Hilti Poland

Warszawa

Poprzeczka została postawiona wyjątkowo wysoko, biorąc pod uwagę fakt, iż dział techniczny Hilti w Polsce został uznany za najlepszy wśród wszystkich oddziałów firmy na całym świecie.
Wywiadu udzieliła:
Agnieszka Olszewska Dyrektor ds. Personalnych Hilti Poland
Absolwentka Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu, na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Z firmą Hilti związana jest od 2008 roku, zaczynając od tworzenia i implementacji polityki pozyskiwania pracowników do firmy. W 2011 roku objęła stanowisko Senior HR Business Partnera w niemieckim oddziale Hilti, odpowiadając za całokształt procesów personalnych w 800-osobowym regionie sprzedaży. Od 2013 roku, z sukcesem piastuje stanowisko Dyrektora ds. Personalnych w Hilti Polska.
 
Jak wyglądały początki oddziału Hilti w Polsce?
Nazwa firmy Hilti pochodzi od nazwiska braci, Martina i Eugena, którzy w 1941 roku założyli firmę 
na terenie Księstwa Lichtenstein. W Polsce produkty Hilti zadebiutowały w 1965 roku podczas międzynarodowych targów w Poznaniu. Polski oddział firmy powstał w 1991 roku. Obecnie zatrudniamy 400 pracowników, działających na terenie całego kraju.
 
Działalność firmy Hilti skupia się na dostarczaniu profesjonalnych urządzeń dla branży budowlanej. 
W ofercie posiadamy szereg  rozwiązań będących odpowiedzią na potrzeby klientów, na każdym etapie budowy - od momentu wylewania fundamentów aż po etap wykończeniowy. Oddział firmy 
w Polsce skupia się głównie na sprzedaży produktów Hilti, dlatego nasz dział sprzedaży jest bardzo rozbudowany. Dzięki bezpośredniemu modelowi sprzedaży ponad 150 Rzeczoznawców Technicznych dociera do naszych klientów, bazując na długotrwałych relacjach. 
 
Oznacza to, że dział sprzedaży jest najliczniejszym zespołem w firmie?
Tak, siły sprzedaży stanowią prawie połowę wszystkich pracowników Hilti w Polsce.
 
Oprócz naszych przedstawicieli handlowych, posiadamy jeszcze trzy dedykowane kanały sprzedaży: dział TeleCentrum, stronę internetową Hilti Online oraz 16 sklepów Hilti Center zlokalizowanych na terenie całego kraju. W samej Warszawie firma Hilti posiada  aż 3 profesjonalne punkty sprzedaży, w których klient może nie tylko obejrzeć produkty, ale również je wypróbować. 
 
Pion sprzedaży to faktycznie kluczowy filar naszej działalności, ale równie ważne są działy wsparcia, bez pracy których ciężko byłoby zrealizować nasze cele. Pozostałe, największe obszary działania 
to działy: personalny, logistyki, finansów oraz informatyki. Posiadamy również jednostkę serwisową zlokalizowaną w okolicach Wrocławia, gdzie zatrudniamy około 60 specjalistów. 
 
Które działania są outsource’owane?
Jedynie, ze względu na brak własnego magazynu korzystamy z usług firmy zewnętrznej. Pozostałe działania realizujemy własnymi siłami. W tym miejscu warto podkreślić fakt, iż w przeciwieństwie do naszych konkurentów biznesowych stawiamy wyłącznie na sprzedaż bezpośrednią. Nasze produkty nie są dostępne w popularnych marketach budowlanych, obok urządzeń innych marek. Wraz z produktem dostarczamy klientom wiedzę oraz doświadczenie naszych pracowników będących specjalistami branży budowlanej. 
 
 
Państwa hasło to: „Hilti. Doskonałość. Niezawodność.” Jak to się przekłada w życiu codziennym firmy?
Doskonałość i niezawodność cechuje wszystkie obszary naszego działania, począwszy od produkcji innowacyjnych produktów poprzez szereg usług dedykowanych potrzebom naszych klientów. Przykładem takiego rozwiązania jest usługa Zarządzanie Flotą zapewniająca dostęp 
do profesjonalnych urządzeń i unikatowych usług, łącznie z pokryciem ewentualnych kosztów napraw 
i innych nieprzewidzianych kosztów, a wszystko to w stałej miesięcznej opłacie. Upraszcza 
to planowanie i budżetowanie w firmach naszych klientów. Nasi partnerzy coraz częściej decydują się na taki rodzaj współpracy, gdyż koszty są stałe i przejrzyste, a nakład prac administracyjnych mniejszy po ich stronie. Dzięki temu mogą bardziej skupić się na rozwijaniu swojego biznesu. Takie rozwiązanie jest dostępne wyłącznie dla klientów Hilti. 
 
Czy zdarzały się rekrutacje, które trwały zdecydowanie dłużej od pozostałych? Bądź były o wiele trudniejsze? 
Przykładem takiego projektu jest rekrutacja na stanowisko Konsultanta ds. Technicznych w Gdańsku. Proces  trwa wyjątkowo długo, a my nadal szukamy idealnego kandydata, który świetnie łączy wiedzę techniczną z budowaniem trwałych relacji z klientem.  Poprzeczka została postawiona wyjątkowo wysoko, biorąc pod uwagę fakt, iż dział techniczny Hilti w Polsce został uznany za najlepszy wśród wszystkich oddziałów firmy na całym świecie.
 
Z jednej strony najważniejszy jest klient, ale też pracownicy, którzy go obsługują. W jaki sposób wpływacie Państwo na rozwój pracowników?
Przede wszystkim stawiamy na szkolenia, których tematyka jest dopasowana do potrzeb naszych pracowników. Rozwój każdego pracownika może obrać różne kierunki, jest to zależne 
od indywidualnych potrzeb oraz możliwości. Na początku roku każdy pracownik wraz z przełożonym ustalają cele biznesowe oraz rozwojowe na najbliższe dwanaście miesięcy. W połowie roku następuje weryfikacja poziomu realizacji celów, a po upływie całego roku jest oceniany cały proces. Jednak warto wspomnieć, że już na etapie rekrutacji nowego pracownika szukamy osób, które wykazują chęć oraz możliwości rozwoju, które mogą procentować w przyszłych latach. 
 
  
 
Jakimi wartościami kierują się Państwo w codziennej pracy?
Nasze wartości to: prawość, odwaga, zaangażowanie, praca zespołowa. Już na etapie rekrutacji szukamy osób, które rozumieją i przestrzegają zasady obowiązujące w Hilti. Doświadczenie kandydatów jest ważna, ale ich osobowość oraz wartości, jakie sobą reprezentują są kluczowe.
 
Jak w takim razie najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej do działu sprzedaży? 
W procesie rekrutacji stosujemy zasadę „czterech par oczu”. Oznacza to, że zanim podejmiemy decyzję o zatrudnieniu, kandydat spotyka się z kilkoma osobami z naszej firmy.  Pierwszy etap procesu rekrutacji to wywiad telefoniczny prowadzony przez pracownika działu personalnego. Następnie odbywa się spotkanie w siedzibie firmy z jednym z naszych HR Business Partner. Potem stawiamy na praktykę. Nie tylko my musimy być pewni, że kandydat pasuje do profilu stanowiska – 
on sam powinien być przekonany, że praca w Hilti to jest to, czego szuka. Nasza propozycja to dzień spędzony z jednym z Rzeczoznawców Technicznych. Kandydat ma okazję przyjrzeć się przyszłym zadaniom, lepiej zrozumieć specyfikę branży oraz porozmawiać z doświadczonym kolegą.  Jeżeli kandydat pomyślnie zakończy wszystkie etapy rekrutacji jest zapraszany na rozmowę z kierownikiem regionalnym i dyrektorem sprzedaży. Wtedy zapada ostateczna decyzja o zatrudnieniu. 
 
W tym momencie warto wspomnieć o naszym programie menedżerskim Outperformer, skierowanym do młodych osób, które chcą rozpocząć międzynarodową karierę. Posiłkując się wynikami procesu assessment center zostaje ustalony dwuletni program rozwojowy, którego ukoronowaniem jest stanowisko menedżera średniego stopnia w strukturach krajowych oraz międzynarodowych. Sukces i efekty projektu zależą od możliwości oraz przedsiębiorczości danego pracownika. 
 
Jak dużo osób z Polski ma możliwość realizowania kariery w strukturach międzynarodowych?
Do tej pory z Polski wyjechało około 15 osób. Obecnie jedna osoba stacjonuje w Arabii Saudyjskiej, a kolejna objęła stanowisko menedżera ds. marketingu w Wietnamie. Wiele osób wyjechało z kraju, by po jakimś czasie powrócić i objąć nowe, wyższe stanowiska w Hilti w Polsce. Sama również mam za sobą taką ścieżkę kariery.
 
 
 
Ile wynosi najdłuższy staż pracy w firmie?
Na początku każdego roku organizujemy wspólne spotkanie dla wszystkich pracowników. W trakcie tego wydarzenia honorujemy osoby, które najdłużej są związane z naszą firmą. Wyróżnienia otrzymują jubilaci z 10-letnim,15-letnim oraz 20-letnim stażem pracy w Hilti. Zazwyczaj takich wyróżnień jest dużo – Hilti to firma stawiająca na doświadczanych, długoletnich pracowników. 
 
Czyli ponad połowa pracowników pracuje w Hilti ponad 10 lat?
36 procent wszystkich pracowników to pracownicy z co najmniej 10-letnim stażem pracy w firmie. Można uznać, że mój siedmioletni staż nie robi na nikim wrażenia. W 2013 roku swoje dwudziestolecie pracy w Hilti świętował Prezes polskiego oddziału. Jego ścieżka kariery jest świetnym przykładem tego, jakie możliwości daje nasza firma. Tomas Trocil rozpoczynał swoją karierę na stanowisku Rzeczoznawcy Technicznego, po kolejnych awansach i zmianach stanowisk, piastowanych w różnych krajach, od 4 latach zarządza polskim oddziałem.
 
"Czysta Praktyka" to program skierowany do młodych osób. Czym się charakteryzuje? 
W zeszłym roku organizowaliśmy rozbudowany program praktyk, który trwał sześć tygodni. Rekrutacja bazowała na procesie Assessment Center, w ramach którego wybraliśmy dwóch najlepszych studentów. Przez kolejnych sześć tygodni mieli okazję poznać pracę w różnych obszarach firmy. 
 
 
 
To są płatne praktyki?
Tak. Po zakończonym programie jeden z praktykantów został zatrudniony na stanowisku młodszego Kierownika Produktu.
 
Wróćmy jeszcze do osób rozpoczynających swoją karierę zawodową, a dokładniej jak wygląda Państwa współpraca z uczelniami?
To jest dla nas kluczowy obszar, który cały czas rozwijamy. Uczestniczymy w targach pracy, aczkolwiek jeszcze nie na taką skalę, jaką byśmy chcieli. W zeszłym roku zorganizowaliśmy 
w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie dzień otwarty Hilti. Dbamy również o naszą współpracę z wybranymi biurami karier, a nasi inżynierowie dzielą się doświadczeniem ze studentami uczelni technicznych. Działania z zakresu employer branding są obszarem, który chcemy intensywnie rozwijać.
 
Mimo tylu nagród?
Nagrody są uwieńczeniem naszej pracy oraz potwierdzeniem, iż zmierzamy w dobrym kierunku. Co roku bierzemy udział w badaniu Great Place to Work. Tegoroczne wyniki zostaną ogłoszone w marcu, dlatego czekamy z niecierpliwością. 
 
 
 
Jak dużo rekrutacji prowadzą Państwo w ciągu roku?
Branża budowlana jest bardzo zmienna. W zależności od koniunktury na rynku nasze potrzeby są różne. Jednak miniony rok pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość. W 2014 roku zatrudniliśmy aż 60 dodatkowych osób. W tym roku nasze plany są również ambitne. Planujemy zatrudnić kolejnych  kilkadziesiąt osób. Warto zaznaczyć, że w zeszłym roku awansowaliśmy 28 pracowników, a tylko w styczniu tego roku kolejnych 11 osób otrzymało awans.
 
Jak wygląda u Państwa system pozapłacowy? Jak motywujecie pracowników?
Mamy bardzo rozbudowany system świadczeń. Podstawowe benefity to opieka medyczna, program emerytalny, ubezpieczenie na życie, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Oprócz tego organizujemy sporo imprez wewnętrznych takich, jak zakończenie lata, christmas party, liczne konkursy, czy też wyjazdy. Dodatkowo nasza oferta szkoleń krajowych, jak i zagranicznych jest bardzo bogata. Już na samym początku przygody z Hilti, każdy nowy pracownik przechodzi trzytygodniowe szkolenie zawierające najważniejsze informacje o firmie, procesach wewnętrznych oraz naszych produktach.
 
Czego możemy życzyć na kolejne lata? 
Przede wszystkim konsekwencji w realizowaniu założonych celów. Mam nadzieję, że podobne jak w latach poprzednich znajdziemy się na liście laureatów plebiscytu Great Place to Work, a jeszcze przed rokiem 2020 zawalczymy o miejsce w pierwszej piątce. Kluczem do naszego sukcesu są nasi ludzie, to właśnie ich opinie i potrzeby stają się podstawą do zmian zachodzących w firmie.