logo ASAP24

ASAP24

Warszawa

Zaczęliśmy od przysłowiowej „firmy w garażu” i dzięki ciężkiej pracy całego zespołu, który z czasem znacznie się rozrósł, dotarliśmy do miejsca w którym jesteśmy dzisiaj.
Wywiadu udzielił:
Grzegorz Pośpieszczyk Współwłaściciel-Ekspert w zakresie zarządzania projektami ASAP24
Proszę opowiedzieć o początkach firmy ASAP24.
Pomysł i potrzeba stworzenia wzięła się z doświadczeń mojego Wspólnika Marcina Stachury i moich jako konsultantów pracujących w dużych korporacjach. Doszliśmy do wniosku, że nasza praca przy projektach Klientów służy nie tylko sprawnemu „załatwieniu” spraw projektowych, ale także zbudowaniu solidnej wiedzy zespołu, który następnie będzie w stanie samodzielnie realizować podobne zadania w przyszłości. I od tego wyszliśmy: od idei dzielenia się i przekazywania wiedzy oraz wdrażania sprawdzonych już „w praniu” rozwiązań. 
Idea była piękna, ale rzeczywistość przyziemna. Zaczęliśmy od przysłowiowej „firmy w garażu” i dzięki ciężkiej pracy całego zespołu, który z czasem znacznie się rozrósł, dotarliśmy do miejsca w którym jesteśmy dzisiaj. Wszystko zbudowaliśmy od podstaw: bazę Klientów, zespół, infrastrukturę, zaplecze techniczne, ale także procesy wewnętrzne i strategię rozwoju. 
 
Czy wciąż pracują Państwo w tej samej siedzibie? 
Oczywiście, że nie. Siedziby zmienialiśmy i pewnie będzie zmieniać w zależności od aktualnego etapu rozwoju firmy. Specyfika naszej pracy wymaga często budowania sporych zespołów projektowych na kilka miesięcy, wówczas nasze biura się rozrastają i migrują. Staramy się jak najlepiej dopasować do zmieniających się warunków. Istotne jest to, że każda zmiana siedziby wychodziła nam na dobre.
Obecnie posiadamy kilka biur, ale co dla nas bardzo istotne zawsze funkcjonujemy przede wszystkim w centrum miasta – obecnie Warszawy i Wrocławia. 
 
ASAP24 ma biznesplan na wypadek kryzysu ekonomicznego? 
Jesteśmy specjalistami od zarządzania projektami, a zatem od stałego zarządzania kryzysowego. Zajmujemy się także doradztwem strategicznym. Zatem opracowywanie długo- i krótkoterminowych planów awaryjnych i kryzysowych jest stałym elementem naszej działalności, także własnej. 
Najbardziej dynamiczny rozwój ASAP24 to właśnie czas kryzysu ekonomicznego. Udało nam się nie tylko przetrwać kryzys, ale także korzystać z otwierających się przed nami możliwości. 
 
Jak on wygląda? 
Głównym elementem naszej strategii w tym zakresie jest docieranie do szerokiego grona Klientów. Nie ograniczamy się do świadczenia usług tylko w ścisłym obszarze, ale szukamy zawsze nowych możliwości. Przykładowo – mimo iż wiele firm w ostatnich latach oparło swoje funkcjonowanie na korzystaniu ze środków UE to my systematycznie rozszerzaliśmy swoją działalność także na rynku szkoleń i doradztwa opartym na finansowaniu ze środków własnych Klientów. To są zupełnie różne typy działalności biznesowej i zależało nam aby pozostać w każdym z tych obszarów.
Naszą receptą na przejście przez kryzys „suchą nogą” jest dywersyfikacja: z jednej strony stała współpraca z naszymi Klientami, z którymi przez ostatnie lata udało nam się zbudować trwałe relacje i którzy nam zaufali, z drugiej stałe poszerzanie bazy Klientów i gromadzenie doświadczeń w wielu obszarach. Klienci cenią elastyczność i wszechstronność i to im właśnie dajemy.
 
Jaka jest wizja firmy, jej główne cele?
Głównym celem firmy jest szybko i skutecznie wdrażać potrzebne rozwiązania. ASAP24 to tak naprawdę idea komunikowania posiadających wiedzę z tymi, którzy tej wiedzy potrzebują. Forma przekazania tej wiedzy z naszego punktu widzenia jest bez znaczenia. Spokojnie, spokojnie… forma jest istotna aczkolwiek zawsze jest dopasowywana do potrzeb każdego Klienta. Kategoryzujemy to oczywiście jako szkolenia, doradztwo czy coaching lecz najważniejsze jest przekazanie rzetelnej wiedzy wtedy i tam gdzie jest ona najbardziej potrzebna.
Uważam, że dopiero jak Klient otrzyma adekwatne do swoich potrzeb rozwiązanie, które będzie u niego działać to możemy mówić, że nasza praca zakończyła się sukcesem.
Ideę tę najlepiej określa nasze motto: Nasza misja „Wdrażamy Wiedzę” w połączeniu z rozwinięciem „As Soon As Possible” najtrafniej oddaje nasz sposób działania: szybko i skutecznie wdrażamy potrzebne rozwiązania.
 
 
Jakie są największe osiągnięcia firmy?
Mógłbym tutaj opowiedzieć o kilku tysiącach przeszkolonych osób, o ponad 180 projektach doradczych zrealizowanych w ostatnich latach przez naszych konsultantów, czy o najbardziej znanych markach, dla których pracujemy. Nie o to jednak chodzi, to można przeczytać na naszej stronie www.asap24.pl, czy też w materiałach marketingowych.
Uważam, że największym osiągnięciem naszej firmy jest bardzo zgrany, wydajny i doświadczony zespół zmotywowanych pracowników, który potrafi bardzo szybko podjąć nawet najtrudniejsze wyzwania i np. przeprowadzić w ciągu dwóch miesięcy specjalistyczne szkolenia zawodowe dla 2,5 tys. osób lub przeprowadzić szczegółowe kontrole ponad 70 projektów UE w krótkim czasie. 
Innym wyzwaniem, któremu sprostaliśmy to przygotowanie strategii zmian w strukturze zarządzania projektami inwestycyjnymi w jednej z największych spółek giełdowych. Spółka ta nie mogła określić tej strategii przez długie lata mimo współpracy z wieloma firmami doradczymi. 
Powodem było brak przełożenia opracowywanej strategii na praktyczną działalność przedsiębiorstwa. Nam się to udało i co najważniejsze nawet po 2 latach od tych prac firma podąża nadal zgodnie z przygotowanymi wtedy założeniami (co nie jest wcale takie oczywiste w przypadku bardzo dużych firm).
 
Jakie są silne i słabe cechy firmy, np. elementy, które chcieliby Państwo udoskonalić?
O naszych silnych stronach mówiłem już wcześniej. Dążymy do tego, aby jeszcze lepiej i skuteczniej odpowiadać na potrzeby naszych Klientów. Zdecydowanie większą wagę, niż jeszcze 2-3 lata temu stawiamy na jakość naszych prac, wprowadzając podwójne systemy oceny i akceptacji produktów naszych prac. Naszą największą zaletą jest elastyczność, co jest często jednocześnie wadą – pochodną dynamicznych zmian i dostosowywania się do potrzeb Klienta jest również konieczność odpowiedniego dostosowywania procesów wewnętrznych. 
To często powodowało zawirowania w procesie realizacji projektów. Obecnie wdrażamy System Zarządzania Zmianą poparty odpowiednim systemem informatycznym typu Workflow, który pozwoli nam lepiej dostosowywać procesy wewnętrzne do szybko zmieniających się potrzeb, także rynkowych.
 
Jak wygląda proces rekrutacji, z ilu etapów się składa?
Staramy się maksymalnie uprościć proces rekrutacji, tak aby był jak najmniej uciążliwy dla kandydatów, a jednocześnie dawał nam pewność wyboru odpowiedniego kandydata. Dużo uwagi poświęcamy selekcji ofert na podstawie dokumentów aplikacyjnych. Jest to pierwsza selekcja. Przed spotkaniami z kandydatami prowadzona jest zdalna ankieta, której celem jest dokonanie drugiej selekcji. Trzecim elementem selekcji jest spotkanie osobiste z kandydatem i dopiero jak te wszystkie etapy dadzą pozytywny efekt odbywa się czwarta i ostatnia selekcja – drugie spotkanie ustalające szczegóły współpracy. 
Prowadzimy dużo różnych rekrutacji i opisany wyżej sposób zapewnia nam maksimum wydajność przy minimalnym wkładzie czasowym. Proszę zwrócić uwagę, że kandydat jest angażowany maksymalnie dwa razy podczas spotkań i raz podczas ankiety. Staramy się oszczędzać czas swój i kandydatów.
 
Czy firma zatrudnia studentów dając możliwości na rozwój?
Zdecydowanie stawiamy na młode kadry, w tych obszarach naszej działalności gdzie jest to możliwe. Oczywiście bardzo cenimy pracowników z dużą wiedzą i doświadczeniem, aczkolwiek niejednokrotnie bywa tak, że (przepraszam za kolokwializm) świeżość umysłu i kreatywność okazuje się istotna dla poprawnego rozwoju organizacji, wiele wnosząc do jej działalności.
 
ASAP24 uczestniczy w targach pracy, organizuje praktyki?
W miarę naszych możliwości staramy się uczestniczyć w wydarzeniach związanych z rynkiem pracy. Z jednej strony jest to naturalny element naszej działalności - oferujemy szkolenia wspierające rozwój zawodowy, z drugiej zaś takie targi to idealne miejsce poszukiwania wykwalifikowanych pracowników. Zapraszamy także wszystkich chętnych na odbycie praktyki w naszej firmie. Niejednokrotnie praktyki takie zostają zakończone ofertą zatrudnienia.
 
Czy firma stosuje outsourcing, czyli korzystanie z zewnętrznych zasobów kadrowych, w przypadku np. informatyków? 
Tak, to bardzo szeroki element naszej działalności.
 
 
Czy funkcjonuje u Państwa możliwość pracy zdalnej np. z innego miasta?
W naszej codziennej pracy bardzo doceniamy działanie w zespole, a nie ukrywajmy, jest to łatwiejsze w przypadku pracy stacjonarnie w biurze. Niemniej nie raz zdarzają się sytuacje kiedy po prostu musimy pracować zdalnie z innego miasta czy nawet kraju. 
Na szczęście nasza infrastruktura informatyczna pozwala stosować i takie rozwiązania. Mamy Klientów w całym kraju i nasi konsultanci i trenerzy często pracują niemal wyłącznie poza biurem, w siedzibach Klientów.
 
ASAP24 organizuje imprezy integracyjne dla pracowników?
Zdecydowanie tak! Wkładamy wiele energii w integrację naszego zespołu. Jak już wspomniałem nasza praca opiera się na współpracy niemalże wszystkich ze wszystkimi. Współpraca ta jest łatwiejsza kiedy pracownicy dobrze się znają.
 
Jak one wyglądają, są to np. ogniska, spływy kajakowe, bankiety?
Bardzo różnie. Taką podstawą są wspólne cykliczne spotkania całego zespołu, na których rozmawiamy o tym co robimy, o tym jakie odnieśliśmy sukcesy czy porażki w ostatnim czasie. Stawiamy na szczerość, dlatego spotkania te nazywamy „kawa na ławę”. Odrywamy się na chwilę od swojej pracy, żeby posłuchać co mają nam do powiedzenia inni. 
Oprócz tego organizujemy oczywiście wspólne wyjścia, imprezy czy wyjazdy. Ostatnio spędziliśmy dzień w podwarszawskich lasach, przy ognisku i rozgrywkach siatkówki. Lubimy się dobrze bawić w swoim towarzystwie, a co za tym idzie łatwiej nam jest wspólnie pracować.