brak logo

Sabre Polska Sp. z o.o.

Kraków

Jeden z naszych pracowników powiedział kiedyś „Gdy raz zetkniesz się z biznesem lotniczym, jest to ekscytujący związek na całe życie”. Działalność Sabre jest czymś naprawdę wyjątkowym na rynku, problemy i rozwiązania, z którymi stykają się nasi pracownicy, są jedyne w swoim rodzaju
Wywiadu udzieliła:
Marzena Arszyńska HR Manager Sabre Polska Sp. z o.o.
jest z wykształcenia psychologiem i przez całą swoją karierę zawodową związana jest z branżą HR. Posiadaną wiedzę i doświadczenie zdobyła jako praktyk w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, prowadząc różne projekty  dotyczące między innymi definiowania polityki kadrowej, wdrażania zmian oraz reorganizacji biznesu. Jej największą pasją jest  identyfikacja i rozwój talentów przywódczych w organizacji. Jest certyfikowanym coachem, prowadzi mentoring managerów. Inspirują ją inni ludzie, fascynują różnice kulturowe, które ma okazję zgłębiać zarówno przy pracy jak i podróżując po świecie.  Od 5 lat pracuje w firmie Sabre Polska.
 
Jak zaczynała firma Sabre?
Historia Sabre sięga jeszcze lat 50 tych XX wieku i spontanicznej rozmowy przeprowadzonej na pokładzie samolotu lecącego z Los Angeles do Nowego Jorku. Dwóch wydałoby się przypadkowych pasażerów, wymieniało poglądy na temat ówczesnych realiów podróży i uciążliwości rezerwacji lotów. Owymi pasażerami okazali się B. Smith, pracownik działu sprzedaży IBM, oraz C.R. Smith, prezes American Airlines. Przypadkowa rozmowa przeistoczyła się w plan biznesowy wdrożony kilka lat później. Tak zrodziło się Sabre - Semi-Automated Business Research Environment – rewolucyjny system rezerwacji podróży.
 
Co się wydarzyło od tamtej pory?
Dziś systemy Sabre są używane przez 400 linii lotniczych na całym świecie i zabierają na pokład ponad 500 milionów pasażerów rocznie. W 2000 roku równo 50 lat od momentu pierwszej instalacji systemu Sabre na komputerze IBM, otworzone zostało biuro w Krakowie.
 
Jak wyglądały początki działalności Sabre w Polsce?
W momencie otwarcia krakowskie biuro Sabre liczyło sobie 10 pracowników. Dziś, 15 lat później, zatrudniamy ponad 1200 osób i cały czas rośniemy. Tym samym jesteśmy największym centrum rozwoju oprogramowania Sabre poza siedzibą firmy w Dallas. Nasi pracownicy tworzą innowacyjne rozwiązania, które ułatwiają podróżowanie milionom ludzi na całym świecie i przekładają się na sukcesy naszych klientów z branż lotniczej, hotelarskiej czy turystycznej.
 
Co wyróżnia Sabre spośród innych firm IT na rynku krakowskim?
Właśnie specyfika pracy w branży turystycznej. Jeden z naszych pracowników powiedział kiedyś „Gdy raz zetkniesz się z biznesem lotniczym, jest to ekscytujący związek na całe życie”. Działalność Sabre jest czymś naprawdę wyjątkowym na rynku, problemy i rozwiązania, z którymi stykają się nasi pracownicy, są jedyne w swoim rodzaju, próżno szukać podobnych w podręcznikach czy u innych kolegów z branży IT. Koncepcja podróży, choć wydaje się z pozoru bardzo prosta (w końcu jak trudne jest kupienie biletu czy nadanie bagażu) kryje za sobą skomplikowane obliczenia, algorytmy i silniki reguł biznesowych.
 
Wspomniała Pani o innowacyjnych technologiach – czy Sabre jest innowacyjną firmą?
Oczywiście – i jesteśmy dumni z tego, że to nasi pracownicy są źródłem tych innowacji. Wiele rozwiązań istniejących w Sabre to wcielone w życie pomysły naszych programistów, architektów, testerów. Staramy się, by stworzone przez nas miejsce pracy było także forum do dzielenia się wiedzą i wymiany pomysłów. Cyklicznie organizujemy również Hack Days-konkursy, których uczestnicy mają 48-godzin na zaprojektowanie ciekawego i innowacyjnego rozwiązania z praktycznie dowolnego obszaru. Tylko od 2008 roku dzięki tej inicjatywie wdrożyliśmy prawie 100 projektów opracowanych przez naszych pracowników.
 
A co Sabre ma do zaoferowania osobom, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki na rynku pracy?
Wiemy, że młodzi ludzie to ogromny potencjał i tysiące pomysłów, które potrzebują tylko możliwości do tego, by móc je zrealizować. Dlatego już od 2007 roku organizujemy letni program praktyk wakacyjnych, podczas którego przyszli programiści Java, C++, C# oraz inżynierowie oprogramowania pod okiem opiekunów poznają tajniki pracy w IT. Nasi stażyści od samego początku pracują na rzeczywistych systemach i projektach Sabre. Większość z nich po wakacjach zostaje z nami na stałe i otrzymuje ofertę zatrudnienia w firmie. Napawa nas ogromną dumą, gdy możemy obserwować naszych niegdyś praktykantów, jak realizują się dzisiaj na stanowiskach architektów czy managerów lub prowadzą wykłady i warsztaty dla studentów krakowskich uczelni w ramach programu Sabre Academy.
 
Jak wygląda ścieżka kariery w Sabre?
Podstawowa ścieżka kariery umożliwia rozwój w dwóch kierunkach: technicznym lub menadżerskim. Jest to jednak bardzo ogólny zarys i z całą pewnością mogę stwierdzić, że ścieżka kariery zależy w dużym stopniu od samego pracownika, jego inicjatywy, umiejętności, zainteresowań i chęci do rozwoju. Sabre jest bardzo otwarte na umożliwianie pracownikom próbowania swoich sił na różnych płaszczyznach, pełnienia wielu ról. Nasz program rekrutacji wewnętrznych umożliwia pracownikom aplikowanie na różne stanowiska wewnątrz firmy, dzięki czemu mogą zmienić projekt, technologię, w której pracują czy też rozpocząć rozwój zawodowy na zupełnie nowym stanowisku.
 
Na jakie benefity mogą liczyć Państwa pracownicy?
Staramy się, aby nasze biuro było miejscem przyjaznym, zachęcającym do kreatywności i wymiany wiedzy. W kuchniach poza profesjonalnymi ekspresami i przepyszna kawą mamy telewizory wyposażone w pakiet Cyfra+ i konsole gier video. Dla wielbicieli gier zręcznościowych przeznaczyliśmy dostępny przez cały dzień pokój gier a dla osób spragnionych relaksu – kąciki chill out, w których można usiąść w wygodnym fotelu, porozmawiać i wypić kawę. Jeśli ktoś jednak od czasu do czasu preferuje domową kawę i prywatne biurko, kilka razy w miesiącu ma możliwość pracy z domu. Dbamy także o to, by pracownicy mogli realizować swoje pasje poza godzinami pracy: umożliwiając regularne wizyty w centrach sportu w ramach karty Multisport, zakup książek w Empiku czy biletów do kina i na różne wydarzenia kulturalne. Cyklicznie organizujemy także imprezy firmowe, pikniki rodzinne, wyjazdy na narty czy wypady na łyżwy. Każdy znajdzie coś dla siebie.
 
Wiele mówi się ostatnio o odpowiedzialności społecznej – czy Sabre podejmuje tego typu inicjatywy?
Jak najbardziej i staramy się realizować te założenia zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim. Aktywnie edukujemy zatrudnione u nas osoby na tematy związane z ważnymi problemami społecznymi (gorąco zachęcamy do zapoznania się z nasza globalną inicjatywą Passport to Freedom) czy ekologią, dbamy o to, by nasze miejsce pracy było przyjazne środowisku (w 2013 roku otrzymaliśmy 1 miejsce w konkursie EkoBiuro). Uczulamy pracowników na problemy społeczności lokalnych – co roku mogą oni przeznaczyć część swojego czasu pracy na pomoc okolicznym organizacjom charytatywnym i instytucjom (malowaliśmy już płoty w szkołach, opiekowaliśmy się zwierzętami, czytaliśmy dzieciom bajki czy sadziliśmy kwiaty w krakowskich parkach). Gwarantujemy, że wolontariat i akcje charytatywne Sabre to nie tylko możliwość zrobienia czegoś dobrego, ale wielokrotnie również świetna zabawa.
 
Pozostaje zadać ostatnie pytanie – jak można aplikować do Sabre?
Wszystkich zainteresowanych pracą w naszej firmie zachęcamy do odwiedzenia strony www.sabre.pl/careers gdzie zamieszczone są wszystkie aktualne ogłoszenia o pracę. Tych, którzy nie znaleźli interesującej ich oferty, mają pytania odnośnie do procesu rekrutacyjnego lub po prostu chcieliby z nami porozmawiać – prosimy o kontakt! Nasz adres mailowy to KRKRecruitmentTeam@sabre.com
 
Dziękujemy za rozmowę.