logo Sanofi

Sanofi

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Anna Jarzębska
Recruitment Manager, Koordynator Programu Mentoringu Sanofi
Recruitment Manager oraz Koordynator Programu Mentoringu w Grupie Sanofi w Polsce. Z zamiłowania HR’owiec, z wykształcenia psycholog społeczny.Jej prawdziwa przygoda z HR’em rozpoczęła się w Volkswagen Bank Polska, gdzie przez ponad 8 lat zajmowała się rozwojem pracowników w filii Banku w Polsce i ok. 2 lat w Centrali VWB w Niemczech gdzie m.in. koordynowała Management Development Program dla Członków Zarządu VWB w regionie Europy. Od 2009 roku pracuje w Grupie Sanofi, gdzie odpowiada za rekrutację, employer branding, a od kilku lat również za mentoring, który uważa za jedną z najefektywniejszych metod rozwoju osobistego.
Sanofi
Rok założenia: 2006
Adres:
ul. Bonifraterska 17
00-203 Warszawa
O firmie:
Firma sanofi-aventis powstała 4 kwietnia 2006 r., w wyniku połączenia Sanofi-Synthelabo i Aventis Pharma. W 2011 roku grupa zmieniła nazwę na Sanofi. Sanofi jest obecnie największym koncernem farmaceutycznym w Europie i jednym z wiodących na świecie. Grupa Sanofi jest międzynarodową firmą farmaceutyczną, zaangażowaną w odkrywanie, produkcję i dystrybucję leków, które mają poprawić stan zdrowia pacjentów na całym świecie. Sanofi-Aventis Sp. z o.o. jest członkiem Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA, Izby Gospodarczej Farmacja Polska, PASMI – Polskiego Związku Producentów Leków bez Recepty, a także członkiem POLPROWET – Polskiego Stowarzyszenia Producentów i Importerów Weterynaryjnych.

Czym dokładnie zajmuje się Grupa Sanofi?

Sanofi to działający na skalę globalną lider sektora farmaceutycznego. Zajmujemy się odkrywaniem, opracowywaniem i upowszechnianiem rozwiązań terapeutycznych, które zaspokajają potrzeby pacjentów. Sanofi rozwija pozycję lidera w siedmiu głównych obszarach.

Jakich?

Rozwiązania dla cukrzyków, szczepionki dla ludzi, leki innowacyjne, środki ochrony zdrowia, rynki wschodzące, a także zdrowie zwierząt oraz choroby rzadkie.

Jesteście firmą globalną, notowaną na giełdach w Paryżu i Nowym Jorku. Proszę powiedzieć, w jaki sposób Grupa Sanofi jest obecna w Polsce?

W Polsce do naszej grupy należy sześć podmiotów. Są to Sanofi-Aventis Sp. z o.o. – producent leków innowacyjnych i bez recepty, Sanofi Pasteur - największy na świecie producent szczepionek, Zentiva - lider produkcji leków generycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, Nepentes Pharma - uznana spółka działająca w branży dermokosmetycznej, Genzyme - producent leków stosowanych w chorobach rzadkich oraz Merial - światowy lider w branży weterynaryjnej. W naszym kraju, a dokładniej w Rzeszowie zlokalizowana jest jedna z 112 fabryk Grupy Sanofi na świecie. Warto wspomnieć, że w Polsce zatrudniamy ponad 1000 pracowników. Według danych IMS Health Polska, Sanofi zajmuje jedno z wiodących miejsc w krajowym rankingu największych firm farmaceutycznych.

Jako jeden z liderów polskiego rynku farmaceutycznego, angażujecie się w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Zgadza się. Pełnienie ważnej misji społecznej jest od zawsze wpisane w DNA Sanofi – zarówno firmy, jak i jej pracowników. Społeczna odpowiedzialność biznesu to siła napędowa do powstawania innowacji oraz źródło inspiracji. Obecna strategia CSR Grupy Sanofi, przewidziana na lata 2014-2017, opiera się na czterech filarach. Jednym z nich jest etyka. Grupa Sanofi działa w sposób przejrzysty i etyczny, co stanowi bazę jej wszystkich działań wewnętrznych i zewnętrznych. Kolejny filar to pacjent - pacjentów i lekarzy traktujemy jak partnerów w działaniu, oferując bezpieczne i całościowe rozwiązania dotyczące zdrowia i jakości życia.

Jakie są pozostałe filary?

Ludzie - jesteśmy najlepszym miejscem do pracy, wyróżniającym się kulturą organizacyjną, dającym pracownikom możliwość rozwoju i realizacji pasji. Czwarty filar to środowisko - Grupa Sanofi jest postrzegana jako działająca w zgodzie z prawem i najwyższymi standardami środowiskowymi, inicjuje wdrażanie rozwiązań systemowych w istotnych dla siebie obszarach zarządzania. Poszczególne działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu są realizowane w ramach tych czterech filarów.

Skoro wiemy na czym opiera się wasza CSR, to teraz proszę zdradzić, jakimi wartościami kieruje się firma Sanofi?

Najważniejszą z nich jest uczciwość, rozumiana jako bezkompromisowa etyka w działaniu. Pozostałe wartości to innowacyjność (tworzenie i wdrażanie nowych rozwiązań oraz dążenie do perfekcyjnej realizacji naszych przedsięwzięć), pewność siebie (wiara w siebie i pasja w realizacji celów), szacunek (dla potrzeb pracowników, pacjentów i partnerów biznesowych oraz dbałość o przejrzyste relacje, bazujące na wzajemnym zaufaniu), a także solidarność (w rozumieniu odpowiedzialności społecznej za nasze działania, za stan zdrowia pacjentów oraz za wpływ działań firmy na środowisko).

Wiem, że współpracujecie z organizacjami partnerskimi. Na czym dokładnie polega owa współpraca?

Na partnerowaniu organizacjom w budowaniu kompetencji i świadomości roli, jaką pełni organizacja pacjencka. Ponadto staramy się wspomagać wszelkiego rodzaju działania edukacyjne dotyczące świadomości choroby i zarządzania chorobą. Utworzyliśmy specjalne stanowisko – Patient Advocacy Officer, żeby ułatwić kontakt organizacji pacjenckich z firmą Sanofi i poprawić jakość naszych relacji. Staramy się też wspomóc wszelkie działania polegające na wymianie doświadczeń pomiędzy organizacjami w Polsce, ale też za granicą.

Każdą firmę tworzą ludzie, dlatego porozmawiajmy trochę o waszych pracownikach. Na jakie stanowiska rekrutujecie najczęściej?

Najczęściej nasze procesy rekrutacji dotyczą stanowisk przedstawicielskich (medycznych i farmaceutycznych). Prowadzimy też dużo procesów rekrutacji na stanowiska specjalistyczne i menadżerskie, np. Brand Manager.

Proszę opowiedzieć, jak wyglądają warunki pracy w Sanofi?

Biuro Grupy Sanofi od 2009 roku znajduje się niedaleko Starego Miasta, przy ul. Bonifraterskiej 17. To miejsce bardzo sobie cenią nasi pracownicy, ponieważ niedaleko jest stacja metra (Dworzec Gdański), autobusy i tramwaje. Dodatkowo dla wszystkich pracowników mamy koło biura bezpłatny parking nie tylko na samochody służbowe, ale i na prywatne. Warunki pracy w naszym biurze są w ocenie naszych pracowników, którzy maja doświadczenie pracy w różnych biurach, bardzo dobre. Pracujemy w kilkuosobowych pokojach, a na przerwy możemy wybrać się do którejś z kuchni bądź do Strefy Relaksu.

Gdzie należy szukać waszych ofert pracy?

Nasze oferty pracy można znaleźć na naszej stronie internetowej: www.sanofi.pl oraz portalach branżowych z ogłoszeniami o pracę. O nowych ofertach można również dowiedzieć się od znajomych i członków rodziny, którzy pracują w Sanofi. Dzięki Programowi Poleceń mogą one zarekomendować osoby spoza organizacji do procesu rekrutacji.

A jak przebiega proces rekrutacji w przypadku pracowników wyższego szczebla?

Procesy rekrutacji na wyższe pozycje menedżerskie i dyrektorskie często prowadzimy poprzez firmy zewnętrzne, które w takich procesach są „przedłużeniem naszej rekruterskiej ręki”. To oni w naszym imieniu kontaktują się z wybranymi kandydatami.

Zdradzi nam Pani jak wygląda proces rekrutacyjny w waszej firmie?

Oczywiście. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, na jakie stanowisko rekrutujemy. Jeśli chodzi o stanowiska przedstawicielskie, to z kandydatami na nie spotykają się najpierw Dystrykt Menedżerowie w terenie. Ich rozmowy najczęściej oparte są ściśle na doświadczeniu kandydatów. Najlepsi zapraszani są do naszego biura na spotkania z Sales Force Managerami i pracownikiem Działu HR. W przypadku innych stanowisk specjalistycznych bądź menedżerskich, na które procesy prowadzimy samodzielnie, pierwsze spotkania są najczęściej z HR i menedżerem zatrudniającym, bądź samym HR, a następnie zapraszamy do testu języka, bądź case study (tzw. „próbka pracy”), którego rozwiązanie prezentowane jest przez najlepszych kandydatów do przyszłego przełożonego. Często na koniec takich procesów wybrane osoby bądź osobę zapraszamy na spotkanie z Dyrektorem Dywizji bądź Działu. Oczywiście część procesów rekrutacji menadżerskich prowadzimy poprzez firmy zewnętrzne i wtedy pierwszym etapem procesu jest spotkanie z headhunterem, który poszukuje do naszego projektu najlepszych kandydatów na rynku. Kolejny krok to zaproszenie ich na spotkania z ew. przyszłym przełożonym i pracownikiem HR, a przyszłych menedżerów którzy będą zarządzać zespołami zapraszamy na AC (najczęściej ½ dnia), po którym nasi kandydaci, niezależnie od wyniku, mają możliwość otrzymania feedbacku w osobistej rozmowie z konsultantem. Jest to dla nas bardzo ważne, aby kandydaci, którzy zgłaszają się do naszych procesów rekrutacji, byli usatysfakcjonowani z udziału w tym procesie, mimo że czasem nie otrzymają propozycji współpracy. Wbrew pozorom - z doświadczenia – wiemy, że to jest możliwe. Często rozmawiam z osobami, które z jakiegoś powodu nie są wybierane i dzięki feedbackowi dostają szansę, by móc nad czymś popracować i np. wrócić do nas za jakiś czas.

Czego oczekujecie od kandydatów do pracy?

To bardzo ogólne pytanie, ale postaram się na nie odpowiedzieć. Generalnie poszukujemy osób, dla których ma znaczenie, że pracują w firmie etycznej, kierującej się takimi wartościami jak np. szacunek i uczciwość. Poza tym poszukujemy osób proaktywnych w działaniu, komunikatywnych, potrafiących się poruszać w strukturach globalnej organizacji. Oczywiście w przypadku większości stanowisk wymagana jest komunikatywna bądź płynna znajomość języka angielskiego, zarówno w mowie, piśmie, jak i w prezentowaniu. Ważnymi elementami, których również poszukujemy u naszych pracowników, są innowacyjność i kreatywność, które bardzo cenimy.

To teraz odwróćmy rolę. Dlaczego warto pracować dla Sanofi?

Bo to etyczna firma, w której współpraca i szacunek są nie tylko na papierze, ale i w działaniu ludzi tu pracujących. Warto tu przyjść i się o tym przekonać! Poza tym widzę w rozmowach z nowo zatrudnionymi pracownikami, jak bardzo doceniają to, że w Sanofi naprawdę się współpracuje. Ważne jest też dla nas, aby nasi pracownicy mieli realnie wykorzystywane szanse na rozwój w ramach naszej Grupy.

Deklarujecie, że jednym z priorytetów Grupy Sanofi jest rozwój indywidualnego potencjału pracowników. W jaki sposób to się odbywa?

W Grupie Sanofi wzmacniamy podejście do rozwoju, w myśl którego najwięcej czerpiemy z: doświadczeń zdobytych podczas realizowania zadań codziennych, nowych projektów, odpowiedzialności itp. relacji międzyludzkich tj. mentoringu, informacji zwrotnej, wymiany poglądów i wiedzy z innymi osobami itp. tradycyjnych form uczenia się, takich jak szkolenia, warsztaty, e-learning, etc. Naszym pracownikom zapewniamy dużą samodzielność i wspieramy ich w ciągłym osobistym rozwoju, aby mieli możliwość zdobycia dodatkowych umiejętności również w nowych obszarach merytorycznych. Jednym z naszych celów jest rozwój pracowników z grupy Potencjałów, czyli osób o wysokim potencjale, przyszłych liderów organizacji.  Rozwój pracownika jest wynikiem aktywnej pracy pomiędzy menedżerem a pracownikiem. Wspólnie formułowany jest kierunek rozwoju pracownika,  określane są jego mocne strony i obszary do rozwoju w ramach modelu kompetencji, a następnie definiowany jest Indywidualny Plan Rozwoju. Sanofi jest organizacją, w której bardzo rozwinęły się różnego rodzaju możliwości rozwojowe dla Pracowników. Jedną z nich jest np. Program Mentoringu, w którym właśnie zakończyliśmy pierwszą, roczną edycję i otwieramy kolejną. Dzięki takiemu programowi, nasi pracownicy mają możliwość korzystać z know-how i doświadczenia swoich kolegów z Grupy.

Osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy, także mogą dołączyć do waszego zespołu. To za sprawą staży, które oferujecie. Dlaczego warto z nich skorzystać?

Nasz Program staży nazywa się „Student on Board” i zadebiutował w Grupie Sanofi w 2010 roku. Od tego czasu nawiązaliśmy współpracę z ponad 120 studentami. Dzięki naszym stażom, dajemy możliwość bliższego poznania Grupy Sanofi, jej pracowników oraz specyfiki pracy w międzynarodowej korporacji z branży farmaceutycznej. Ważne jest to, że młodzi ludzie mają okazję zdobyć unikalne doświadczenie i wiedzę podczas realizacji zadań i projektów, z którymi przyjdzie im się zmierzyć podczas stażu.

Do kogo dokładnie skierowany jest wasz program stażowy?

„Student on Board” powstał z myślą o studentach ostatnich lat studiów oraz absolwentach, którzy skończyli edukację nie później niż rok od momentu złożenia aplikacji. Projekt skierowany jest do osób, które nie boją się nowych wyzwań i już na początku swojej kariery zawodowej chcą wykonywać odpowiedzialne i ciekawe zadania. Uczestnicy programu realizują własne projekty, dzięki czemu mają szansę na kompleksowy i szybki rozwój. Każdy ze stażystów otrzymuje także wsparcie Opiekuna Stażu. To osoba, na bieżąco współpracuje ze stażystą, zleca mu zadania, wprowadza w codzienne życie firmy i wspiera podczas trwania całego stażu.

Jakie kroki należy wykonać, aby uczestniczyć w tym programie?

Jeśli chodzi o proces rekrutacji to wygląda on następująco: Na początku procesu jest wypełnienie formularza aplikacyjnego on – line. Potem, jeśli kandydat spełnia wymagania profilu, kontaktujemy się z nim i w zależności od wymagań stażu na który aplikował, poprosimy o wypełnienie testu umiejętności analitycznych. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku, zapraszamy na spotkanie rekrutacyjne, Pierwsze spotkanie to rozmowa z Działem HR. Najlepsi kandydaci spotykają się z potencjalnym Opiekunem Stażu i po tym spotkaniu zapada ostateczna decyzja. Oczywiście zapraszamy zarówno do naszego Programu, jak i do aplikowania do Grupy Sanofi!

Dziękuję za rozmowę.