Europejski Instytut Edukacji Engram

Kraków

Wywiadu udzielił:
Tomasz Lis-Wyczółkowski
Członek Zarządu, Współwłaściciel Europejski Instytut Edukacji Engram
Szkoleniowiec, koordynator działów. Socjolog z zamiłowania i Pedagog z potrzeby. Pasjonat neuropedagogiki i efektywnych sposobów nauki, marzący o rewolucji w polskim systemie oświaty. Amator pstrykania zdjęć, sportowiec, miłośnik adrenaliny, podróży, filmów oraz sztuki współczesnej (choć nie do końca zawsze ją rozumie). Krakus, lokalny patriota, a przede wszystkim niepoprawny optymista, gaduła i marzyciel, który uwielbia być wśród ludzi.
Europejski Instytut Edukacji Engram
Liczba pracowników: 100
Rok założenia: 2004
Adres:
ul. Karpińskiego 22
30-657 Kraków
Branże:
  • Edukacja - Szkolenia
O firmie:
Europejski Instytut Edukacji Engram jest jedyną w Polsce certyfikowaną szkołą efektywnej nauki oraz języka angielskiego metodą Colina Rose. Na rynku szkoleniowym działamy od 2004 roku. Jako jedna z pierwszych instytucji szkoleniowych otrzymaliśmy Znak Jakości w ramach wieloetapowego procesu certyfikacji. Otrzymany Znak potwierdza najwyższą jakość szkoleń oraz profesjonalizm w realizacji usług. Ministerstwo Edukacji Narodowej nadało nam tytuł Miejsca Odkrywania Talentów. Jesteśmy laureatem prestiżowego konkursu dla firm szkoleniowych – zdobywcą godła Firma Szkoleniowa Roku 2013 oraz wielu innych nagród i wyróżnień. Posiadamy ponad 6 000 rekomendacji naszych warsztatów. Zespół EIE Engram tworzy doświadczona kadra wysoko wykwalifikowanych specjalistów: psychologów, pedagogów, lektorów językowych, logopedów, psychoterapeutów, terapeutów zajęciowych, trenerów biznesu, doradców zawodowych i psychospołecznych. Są wśród nich asystenci wyższych uczelni publicznych i prywatnych, doktoranci, a także autorzy programów edukacyjnych realizowanych w oparciu o dotacje unijne. Uczymy, jak się uczyć!

Jaka idea przyświecała Państwu podczas zakładania Instytutu?

Byliśmy świadomi zmian, które następują w sferze społecznej i edukacyjnej. Wiedzieliśmy, że przyszłe pokolenia, będą jako pierwsze musiały uczyć się przez całe życie. Byliśmy i nadal jesteśmy przekonani, że wiedza o tym, jak się uczyć jest najważniejszą umiejętnością w życiu, dlatego naszą misją jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem poprzez propagowanie metod efektywnego uczenia się, wykorzystując przy tym najnowszą wiedzę i technologię.

Jak wyglądały Wasze początki? Konkurencja dawała się we znaki od początku, czy nasycenie tego rynku było niewielkie?

Początki były skromne. Działaliśmy bardziej z pasji, niż w celach zarobkowych. Najważniejsza była dla nas jakość, rzetelność i pomoc uczniom – zarówno zdolnym, jak i wykluczonym z procesu edukacyjnego. Konkurencja była spora, podobne szkoły działały w wielu miastach. Różnica polegała na tym, iż już w tamtych czasach szkoły konkurencyjne pracowały na „starych” programach lub programach stworzonych dla dorosłych, a nie dla dzieci. Ponadto wiele szkół prowadziło tylko naukę korespondencyjną, bez spotkań z trenerem. Postanowiliśmy stworzyć swój własny autorski program, specjalnie zaprojektowany dla dzieci i zgodny z najnowszą wiedzą z zakresu psychologii uczenia i neuropedagogiki. Jednak przede wszystkim postawiliśmy na osobisty kontakt z trenerem i zajęcia warsztatowe. Dzięki temu popularność programu „Ucz się inteligentnie” wciąż rosła. W tym momencie jesteśmy największą szkołą tego typu w Polsce. 

Która ze świadczonych przez Państwa usług cieszy się największą popularnością?

Prowadzimy kilka programów:
- Program efektywnej nauki „Ucz się inteligentnie – angielski w skojarzeniach”, dedykowany dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum;
- Program efektywnej nauki „Antykujon”, dedykowany dla uczniów szkoły licealnej lub technikum;
- Program „Szybki Angielski Metodą Colina Rose”, dedykowany dorosłym;
- szkolenia dla nauczycieli, trenerów i dyrektorów.

Absolutnym faworytem jeśli chodzi o popularność jest program dla najmłodszych, czyli „Ucz się inteligentnie – angielski w skojarzeniach”. Prowadzimy teraz około 380 grup warsztatowych na terenie całej Polski, w których uczy się około 2,5 tysiąca uczniów. Od 2004 roku, czyli od roku powstania Instytutu, nasz program ukończyło około 24 tysięcy uczniów.

Choć Państwa siedziba mieści się w Krakowie, to warsztaty odbywają się w wielu regionach Polski. Jakimi kryteriami kierujecie się podczas wyboru szkół i innych placówek, w których mają miejsca Wasze warsztaty?

Każda szkoła ma szanse z nami współpracować. W tym momencie współdziałamy z 3,5 tys. szkół – praktycznie w całej Polsce – i nadal się rozwijamy. Osiągnęliśmy sukces w tym obszarze, ponieważ nie jesteśmy konkurencją dla szkoły, lecz idziemy z nią „ręka w rękę” w stronę zapewnienia jak najlepszej przyszłości naszym uczniom, poprzez zdobycie przez nich dodatkowej wiedzy i przydatnych kompetencji.

Na czym polega metoda Coline Rose? Czy to najskuteczniejszy sposób nauki języka? Jeśli jest tak efektywny dlaczego zatem w szkołach wciąż uczymy się niepraktycznymi metodami, a za najlepszą uważa się rozmowy z Native Speaker’ami?

Nauka języka angielskiego to zazwyczaj lata żmudnej pracy i czasu poświęconego na zgłębianie zagadnień gramatycznych, które nie mają przełożenia na to, co jest obecnie najważniejsze – na komunikację. W tradycyjnych metodach nauczania języków obcych zbyt często zapomina się, że języka nie uczymy się dla samej jego znajomości, ale po to, by skutecznie się porozumiewać. Dzisiejszy rynek pracy szybko weryfikuje teoretyczną znajomość języka angielskiego, jednak dla pracodawców ważniejsze są umiejętności komunikacyjne, dlatego też warto podkreślić znaczenie praktycznego aspektu nauki, nie zaś posiadanie przysłowiowego „papierka”.

To właśnie wyróżnia Metodę Colina Rose – zamiast uczyć skomplikowanych prawideł gramatycznych – uczymy płynnie, naturalnie i przede wszystkim intuicyjnie poruszać się po zasadach języka angielskiego. Jest to metoda nauki dostosowana do wymagań naszego mózgu, oparta na najnowszej wiedzy o psychologii uczenia się. Najważniejszymi elementem nauki są: dostosowanie metod nauki do indywidualnych możliwości kursanta, innowacyjna platforma e-learningowa i specjalny wzorzec powtórek, przyspieszający i utrwalający naukę. Wybitny brytyjski uczony – Colin Rose – znany w Polsce z zabaw fundamentalnych i propagowania metod efektywnej i nowoczesnej nauki (między innymi poprzez program EDUSCIENCE), wyszedł naprzeciw potrzebom współczesnego człowieka – zapracowanego, dla którego każda godzina jest cenna, w związku z czym powinna być wykorzystana maksymalnie efektywnie. Dlatego też, ucząc się z Colinem Rose, kursant  spotyka się tylko raz w tygodniu z wykwalifikowanym Trenerem Językowym na zajęciach stacjonarnych, których formuła jest nastawiona na aktywizację wszystkich Kursantów, czemu sprzyjają także małe grupy warsztatowe. Połączenie innowacji z tradycją oraz zastosowanie zasady odwróconej lekcji (zadanie domowe odbywa się przed zajęciami, a nie po) – to właśnie sekret skuteczności Metody Colina Rose, dzięki której w trakcie 6 miesięcy nauki, uczniowie podnoszą swoje kompetencje językowe o cały poziom. Celem jest samodzielność językowa, którą osiągamy w bardzo krótkim czasie, w sposób bezstresowy, z porównywalnymi wynikami w każdej grupie wiekowej.

A program Ucz się inteligentnie? Na czym on polega oraz dla kogo jest desygnowany?

Cel jest prosty - chcemy zapewnić wszystkim uczniom sukces w szkole, uwzględniając ich możliwości intelektualne i szanując ich indywidualność.

W trakcie zajęć uczniowie poznają między innymi techniki skutecznego zapamiętywania informacji, nauki języka obcego, aktywnego notowania oraz efektywnego czytania ze zrozumieniem. Dzięki temu poprawiają zrozumienie czytanego tekstu i znacznie przyspieszają tempo czytania. Uczniowie często również zmieniają swoje negatywne nastawienie do nauki i szkoły, zdobywają pewność siebie i kompetencje społeczne, a przede wszystkim skracają czas nauki i zapominają o „wkuwaniu”. Podczas warsztatów dążymy do tego, aby uczestnicy programu z łatwością potrafili wykorzystywać poznane techniki w szkole, dzięki czemu nauka staje się dla nich przyjemniejsza i pozytywnie wpływa na ich oceny. Zajęcia prowadzone są w oparciu o autorskie podręczniki, zeszyt ćwiczeń oraz z wykorzystaniem innych materiałów. Uczniowie mają dostęp do Engramowej Fiszkoteki i Strefy ucznia, a po zakończeniu części warsztatowej mogą korzystać z Wirtualnych Warsztatów. Jednym z zadań programu jest również inicjowanie samodzielnej, twórczej pracy uczestników treningu. Samodzielność przejawiana na zajęciach jest dowodem zrozumienia poznanych podczas treningu technik, strategii oraz reguł przetwarzania informacji. Realizacja większości ćwiczeń przebiega w formie zabawy – niektóre zadania mają charakter gier. Na zajęciach wykorzystywane są także techniki multimedialne.

 

 

Otrzymali Państwo bardzo wiele nagród. Czy któraś z nich jest dla Was wyjątkowym powodem do dumy?

Faktycznie otrzymaliśmy wiele wyróżnień i poleceń, między innymi akceptację Polskiego Stowarzyszenia Psychologów Praktyków Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało nam tytuł  "Miejsca Odkrywania Talentów". Szczególnie dumni jesteśmy z dwóch certyfikatów: Firmy szkoleniowej 2013 roku nadawanego przez Centralne Biuro Certyfikacji Krajowej oraz przede wszystkim z posiadania Certyfikatu "Małopolskie Standardy Usługi Edukacyjno-Szkoleniowej". Jest to jeden z najbardziej prestiżowych i najważniejszych Certyfikatów, które może otrzymać firma szkoleniowa. Dzięki temu możemy śmiało powiedzieć, że spełniamy najwyższe standardy jakościowe naszego kraju, jak i Unii Europejskiej (dlatego można u nas realizować dotację np. w formie Bonów Szkoleniowych). Zawsze podkreślamy, że jesteśmy jedyną w Polsce certyfikowaną szkołą efektywnej nauki.

Kim są Trenerzy Europejskiego Instytutu Edukacji Engram? Kto może nim zostać, czy bycie trenerem można łączyć z wykonywaniem innego zawodu?

Nasz zespół tworzy doświadczona kadra wysoko wykwalifikowanych specjalistów: psychologów, pedagogów, lektorów językowych, logopedów, psychoterapeutów, terapeutów zajęciowych, trenerów biznesu, doradców zawodowych i psychospołecznych. Wszyscy nasi eksperci posiadają wiedzę, wieloletnie doświadczenie trenerskie i kompetencje konieczne do efektywnej pracy z grupą. To niezwykle kreatywne osoby, dla których bycie trenerem jest prawdziwą pasją. Trener Instytutu Engram to przede wszystkim osoba, która szkoląc innych ma również świadomość, że musi nieustannie pogłębiać swoją wiedzę. Wszyscy nasi Trenerzy swoją pracę poddają stałej superwizji oraz uczestniczą w cyklicznych szkoleniach podnoszących ich kwalifikację i uzupełniających wiedzą o najnowsze zagadnienia pochodzące ze światowych badań nad efektywnym uczeniem się. Rynek szkoleniowy jest chłonny, ale bezlitośnie weryfikuje jakość organizowanych szkoleń i kompetencje potencjalnych trenerów. Uczenie innych wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i powinien to wiedzieć każdy kandydat na trenera. Oczywiście, że pracę trenerską można łączyć z wykonywaniem innego zawodu (specjalizacja trenerska). Musimy jednak pamiętać, że wymaga to dużego zaangażowania i wysokiego poziomu samoorganizacji. Z radością przyjmujemy w swoje szeregi nowych Trenerów. Stawiamy na rozwój, a każda nowa osoba w naszym zespole dostarcza nam świeżych pomysłów i inspiracji.

Jak często prowadzą Państwo rekrutację na to stanowisko?

Zazwyczaj dwa razy do roku. Etapy i sposób rekrutacji jest tożsamy z etapami rekrutacji opisanymi w punkcie 12.

A poza Trenerami? Jakich pracowników jeszcze Państwo zatrudniają, a jakich aktualnie poszukują?

W naszym Instytucie istnieje Dział Sprzedaży, w którym zatrudniamy kilkunastu Konsultantów Oświatowych i PR-owców. PR-owcy nawiązują wieloletnie kontakty z Dyrektorami szkół, z którymi współpracuje Instytut, natomiast Konsultanci spotykają się bezpośrednio z rodzicami i dziećmi, którzy są zainteresowani dołączeniem do naszego programu.
Możemy poszczycić się tym, iż ponad połowa z tych osób jest zatrudniona w Engramie co najmniej od kilku lat, a niektórzy nawet od początku istnienia firmy, czyli od roku 2004. Daje nam to pewność, że nasi Pracownicy wykonują swoją pracę na poziomie eksperckim.
Zatrudniamy również Pracowników Biurowych w trzech działach:

1) Dział Logistyki, który zajmuje się organizacją warsztatów w 3 głównych wymiarach:
– organizacja pracy Trenerów;
– współpraca ze szkołami, w których prowadzimy warsztaty;
– tworzenie grup warsztatowych.
2) Dział Dydaktyczny, który zapewnia opiekę dydaktyczną uczniom zapisanym do programu. Pracownicy działu (telefonicznie lub drogą elektroniczną) odpowiadają na pytania związane z materiałem realizowanym na zajęciach. Dodatkowo dział zapewnia wsparcie motywacyjne uczestników programu.
3) Dział Księgowości i Kadr.

Jakimi kanałami najczęściej Państwo rekrutujecie?

Pracowników rekrutujemy najczęściej poprzez publikację ogłoszeń w wybranych serwisach. Część zatrudnionych Pracowników (głównie Trenerów i pracowników Działu Sprzedaży) zgłosiła się do nas samodzielnie, przysyłając swoją aplikację, w czasie, w którym akurat nie prowadziliśmy oficjalnej rekrutacji. Zainteresowali nas swoimi kompetencjami i pracują z nami do dziś. Nieustająco cieszy nas, że renoma naszej firmy przyciąga fachowców, zainteresowanych pracą w naszym Instytucie.

Jak przebiega proces rekrutacji na inne stanowiska niż Trener? Z ilu etapów się składa?

Rekrutacja zewnętrzna w Engramie przebiega na kilku podstawowych etapach:
Rozpoczynamy od określenia kompetencji osób potrzebnych na danym stanowisku i stworzenia ogłoszenia rekrutacyjnego, określającego zadania na danym stanowisku oraz oczekiwane przez firmę kompetencje.
Następnie wybieramy nośnik ogłoszenia rekrutacyjnego, publikujemy ogłoszenie w wybranych serwisach i uruchamiamy wszystkie kanały rekrutacji (np. social media). Kluczowym celem jest tu wybór takiego nośnika, który zwiększy szanse na to, że potencjalni kandydaci zainteresują się rekrutacją prowadzoną przez firmę.
Kolejnym etapem jest analiza CV kandydatów, podczas którego następuje pierwszy etap selekcji w procesie rekrutacji – czyli odrzucenie tych kandydatów, którzy nie spełniają minimum oczekiwanego przez firmę.
Następnie kontaktujemy się z wybranymi osobami, które przeszły pozytywnie proces selekcji. Otrzymują oni zaproszenie na spotkanie rekrutacyjne, które jest poprzedzone rekrutacyjną rozmową telefoniczną. Spotkanie rekrutacyjne obejmuje rozmowę rekrutacyjną (najczęściej przeprowadzaną osobiście, choć rozmowy odbywają się także poprzez Skype). Kolejnym etapem jest podejmowanie decyzji przez osoby odpowiedzialne za zatrudnienie pracownika, czyli selekcja kandydatów na podstawie zebranych danych z CV, wywiadu, referencji i assessment center.
Po podjęciu decyzji, udzielamy informacji zwrotnej kandydatom odrzuconym i przedstawiamy oferty pracy wybranym kandydatom.
Po zaakceptowaniu przez kandydata oferty pracy, przechodzimy do procesu zatrudniania, czyli przekazania przyszłemu pracownikowi wszystkich danych, niezbędnych do zawarcia umowy o pracę często w postaci kilkudniowego szkolenia.

Proszę powiedzieć coś o polityce stażowej Waszego Instytutu – czy to dobre miejsce na rozpoczęcie swojej drogi zawodowej?

Jesteśmy otwarci na prowadzenie staży w naszej firmie. Uważamy, że Instytut Engram jest bardzo przyjaznym miejscem na rozpoczęcie kariery zawodowej. Zatrudniamy wiele młodych osób, które właśnie w naszej firmie stawiały pierwsze kroki w pracy i zostały u nas na dłużej. Historie naszych pracowników pokazują, że wielu z nich zdobyło cenne doświadczenie, które z sukcesem wykorzystują także poza Instytutem.

Na jaką formę zatrudnienia mogą liczyć potencjalni pracownicy? Czy zapewniają Państwo im Państwo jakieś pozapłacowe benefity?

Umowa o pracę, umowa zlecenie, współpraca. Występują u nas benefity w postaci szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych. Pracownicy odpowiednich działów mogą liczyć również na auto służbowe, telefon służbowy i inne rzeczy, które są niezbędne do wykonywania obowiązków.

Jak wyobrażają sobie Państwo Instytut za 5 lat? Jakie działania zamierzają Państwo podjąć, aby osiągnąć ten cel?

Z pewnością za 5 lat w dalszym ciągu będziemy dokładać wszelkich starań, aby spełniać najwyższe standardy w zakresie usług edukacyjnych, a Instytut nadal będzie przyjaznym miejscem pracy i rozwoju. Jakie działania podejmujemy, żeby to osiągnąć? Śledzimy najnowsze trendy i osiągnięcia w dziedzinie nauczania. Inwestujemy w rozwój naszych pracowników poprzez szkolenia i odpowiednią motywację. Dbamy o nasze relacje z otoczeniem społecznym. Wszystkie te działania przekładają się na satysfakcję klientów i pracowników oraz są gwarancją najwyższej jakości naszej oferty edukacyjnej.