logo INEA S.A.

INEA S.A.

Poznań

Wywiadu udzieliła:
Krystyna Sawczuk
Dyrektor Personalny INEA S.A.
od kilkunastu lat związana zawodowo z obszarem HR, w tym od ponad 10 lat z INEA. Zarządza obszarem HR, szkoleniowym oraz administracją kadrowo-płacową. Ukończyła studia MBA dla HR na Akademii Leona Kuźmińskiego w Warszawie, Absolwentka Psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Zarządzania i Marketingu na Politechnice Poznańskiej.
INEA S.A.
Liczba pracowników: 800
Rok założenia: 1994
Adres:
Klaudyny Potockiej 25,
60-21 Poznań
Branże:
  • Obsługa klienta - Call Center
  • Sprzedaż
O firmie:
INEA to firma tworząca użyteczne i niezawodne usługi multimedialne oraz telekomunikacyjne.

Jakie były kluczowe momenty w historii firmy INEA?

W ponad dwudziestoletniej historii firmy było wiele takich momentów. Pojawienie się w 2005 roku marki INEA, pod którą z sukcesem działa wielkopolski operator multimedialny. W 2010 INEA została głównym udziałowcem Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A., której zadaniem było wybudowanie „światłowodowej autostrady” w całym województwie. To wydarzenie zmieniło cyfrową rzeczywistość Wielkopolski. INEA zainwestowała dotychczas 800 mln złotych w sieci szerokopasmowe, w tej dziedzinie jesteśmy liderem na polskiej scenie. Zresztą, właśnie za działania na rzecz budowy sieci dostępowych w technologii FTTH (światłowód do domu) i walkę z wykluczeniem cyfrowym otrzymaliśmy w 2016 roku prestiżową nagrodę od FTTH Council Europe.

Jedną z większych akcji wizerunkowych firmy było podpisanie umowy z Stadionem Miejskim w Poznaniu przy ulicy Bułgarskiej, na którym mecze rozgrywa Lech Poznań. Firma została sponsorem, a obiekt od tego momentu nosi nazwę INEA Stadion...

INEA od zawsze wspierała sport, a szczególnie Kolejorza. Jesteśmy firmą, która narodziła się w Wielkopolsce, tu rozwinęła skrzydła i inwestowała. Naturalnym wydało nam się, aby największy tego typu obiekt sportowy w stolicy Wielkopolski, nosił nazwę związaną z naszym regionem. Dzięki INEA Stadionowi wzrosła rozpoznawalność naszej marki, szczególnie na terenach, gdzie nie byliśmy znani, a gdzie budujemy nasze sieci. Zdarza się, że przy pierwszym kontakcie nasi handlowcy słyszą: „INEA? A to wy jesteście od stadionu”. Oczywiście to była ważna decyzja, bo umowę podpisywaliśmy na kilka lat. Po trzech latach możemy śmiało stwierdzić, że była to świetna inwestycja i absolutnie nie żałujemy tego kroku.

Firma INEA utworzyła również Fundację INEA. Na czym polega jej działalność?

Misją Fundacji INEA jest pomagać w zrozumieniu cyfrowego świata, uczyć, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z Internetu, a także inspirować do korzystania z nowych technologii oraz ułatwień, jakie ze sobą niosą. Współpracujemy z wieloma szkołami w regionie, dbając, aby dostęp do informacji, edukacji i rozrywki, szczególnie najmłodszych, stał się rzeczą powszechną i oczywistą. W najbliższym czasie Fundacja INEA skupi się również na działaniach skierowanych do seniorów.

Ilu klientów ma teraz INEA? Co świadczy o tak wysokiej pozycji firmy?

W tej chwili mamy ok. 240 tys. klientów i wciąż podłączamy nowych. Tak wysoki wynik udało się nam uzyskać dzięki wspólnej pracy i realizacji naszej misji - tworzenia użytecznych i niezawodnych usług, które każdego dnia pomagają naszym klientom w życiu i biznesie. W INEI każdy człowiek zapracował na sukces naszej firmy, począwszy od pracowników, którzy na co dzień są w kontakcie z naszym klientem – sprzedając, obsługując, pomagając, po tych, którzy tworzą usługi, wdrażają nowe technologie, budują sieci. Dla nas największym sukcesem jest to, że klienci polecają nas innym.

Jakie są topowe produkty, usługi firmy INEA?

INEA jest 4. operatorem kablowym w Polsce. Dostarczamy Wielkopolanom telewizję cyfrową (w ofercie mamy ponad 200 programów), telefon, najszybszy internet w Polsce (nawet 1000 Mb/s) oraz telefonię komórkową. Oprócz tego, z naszych usług korzystają również instytucje publiczne (szkoły, szpitale, urzędy), a także małe i duże przedsiębiorstwa. To właśnie im dostarczamy usługi dostępu do internetu o gwarantowanej przepustowości, telefonię stacjonarną, zarówno tradycyjną jak i opartą o protokół VoIP.  Specjalizujemy się w rozwiązaniach szytych na miarę, dostarczając rozwiązania IPVPN, usługi oparte o nasze Data Center tj. kolokacja, VPS czy backup. Budujemy sieci transmisji danych oraz systemy CCTV.

Jak wygląda proces rekrutacji nowych pracowników do firmy?

Proces rekrutacji w INEA jest dopasowany do stanowiska i indywidualnych oczekiwań przyszłego przełożonego. Zwykle rekrutacja jest dwuetapowa. Pierwszy etap, to najczęściej rozmowa kwalifikacyjna, podczas której sprawdzamy motywację kandydata, jego doświadczenie, kwalifikacje, a w niektórych sytuacjach również testujemy wiedzę czy znajomość języków obcych. Kolejny etap to assessment center, case study lub inna forma umożliwiająca kandydatowi zaprezentowanie swoich kompetencji. A później już tylko pozostaje decyzja i informacja zwrotna do kandydata z propozycją współpracy. Uzgodnienie warunków zatrudnienia i decyzja na TAK, to już początek procesu zatrudniania i adaptacji pracownika. Dbamy również o przekazanie informacji zwrotnej każdemu kandydatowi, niezależnie od wyniku procesu rekrutacji.

Na Państwa stronie internetowej czytamy, że INEA „to miejsce dla ludzi z pasją”. Jakich cech charakteru wymagają Państwo od potencjalnych kandydatów?

Tak, rzeczywiście INEA to miejsce dla ludzi z pasją – otwartych na nowe wyzwania, energicznych, kreatywnych, odpowiedzialnych. Podczas procesów rekrutacyjnych szukamy „błysku w oku”, zapału, entuzjazmu. Szukamy Ludzi, których osobiste wartości są zbieżne z wartościami INEA. Tutaj nie da się pracować w określonych ramach, to nie jest praca od – do. Każdego dnia przekraczamy granice, łamiemy utarte schematy, wdrażamy nowe pomysły, inicjujemy nowe projekty. INEA bardzo intensywnie się rozwija, bardziej dynamicznie, niż cały rynek telekomunikacyjny, a to wymaga od nas - pracowników - niezwykłego zaangażowania i dostrzegania pasji w tym, co na co dzień robimy.

 

 

Jakimi kanałami prowadzony jest proces rekrutacji?

W rekrutacjach korzystamy właściwie ze wszystkich możliwych kanałów dotarcia do potencjalnych kandydatów: internetowe portale pracy, tablice ogłoszeń, dedykowane kampanie w mediach społecznościowych, search w GoldenLine oraz LinkedIn, agencje rekrutacyjne. Coraz więcej kandydatów trafia również do nas dzięki poleceniom naszych pracowników w ramach wewnętrznego systemu poleceń. Sprawdzeni kandydaci od lojalnych pracowników to dla nas duża wartość. Nie sposób też nie wspomnieć o rekrutacjach wewnętrznych – to doskonała opcja dla osób, które chcą się rozwijać i zmieniać stanowiska pracy w ramach jednej organizacji.

Jak często prowadzą Państwo rekrutacje, ilu nowych pracowników rocznie pozyskuje firma?

Dynamika rozwoju firmy spowodowała, że w ciągu ostatnich 8-10 lat z grupy spółek zatrudniających mniej niż 100 pracowników firma zwiększyła swoje zatrudnienie do 800 pracowników. Obecnie zatrudniamy w ciągu roku kilkadziesiąt osób na różnorodne stanowiska pracy – głównie osób z kompetencjami sprzedażowymi i telekomunikacyjnymi/IT. Nowe technologie, nowe projekty, uruchamiane nowe usługi, jak na przykład Data Center, stwarza środowisko pracy, w którym nasi pracownicy mogą realizować swoje pasje. Rekrutacje w zasadzie prowadzone są przez cały rok – wszystkie oferty pracy można znaleźć na naszej stronie www.inea.pl w zakładce kariera.

Jak potencjalni kandydaci powinni przygotować się na rozmowę lub spotkanie rekrutacyjne w firmie INEA?

Potencjalny kandydat przede wszystkim powinien zadać sobie pytanie, jakiej pracy szuka i dlaczego? Co chciałby robić, jak w jego wyobrażeniu miałaby wyglądać praca, jakie ma oczekiwania i cele zawodowe. Ważne jest, aby zastanowić się, dlaczego INEA jest tym pracodawcą, z którym chciałby współpracować, co takiego INEA mogłaby mu zapewnić. Warto przemyśleć również to, na ile posiadane doświadczenia i umiejętności są tymi, których szukamy u potencjalnych kandydatów i co dany kandydat może wnieść do organizacji, by wspólnie dalej się rozwijać. Weryfikacja tych aspektów podczas rekrutacji pozwoli na ocenę kandydatowi, ale również nam, czy rzeczywiście mamy wspólne cele i oczekiwania i na ile praca w INEA jest na nie odpowiedzią.

W jaki sposób inwestują Państwo w rozwój swoich pracowników?

Dostęp do nowoczesnych technologii, uczestnictwo w różnorodnych projektach, udział w szkoleniach i warsztatach stwarza naszym pracownikom środowisko do rozwoju. Programy rozwoju kompetencji, np. technicznych, menedżerskich, sprzedażowych, czy w niektórych działach ścieżki karier, system rekrutacji wewnętrznych to również potencjał do rozwoju. Zachęcamy naszych pracowników do brania odpowiedzialności za kierunki i formy rozwoju – jeśli pracownik rozwija się w wybranym przez siebie kierunku i jest to zbieżne z potrzebami firmy, daje to najlepsze efekty i jest gwarantem sukcesu.

Na jakie benefity mogą liczyć pracownicy firmy?

Myślę, że najciekawszym i unikalnym benefitem dla naszych pracowników jest pakiet usług INEA: telewizja, telefon, internet. Oczywiście, mamy również system kafeteryjny myBenefit, gdzie pracownik może wybrać bilet do kina, teatru, spa czy karnet Multisport. Zapewniamy opiekę medyczną dla pracownika, członków jego rodziny, partnera życiowego a nawet rodziców, dofinansowujemy żłobek lub przedszkole, mamy dofinansowanie urlopu i „becikowe”. Mamy też pulę biletów na mecze na INEA Stadionie do wygrania w różnorodnych konkursach. Nowoczesna siedziba, co prawda poza miastem, ale z bezpłatnym autobusem, kantyną na miejscu, kuchniami z bezpłatną kawą z ekspresu, strefami relaksu to również benefity, które stwarzają fantastyczne warunki do pracy. Doceniają go szczególnie nowi pracownicy, którzy dołączają do naszego zespołu.

Czy firma organizuje wyjazdy lub imprezy integracyjne dla swoich pracowników?

Wcześniej, gdy firma nie była tak duża, organizowaliśmy szereg imprez integracyjnych. Dzisiaj trudno jest wyobrazić sobie integrację dla 800 osób – zwykle kończy się to spotkaniem grupek osób, które i tak się znają. W działaniach integracyjnych idziemy bardziej w kierunku wspólnej pracy warsztatowej, szkoleń z integracją, spotkań zespołów, wspólnych akcji typu sadzenie drzew, Dzień Dziecka, wyjścia na mecze na INEA Stadion – tak, aby stwarzać warunki do współpracy i lepszego poznania się.

Jak wyglądają staże i praktyki dla studentów i absolwentów w firmie INEA?

Staż czy praktyka w Grupie INEA dla wielu studentów i absolwentów staje się początkiem kariery w INEA. Niejednokrotnie po kilkumiesięcznym stażu, jeśli obie strony są zadowolone z efektów współpracy, proponujemy stałe zatrudnienie. Staże, najczęściej kilkumiesięczne a maksymalnie roczne, są płatne. W ich trakcie studenci i absolwenci obserwują, uczą się i realizują zadania, które odpowiadają ich kompetencjom i doświadczeniu. Pomaga im w tym stały opiekun – „starszy kolega”, który odpowiada za wdrożenie stażysty w realizację zadań, za pomoc i wsparcie merytoryczne. Stażyści mogą zrealizować również integralne projekty, podzielić się swoim pomysłem i zaproponować nowe rozwiązania. Jesteśmy otwarci na młodych ludzi z potencjałem i pomysłami. Z ciekawostek, którymi warto się pochwalić: niedawno studentowi, który brał udział w rekrutacji na stażystę do Działu Usług TV, zaproponowaliśmy od razu zatrudnienie na umowę o pracę. Posiadał kompetencje, jakich oczekujemy od pracowników z kilkunastomiesięcznym doświadczeniem, więc okres przygotowania na stażu nie był potrzebny. Tym bardziej więc zapraszamy kandydatów do aplikowania na oferty stażowe.

Jakie są plany rozwoju firmy na najbliższe lata?

Od lat realizujemy strategię: inwestujemy w technologię światłowodową na terenie naszego województwa. Dzięki temu 11% wszystkich użytkowników sieci światłowodowych w kraju (doprowadzanych bezpośrednio do domu klienta) to abonenci INEA! To tyle ile Orange Polska i NETIA mają razem. Na pewno będziemy wykorzystywać środki unijne, by rozbudowywać istniejącą już sieć. 

 

Dziękujemy za rozmowę.