logo Celkar Sp. z o.o.

Celkar Sp. z o.o.

Niepołomice

Kluczowym celem firmy obranym na najbliższe lata jest osiągniecie silnej pozycji rynkowej w częściach mechanicznych do samochodów użytkowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Wywiadu udzielił:
Kuba Sierzchała Dyrektor ds. eksportu i marketingu Celkar Sp. z o.o.
Kiedy i w jakich okolicznościach firma Celkar rozpoczęła swoją działalność?
Firma istnieje od początku lat 90-tych. Najważniejszy okres rozwoju przechodzi jednak od ostatnich 8 lat, kiedy to silnie rozbudowujemy markę własną – FAST.  W tym czasie wzbogacamy katalog produktów własnych, stajemy się w coraz to większym stopniu producentem i dynamicznie nastawiamy swoje działania na eksport. Obecnie zajmujemy się sprzedażą zagraniczną do około 20 krajów i ta liczba cały czas rośnie. To właśnie te ostatnie kilka lat jest najważniejszym okresem dla naszego rozwoju firmy i dla takiego kształtu jaki obrała teraz.
 
Co jest Państwa specjalizacją oraz  jakiego typu produkty posiadacie w swojej ofercie?
Zajmujemy się sprzedażą części samochodowych. Są to przede wszystkim części mechaniczne, blacharskie, części nadwozia i trochę akcesoriów. Specjalizujemy się w produktach do samochodów włoskich (również dostawczych), francuskich, coraz częściej także marki Opel.  Naszą specjalizacją są marki: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Iveco,. Obecnie poszerzamy naszą ofertę o nowe grupy -  tj. Citroen, Peugeot.
 
Plany na najbliższy czas? Wizja- misja?
Kluczowym celem firmy obranym na najbliższe lata jest osiągniecie silnej pozycji rynkowej w częściach mechanicznych do samochodów użytkowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Chcemy być firmą stabilną i niezależną finansowo, a w osiągnięciu tego celu pomagają nam najlepsi pracownicy, którzy wyróżniają się na tle konkurencji kwalifikacjami i niezwykle dużym potencjałem rozwoju.
 
Co zaliczyłby Pan do największych sukcesów firmy? 
Zbudowanie renomowanej marki FAST oraz szerokiej produkcji która obejmuje teraz ok. 1300 różnych produktów. Dodatkowo, głównym osiągnięciem firmy jest szeroka skala eksportu. Ponadto, otwarcie w zeszłym roku nowoczesnego i dużego centrum logistycznego w Niepołomicach.
 
Coś specjalnego czyni Państwa innym na tle konkurencji w branży?
Myślę, że wyjątkowa gama produktów niespotykana na rynku w skali europejskiej oraz duża dostępność magazynowa tych części. Mocną stroną firmy są również ceny oferowanych przez nas towarów, które są najczęściej najniższe na rynku, zwłaszcza jeżeli chodzi o segment samochodów dostawczych włoskich. Odpowiednie podejście do klienta jest tu również istotne. Siła firmy tkwi  w fajnym zespole ludzi którzy tu pracują. Są energiczni, zaangażowani, naprawdę zależy im na tym co tutaj się dzieje.
 
Zabezpieczacie się Państwo na wypadek kryzysu ekonomicznego, jakiś biznesplan?
Strategii na wypadek kryzysu ekonomicznego jako takiej nie mamy ponieważ staramy się cały czas reagować na zmiany rynkowe, trzymać firmę w ryzach finansowych. Niezależnie czy wystąpi kryzys ekonomiczny, polityczny czy przysłowiowy “czarny łabędź” jesteśmy na to przygotowani.
 
Jak wygląda strategia marketingowa Państwa firmy? Jak się promuje?
Zasięg naszej promocji jest bardzo ograniczony. Naszymi działaniami docieramy do niszowej grupy odbiorców, są to najczęściej odbiorcy hurtowi czy specjaliści branży samochodowej. W związku z czym nie stosujemy narzędzi promocji powszechnej, raczej docieramy bezpośrednio do naszych klientów z informacją.
 
Rekrutacja na jakie stanowiska występuję najczęściej?
Najczęściej rekrutujemy handlowców w związku z silnym zwiększeniem obrotów firmy.
 
W związku z powyższym, jakimi cechami powinien odznaczać się Państwa pracownik- w tym przypadku np. idealny profil Handlowca? 
Na każde stanowisko jest to wiedza merytoryczna z danego zakresu. Jeżeli jest to handlowiec może być to np. wiedza na temat eksportu czy doświadczenie sprzedażowe. Jeżeli chodzi o stanowiska w dziale zakupów są to wtedy umiejętności analityczne. Wiadomo, że każde stanowisko charakteryzuje się konkretnym zestawem kompetencji. My natomiast szukamy u ludzi zaangażowania, zdolności przedsiębiorczych, energii i dynamizmu. Zależy nam na współpracy z osobami które lubią swoją pracę, angażują się w to co robią i zależy im na sukcesie firmy. Chcemy skupiać wokół siebie osoby kreatywne, które nie tylko wykonują obowiązki które im się zleci, ale także potrafią wyjść poza schemat, poszukiwać nowych lepszych rozwiązań.
 
W jaki sposób firma dba o swoich pracowników?
To co dla nas jest najważniejsze to atmosfera w pracy. Staramy się stworzyć pozytywną przyjazną atmosferę. Żadne działania szefostwa ani managerów nie są skierowane na to aby wprowadzić restrykcyjną filozofię w żadnym obszarze. Natomiast z takich twardych aspektów są to pakiety opieki medycznej sponsorowane przez firmę.