logo Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci

Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci

Gdańsk

Wywiadu udzielił:
Piotr Witek
Prezes Zarządu Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci
Założyciel Grupy Rewit oraz Członek Zarządu: Rewit Południe sp. z o.o., Rewit Outsourcing sp. z o.o., Rewit Plus sp. z o.o., MBA, FCCA. Biegły Rewident i Biegły Sądowy. Przez ponad 10 lat związany z francuskim koncernem Total, jako dyrektor finansowy, treasurer i sekretarz zarządu Hutchinson Poland sp. z o.o. W Grupie Rewit nadzoruje prace dla kluczowych klientów, w tym audyty, doradztwo czy tworzenie dokumentacji cen transferowych. Ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Trener i wieloletni współpracownik Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, wykładowca Sopockiej Szkoły Wyższej oraz trener Akademii Praktyki Rewit.
Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci
Liczba pracowników: 100
Rok założenia: 1994
Adres:
ul. Starodworska 1
80-13 Gdańsk
Branże:
  • Księgowość - Audyt - Podatki

Zaczynaliście niedługo po transformacji ustrojowej w naszym kraju. Jak wyglądały te początki?

Sięgają 1992 roku gdy Lucyna Witek, biegły rewident założyła Biuro Rachunkowe Wit. Działalność ta dość szybko rozwinęła się i czterech członków rodziny zawiązało w kwietniu 1994 roku spółkę z o.o. pod nazwą Ośrodek Rachunkowo-Konsultingowy Rewit. Jej celem było dostarczanie nowoczesnych i wysokiej jakości usług audytorskich i księgowych w oparciu o pracę zespołową. Firma nie była znana, nie miała marki, ale od początku jej istnienia właściciele postawili na rzetelność, jakość i nowoczesność. Po pięciu latach olbrzymiego zaangażowania właścicieli udało się spółce osiągnąć pozycję jednej z największych firm audytorskich z polskim kapitałem w Trójmieście. Spółka mogła poszczycić się wieloma prestiżowymi klientami oraz z innych województw, w tym również firmami giełdowymi.

Przede wszystkim jesteście jednym z największych audytorów, badających sprawozdania finansowe średnich i dużych jednostek. Czym jeszcze się zajmujecie?

Pomagamy w wycenie przedsiębiorstw, przekształceniach oraz reorganizacjach. Drugim filarem naszej działalności jest outsourcing księgowości płac i kadr, w tym raportowanie do właścicieli i innych instytucji. Nowoczesna księgowość, nastawiona na raporting, a nie tylko rejestrowanie zdarzeń gospodarczych daje podstawy do prawidłowego funkcjonowania biznesu. W tym pomagamy i wspieramy naszych klientów w ich rozwoju. Trzecią częścią naszej działalności to doradztwo podatkowe, które w skomplikowanym świecie regulacyjnym stanowi istotne uzupełnienie naszej oferty. Nasi doradcy podatkowi świadczą zarówno usługi ad hoc jak i stałe doradztwo dla firm. Reprezentują ich w postępowaniach podatkowych i kontrolnych. Ponadto Grupa Rewit rozwija inne usługi takie jak doradztwo strategiczne, czyli pomoc w budowaniu strategii firm, działalność optymalizacyjną, działalność szkoleniową oraz usługi wirtualnego biura. Proponujemy również naszym klientom system do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-pracownik. Pozwala to pracownikom uzyskiwać dane dotyczące ich zatrudnienia czy planować urlopy.

Do tak wielkiej palety zadań trzeba mieć odpowiedni zespół. Kto pracuje w Waszych biurach?

Obecnie w Grupie Rewit pracuje około stu pracowników, przy czym w naszych biurach w Gdańsku i Gdyni zatrudniamy łącznie pięćdziesiąt osób. Pozostałe biura są zlokalizowane w Bielsku-Białej, Katowicach, Warszawie, Krakowie i Łodzi. Zatrudniamy osoby tuż po studiach na stanowiskach asystentów, którzy przygotowują się do wykonywania zawodu biegłego rewidenta albo profesjonalnego księgowego. Mamy także specjalistów księgowych, menadżerów, analityków, aplikantów podatkowych oraz aplikantów na biegłego rewidenta, biegłych rewidentów, doradców podatkowych jak i personel pomocniczy.

Jesteście w czołówce polskich firm audytorskich. Przywiązujecie dużą wagę do takich zestawień?

Obecnie według rankingu Rzeczpospolitej jesteśmy 16. audytorem w Polsce. Jest to najwyższa pozycja jaką zanotowaliśmy w historii Grupy. Naszą ambicją jest wejście na stałe do czołówki największych firm w Polsce w branży audytorskiej. Z drugiej strony pozycja w rankingu nie jest dla nas najważniejsza. Chcemy, aby nasi klienci postrzegali nas jako prawdziwego partnera wnoszącego wartość w ich biznes, szanującego finanse klienta jak własne, a nie odległego usługobiorcy.

Poszukujecie do współpracy między innymi biur rachunkowych. Kto może więc się do Was zgłaszać?

W naszej strategii przyjęliśmy, że pragniemy przede wszystkim rozwijać się w sposób organiczny, poprzez budowę naszych struktur. Wiemy, że wiele mniejszych firm poszukuje większych partnerów. Z tego powodu jesteśmy otwarci na współpracę, w tym kapitałową, z firmami działającymi zarówno w dziedzinie księgowości, podatków czy audytu. Nasz model biznesowy zakłada realne partnerstwo. W naszych spółkach zależnych współpracujemy z partnerami, którzy na co dzień zarządzają podmiotami, posiadają pełną autonomię i korzystają z wiedzy, marki i dorobku całej Grupy. Efekt synergii przychodzi i powoduje, że możemy proponować i faktycznie sprzedawać nasze usługi nowym klientom w nowym, pełniejszym zakresie.

Jakiego rodzaju klienci dominują przy korzystaniu z Waszych usług?

Przede wszystkim oferujemy usługi firmom średnim, osiągającym od kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych przychodów rocznie. Oni korzystają z naszych usług w zakresie badania sprawozdań finansowych, doradztwa podatkowego czy doradztwa strategicznego. Mamy również grupę małych i mikroprzedsiębiorców. Oni również korzystają z wiedzy naszych księgowych i doradców. Pracujemy w wielu branżach i doradzamy w wielu sektorach. Wśród naszych klientów są takie firmy jak producenci, firmy informatyczne, firmy handlowe oraz instytucje finansowe.

Najskuteczniejsze działania promocyjne to zazwyczaj polecenie przez obecnych klientów nowym firmom. Zauważacie taki trend wśród Waszych klientów?

Jako biegli rewidenci wypełniamy funkcję zaufania publicznego i to zaufanie jest kluczem. Dbamy o zadowolenie obecnych klientów, bo ono przekłada się na nasz wzrost. Oczywiście promujemy nasze działania w formie prezentacji usług w drodze mailingu, ofertowania w odpowiedzi na zapytania przetargowe i ofertowe, organizujemy nieodpłatne szkolenia czy współpracujemy z naszymi partnerami, którzy polecają nasze usługi. Wspieramy też wybrane organizacje takie jak Pracodawcy Pomorza, czy Konfederację Lewiatan. Udzielamy im nieodpłatnych porad.

W jaki sposób zdobywacie nowych klientów?

W naszym biznesie zdobywane klientów odbywa się na wielu poziomach. Po pierwsze uczestniczymy w przetargach i zapytaniach ofertowych. Po drugie docieramy do klientów zainteresowanych naszą ofertą w drodze ofertowej i mailingowej. Ważnym źródłem pozyskania klientów są nasi obecni klienci oraz partnerzy, tacy jak kancelarie prawne, firmy informatyczne czy brokerzy ubezpieczeniowi.

Jakimi metodami szukacie potencjalnych pracowników?

Przede wszystkim kierujemy informację do naszych obecnych pracowników, którzy często zachęcają swoich znajomych do współpracy z nami. Z drugiej strony ogłaszamy nasze potrzeby w dużych portalach oraz na własnej stronie internetowej. Przez lata współpracowaliśmy w tym zakresie również z Uniwersytetem Gdańskim. Od niedawna naszym partnerem jest Sopocka Szkoła Wyższa, której absolwenci i studenci mogą u nas stawiać pierwsze zawodowe kroki.

Jak wybrać dobrego księgowego?

Wybór dobrego księgowego powinien opierać się na identyfikacji własnych potrzeb. Kiedy firma wie, czego potrzebuje i zapisze swoje kryteria to może sprawdzić referencje i doświadczenie podmiotu, z którym chciałaby nawiązać współpracę. W obecnym czasie trudno bazować na wyborze jednej osoby, gdyż siłą naszej firmy są dobre zespoły. Warto więc sprawdzić czy podmiot ma doświadczenie nie tylko w księgowości, ale raportowaniu, przygotowaniu budżetów, doradztwie podatkowym czy doradztwie finansowym. Często w mniejszych podmiotach nie ma osób na stanowisku dyrektora finansowego, więc dobra firma księgowa może taką lukę wypełnić.

Dobra firma księgowa musi też przeprowadzać dokładny proces rekrutacji. Jak wygląda taka selekcja w Grupie Rewit?

Proces rekrutacyjny składa się u nas z kilku etapów. Zaczynamy od identyfikacji potrzeb, określenia profilu kandydatów, poprzez zamieszczenie ogłoszenia, analizę i ocenę spływających CV. Potem mamy dwa lub trzy spotkania oraz finalny wybór. Staramy się pytać kandydatów o ich cele zawodowe, zainteresowanie pracą w księgowości lub audycie, otwartość na zmiany i stałe doskonalenie. Zwracamy uwagę na umiejętności komunikacyjne i dobre zorganizowanie. Staramy się też otwarcie wskazywać, że praca w księgowości czy audycie to duże wyzwanie, ale też przygoda, która daje dużo poczucia satysfakcji.

Grupa Rewit to już bogata historia i doświadczenie. Wyróżnia Was między innymi to, że to tak naprawdę firma rodzinna.

To prawda. Obecnie pracuje tu trójka członków rodziny. Staramy się budować partnerskie stosunki zarówno z pracownikami jak i naszymi klientami. Chcemy być ich doradcami, wspierać ich radą, doświadczeniem oraz merytoryczna wiedzą w rozwoju. Nie jest to łatwe, ponieważ część klientów prezentuje oczekiwania, których nie jesteśmy w stanie zaspokoić. Z drugiej strony niestety nie wszyscy są gotowi płacić za wiedzę zdobywaną latami. Pośród firm o polskich korzeniach możemy wyróżnić się tym, iż rzeczywiście bazujemy na pracy zespołowej i staramy się wdrażać kompleksowe rozwiązania. Nasze doświadczenia korporacyjne pomagają nam wychodzić do średnich firm i wspierać ich rozwój w dążeniu do stawania się wielkimi. Budowa grupy opiera się o współpracę z partnerami, którzy są autonomiczni w swoich codziennych decyzjach. To daje poczucie satysfakcji i realizacji własnych pragnień.

    

Czy Państwa firma ma za sobą jakieś punkty zwrotne, które doprowadziły do dynamiczniejszego rozwoju lub rewolucyjnych zmian?

Takim punktem zwrotnym niewątpliwie było założenie pierwszej spółki zależnej w Bielsku-Białej w 2008 roku. Od tego momentu rozpoczęła się nasza ekspansja geograficzna. Pojawiliśmy się w Warszawie, Gdyni, Łodzi, Katowicach, Krakowie. Bez tej decyzji nie moglibyśmy podwoić naszych przychodów i uzyskać tak spektakularnego wzrostu.

Jakie wartości Wam przyświecają?

Główne wartości to rzetelność rodzinna, zaufanie, odwaga, współdziałanie, dzielenie się wiedzą. Nasze działania opieramy także o profesjonalizm oparty na wiedzy merytorycznej, wysokich kompetencjach, a także innowacyjności oraz elastyczności w dostosowaniu do potrzeb. Chcemy tworzyć zdrowe i ambitne środowisko pracy, dające możliwość realizowania własnych ambicji zawodowych i przyczyniające się do rozwoju zawodowego naszych pracowników. Podkreślamy, że kluczem do wszystkiego jest dobra komunikacja i zaufanie, które powoduje, że praca daje poczucie satysfakcji.

Dużo udało się Wam już osiągnąć, ale domyślam się, że nie osiadacie na laurach?

Nie ma mowy. Obecnie realizujemy nasze inwestycje w Warszawie i Krakowie. Te dwa rynki są dla nas kluczowe. W strategii przyjęliśmy 15% tempa wzrostu i nie chcemy tego zmieniać. Oczywiście myślimy o nowych rynkach, ale nasze wysiłki skupiamy na zmianie portfela naszych klientów, w kierunku firm średnich. Zajmuje to sporo czasu, ale gwarantuje podniesienie marży i rentowność w dłuższym okresie. Najbliższe trzy lata to praca nad wejściem, a następnie ugruntowaniem pozycji wśród piętnastu największych firm audytorskich. Liczymy na pokonanie bariery dziesięciu milionów złotych przychodów i zwiększenie naszej przewagi konkurencyjnej w zakresie kompleksowości oferowanych usług.