Paulina Żurowska- Wrzesińska
Zastępca Prezesa Zarządu Altom Sp. z o.o. Sp.k.
Jak opisałaby Pani firmę Altom w trzech zdaniach?
Firma Altom to przedsiębiorstwo działające na polskim i europejskim rynku od 25 lat. To lider jeśli chodzi o nowoczesne, innowacyjne rozwiązania dla kuchni i domu. Altom to jakość i doświadczenie zdobyte przez wiele lat rozmów z naszymi klientami oraz partnerami.
Jesteście jednym z największych ogólnopolskich dostawców artykułów gospodarstwa domowego oraz wyposażenia domu. Jak wyróżniacie się na tle konkurencji?
Wyróżników jest co najmniej kilka – przede wszystkim stawiamy na jakość i estetykę naszych produktów, stąd też nasze motto: Chcemy by piękno zagościło w każdym domu. Poza tym w naszej ofercie znaleźć można marki uznanych producentów europejskich, których jesteśmy wyłącznym dystrybutorem w naszym kraju. Innym istotnym wyróżnikiem – jest własne studio projektowe – Altom Design Studio, w którym tworzymy unikatowe, autorskie kolekcje i dekoracje obejmujące porcelanę, tekstylia, naczynia czy dodatki. Warto również zaznaczyć, że jako jedyny dystrybutor w kraju – stworzyliśmy od podstaw pełen, kompletny fason porcelany o nazwie MariaPaula, który jest odpowiedzią na współczesne potrzeby naszych klientów. MariaPaula to najwyższa jakość i precyzja wykonania – produkujemy ją w znanych w Polsce i Europie fabrykach porcelany Ćmielów & Chodzież oraz w fabryce Karolina.
Altom działa na rynku już ponad 25 lat. Jak wyglądały Wasze początki?
Tak, w tym roku obchodzimy nasze 25-lecie z czego jesteśmy bardzo dumni. Początki nie były łatwe – był to rok 1991, czyli czas przemian i okres, kiedy tworzyło się w Polsce wiele biznesów. Firma powstała w dużym stopniu z indywidualnych potrzeb prezesa – Waldemara Żurowskiego. Na początku lat 90-tych otrzymał mieszkanie służbowe, w którym chciał urządzić i wyposażyć kuchnię. Szybko jednak się okazało, by to zrobić musiał zjeździć cały nasz region, kompletując w różnych miejscach niezbędne produkty. Wtedy doszedł do wniosku, że jest to bardzo męczące – uruchomił więc swój sklep AGD. Po krótkim czasie okazało się, że możliwości sklepu są zbyt małe względem potrzeb i zainteresowania klientów.
Następnym krokiem był więc zakup pierwszych pomieszczeń magazynowych – i zatrudnienie pierwszych pracowników. Tak w skrócie narodziła się firma Altom.
A jak firma prezentuje się dzisiaj?
Po 25 latach istnienia – firma cały czas się rozwija i stawia sobie nowe cele oraz kierunki. Obecnie firma Altom to w sumie 4 różne kanały dystrybucji – od sprzedaży tradycyjnej w salonach firmowych i sieciach partnerskich, poprzez sprzedaż hurtową, współpracę z sieciami polskimi i zagranicznymi oraz mocno rozwijany od roku kanał e-commerce. Jednym słowem – obecnie nasze produkty znaleźć można praktycznie wszędzie od niewielkich sklepów AGD, poprzez znane sieci super i hiper marketów a także w Internecie. Firma z kilkuosobowego przedsiębiorstwa – obecnie zatrudnia blisko 300 osób. Cały czas mamy jeszcze sporo planów i pomysłów na to, by nasze produkty jeszcze częściej trafiały pod polskie dachy.
Altom to rodzinna firma. Jak udaje się Państwu oddzielić prowadzenie firmy od życia prywatnego?
Często trudno to rozdzielić – jednak bez odpowiedniej równowagi, trudno na dłuższą metę funkcjonować na pełnych obrotach. W moim domu, praktycznie odkąd pamiętam mówiło się o firmie, czasem było to dla mnie męczące. Jednak gdy dojrzałam, spojrzałam na to inaczej i stwierdziłam, że wszystkie te rozmowy są dla mnie mocno inspirujące. To właśnie ta specyfika pozwala nam rozwijać Altom dokładnie w takim kierunku, jakim chcemy. W samej firmie, kładziemy również nacisk na rodzinność – przez lata pracy w naszej firmie pracowało wiele rodzin, małżeństw i zawsze nas to cieszyło – bo w pewnym sensie tworzy to sympatyczną, wręcz rodzinną atmosferę w firmie. Pokazuje to również staż niektórych pracowników – mamy kilka osób, którą są z nami od samego początku a znaczna część pracowników jest z nami od ponad 10 lat. Pozwala nam to myśleć, że czują się w Altomie dobrze.
Możemy się również pochwalić kilkoma firmowymi małżeństwami – co jest dla nas podwójnie miłe, gdyż pokazuje, że również w pracy można nawiązywać długotrwałe przyjaźnie czy nawet spotkać miłość.
Prowadzicie również własnego bloga. Jakie informacje można tam znaleźć?
Tak – blog to nasze „nowe dziecko” – uruchomiliśmy go w tym roku. Jego głównym celem jest informowanie naszych klientów o nowościach w naszej ofercie jak również dzielenie się wskazówkami i praktycznymi informacjami dla naszych partnerów i klientów. Na blogu można znaleźć informacje praktyczne np. jak przygotować udane przyjęcie, jak również bardziej branżowe np. jak za pomocą odpowiedniej organizacji i ekspozycji w swoim sklepie, podnieść w nim sprzedaż. Jednym słowem – każdy znajdzie tam coś dla siebie.
Otrzymaliście wiele nagród, certyfikatów oraz wyróżnień. Co oznaczają dla Was te sukcesy?
Wszystkie sukcesy i nagrody są dla nas – jako zarządu – jak i dla całej firmy bardzo ważne. Świadczą one o tym, że ufają nam klienci, jak również jesteśmy dobrym, rekomendowanym partnerem do współpracy i kooperacji. Kilka dni temu wróciliśmy z Warszawy z pierwszych targów Polish Brand Expo, mających na celu promowanie polskich marek i polskich produktów. W ramach wydarzenia otrzymaliśmy również nagrodę Diament Polskiej Jakości 2016, z której jesteśmy bardzo dumni. Nagroda przyznawana jest przez Radę Programową i Organizatorów Ogólnopolskiego Programu Umacniania Wiarygodności Sylwetki i Marki Polskiej Gospodarki.
Posiadacie własne studio projektowe. Proszę opowiedzieć o tym, coś więcej.
Tak, od około 1,5 roku działa Altom Design Studio – to wewnętrzna komórka w naszej firmie, mająca na celu tworzenie własnych, autorskich kolekcji. Obecnie stworzyliśmy już 11 kolekcji, które zostały bardzo dobrze odebrane na rynku. Kolekcje dotyczą zarówno porcelany, tekstyliów, garnków jak i dodatków. Wszystko projektowane jest u nas w firmie przez grono specjalistów, analizowane zgodnie ze światowymi trendami tak, by nasze produkty coraz chętniej trafiały również do ludzi młodych. Większość kolekcji – to nowoczesne wzory w połączeniu z atrakcyjnymi dekoracjami i modnymi kolorami, które tworzą unikatową całość. Niewątpliwym plusem naszych kolekcji jest fakt ich dowolnej modyfikacji – każdy z elementów można kupić osobno, dzięki czemu klienci sami mogą je dowolnie miksować, tworząc własne wyjątkowe zestawienia.
Z jakimi największymi wyzwaniami przyszło się Wam zmierzyć do tej pory?
Obecnie uważam, że było to uruchomienie nowego centrum logistycznego w Kocanowie w maju tego roku. Była to dla nas jak do tej pory największa inwestycja, którą przygotowywaliśmy blisko rok. Z racji tego, iż firma cały czas się rozwija, obecne magazyny mieszczące się w siedzibie firmy w Gnieźnie, stały się nie wystarczające. Podjęliśmy więc decyzję o wybudowaniu nowego magazynu wysokiego składowania na ponad 16 000 miejsc paletowych. Było to dla nas nie lada wyzwanie zarówno od strony inwestycyjnej, jak i logistycznej. Po tym jak magazyn został wybudowany, całe centrum logistyczne z Gniezna musiało – bez strat dla firmy oraz klientów – zostać przeniesione w zupełnie nowe miejsce. Wiązało się to również z nowymi systemami magazynowania czy kompletowania produktów – był to proces, który trwał blisko miesiąc – dziś jednak możemy stwierdzić, że „operacja się udała”.
Gdzie zamieszczają Państwo informacje dotyczące przeprowadzanych rekrutacji?
Z racji tego, iż firma cały czas się rozwija i coraz mocniej pozycjonuje się w Internecie – to właśnie to medium, jest głównym miejscem zamieszczania informacji o nowych miejscach pracy. Zawsze informacje o rekrutacji znaleźć można w specjalnej zakładce na naszej oficjalnej stronie http://www.altom.pl – oprócz tego na popularnych portalach prezentujących oferty pracy. Z racji stałego rozwoju – można powiedzieć, że praktycznie cały czas poszukujemy różnych osób, z różnym stopniem wiedzy i umiejętności. Najlepiej jest śledzić naszą stronę domową.
Jakich osób poszukujecie do swojego zespołu?
Z racji wielokanałowości naszej firmy – trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Firma cały czas się rozwija, tworzy i realizuje coraz to nowsze projekty – przez to regularnie poszukujemy specjalistów z zakresu Internetu, marketingu, sprzedaży jak i osób z wiedzą bardziej techniczną czy logistyczną. Jednym słowem, prawie każdy jest w stanie znaleźć w naszej firmie miejsce dla siebie.
Na jakie stanowiska najczęściej przeprowadzacie rekrutacje?
Najczęściej rekrutujemy ludzi z zakresu logistyki i transportu od niedawana również poszukujemy specjalistów do spraw e-commerce.
Jakie formy zatrudnienia stosujecie?
W większości są to umowy o pracę, dopuszczamy również współpracę na podstawie umowy cywilno-prawnej. Jesteśmy pod tym względem elastyczni i staramy się dostosowywać do oczekiwań klienta.
Słowa otuchy dla osób chcących zacząć pracę w Waszej firmie?
Przede wszystkim ambicja i chęć działania – to jest dla nas podstawa. Jak wspomniałam wcześniej, firma regularnie poszukuje nowych osób na różne stanowiska. To, co jest dla nas najważniejsze to zaangażowanie, chęć rozwoju i wzajemny szacunek.
Jakie ambicje ma firma?
To dość szerokie pytanie, bo ambicji mamy wiele (śmiech). Odpowiem jednak naszym mottem: Chcemy, by piękno zagościło w każdym domu.