania akurat potrzebuje. W naszej spółce jest również IT kontrakt, gdzie jest największa baza informatyków, programistów w kraju i tu elastyczność jest bardzo mile widziana - to są ludzie pracujący stricte projektowo - nie trzeba zatrudniać piekarza żeby mieć rano upieczony chleb, tak nie trzeba zatrudniać informatyka do zrobienia oprogramowania, a można go po prostu wyousourcować na 3m-ce, 6,12,18 miesięcy bądź 2 lata, ile tylko klient sobie życzy. Po zakończonym projekcie, firma która outsourc'uje go, ma już dla niego inną propozycję pracy czy kolejnego projektu. Taka elastyczność jest również w przypadku opiekunek do dzieci, czyli spółki Baby Care, która zapewnia opiekunki, pielęgniarki do opieki nad osobami chorymi lub chorymi dziećmi - i tu elastyczność jest ogromna - czasami nawet potrzeba opieki 24h na dobę, a czasami tylko 3-4h dziennie, w tym wszystkim musimy się zmieścić. Więc jeśli chodzi o naszych klientów, mamy sporo firm przemysłowych, usługowych, jest wiele firm sektora finansowego i dużo firm spożywczych, które potrzebują takich rozwiązań bo tu występuje duża sezonowość, jest masa zmiennych, tj. na poziomie popytu cykle koniunkturalne, zaopatrzeniowe. Kryzys 2008r nauczył nas zmiany cykli koniunkturalnych, cykle zakupowe też się skróciły, czas wyprodukowania batonika do dostarczenia go na półkę do sprzedaży znacznie się skrócił i w międzyczasie powstaje nowa koncepcja marketingowa i trzeba tego batonika jeszcze ładnie opakować bo np. jest jakaś specjalna akcja i okres jak teraz świąteczny i tego dnia parę set, jak nie parę tysięcy takich batoników, trzeba dodatkowo specjalnie opakować. A w przemyśle ciężkim są to z reguły bardzo ciężkie outsourcingi, takie gdzie dajemy pracowników, którzy stoją przy piecach hutniczych i wytapiają stal, więc to nie tylko dostarczenie spawacza. To są stanowiska specjalistyczne, poszukiwane osoby mają ponad 10-letnie doświadczenie. 
 
Jeśli chodzi o rekrutację stałą?
Mamy tę przyjemność, że do naszej grupy kapitałowej dołączyła  grupa Antal International, spółka wyspecjalizowana w rekrutacjach wyższego i średniego szczebla i ta firma daje nam możliwość pozyskania kandydatów z konkretnymi kompetencjami jakich Klient poszukuje. Nasz konsultant jest zawsze 24h na dobę dostępny pod telefonem i Klient może złożyć w każdym momencie zapotrzebowanie - zlecenie i w ciągu paru dni oczekiwać na kandydata. Robimy selekcje i rekrutacje masowe, rekrutacje są min. 5 etapowe, nawet na stanowiska produkcyjne. W niektórych przypadkach robimy Assessment Center, wtedy jest nawet 6-7 etapowy proces rekrutacji. Rekrutację na skalę nawet 300-400 osób i nawet 7 procesowego etapu jesteśmy w stanie zrobić w przeciągu 7 tygodni.
 
Pozostając przy twardych danych liczbowych...
Mamy ponad 3 tys. Klientów, dzienne zatrudniamy ok 50 tys osób, roczni e- 300 tys w Europie. Posiadamy 40 biur w Europie, w Polsce jest ich 30, zatem pokrywamy dużo więcej niż 17 województw i to tych najgłówniejszych. To pokrycie rynku daje Nam możliwość współpracy z sieciami, które mają set lokalizacji w Polsce, a kluczowy element tej współpracy to szybkość reakcji.
 
Duża liczba zatrudnionych pracowników dzięki Work Service, a ile osób macie Państwo w swoim zespole?
U siebie posiadamy w tym momencie ponad 650 pracowników jeśli chodzi o spółkę polską, w Europie jest blisko 1000 osób zatrudnionych w grupie.
 
Plusy dla Klientów - prócz czasu reakcji, pracownik dostępny od zaraz... -  jakie wynikają jeszcze korzyści dzięki współpracy z Państwem?
Przede wszystkim to, że rozwiązujemy problemy związane z dość skomplikowanym i uciążliwym prawem, ale tak naprawdę dajemy rozwiązania takie, których ich piony HR być może od razu nie widzą. Potrafimy zapewnić dojazd - obecnie blisko 4-5 tys. osób dziennie dowozimy do naszych klientów w promieniu 90km. Mamy też kompetencje do prowadzenia własnej medycyny pracy, więc zapewniamy pełen serwis. Sztuką nie jest dać zatrudnienie na tzw. okres wstępny np. brygadzistę czy managera, czy na czas określony albo nieokreślony, jest sztuką zatrudnić na kontrakt menadżerski, na umowę o współpracy i te wszystkie możliwe warianty dajemy razem z doradztwem, co dla niego będzie najbardziej odpowiednie. Dla przykładu bardzo ciężko niektórym firmom jest przejść z 200 pracowników w model na np. 500 pracowników wewnętrznych. Stosując outsourcing gdzie jest to 60%  załogi, firma może mieć charakter dalej firmy 200 osobowej, a realizować przychody na poziomie firmy 500-600 osobowej i takie projekty dają firmie możliwość spokojnego wzrostu własnym tempem i firma rośnie razem z ludźmi. Za to wsparcie jakie dajemy klienci rekompensują nam wiernością i to przez długie, długie lata..
 
Czy ta wieloetapowość rekrutacji, w przypadku pracowników dla Państwa Klientów, również obejmuje pracowników chcących podjąć pracę w Work Service?
Jak ktoś chce dołączyć do mojego działu, to głównie jest to rekrutacja wewnętrzna, ale jeśli mówimy o rekrutacji zewnętrznej, to jest to między 6 a 9 etapów. Z czego ostatnie 3 są ze mną. Przykładamy dużą wagę by osoby które do nas trafiają były później zadowolone, że pracujemy razem w zespole i żeby ta współpraca trwała latami. Ja z firmą już jestem związany przez 14 lat więc to o czymś świadczy :)
 
Temat tabu - czyli pieniądze... czy to rzeczywiście na dzień dobry temat jakiego się nie porusza, czy wręcz odwrotnie - potencjalny pracownik na pierwszym spotkaniu dowie się ile może zarobić?
Ja nie jestem zwolennikiem przeciągania rozmowy o pieniądzach do ostatnich stadiów, bo w pewnym momencie może być to strata i dla kandydata i rekrutera. Najpóźniej ok. 3 fazy informacja o pieniądzu musi być wymieniona tak, żeby zaangażować się później w bardziej pracochłonne fazy procesu rekrutacji. Ostatnio brałem udział w takim zewnętrznym procesie gdzie był 7 stopniowy proces rekrutacji, ale już na 2-3 etapie rozmawialiśmy o pieniądzach po to też, by tak naprawdę sprawdzić czy nasza przyszłość rekrutacyjna ma sens. 
 
Pracownik z kompetencjami jak jest motywowany?Jakieś pozapłacowe systemy Państwo stosują? Najlepszy pracownik = pracownik najlepiej zarabiający?
Motywacja musi podążać za celami spółki. Mamy tzw. kaskadowanie zarządzania strategicznego. Wszystkie te cele są odzwierciedlone w systemach motywacyjnych personelu, a systemy strategiczne spółki, te bardzo blisko celów finansowych, są odzwierciedlone w strategiach motywacyjnych managerów. Więc musi podążać  pieniądz i motywacja za kierunkiem w którym idzie firma. 
 
Praca pracą, ale czy po niej spotykacie się Państwo wspólnie integrując się? Oficjalne spotkania, czy też jakieś spontany występują?
Mamy niezliczoną ilość spontanów jak to Pani ujęła :) I tutaj pracownicy mają możliwość wielu takich wyjść finansowanych przez firmę i uważamy, że ta wymiana myśli i uśmiechu, wymiana pozytywnego słowa i zaufania po wyjściu z biura jest dość istotna i buduje silne relacje międzyludzkie. Jako firma dbamy żeby też dać możliwość pracownikom spotkania się bardziej grupowo - mam na myśli imprezy ogólno firmowe, co przy tej skali blisko tys osób jest skomplikowanym projektem, ale staramy się raz w roku takie spotkania organizować, żeby się pobawić, wyszaleć i np. uczcić koniec roku, nabierając energii na kolejny.
 
Jeśli chodzi o typowe social media - czy poprzez ten kanał także prowadzicie Państwo komunikację z osobami zainteresowanymi współpracą?
Dostępność nasza prócz strony internetowej, mnóstwa ogłoszeń na portalach społecznościowych odbywa się również poprzez  Facebook, który jest naszym narzędziem rekrutacyjnym. Można tam obejrzeć fajne filmiki, gdzie na każde stanowisko jest specjalny film, który odzwierciedla jak się na nim pracuje. Oczywiście są pozostałe kanały masowej rekrutacji - telefony, sms-y wysyłane do tysięcy potencjalnych pracowników, ale z naszego doświadczenia nie zapominając o social media. Jakość dotarcia do kandydata lokalnego to również bardzo dobra orientacja w lokalnym rynku pracy, o tym kto cieszy się w danej miejscowości autorytetem. Taka współpraca się liczy, plus reklama w postaci plakatów, mobilnych biur rekrutacyjnych, a takie posiadamy dwa z internetem i testami manualnymi jakie tam przeprowadzamy. To są te narzędzia jakie dają nam bezpośredni kontakt z kandydatem, a ponadto mamy też ciekawe, specjalne systemy raportowania po procesie rekrutacji, który wychodzą jeszcze tego samego dnia do klienta.