logo Mabo

Mabo

Szczecin

Wywiadu udzielił:
Ryszard Greguła
Prezes Zarządu Mabo
59 lat, wykształcenie wyższe – Politechnika Szczecińska, ukończone roczne studia podyplomowe w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu w latach 1994/95 – „Zarządzanie biznesem”. Ukończony kurs dla kandydatów do rad nadzorczych w 2005r. 35 lat pracy od 1994 na najwyższych stanowiskach menadżerskich tj. Dyrektor, Dyrektor generalny, Prezes.
Mabo
Liczba pracowników: 230
Rok założenia: 1967
Adres:
Spółdzielców 8a
72-006 Mierzyn
Branże:
  • Praca fizyczna - Budownictwo - Ochrona
  • Inżynieria - Technologie
  • Produkcja

Historia MABO Sp. z o.o. sięga 1967 roku. Zaczynaliście od małego warsztatu ślusarskiego, a obecnie zatrudniacie ponad 200 osób. Jak wyglądała Wasza droga do sukcesu?

Powstanie firmy i pierwsze 2 dekady jej funkcjonowania, to lata siermiężne dla przedsiębiorców, tzw. prywaciarzy. Założyciel firmy, Pan Adolf Bogacki zaczął od zera, nie miał kapitału, wsparcia wspólników, miał garaż, pomysły i wielki, wielki zapał do pracy. Wspierała go jedynie najbliższa rodzina, żona Marianna i dwoje małych dzieci, dla których lepszej przyszłości, był gotów do ciężkiej pracy, toteż nazwa firmy jest mocno rodzinna - MABO, to Marianna, Adolf BOgaccy. Wtedy nie mógł rozwijać się tak szybko, jakby chciał, mimo pojawiających się czasami ze strony ówczesnych władz zapowiedzi, że zapalają zielone światło, nigdy tak się nie działo. Do dziś w kronice firmy przechowujemy pozwolenia ówczesnych władz na zatrudnienie pracowników do firmy. Dzisiaj trudno zrozumieć, że bez pozwolenia, prywaciarz nie mógł zatrudnić pracowników, tzw. rozwój kontrolowany. Największy rozwój firmy rozpoczął się po 1985r., za sprawą produkcji czasz anten satelitarnych. Pomysł, techniczna organizacja produkcji, Know-how, to zasługa założyciela i właściciela, Pana Bogackiego. Pierwsza sprzedaż anten, to głównie Szwecja, a producentem, handlowcem i kierowcą auta dostawczego był sam właściciel. Produkcja czasz anten satelitarnych pozwoliła na duże inwestycje, dzięki którym firma rozwinęła się znacząco. Upadek Lehman Brothers w 2008 roku rozpoczął kryzys, w efekcie którego waluty wschodnie znacząco straciły do dolara, a w tym czasie główne kierunki sprzedaży stanowiły kraje wschodnie tj. Ukraina, Białoruś, Rosja, dlatego sprzedaż tego asortymentu zaczęła spadać. Paradoksalnie też za sprawą kryzysu, kraje zachodnie, szczególnie skandynawskie zaczęły życzliwszym okiem spoglądać na wschód, obalając stereotypy. Szybko się okazało, że w Polsce można zrobić dobrze nie tylko anteny satelitarne, ale także odpowiedzialne konstrukcji offshorowe, których sprzedaż zaczęła szybko rosnąć. Wcześniejsze inwestycje w hale, maszyny, certyfikacje zakładu, inwestycje w kadry techniczne i zarządcze spowodowały, że staliśmy się konkurentem renomowanych zachodnich firm, certyfikowanym dostawcą stalowych elementów do budowy turbin elektrowni wiatrowych, których produkcja trwa.   

A jakie wydarzenie było przełomowym?

Firma powstała 01.06.1967r. w Szczecin-Zdroje i tu funkcjonowała przez kilka lat. Na początku lat 70-tych przeniosła się do Szczecina na ul. Generała Dąbrowskiego, gdzie funkcjonowała do 1984r. Z racji szybko rosnącej sprzedaży czasz anten satelitarnych, potrzebne były większe hale produkcyjne i dlatego firma przeniosła się do Mierzyna na ul. Spółdzielców 8a, k/Szczecina, gdzie funkcjonujemy do dzisiaj. Nasza obecna siedziba w Mierzynie graniczy z miastem Szczecin i nie są to peryferie miasta, dlatego odwiedzający nas goście nie zawsze zdają sobie sprawę, że nie są już w Szczecinie. Dla rozwoju firmy ważny okres produkcji czasz anten satelitarnych, których prosperita przypadała na lata od 1984r. do 2008r. Rok 2000 to początek produkcji konstrukcji wsporczych oświetlenia przemysłowego i oznakowania pionowego dróg i autostrad, które produkujemy także dzisiaj. Po roku 2004 wyposażeni w nowe maszyny, certyfikację produktową i zarządczą, rozpoczęliśmy szerszą konkurencję z firmami zachodnimi, w produktach konstrukcji stalowych bardziej zaawansowanych technologicznie, konstrukcjach offshore, które trwają do dzisiaj. 
Ważnym etapem w otwarciu nowego produktu był rok 2009, wtedy powstał wydział produkcji urządzeń dla kolei, który bardzo szybko się rozwija. W 2012 opracowaliśmy wstępne założenia do przebudowy urządzeń nośnych sieci trakcyjnej w transporcie szynowym. W efekcie tych działań, wspólnie z Akademią Górniczo-Hutniczą z Krakowa, napisaliśmy wniosek na opracowanie nowych rozwiązań tych urządzeń. Na realizację tego przedsięwzięcia uzyskaliśmy dotacją ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i w styczniu 2013r. rozpoczęliśmy projekt, który zakończył się w grudniu 2015r. W efekcie tych prac, powstało kilka wynalazków, urządzeń które obecnie wdrażamy w życie.     

  

 

MABO ciągle się rozwija. Swoje produkty oferujecie na rynku ogólnopolskim oraz zagranicznym. Jakie dokładnie usługi świadczycie?

Jesteśmy przede wszystkim firmą produkcyjną. Obecnie nasze główne produkty to: 

  • Stalowe elementy budowy generatorów elektrowni wiatrowych
  • Słupy oświetlenia przemysłowego i sygnalizacji drogowej oraz elementy wsporcze oznakowania pionowego dróg i autostrad
  • Nietypowe konstrukcje przemysłowe zaawansowane technologicznie oraz przestrzenne konstrukcje artystyczno-użytkowe, infrastrukturalne zabudowy w centrach dużych, głównie zachodnich, miast

Usługi, które świadczymy, wynikają głównie z rezerw mocy przerobowych instalacji, które w głównej mierze powstały do zaspokojenia potrzeb produkcji wewnętrznej. Są to instalacje do produkcji, obróbki i konserwacji antykorozyjnej wyrobów metalowych, takie jak:

  • Laserowe, plazmowe i gazowe cięcie blach i profili na zaawansowanych technologicznie maszynach CNC
  • Gięcie blach za pomocą pras krawędziowych o długości gięcia od 2m do 12m i sile nacisku do 3000 Ton
  • Automat śrutowania, „piaskowania” - oczyszczenie powierzchni metalowej przed zabezpieczeniem antykorozyjnym, malowaniem elektrostatycznym (proszkowym), malowaniem tzw. mokrym. Posiadamy również własną cynkownię ogniową

 Eksport, przemieszczenie wewnątrzunijne produktów zawsze był naszą mocną stroną i w latach od 1985 do dzisiaj, wynosił w zależności od okresu, od 30 % do 60 % ogólnego przychodu. Dzisiaj eksport stanowi 55% przychodu. 

 

Firma może poszczycić się wieloma wykonanymi realizacjami. Czy z którejś jesteście wyjątkowo dumni?

Przez lata funkcjonowania z pewnością można by wymienić bardzo wiele takich realizacji. Dzisiaj chyba nie ma w Polsce miasteczka, gdzie jest zainstalowana sygnalizacja drogowa i nie byłoby tam naszych słupów do sygnalizacji drogowej. Słupy te są dość charakterystyczne, bo od podstawy do końca wysięgnika są regularnym stożkiem. Mamy swój wkład w budowę Stadionu Narodowego, słupy oświetlenia zewnętrznego, balustrady i bariery na zewnątrz i wewnątrz stadionu. Tylko te wewnątrz to 26 km. Przestrzenne konstrukcje artystyczno- użytkowe, niestety wszystkie stoją w dużych miastach Europy zachodniej i świata. Jedna z takich konstrukcji o wielkości 18 m stoi w Monachium, blisko miejsca, gdzie odbywa się coroczny Oktoberfest.    

Jakie wyzwania można napotkać w branży metalowej?

Branża metalowa to bardzo szeroki zakres wyrobów, maszyn, konstrukcji. Technika wytwarzania obróbki metalu ciągle i szybko się rozwija, a w ślad za tym idą pomysły i oczekiwania architektów, konstruktorów. Żeby zrealizować niektóre pomysły wizjonerów, trzeba posiadać własne Know-how, które powstaje w zespołach inżynierów, techników i zawsze chronione jest patentami, wzorami przemysłowymi. Posiadamy wiele patentów i wzorów przemysłowych, z których ich twórcy czerpią satysfakcję. Duże wyzwania, to realizacja dużych projektów, które na wiele dziesiątek lat pozostaną w infrastrukturze, które będą służyć naszym dzieciom i wnukom.

Brali Państwo udział w Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako 2015. Jakie korzyści przyniosło to firmie?

Targi kolejowe Trako 2015 to dla nas bardzo ważna impreza. Owocem 3 letniej współpracy Mabo z AGH z Krakowa, jest kilka wynalazków z przeznaczeniem do transportu szynowego. Powstały dwa nowe produkty, które pierwszy raz zaprezentowaliśmy na tych targach. Jest to układ podwieszenia sieci trakcyjnej, wykonany z opracowanego przez nasz zespół profilu aluminiowego oraz napinacz sieci trakcyjnej, który eliminuje z sieci trakcyjnej dotąd stosowane stosy obciążników. Oba produkty cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, a napinacz sieci trakcyjnej otrzymał wyróżnienie w konkursie targowym infrastruktura. Nawiązaliśmy wiele nowych kontaktów, które z pewnością zaowocują w przyszłości. We wrześniu 2016r., wzięliśmy również udział w targach kolejowych Inno Trans w Berlinie.

Proszę powiedzieć o nich coś więcej.

Są to również targi branży kolejowej, które odbywają się co dwa lata i na których jest obecny cały świat. Na tych targach także wystawiliśmy w/w dwa produkty, które również i tu cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Napinacz sieci trakcyjnej to urządzenie, które w Europie produkuje jedna włoska firma i Mabo. Układ podwieszenia sieci trakcyjnej oparty na profilu aluminiowym wystawiało kilka firm z Włoch, Francji, Turcji, Czech, jednak w większości w oparciu o profil katalogowy, seryjny, nie dedykowany specjalnie do takiego przeznaczenia jak nasz

 

 

Dlaczego warto pracować w MABO?

Bo to firma stabilna, z 50 letnią tradycją, dająca możliwości rozwoju i awansu zawodowego. Praca na zaawansowanych technicznie maszynach sterowanych komputerowo może dawać wiele satysfakcji zawodowej. Ponad 50% naszej sprzedaży to kraje zachodnie, mamy wiele kontaktów w Europie i na świecie, dla osób znających język angielski, niemiecki to okazja do wykazania się w środowisku międzynarodowym, bez emigracji z Polski.

Fundamentem każdej firmy są ludzie. Jakie cechy powinien mieć idealny kandydat?

Wśród naszych pracowników mamy wiele różnych zawodów i specjalizacji. Jedną cechą wspólną dla wszystkich, jest utożsamianie się z firmą, poczucie odpowiedzialności za sukces firmy, na każdym stanowisku pracy. Uczciwość, rzetelność i lojalność w stosunku do firmy z pewnością się opłaca, bo firma takich ludzi w szczególności ceni i wynagradza. 

Gdzie osoby zainteresowane pracą w Waszej firmie mogą szukać informacji na temat przeprowadzanych rekrutacji?

Na naszej stronie internetowej znajdują się wszystkie niezbędne informacje rekrutacji na konkretne stanowiska pracy, ale zawsze jest czynny mail: praca@mabo.pl, na który można wysyłać aplikacje, które na pewno trafią do odpowiedniej komórki rekrutacyjnej.

  

Na jakie dodatki mogą liczyć pracownicy?

Głównie zatrudniamy na umowę o pracę z całym pakietem socjalnym wynikającym z kodeksu pracy, aczkolwiek jest część osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, samozatrudnionych lup poprzez agencję pracy. Pracownicy chcący podnosić swoje kwalifikacje mogą to robić na koszt firmy. W roku 2014 i 2015 na szkolenia pracowników wydaliśmy ok. 200 tyś zł.  

Jak przebiega proces rekrutacji do MABO?

W zależności od stanowisk na które kandydat aplikuje, przebiega to różnie. Na stanowiska robotnicze, po zgłoszeniu się kandydata, przeprowadzamy rozmowę wstępną poznając kwalifikacje a następnie po dokonaniu formalności, kandydaci przechodzą test umiejętności. W zależności od wyniku testu proponujemy określone stanowisko. 

Naszych użytkowników zastanawia, jaka panuje atmosfera w firmie?

W moim przekonaniu bardzo dobra, aczkolwiek jak w każdej, nawet najlepszej rodzinie zdarzają się spory. Najczęściej jest tak, że 100 zadowolonych nie napisze tyle, jak jeden niezadowolony, który swoim niezadowoleniem dzieli się w Internecie częściej i chętniej niż pozostali. Spotykam się z pracownikami z okazji świąt, kolejnych rocznic działania firmy (w przyszłym roku 01.06.2017r. będziemy obchodzić 50  lecie istnienia firmy.). Czasami organizujemy spotkania integracyjne, nauka jazdy na nartach, a czasami pracownicy organizują się sami, spotykając się poza firmą. Byłem na takich spotkaniach i atmosfera zawsze jest dobra i przyjazna.   

  

 

Do czego dąży firma? Jakie obraliście sobie cele na najbliższe miesiące?

Misją firmy jest zamiana stali w urządzenia maszyny i budowle, których przeznaczeniem jest służyć ludziom i chronić ziemię dla przyszłych pokoleń. To cel bardzo daleko wybiegający w przyszłość, ale każdy dzień naszej pracy, takiemu celowi jest podporządkowany. Najbliższe miesiące, to zakończenie rozpoczętych inwestycji (nowa hala malarni) i praca nad wdrożeniem urządzeń dla kolei, ponieważ już na koniec tego roku mija okres testowania tych urządzeń na czynnych sieciach kolejowych i rozpocznie sią produkcja masowa..   

Jakieś słowa otuchy dla osób chcących rozpocząć pracę w Waszej firmie?

Nie przejmuj się jednostkowymi, czasem nieprzyjaznymi nam opiniami, przyjdź i sprawdź sam. Jeżeli posiadasz cechy uczciwości, lojalności, pracowitości, to z pewnością zostaniesz zauważony, doceniony i odpowiednio wynagrodzony.