logo Schneider Electric Polska

Schneider Electric Polska

Warszawa

Pracujemy w kafeteryjnym systemie, więc pracownicy mają możliwość wyboru benefitów takich jak: karta sportowa, kupony lunchowe, prywatna opieka medyczna, czy też dodatkowe pieniądze na Święta. Mamy również dodatkową opcję, jaką jest ubezpieczenie na życie za dosłownie kilka złotych miesięcznie.
Wywiadu udzieliły:
Tina Sobocińska Dyrektor Schneider Electric Polska
Anna Michalak HR Business Partner Schneider Electric Polska
Katarzyna Haładus Starszy Specjalista ds. Personalnych Schneider Electric Polska
Anna Piotrowska Specjalista HR Schneider Electric Polska
Tina Sobocińska, Dyrektor EMEA PASS People Administration Shared Services. Ma 15 lat doświadczenia w HR management zdobytego w Schneider Electric, Sanofi Aventis, Altadis oraz doradztwie personalnym. Członek Zarządu Stowarzyszenia HR Generation Next, wcześniej Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
 
Anna Michalak, HR Business Partner dla Funkcji Globalnych w Schneider Electric Polska. Absolwentka Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Akademii L. Koźmińskiego w Warszawie. Ma 10 letnie doświadczenie HR  w pracy w różnych organizacjach i branżach. Pracuje w obszarach takich jak performance management, talent management, projekty, rekrutacja, zaangażowanie pracowników. Trener wewnętrzny, członek Employer Branding Team w Schneider Electric. 
 
Katarzyna Haładus, Starszy Specjalista ds. Personalnych - członek HR Business Partner Team dla Funkcji Globalnych w Schneider Electric Polska. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego. W Schneider Electric odpowiada m.in. za ocenę i rozwój pracowników, kompleksowe prowadzenie projektów rekrutacyjnych, w tym Assesment Center,  działania Employer Branding. Trener wewnętrzny, doradza i wspiera managerów w zakresie HR. 
 
Anna Piotrowska, Specjalista HR w zespole HR Business Partnera dla Funkcji Globalnych w Schneider Electric Polska. Absolwentka Psychologii Organizacji i Pracy na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych, w tym metodą Direct/Executive Search. W Schneider Electric zajmuje się projektami z różnych obszarów HR związanymi, m.in. z rekrutacją, szkoleniami i rozwojem pracowników. 
 
Jak wygląda działalność Schneider Electric w Polsce?
Schneider Electric w Polsce to Centrala w Warszawie oraz fabryki w Bukownie, Szczecinku, Tychach, Świebodzicach i Mikołowie. W biurze w Warszawie łączymy dwie części firmy – Część Komercyjną oraz Funkcje Globalne, czyli Centra Usług Wspólnych – Finansowe (Finance Shared Services – FiSS), HR-owe (People Administration Shared Services – PASS) oraz marketingowe (Global Marketing). 
 
Jaki jest największy sukces polskiego oddziału?
Działamy w Polsce od ponad 20 lat. Nasz oddział może pochwalić się wysoką pozycją rynkową w obszarze zarządzania energią oraz zaawansowanymi, innowacyjnymi rozwiązaniami wdrażanymi w wielu miejscach w naszym kraju. Ponadto, jako sukces uznajemy to, że Schneider Electric zdecydował się utworzyć właśnie w Polsce Funkcje Globalne. To był bardzo ważny moment, który rozpoczął kolejny rozdział w rozwoju firmy. Wcześniej mieliśmy część biznesową, która jest oczywiście kluczową częścią firmy, natomiast sam fakt, że to w Warszawie odkryto potencjał, żeby zbudować organizację wspierającą firmę w ramach całej Europy, było bardzo dużym wyróżnieniem.
 
Jakie wartości przyświecają Państwa firmie?
Mamy pięć głównych wartości. Są to: otwartość, pasja, wiarygodność, stawianie i podejmowanie wyzwań oraz efektywność. Otwartość jest traktowana jako ciekawość, nastawnie na współpracę, poszanowanie różnorodności, otwartość na uczenie się nowych rzeczy. Pasja, rozumiana jako nastawienie do klientów, współpracowników, do pracy, którą wykonują, ale także pasja i zainteresowania, jakie wnosimy do firmy. Zachęcamy naszych pracowników, żeby się tymi pasjami dzielili. Przykładem tego, jak można dzielić się swoimi zainteresowaniami, jest jeden z naszych pracowników, który lubi teatr i stworzył dla reszty firmy program, dzięki któremu mamy możliwość kupowania biletów w niższych cenach. Wiarygodność rozumiana jako uczciwość, dotrzymywanie słowa, prawdomówność. Podejmowanie i stawianie wyzwań zarówno sobie, jak i współpracownikom. Efektywność mówi zarówno o tym, co my oferujemy naszym klientom, by w pełni korzystali ze swojej energii, ale także chęć pracowników do tego, żeby działali efektywnie, żeby stosowali różnego rodzaju usprawnienia.
 
 
 
Ciężko jest znaleźć osoby, które podzielają wartości wyznawane przez Państwa firmę?
Na pewno to nie jest łatwe. Podejmujemy dużo działań, żeby takie osoby pozyskać. Później podczas rekrutacji weryfikujemy, czy taki kandydat będzie pasować do naszej firmy. W niektórych działach wymagamy znajomości języków obcych, w połączeniu z innymi kompetencjami, typu orientacja na klienta. Staramy się znaleźć najlepsze osoby na rynku, a później zapewniamy im możliwości rozwoju i poczucie, że są we właściwym miejscu.
 
Ilu etapowa jest standardowa rekrutacja?
Staramy się jak najbardziej uprościć proces rekrutacji, żeby nie przedłużał się on w czasie. Jeżeli mamy taką możliwość, zamykamy ją nawet podczas jednego spotkania. W czasie takiej rekrutacji kandydat ma okazję spotkać się z managerem, porozmawiać, jak w praktyce wygląda ta praca. Oczywiście rozmawia również z działem HR i dowiaduje się, jaka jest nasza propozycja. W działach, w których jest to wymagane, sprawdzamy znajomość języków obcych w praktyce. To wszystko w trakcie jednego spotkania. Jeżeli kandydaci są w innym mieście, mamy również możliwość poprowadzenia takiego spotkania telefonicznie czy też przez video rozmowę.
 
Na jakie stanowiska najczęściej prowadzą Państwo rekrutacje?
Najczęściej prowadzimy rekrutacje do Działów Funkcji Globalnych – FiSS, PASS, Global Marketing. W dziale PASS poszukujemy osób na stanowiska Administratorów. Są to osoby, które zajmują się wieloma procesami, od administracji personalnej, czyli przygotowywaniem umów dla naszych pracowników w różnych krajach, przez osoby, które zajmują się organizacją szkoleń, rekrutacją, systemami HR. W dziale FiSS natomiast poszukujemy osób na stanowiska księgowe w obszarze zobowiązań, należności, księgi głównej. W dziale Global Marketing zatrudniamy m.in. Grafików, Project Managerów. W Części Komercyjnej poszukujemy m.in. Inżynierów Sprzedaży, Inżynierów Serwisu.
 
Na czym polega praca w dziale HR, czyli People Administation Shared Services (PASS)?
Obsługujemy tu naszych klientów wewnętrznych, czyli pracowników z 8 krajów w Europie. Na co dzień przygotowujemy dokumenty personalne, odpowiadamy na różne pytania i potrzeby pracowników i managerów, organizujemy szkolenia oraz rozmowy rekrutacyjne. To wszystko dzieje się na odległość. W związku z tym ważna jest orientacja na klienta. Zależy nam na tym, aby klient pracujący w jakiejkolwiek roli w Schneider Electric miał z naszej strony wsparcie, które zapewnia mu spokojną pracę i korzystanie z oferty HR. Nasz zespół w swojej codziennej pracy wykorzystuje języki obce z obszaru tych ośmiu krajów, z którymi współpracuje. Są to języki, które cenimy u naszych kandydatów, które można też fantastycznie rozwijać podczas codziennej pracy. Jeśli ktoś chciałby pracować w środowisku międzynarodowym i chciałby rozwijać swoje umiejętności językowe, które są już oczywiście na wymaganym poziomie, nasz dział jest odpowiednim miejscem.
 
Czyli status studenta nie jest przeszkodą? Przewidzieli Państwo dla nich program praktyk i staży?
Mamy możliwości odbywania praktyk oraz staży. W ciągu roku poszukujemy młodych osób do współpracy z nami. Są to stażyści lub praktykanci, którzy często mogą zostać później zatrudnieni w naszej firmie. Osoby podczas praktyk pomagają nam w realizacji zadań i kampanii i jest to dobry czas na sprawdzenie po obu stronach czy osoba pasuje do naszej organizacji oraz czy jest ona zadowolona ze współpracy z naszą firmą.
 
Nasz użytkownik Anonim napisał do nas, ponieważ jest ciekawy, czy rozmowy rekrutacyjne w Państwa firmie są prowadzone po angielsku?
Umiejętności językowe są dla nas ważne – szczególnie w działach Funkcji Globalnych. W działach FiSS, PASS i Global Marketing często prowadzimy audyty językowe, fragmenty rozmowy odbywają się w języku obcym. Bywa również, że wymagana jest część pisemna sprawdzająca umiejętności kandydata, ponieważ później może on kontaktować się z klientami w formie np. e-maili. W FiSS, PASS i Global Marketing język angielski to podstawa, często dochodzi do tego jeszcze inny język obcy. To menedżer decyduje, jaki poziom znajomości języka jest niezbędny. Czasami wystarczy poziom B2. Pracowników zachęcamy, żeby znajomość języków wciąż rozwijali. Na co dzień pracujemy, kontaktujemy się z osobami z innych krajów, więc zależy nam, żeby kontakt ten odbywał się płynnie. W Części Komercyjnej, gdzie pracują inżynierowie, znajomość języków jest również istotna, jednak zazwyczaj wykorzystujemy wyłącznie język polski lub angielski. Znajomość języków z pewnością pomoże w dalszym rozwoju w strukturach naszej firmy. 
 
 
 
Zapewniają Państwo szkolenia językowe?
W Funkcjach Globalnych mamy politykę dofinansowania nauki języków obcych. W ustaleniu z menedżerem pracownik może wnioskować o takie dofinansowanie. Jeżeli mamy możliwości budżetowe, z chęcią wpieramy naukę języków. Oczywiście obejmuje to naukę tych języków, które wykorzystujemy w pracy. Niektórzy pracownicy gromadzą się w grupy i kursy prowadzone są w naszych salach konferencyjnych. Udostępniamy je przed bądź po pracy. W ten sposób ułatwiamy naukę naszym pracownikom, żeby nie musieli przemieszczać się do różnego rodzaju szkół.
 
Jakie szkolenia podnoszące kompetencje oferują Państwo swoim pracownikom?
Mamy bogatą ofertę szkoleń, które pomagają realizować się pracownikowi. Zarówno zachęcamy do rozwoju przez szkolenia tradycyjne, które odbywają się z trenerami, ale mamy również platformę e-learningową, gdzie pracownicy mają dostęp do różnego rodzaju kursów. Staramy się, żeby te szkolenia były bardzo praktyczne, przemyślane i dostosowane do specyfiki naszej pracy. Chcemy, żeby wiedza, którą przekazujemy była bardzo konkretna i pomocna w przeniesieniu jej na późniejszą pracę.
 
Wladek jest ciekawy czy jest szansa na rozwój w Schneider Electric?
Mamy ścieżki karier, które umożliwiają rozwój zarówno w danym zespole, jak i w innych działach. Przedstawiamy również informacje na temat rekrutacji wewnętrznych, aby pracownicy mogli brać w nich udział lub polecać kandydatów, za co mogą otrzymać bonus. Mamy ścieżki dla specjalistów, którzy chcą się rozwijać w kierunku eksperta lub ścieżkę menedżerską. Wymagania są bardzo jasno komunikowane wszystkim pracownikom. Zachęcamy ich, żeby sami myśleli o swoim rozwoju w firmie i aby informowali nas o tym, co chcieliby robić. Promujemy również naszych pracowników międzynarodowo. Mamy już kilka przypadków w ciągu ostatnich lat, kiedy pracownicy dzięki doświadczeniu zdobytym u nas mogli przenieść się do oddziału Schneider Electric we Francji, Hiszpanii, lub innym kraju -  nie tylko w Europie.
 
Jakie kanały wykorzystują Państwo podczas poszukiwania nowych pracowników?
Przez portale internetowe, media społecznościowe i biura karier. Jesteśmy też obecni na targach pracy. Organizujemy w naszej firmie dni otwarte, zapraszamy wtedy naszych kandydatów, żeby przyszli i zobaczyli nasze biuro, porozmawiali z nami o tym, jak się u nas pracuje. Często takie spotkania są powiązane z warsztatami dla kandydatów, aby mogli rozwijać swoje kompetencje podczas wizyty w naszej firmie.
 
Jakie udogodnienia zapewniają Państwo swoim pracownikom?
Firma wprowadza globalnie strategię Well Being. W ramach tych działań cieszymy się bardzo nowoczesnym biurem, do którego niedawno się przenieśliśmy. Wygodne, przestronne kuchnie, pokój relaksu czy piłkarzyki to tylko niektóre z rzeczy, dzięki którym pracownicy czują się tu dobrze. Nasza firma realizuje program „Cool Site - Przyjazne Miejsce Pracy” i co roku jest prowadzona ankieta wśród pracowników na świecie, którzy oceniają, które z naszych biur jest najbardziej przyjazne. Od dwóch lat nasze biura w Polsce zdobywały nagrody w tym konkursie, czyli to pracownicy sami nominowali nas do tego, że jesteśmy właśnie tym fajnym biurem.
 
 
 
Czy oferują Państwo inne benefity, poza przystosowaniem miejsca pracy?
Pracujemy w kafeteryjym systemie, więc pracownicy mają możliwość wyboru benefitów takich jak: karta sportowa, kupony lunchowe, prywatna opieka medyczna, czy też dodatkowe pieniądze na Święta. Mamy również dodatkową opcję, jaką jest ubezpieczenie na życie za dosłownie kilka złotych miesięcznie. Pracowników dotyczy również system rocznego premiowania.
 
Blondi87 pyta, czy w Państwa firmie organizowane są wyjazdy integracyjne?
Posiadamy dwa rodzaje spotkań z pracownikami. Raz na kwartał organizowane są wyjścia działowe, gdzie menedżerowie mają określony budżet i zespół może decydować, gdzie pójdą, jak spędzą czas wolny. Organizujemy także spotkania integracyjne - zbieramy się wtedy co najmniej raz w roku. Jest to okazja do zapoznania się z pracownikami innych działów. 
 
Jak Państwa zdaniem najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w firmie Schneider Electric?
Przede wszystkim zapoznać się z profilem oferty, na którą się aplikuje. Kandydat, który do nas przychodzi powinien być sobą, tylko wtedy wpisze się w profil firmy. Jeżeli pokaże siebie, pokaże swoje pasje, zobaczymy, że jest ciekawą osobą, to będziemy chcieli z takim kandydatem współpracować.
 
Dziękujemy za rozmowę.