Miniaturka
Katarzyna Razik
Litex
Coach, trener biznesu, psychoterapeuta. "Wierzę w siłę przedsiębiorstw opartych na inteligencji emocjonalnej."

Litex

"Przywództwo nie jest dominacją, lecz sztuką przekonywania ludzi do osiągania wspólnego celu." Daniel Goleman

Jakie były początki firmy?

Założeniu firmy przyświecała idea produkcji lekkich aluminiowych suszarek ogrodowych na pranie, wzorowanych na tradycyjnym australijskim wynalazku z początku XX wieku o nazwie hills-hoist o tym samym przeznaczeniu. Wyróżniającymi cechami pierwszego produktu firmy miały być materiały użyte w procesie produkcji – głównie aluminium gwarantujące wysokie wytrzymałości na niekorzystne i zmienne w ciągu roku warunki pogodowe występujące w europejskiej strefie klimatycznej. Wkrótce do podstawowej funkcjonalności produktu poprzez dodanie opcjonalnego materiałowego poszycia suszarka mogła również służyć jako parasol ogrodowy, podczas gdy nie była wykorzystywana zgodnie z swoją podstawową funkcją. Właśnie dzięki takiej modyfikacji produktu początkowe zadowalające wyniki sprzedaży znacznie się poprawiły. Odkrywając potrzebę rynku już w pierwszym roku działalności firma zaczęła oferować w oparciu o te same elementy konstrukcyjne stricte parasole pozbawione dodatkowych sznurów i tak rozpoczęła się era  dwudziestodwuletniej historii działalność firmy nieodzownie związanej z produkcją parasoli. Początkową skromną ofertę produktów ogrodowych wzbogacił również bujak o formie przypominającej podwieszony płasko wyprofilowany hamak rozpostarty na łukowej konstrukcji  i podwieszony do bocznej łukowej podstawy. Innowacyjność tego produktu pozwoliła uzyskać obowiązujący po dziś dzień patent w Polskim Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej w 1995 roku a rok później również na obszarze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Jaki był kluczowy moment firmy i kiedy nastąpił?

Z oferty zaledwie trzech ogrodowych produktów prawdziwy potencjał na wielką skalę drzemał w parasolu ale o zupełnie innym zastosowaniu niż początkowo zakładała firma. Właśnie wykorzystanie parasola w promocji oraz  reklamie w sprzyjających okolicznościach połowy lat dziewięćdziesiątych, kiedy to w nowych realiach rynkowych rodzącej się gospodarki kapitalistycznej coraz większą rolę zaczęła odgrywać właściwa promocja marki i jej ekspozycja w miejscu sprzedaży.  Pierwszym klientem firmy na parasole reklamowe stała się Coca-Cola Polska, która złożyła zamówienie na zaledwie kilkanaście sztuk w połowie 1994 roku odpowiadając na przesłane listownie zdjęcie jednej sztuki parasola z reklamą tej właśnie marki jaki wykonał specjalnie właściciel w celu zainteresowania produktem. Wkrótce firmą zainteresował się przedstawiciel pokrewnej branży piwowarskiej – browar Okocim, który dokonał pierwszego znaczącego dla firmy zamówienia na produkty reklamowe. W 1995 roku do grona odbiorców dołączył także McDonald's Polska. W kilka lat po powstaniu firmy jej oferta została poszerzona o coraz to nowe modele parasoli reklamowych. Rynek ten bardzo szybko się rozwijał. Dzięki zaawansowanej już linii produkcyjnej do oferty zostały włączone namioty, flagi, markizy, beachflagi oraz banery. Duża liczba zamówień wymusiła zakup drukarek cyfrowych, aby kompleksowa produkcja odbywała się na miejscu w zakładzie w Ostrowie Wielkopolskim. Litex Promo z roku na rok prężnie się rozwijał. Świadczą o tym zdobywane certyfikaty i pozytywnie rozpatrzone audyty. Park maszynowy nieprzerwanie poszerzał się o najnowsze urządzenia, powstały profesjonalne działy, a dotychczasowe szybko się rozwijały. Ciągły rozwój oraz proponowanie innowacyjnych rozwiązań stało się domeną Litex Promo, lidera produkcji nośników reklamowych w Polsce.

Jak budujecie wizerunek firmy w Internecie?

Głównie poprzez aktualizowanie witryny, Litex Garden ma także swój profil na FB.

Jakie są topowe produkty/usługi Państwa firmy?

Jakość Litex Promo została doceniona przez największe marki na świecie, takie jak: McDonald's, Coca-Cola, Pepsi, Starbucks, Nestle, Heineken itp.  Dotarliśmy do aż 42 krajów na świecie, w tym do Australii i do krajów Afryki, a w chwili obecnej blisko 80% produktów jest eksportowanych na rynki zagraniczne. Doświadczenie Litex Promo zdobyte przez ponad 20 lat istnienia firmy stało się inspiracją do wykreowania marki Litex Garden, która oferuje w tej chwili szeroki wachlarz parasoli z możliwością doposażenia o akcesoria, a także meble i namioty w szerokiej gamie rozmiarów i możliwościach konfiguracji. Polski rynek z entuzjazmem przyjął ofertę Litex Garden, dlatego też w roku 2015 swoją ofertę skierowaliśmy do klientów indywidualnych także na rynek europejski. W poszanowaniu tradycji, doświadczenia, chcemy zaproponować najwyższej jakości produkty,  proponujemy to, co sami chcielibyśmy mieć w naszych ogrodach. Dzięki wieloletniemu budowaniu profesjonalnego zaplecza produkcyjno-maszynowego oraz zespołu specjalistów, możemy kontrolować każdy proces produkcyjny, dbając aby produkty dla  ogrodu były wykonane precyzyjnie i z najwyższej jakości materiałów.

Pracowników na jakie stanowiska poszukujecie Państwo najczęściej?

W związku z dynamicznym rozwojem produkcji i sprzedaży najczęściej poszukujemy ludzi na stanowiska produkcyjne ale także do działów:  handlowego, konstrukcyjnego i zaopatrzeniowego.

Czy firma zatrudnia studentów umożliwiając im start w karierze?

Zatrudniamy studentów, przygotowujemy także program  praktyk i staży. Nawiązaliśmy współpracę z Niezależnym Zrzeszeniem Studentów, promowaliśmy firmę jako ciekawe miejsce pracy - choćby w tegorocznej wrocławskiej edycji Drogowskazy Kariery.

Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?

Współpracujemy z agencjami zatrudnienia,  informację o bieżących wakatach zamieszczamy na stronach internetowych.

Jakie są cele firmy na najbliższy czas?

Utrzymanie i poszerzanie rynku zbytu przy jednoczesnej dbałości o jakość wykonywanych produktów.

Czy w firmie są przeprowadzane okresowe oceny pracownicze?

Od tego roku wdrażamy nowy system, na razie pilotażowo na wybranych grupach. Opracowaliśmy narzędzie, którego wprowadzenie wymaga cyklu szkoleń, który aktualnie realizujemy. W wyniku tych działań wprowadzimy ocenę kwartalną, po to aby zbudować konstruktywny dialog pomiędzy przełożonym a pracownikiem na podstawie otwartej i uczciwej  rozmowy o pracowniku. Pożądanym wynikiem będzie  dostosowanie oczekiwań stron rozmowy oceniającej oraz stworzenie Planu Rozwoju Osobistego PRO.  Ważne są dla nas  zagadnienia, którym wspólnie przygląda się oceniający i oceniany:

- Satysfakcja z pracy.

- Wkład do realizacji celów i zadań dla działu i Firmy.

- Nastawienie na wyniki.

- Zachowanie i zaangażowanie.

- Współpraca z kolegami i przełożonymi.

- Dalszy rozwój w ramach Firmy oparty na konkretnych działaniach.

Jak często są przeprowadzane szkolenia w firmie i jakich obszarów dotyczą?

Pierwszy obszar to szkolenia twarde, wynikające z przepisów prawa pracy, przestrzegania przepisów BHP i p.poż, obowiązujących procedur z zakresu Systemu ISO 9001 i AQAP 2110 oraz z zasad i procedur dotyczących wdrażanych Systemów ISO 14001 i PN N 18001 i BS OHSAS 18001. Drugim obszarem równie ważnym są zagadnienia związane z umiejętnościami miękkimi, są one realizowane cyklicznie dla różnych grup, innego wsparcia potrzebują handlowcy, innego kadra zarządzająca a innego brygadziści. Najważniejsze umiejętności dotyczą komunikacji, nastawienia na drugiego człowieka, szczerej, konstruktywnej wymiany informacji, podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności. Staramy się wszyscy doskonalić w proaktywności i asertywności.

Jakie cechy charakteru powinna mieć osoba ubiegającą się o pracę w Państwa firmie?

Powinna być otwarta, elastyczna, wiedzieć do jakiej firmy aplikuje, bardzo dobrze jeśli zna główne profile produkcyjne firmy.

W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników?

Premiujemy np. za pomysły innowacyjne, w marcu dwóch pracowników, uczestników konkursu „Optymalizacja - nagroda” otrzymało kilkutysięczne premie. Pracownicy mogą ubiegać się także o dofinasowanie za studia, szkolenia, kursy językowe.

Jak przebiega u Państwa proces rekrutacji?

Wszystko oczywiście zależy od stanowiska, na które aplikuje dany kandydat, jeśli wymaga ono mniejszego doświadczenia, wiedzy – proces rekrutacji jest krótszy, na stanowiska wymagające doświadczenia i samodzielności rekrutacja jest wieloetapowa, spotykamy się z kandydatem kilka razy.

Jakie są główne zagrożenia dla Państwa branży?

Sytuacja geopolityczna i niekorzystne dla eksportu długotrwałe zmiany kursów walut  euro i dolara, w których przedsiębiorstwo rozlicza transakcje zagraniczne.

Czego należy życzyć na najbliższy okres?

Wielu usatysfakcjonowanych klientów – to najlepsza reklama dla naszej firmy! Także konsekwencji i wytrwałości we wdrażaniu zmian także tych w zakresie HR.

Dziękuję za rozmowę.

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298