logo ABR Sesta

ABR Sesta

Warszawa

Wywiadu udzielił:
Sebastian Starzyński
Prezes ABR Sesta
Menedżer 20 letnim doświadczeniem. Prezes ABR SESTA, firmy specjalizującej się w badaniach środowiska zakupowego oraz zachowań zakupowych - od 2016 wyłączny partner w Polsce firmy IRI – jednej z największych agencji badawczych i Big Data na świecie. Prowadzi kilka spółek e-biznesowych, w tym firmę Promo-Plan i TakeTask. Członek Zarządu Fundacji Edukacja dla Przyszłości (Khan Academy). Członek Zarządu Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku. Członek Rady Nadzorczej AWR Wprost. Specjalista w obszarze gamifikacji i Ekonomii współpracy. Futurolog.
ABR Sesta
Liczba pracowników: 40
Rok założenia: 1996
Adres:
Krzywickiego 34
02-078 Warszawa
Branże:
  • Marketing - PR

Jak zmieniła się Państwa firma przez niemal 20 lat obecności na rynku?

Sebastian Starzyński: Założyłem firmę jako student trzeciego roku Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Początkowo zlecałem swoim uczelnianym kolegom wykonywanie spisów cen w sklepach. Obecnie ABR SESTA zatrudnia 40 pracowników etatowych i osiąga obroty ponad 6 mln zł rocznie. Zakres naszych zadań bardzo się poszerzył. Jesteśmy liderem nieuczestniczącej obserwacji wideo, wprowadzamy tak innowacyjne techniki badawcze, jak m.in. Neuromarketing. W tym roku staliśmy się wyłącznym partnerem w Polsce firmy IRI – szóstej największej agencji badania rynku na świecie.

Czy w tym czasie miał miejsce jakiś przełomowy moment, który w największym stopniu wpłynął na rozwój Państwa firmy?

W trzecim roku działalności przełomowym momentem było dla nas pozyskanie obsługi firmy Procter & Gamble w obszarze audytów w sklepach. Innym znaczącym sukcesem było okazało się pozyskanie dotacji unijnych na rozwijanie innowacyjnych projektów. Niestety, zbiegło się to ze światowym kryzysem w 2009 roku, przez co firma popadła w kłopoty finansowe. Jednak już od kilku lat ponownie jest rentowna. W tym roku obroty ABR SESTA wzrosły czterokrotnie. Rozpoczął się nowy przełomowy etap związany z partnerstwem z agencją badawczą IRI. Obecnie koncentrujemy się na rozwoju platformy shopper crowdsourcingowej TakeTask.

Przez te wszystkie lata wypracowali sobie Państwo stabilną pozycję na rynku, mimo obecności takich gigantów jak Millward Brown, TNS, Nielsen. Jak Wam się to udaje?

Wyspecjalizowaliśmy się w badaniach środowiska zakupowego i zachowań zakupowych. W tym obszarze mamy wysoką renomę i zapewniamy bardzo korzystny stosunek ceny do jakości. Szerokie doświadczenie na tym polu sprawia, że klienci – zarówno sieci handlowe, jak i producenci – traktują nasze kompetencje tak samo, a nierzadko wyżej, niż wielkich międzynarodowych firm.

  

Która ze świadczonych przez Państwa usług cieszy się największą popularnością?

Nasze badania środowiska zakupowego, jak i zachowań zakupowych mają wysoką renomę na rynku. Z jednej strony prowadzimy pomiary cen, dystrybucji, promocji i merchandisingu w sklepach, a z drugiej - analizujemy, w jaki sposób konsumenci zachowują się w sklepie, dlaczego wybierają tę, a nie inną sieć handlową. Jednym z efektów naszej pracy jest lepsze dopasowanie ofert sprzedażowych do potrzeb klientów.

Jakie firmy są w ogóle Państwa klientami?

Naszymi klientami są sieci handlowe od hipermarketów, poprzez supermarkety, dyskonty po sklepy AGD, apteki i inne. Z usług ABR SESTA korzystają również producenci, którzy sprzedają swoje produkty w tych sieciach.

A jakimi klientami są polscy konsumenci? Pokutuje obraz, że niższa cena jest dla nas wciąż ważniejsza niż wysoka jakość kupowanego produktu. A może to tylko stereotyp?

Taka postawa nie dotyczy tylko polskich konsumentów. To jest światowy trend. Tanie towary stały się na tyle funkcjonalne, że można je nabywać, jeśli dany przedmiot używamy sporadycznie. Miejmy jednak nadzieję, że wkrótce nasze zachowania zaczną się zmieniać, a w kolejnych latach, zamiast kupować mało praktyczne produkty, zaczniemy je wypożyczać od sąsiadów, przy pomocy różnego rodzaju aplikacji. Wówczas rozwinie się tzw. ekonomia współpracy. Trend taniego kupowania widoczny jest również na rynku żywności. W tym przypadku konsekwencje są poważne – szczególnie zdrowotne. Zauważamy to za sprawą dynamiki wzrostu problemu otyłości, szczególnie wśród dzieci.

Jeszcze kilka lat temu normalnym było przeprowadzanie bezpośrednich wywiadów za pomocą ankiet papierowych. Dziś tracą one na znaczeniu na rzecz komputera.

Badania przeprowadzane za pomocą papierowych kwestionariuszy zostały już w dużej części zastąpione elektronicznymi ankietami, przeprowadzanymi przy użyciu laptopów lub tabletów. Prostsza cześć badań została przeniesiona do Internetu, gdzie respondenci ankiety samodzielnie odpowiadają na pytania.

Skąd kandydaci mogą uzyskać informacje na temat prowadzonych rekrutacji?

Na naszej stronie internetowej widnieje stałe ogłoszenie rekrutacyjne dla ankieterów. Szczególnie potrzebni są oni do przeprowadzania wywiadów, a także do badań tzw. „tajemniczy klient”. Poszukujemy też audytorów, którzy wykonują spisy w sklepach oraz agentów do obsługi naszej aplikacji mobilnej TakeTask. Przy jej użyciu wysyłamy  konsumentom proste i szybkie zadania. Czasami ogłaszamy również rekrutacje na innych pracowników, szczególnie analityków.

Jak przebiega sam proces rekrutacji?

Osoby zgłaszające się do nas otrzymują próbne ankiety i instrukcje działań. Po ich odesłaniu, przechodzą szkolenie i mogą otrzymywać od nas ankiety do realizacji.

W jaki sposób kandydaci mogą przygotować się do procesu rekrutacji?

Zgłoszenie nie wymaga przygotowania, lecz zastanowienia się nad własnymi predyspozycjami. Jeśli ktoś jest komunikatywny i kontaktowy, to może aplikować na stanowisko ankietera. Jeżeli woli pracę wymagającą skrupulatności i liczenia, powinien raczej zainteresować się stanowiskiem audytora. Osobom, którym zależy na szybkim zarobku, doradzam, aby ściągnęły na swoje telefony aplikację TakeTask.

Jakie cechy powinna posiadać osoba, która chce rozpocząć pracę w ABR Sesta?

Podstawą do rozpoczęcia pracy ankietera lub audytora jest skrupulatność, odpowiedzialność, uczciwość i zapał do działania. Osoby o tych cechach mogą stosunkowo szybko nauczyć się wykonywać różne rodzaje zajęć, zdobyć ciekawe doświadczenie oraz dodatkowe źródło dochodu. Z kolei stanowiska analityczne wymagają znajomości na wysokim poziomie takich programów, jak Excel czy SPSS. Oczekiwana jest również wiedza z zakresu marketingu.

Czy ABR SESTA to dobre miejsce na rozpoczęcie swojej kariery zawodowej?

Pracownicy ABR SESTA mogą poznać pełen zakres działań prowadzonych w agencji badawczej. Kilku stażystów zostało z nami na dłużej.

Zakres świadczonych przez Państwa usług jest bardzo szeroki. Czy w związku z tym, szkolenia w tej pracy są czymś niezbędnym?

Szkolenia dla ankieterów i audytorów są krótsze i zdalne. Przesyłamy pakiet materiałów i pomagamy w przyswojeniu wiedzy. Z kolei analitycy wymagają przeszkolenia z naszych procedur i narzędzi. To proces trwający kilka miesięcy.

Jakim pracodawcą jest ABR SESTA?

Nasi pracownicy cenią sobie stabilność zatrudnienia, premiowanie innowacyjności i dobrą atmosferę w pracy. Ważna jest dla nich też różnorodność wykonywanych zadań.

Wkrótce 20-lecie istnienia ABR SESTA. Planują Państwo huczne obchody tej okrągłej rocznicy?

Przygotowujemy uroczystość dla obecnych i byłych pracowników firmy. W sumie spotka się ponad 120 osób.

Czego zatem życzyć Państwu w przyszłości?

Proszę nam życzyć wielu zadowolonych klientów i pracowników!

Tego zatem Państwu życzę!