logo Żabka Polska

Żabka Polska

Poznań

Bliskość, wygoda oraz maksymalny komfort zakupów są dla nas kluczowe. Jesteśmy blisko nie tylko w sensie dosłownym, ponieważ co piąty Polak ma mniej niż 300m do najbliższego sklepu Żabka lub Freshmarket, ale idąc w ślad za zmieniającymi się trendami konsumenckimi, staramy się spełniać oczekiwania naszych Klientów, których miliony każdego dnia odwiedzają nasze placówki.
Wywiadu udzielił:
Jacek Spychała Dyrektor ds. Public Relations Żabka Polska
Dyrektor ds. Public Relations oraz Rzecznik Prasowy w spółce Żabka Polska. Związany z firmą od 2009 roku, wcześniej zajmował stanowiska m.in. Dyrektora ds. Marketingu oraz Dyrektora Personalnego. Posiada szerokie doświadczenie z zakresu public affairs, strategii marketingowych oraz PR, a także employer brandingu i komunikacji wewnętrznej. Wcześniej zdobywał doświadczenie w obszarach public relations oraz relacji inwestorskich m.in. dla Kompanii Piwowarskiej oraz funduszu MCI Management. Jacek Spychała jest absolwentem dziennikarstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także studiów podyplomowych z zakresu finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, posiada również dyplom MBA. 
 
Są Państwo aktualnie liderem w swojej branży, co przyczyniło się osiągnięcia takiego sukcesu? 
Istniejemy na rynku już 17 lat. Przez ten czas zbudowaliśmy jedną z największych w tej części Europy sieć sklepów convenience pod marką Żabka. W 2009 roku zdecydowaliśmy się wejść w segment supermarketów i uruchomiliśmy drugą sieć o nazwie Freshmarket. Zagwarantowaliśmy Polakom komfort dokonywania zakupów w atrakcyjnych lokalizacjach, blisko domu czy pracy,  jako jedni z pierwszych na rynku wprowadzaliśmy dodatkowe usługi do sklepów jak np. możliwość opłacenia rachunków, doładowania telefonów czy możliwość zakupu świeżo parzonej kawy w Żabka Café. Nie osiągnęlibyśmy pozycji lidera, gdyby nie przedsiębiorczy Ajenci, którzy w ramach umowy o współpracy z naszą firmą zarządzają placówkami. Zapewniliśmy know how, infrastrukturę, wsparcie marketingowe, logistyczne i IT, w połączeniu z zaangażowaniem Ajentów oraz ich znajomością lokalnego rynku i klientów narodził się koncept, który od wielu lat cieszy się zaufaniem Polaków.  
 
 
 
Spółka Żabka Polska otrzymuje wiele nagród za swoją działalność, czy z którejś są Państwo najbardziej dumni? 
Każde wyróżnienie jest dla nas ważne. Coraz wyższe pozycje w prestiżowych rankingach największych firm na rynku, wielokrotne wyróżnienia w dziedzinach handlu, obsługi klientów, rozwiązań logistycznych czy IT są dla nas powodami do dumy, ale potwierdzają również najwyższą jakość produktów i usług oferowanych w naszych sklepach. Warto tu szczególnie wspomnieć o nagrodach, które otrzymują nasi Ajenci. W tym roku Żabka prowadzona przez ajentkę z Wrocławia pokonała konkurencję i otrzymała prestiżowy tytuł Marketu Roku dla najlepszej placówki w kategorii sklepów do 100mkw. 
 
Co wyróżnia Państwa na tle konkurencji? 
Jesteśmy jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm handlowych w Polsce, zarządzającą dwiema sieciami pod markami Żabka i Freshmarket o łącznej liczbie ponad 4 tys. placówek. Bliskość, wygoda oraz maksymalny komfort zakupów są dla nas kluczowe. Jesteśmy blisko nie tylko w sensie dosłownym, ponieważ co piąty Polak ma mniej niż 300m do najbliższego sklepu Żabka lub Freshmarket, ale idąc w ślad za zmieniającymi się trendami konsumenckimi, staramy się spełniać oczekiwania naszych Klientów, których miliony każdego dnia odwiedzają nasze placówki. 
 
 
 
Czy Państwa pracownicy chętnie angażują się w rozwój firmy? 
Branża handlowa jest obecnie jedną z najbardziej perspektywicznych i rozwijających się sektorów, dlatego każdego dnia, wspólnie z Ajentami, pracujemy na sukces naszych marek. Dzięki wymianie doświadczeń, spotkaniom, warsztatom, wiele rozwiązań zostało wspólnie wypracowanych i wprowadzonych do sieci. Cenimy podejmowanie własnych inicjatyw oraz działań, mających na celu dalszy rozwój sieci, wysoko oceniamy umiejętność współpracy w zespole i łączenie wiedzy z wielu obszarów funkcjonowania naszej firmy. 
 
 
 
Jakie cechy powinien posiadać taki pracownik? 
Pracownicy angażujący się w rozwój firmy to osoby wykazujące inicjatywę, kreatorzy nowoczesnych rozwiązań. Dobrze odnajdują się w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym, potrafią szybko reagować, wyciągać wnioski, proponować rozwiązania. Są pro-aktywni, potrafią pracować w zespole. 
 
Na jakie stanowiska najczęściej poszukują Państwo pracowników? 
W związku z dalszym rozwojem sieci poszukujemy osób zamierzających  w ramach współpracy z naszą firmą otworzyć sklep Żabka lub Freshmarket. Kilka miesięcy temu zatrudniliśmy blisko 250 osób w kolejnym, czwartym centrum logistycznym w Pruszczu Gdańskim. Obecnie prowadzimy również rekrutację na stanowisko specjalisty w obszarach takich jak: HR, księgowość oraz sprzedaż. 
 
 
Jakimi kanałami poszukują Państwo potencjalnych kandydatów? 
Wykorzystujemy szereg kanałów rekrutacyjnych jak m.in.: ogłoszenia o pracę online, ogłoszenia prasowe, portale społecznościowe, praktykujemy również system rekomendacji. Posiadamy także w całej Polsce Partnerów ds. rekrutacji, którzy zajmują się rekrutacją Ajentów. 
 
Olek jest ciekawy ilu etapowe są rozmowy rekrutacyjne? 
Najczęściej rozmowy rekrutacyjne są kilkuetapowe, w zależności od specyfiki danego stanowiska. 
 
Prowadzą Państwo mocno rozbudowany program staży i praktyk. Czy Później taka osoba ma szanse na zatrudnienie? 
Najlepsi stażyści oraz osoby na praktykach studenckich otrzymują od naszej firmy propozycję umowy o pracę. Zależy nam na dobrej współpracy biznesu ze środowiskiem naukowym, dzięki której możemy dzielić się swoim doświadczeniem oraz wiedzą, a z drugiej strony zapewnieniu młodej kadrze managerskiej rzeczywistej praktyki biznesowej pod okiem najlepszych ekspertów w branży handlowej. 
 
 
 
Czy nowy pracownik może liczyć na szkolenia? 
Każdy nowo zatrudniony pracownik uczestniczy w szkoleniu wstępnym, zgodnym ze ścieżką szkoleniową dla danego stanowiska pracy. Zarówno w centrali firmy, jak i w centrach logistycznych oraz wśród Ajentów prowadzimy cykliczne szkolenia. Posiadamy również wewnętrzne programy oraz platformę szkoleniową online, dzięki którym możliwy jest sukcesywne poszerzanie kompetencji oraz transfer wiedzy. 
 
Anonim zastanawia się jak wygląda praca przy kompletowaniu towaru. Czy to jest praca na akord? w jaki sposób jest liczony?
Kompletacja towaru w centrum logistycznym polega na łączeniu asortymentu z różnych kategorii, według listy zamówienia z danego sklepu. Jest to ważne i odpowiedzialne zadanie w procesie logistycznym, wymagające koncentracji, ale również sprawnego poruszania się po przestrzeni centrum logistycznego. Szybkość i jakość wykonywanej pracy jest tu kluczowa, dlatego pracownicy wynagradzani są proporcjonalnie do realizacji zamówień. 
 
 
Agnieszka@@ pyta jak wygląda atmosfera w Państwa firmie? 
Jesteśmy skoncentrowani na rozwoju, ale nie zapominamy o relacjach międzyludzkich. W firmie panuje pozytywna atmosfera, naszym pracownikom staramy się zapewnić takie warunki, aby sprzyjały współpracy, efektywności, a także samorealizacji. Dobra atmosfera oraz pozytywne nastawienie całego zespołu przekładają się na komfort pracy i dalszą motywację. 
 
W jaki sposób motywują Państwo swoich pracowników? 
Nasi pracownicy mają możliwość skorzystania z dodatkowych benefitów oferowanych w ramach systemu motywacyjnego, który obejmuje np. kartę MultiSport czy dodatkowe ubezpieczenie medyczne, a także program stypendialny dla dzieci pracowników, współpracowników oraz Ajentów. Dodatkowo posiadamy w firmie system premiowy, uzależniony od realizacji celu. Również zaangażowanie w realizowane projekty daje dodatkowe możliwości rozwoju oraz benefity. 
 
 
Dziękujemy za rozmowę.