logo Adecco Poland

Adecco Poland

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Anna Wicha
Dyrektor Generalny Adecco Poland

Pełni funkcję Dyrektora Generalnego Adecco Poland oraz Prezesa Zarządu Polskiego Forum HR. W branży działa już od 16 lat. W 2007 roku została mianowana dyrektorem generalnym Adecco Poland. W latach 2010-2011 oraz ponownie od 2014r. odpowiada za całokształt działań strategicznych Adecco w Rumunii. Jest także członkiem zarządu World Employment Confederation (wcześniej CIETT), organizacji reprezentującej agencje zatrudnienia na świecie.

Adecco Poland
Liczba pracowników: 380
Rok założenia: 1994
Adres:
Plac Europejski 2
00-844 Warszawa
O firmie:
Światowy lider wśród firm świadczących kompleksowe usługi z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim oraz doradztwa personalnego.

Adecco na polskim rynku działa już od ponad 20lat. Mogłaby Pani przybliżyć jak wyglądały początki firmy Adecco w Polsce?

W Polsce pojawiliśmy się w 1994 roku, w kilka lat po transformacji jako oddział firmy Adia. Po połączeniu szwajcarskiej firmy Adia i francuskiej Ecco w 1996 roku powstało Adecco. Naturalnie więc w tym samy czasie i w Polsce zmieniliśmy brand. Na początku posiadaliśmy pięć biur na w skali całej Polski. Obecnie mamy ich ponad pięćdziesiąt w trzydziestu miastach i cały czas rośniemy zarówno pod względem nowych lokalizacji, jak i kompleksowości naszych usług.

Jakie momenty były kluczowe dla sukcesu firmy?

Adecco konsekwentnie i ewolucyjnie rozwija się w Polsce. Dla lokalnych rynków każdorazowe otwarcie biura Adecco to było sztandarowe wydarzenie. Tworzyliśmy nowe miejsca pracy i ułatwialiśmy kandydatom i klientom dostęp do nowoczesnych i elastycznych rozwiązań na rynku pracy. Wiele kluczowych zmian zachodziło również w strukturach krajowych – nowe systemy naliczania płac, dopasowanie firmy do nowej ustawy o pracy tymczasowej w 2004 roku, stworzenie organizacji zrzeszającej reprezentantów branży (kiedyś ZAPT, teraz PFHR )- tam Adecco miało swój szczególny udział. Obecnie zatrudniamy ponad 19,5 tys. pracowników tymczasowych, kilkanaście % więcej niż rok temu. W pierwszym półroczu tego roku odnotowaliśmy przychód na poziomie 379 mln PLN, co stanowi 18 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Rozwijamy także nasze specjalizacje w innych obszarach niż praca tymczasowa. Od 2007 roku częścią Grupy jest firma Modis Polska specjalizująca się w rekrutacjach dla branży IT. W tym roku uruchomiliśmy w Polsce nowy brand: Spring Professional, którego zespół jest dedykowany głównie dla rynku specjalistów i kandydatów wyższego szczebla. W ciągu kilku następnych lat mamy ambicje zostania liderem rynku w obszarze rekrutacji stałych.

 

  

Obecnie coraz więcej firm korzysta z firm outsourcingowych do zatrudniania pracowników. Jakie są zalety takiego  rozwiązania?

Przedsiębiorstwa w Polsce coraz chętniej korzystają z outsourcingu procesu rekrutacji. Doskonale sprawdza się nie tylko w rekrutacjach masowych na stanowiska niższego szczebla, ale również w poszukiwaniach specjalistów o wyjątkowych kompetencjach. Zlecając zarządzanie tym obszarem doświadczonym specjalistom można oczekiwać szerszego wachlarza oferowanych usług w tym np.: specjalistycznych testów kompetencyjnych czy językowych. Zatrudnienie ekspertów z zewnątrz jest związane z efektywniejszym wykorzystaniem czasu - pracuje on tylko wówczas, gdy jest rzeczywiście potrzebny, niekoniecznie na pełnym etacie. Takie rozwiązanie powoduje nie tylko redukcję kosztów, ale i ryzyka związanego z poszukiwaniem i zatrudnieniem własnych pracowników.

Jakie wartości przyświecają pracownikom firmy Adecco w codziennej pracy?

„Better work, better life" to krótka fraza, która nie tylko wpisana jest w nasze logo ale i w pełni odzwierciedla nasz sposób podejścia do rozwiązywania problemów. Jest to wyraźna deklaracja podkreślająca sposób działania firmy Adecco. Jest to zobowiązanie, które zapewnia partnerom możliwość awansu zawodowego, a klientom — korzystanie z usług na wysokim poziomie. To także motto naszej długoterminowej strategii biznesowej. Pracujemy nad podniesieniem wydajności pracy i poziomu życia u naszych partnerów, rozwijając ich umiejętności w ramach programów szkoleń i certyfikacji umożliwiających awans na wyższe i lepiej wynagradzane stanowiska. Zapewniamy wysoki poziom usług, gwarantując dokładną analizę wymagań biznesowych każdego klienta i udostępniając umiejętnie wybraną i umotywowaną kadrę o wysokich kwalifikacjach umożliwiających wykonanie określonych zadań. „Better work, better life" określa także oczekiwania klientów i partnerów wobec naszej firmy. Ponadto przypomina nam ono o sposobach postępowania z partnerami, klientami oraz ze sobą nawzajem. Staramy się tworzyć takie otoczenie, gdzie pracownik ma większe możliwości wyboru i może pracować z partnerem, który oferuje perspektywy rozwinięcia umiejętności.

 

 

Jak często powiększają Państwo swój zespół? Na jakie stanowiska rekrutujecie najczęściej?

Nasz zespół powiększamy permanentnie. Adecco Poland nieprzerwanie od 2009 r. rozwija się i praktycznie z miesiąca na miesiąc przyjmujemy kogoś na nasz pokład. Aktualnie prowadzimy kampanie promującą zatrudnienie nowych osób do sił rekrutacyjnych i sprzedażowych. Mam na myśli zarówno doświadczonych konsultantów, jak i świeżych rekruterów – ważne, aby byli zmotywowani do pracy w naszej strukturze.

 

Gdzie można znaleźć aktualne oferty pracy? Z jakich kanałów państwo korzystacie?

Korzystamy z wszystkich możliwych kanałów, które docierają do osób których poszukujemy. Mamy głęboką świadomość zmian jakie zachodzą w dzisiejszym świecie. Poprzez takie narzędzia jak aplikacje mobilne, social media i internet docieramy do młodego pokolenia zwanego obecnie cyfrowymi tubylcami. Z kolei osób starszych szukamy w ich naturalnym środowisku jakim są media tradycyjne, portale internetowe, radio czy telewizja. Wspieramy się skrojonym na potrzeby odpowiednich grup contentem, tak aby na każdym etapie naszych działań, zarówno do klienta biznesowego czy indywidualnego, dostarczać wartości jakie przyświecają naszej codziennej pracy. Mam poczucie, że dotarcie do informacji od nas jest bardzo proste.

Jak wygląda proces rekrutacji? Z ilu etapów się składa?

Minimum z trzech. Proces zaczyna się w naszym dziale HR. Następnie dochodzi do spotkania z bezpośrednim przełożonym, a na samym końcu jest assessment center lub test.

 

Dla osób szukających zatrudnienia coraz większą wartość ma możliwość rozwoju. Czy oferujecie swoim pracownikom możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji?

Jako firma doradcza zdajemy sobie sprawę zarówno z trendów gospodarczych, jak i wprost wypływających z naszej branży HR. Mamy bardzo dużą oferta szkoleń wewnętrznych podnoszących kompetencje osób pracujących w sprzedaży czy rekruterów. Są one bardzo różne i mogą dotyczyć nowych wdrażanych przez nas narzędzi czy wprowadzanych zmian prawnych. Dodatkowo posiadamy bazę ok. 300 szkoleń e-learning`owych - od podstawowych do managerskich, które są dostępne w rożnych językach. Jest tez spora pula szkoleń międzynarodowych. W tym roku już kilkadziesiąt osób przeszkoliliśmy w naszych zagranicznych ośrodkach. Prowadzimy także wewnętrzny coaching, a szczególnie chętnym umożliwiamy dodatkowy udział w pracy przy szczególnie atrakcyjnych projektach, gdzie mają szansę korzystać z doświadczeń starszych Kolegów i zmierzyć się samodzielnie z wybranymi zadaniami.

W Adecco Poland wdrożyliśmy także zaawansowany system wprowadzający do firmy wraz z pakietem powitalnym. Po każdym okresie próbnym podsumujemy, czy to co dajemy jest odpowiednie i wystarczające. Pracujemy w trybie ocen rocznych. Sporo się uczymy poprzez doświadczenie nie tylko ze szkoleń. Jak pokazują badania 10% naszej wiedzy pochodzi ze szkoleń, a 90% z doświadczeń „on the job”. Dlatego tak mocno stawiamy na dzielenie sie doświadczeniami wewnątrz firmy. To przynosi efekty. W 2015 roku prawie 50 osób ze struktur wewnętrznych otrzymało awans. Uważam, że to relatywnie dużo jak na nasz 350 osobowy zespół.

W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników?

Poza tradycyjnymi benefitami rynkowymi motywujemy zespół niepowtarzalną atmosferą pracy, transparentnymi celami zawodowymi i możliwością rozwoju. Mamy rozbudowane i dostosowywane indywidualnie plany rozwoju i motywowania naszych pracowników. Osobiście mam poczucie, że oprócz tego, że jest to biznes, robimy także rzeczy ważne i potrzebne. Często tez odpowiedzialne społeczne i nietypowe. Jesteśmy po prostu niepowtarzalni, łamiemy konwenanse, nie ma dla nas rzeczy niemożliwych - i to też myślę, że motywuje aby być częścią naszego zespołu.

Czym Adecco wyróżnia się na tle innych pracodawców w branży?

Właśnie tym co powiedziałam powyżej. Mamy swoje wartości w które wierzymy, pracujemy robiąc rzeczy, ważne i potrzebne w często nietypowy i odpowiedzialnie społeczny sposób. 

Nawet jeśli czasami jest trudno realizować wymagane targety samodzielnie, zawsze można liczyć na pomoc Kolegów, na nowe inicjatywy i walkę do końca o uzgodnione wyniki.

Ten sposób pracy, wzajemny szacunek na wszystkich szczeblach i otwartość powodują, że nawet najbardziej trudne wyzwania udaje się z sukcesem realizować.

 

Państwa pracownicy mogą brać udział w programie lojalnościowym Adecco +Club. Jakie możliwości daje uczestnictwo w tym programie? Czy mogą z niego skorzystać również pracownicy tymczasowi i outsourcingowi?

Adecco +Club jest autorskim programem lojalnościowym i motywacyjnym, który łączy doświadczenie naszych partnerów z systemem benefitów oferowanych pracownikom.

Wszyscy nasi pracownicy (wewnętrzni, outsourcingowi oraz tymczasowi) bez względu na formę zatrudnienia mogą korzystać z unikatowego programu rabatowego i zniżkowego przygotowanego specjalnie dla nich.

Adecco +Club w praktyce oznacza platformę on-line posiadająca ponad 700 partnerów: stacjonarnych i internetowych. To miejsce gdzie nasi pracownicy i ich bliscy mają dostęp do ekskluzywnych rabatów na codzienne i okazjonalne zakupy. Każdy tam znajdzie coś dla siebie: od zakupów spożywczych, poprzez urodę, finanse aż po kulturę i turystykę.

Mają Państwo bardzo duże doświadczenie w procesie rekrutacji. W zeszłym roku udało się obsadzić 64tys. stanowisk. Jakiej rady mogliby Państwo udzielić osobie, która przygotowuje się właśnie do rozmowy kwalifikacyjnej?

Rady zawsze są te same - bądź pewny siebie, szczery, nie spekuluj, w jasny i klarowny sposób odpowiadaj na zadane pytanie. I najważniejsze - przygotuj się do takiej rozmowy. Warto wynotować sobie potencjalne pytania, które mogą na takiej rozmowie naszym zdaniem paść i zastanowić się co możemy na nie odpowiedzieć. Szczególnie cenna jest umiejętność poparcia naszych wypowiedzi przykładami z naszego życia zawodowego– wtedy całość obrazu na nasz temat jest kompletna. Naturalność także jest w cenie - nie recytujmy odpowiedzi.

Adecco pomaga młodym osobom rozpoczynającym swoją karierę poprzez programy takie jak: Adecco Way to Work, Win4Youth, czy CEO For One Month. Czy mogłaby Pani przybliżyć na czym one polegają?

Adecco na całym świecie, także w Polsce zobowiązała się do zwiększenia szans zatrudnienia młodych ludzi i pomaga im wejścia na rynek pracy poprzez szereg wyspecjalizowanych programów, takich jak wspomniane powyżej.

Dane wskazują, że około 73 miliony młodych ludzi na całym świecie jest obecnie bezrobotnych – to prawie tyle, ile wynosi populacja Niemiec. W Polsce co roku na rynek pracy wychodzi ok. 500 tys. absolwentów, a brak doświadczenia jest główną barierą, aby dostać wymarzoną pracę. Nikt nie chce ich zatrudnić, bo nie mają doświadczenia, a nie zdobywają go bo nikt im nie chce dać pracy. To błędne koło, a dzięki naszym inicjatywom odkłamujemy wizerunek młodych jako lekkomyślnych i niegodnych zaufania pracowników. W związku z tym opracowaliśmy własne programy aktywizujące młode osoby. Ich celem jest wspieranie utalentowanych, młodych ludzi w poszerzaniu perspektyw zawodowych poprzez praktyki, szkolenia i doradztwo zawodowe prowadzące do zwiększenia ich szans na rynku pracy. CEO for 1 month to program szczególny – pozwala młodemu człowiekowi bez doświadczenia poznać organizację pracy w tak dużej firmie od samego szczytu, a mnie jako długoletniemu CEO dostrzec nowe możliwości wynikające ze współpracy z pokoleniem millenialsów.

 

  

W październiku studenci i absolwenci będą mieli szansę spotkać się z Państwem podczas Absolvent Talent Days- największych targach pracy i praktyk w Polsce.   Co zaplanowaliście dla uczestników targów?

Absolvent Talent Days to największe i najbardziej prestiżowe targi pracy i praktyk w Polsce aktywnie wspierające rozwój kariery studentów, absolwentów i młodych profesjonalistów. Jak co roku Adecco Poland uczestniczy w tej imprezie. Będziemy w 8 miastach Polski: Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku/Sopocie, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Rzeszowie. Rynek pracy obecnie napawa optymizmem – według najnowszych danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej stopa bezrobocia we wrześniu wyniosła 8,4 proc. i jest rekordowo niska. To dobra wiadomość dla wszystkich młodych pracowników, których sytuacja na rynku pracy jest trudna. W tym roku na targach będziemy starali się przekazywać praktyczne i inspirujące informacje pomagające młodym ludziom w wejściu na rynek pracy. Zapraszamy do spotkania Adecco.

Czego możemy Państwu życzyć na przyszłość?

Abyśmy czuli sie docenieni przez kandydatów, którzy do nas dołączają, bo to co mamy do zaoferowania jest w moim przekonaniu wyjątkowe na rynku pracy. Aby nasze otoczenie pozostało neutralne i nie przeszkadzało w rozwoju rynku pracy. Aby rola Adecco Poland jako partnera biznesowego dla służb publicznych została doceniona. Za naszym pośrednictwem kilkanaście tysięcy osób znalazło prace na etat. Jesteśmy ważnym pośrednikiem, który wypełnia lukę pomiędzy państwem, pracodawcą a kandydatem.

Dziękujemy za rozmowę.

Ostatnio dodane oferty pracy przez Adecco Poland
Monter rur PE Norwegia zobacz ofertę
Hydraulik - Islandia zobacz ofertę
Kucharz/Szef kuchni - Norwegia zobacz ofertę