logo Ruch S.A

Ruch S.A

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Bogumiła Rak
Dyrektor ds. Personalnych Ruch S.A
Magister psychologii i ekonomii z dzwudziestoletnim doświadczeniem w międzynarodowych organizacjach: Pepsico, Reckitt Benckiser. Ponadto ponad 10 lat pracowała w Sprzedaży w Polsce i Rosji. Ostatnie 10 lat w strukturach HR, w tym 7 na pozycji Dyrektorar Personalnego. Dzięki temu posiada doświadczenie w rozwijaniu agendy HR w międzynarodowych organizacjach. Od 2013 roku związana z Ruch S.A., w którym HR budowała od podstaw. Bogata kariera zawodowa sprawia, że bardzo dobrze rozumie rynek, biznes oraz narzędzia i procesy HR. Na swoim koncie ma również projektowanie i prowadzenie szkoleń dla kadr kierowniczych oraz zarządzanie kompleksowymi projektami zmian organizacyjnych.
Ruch S.A
Liczba pracowników: 560
Rok założenia: 1918
Adres:
Chłodna 52
00-872 Warszawa
Branże:
  • Programowanie - E-commerce
  • Logistyka - Transport
  • Sprzedaż

 

Od prawie 100 lat tworzymy jedną z największych sieci sprzedaży detalicznej w Polsce

Jakie były początki RUCHu?

W 1918 r. Jan Gebethner i Jakub Mortkowicz, znani księgarze, powołali Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH. Ich spółka opierała się na nowoczesnym wówczas formacie „trafik” – kiosków dworcowych, oferujących prasę, tytoń i inne drobne artykuły. Główną misją było rozpowszechnianie czytelnictwa w odradzającym się po wojnie społeczeństwie. RUCH szybko się rozwijał. W 1935 r. był jedyną ogólnopolską siecią sprzedaży prasy, posiadał 700 punktów sprzedaży: kioski, stoiska oraz sklepy.

Jak w tym czasie zmienił się RUCH?

Po wojnie powstał Centralny Zarząd Upowszechniania Prasy i Książki RUCH. W 1971 r., w wyniku połączenia RUCHu i Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa”, powstała Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa-Książka-Ruch”. W 1991 r. utworzono przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Przedsiębiorstwo Kolportażowo-Handlowe RUCH, które następnie zostało przekształcone w jednoosobową spółkę skarbu państwa pod nazwą RUCH S.A. W 2006 r. RUCH z dużym sukcesem zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wejście na GPW umożliwiło Spółce pozyskanie środków na modernizację i dalszy rozwój własnej sieci detalicznej oraz informatyzację. W 2010 r. fundusz inwestycyjny zarządzany przez amerykańską grupę finansową ETON PARK, odkupił od Skarbu Państwa RUCH S.A. Po wycofaniu RUCHu z warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych Spółka przeszła jedną z największych restrukturyzacji w historii polskiej gospodarki stając się nowoczesną, dynamiczną organizacją.

Kojarzą się Państwo głównie z prasą, a to tylko część Państwa działalności.

RUCH S.A. jest jednym z największych dystrybutorów prasy w Polsce. Miesięcznie obsługujemy ponad 10 milionów Klientów. Regularnie dostarczamy prasę do ponad 20 000 punktów, w naszej ofercie znajduje się ok. 4300 polskich i zagranicznych tytułów prasowych, wśród których Klienci znajdą najpopularniejsze dzienniki i tygodniki oraz magazyny ilustrowane. Spółka posiada również bardzo atrakcyjną ofertę e-prasy i prenumeraty. Od prawie 100 lat tworzymy jedną z największych sieci sprzedaży detalicznej w Polsce w małych formatach. Dysponujemy siecią ponad 1700 punktów, pokrywającą obszar całego kraju. W ostatnich latach sieć detaliczna przeszła dużą zmianę. Wraz z nowymi bryłami kiosków i nowym logo wprowadzona została nowa jakość obsługi Klienta. Sprzedaż i ekspozycja mają teraz charakter otwarty, częściowo samoobsługowy, a małe okienko zastąpiła duża witryna, która umożliwia lepszy kontakt Klientów ze sprzedawcą. Bogatą ofertę tytułów prasowych oraz produktów pierwszej potrzeby uzupełniają m.in. świeżo parzona kawa z ekspresu oraz marki własne.

Świadczą Państwo rownież usługi.

Tak, kiosk RUCHu stał się również minicentrum usług. Klienci przy okazji robienia zakupów mogą opłacić domowe rachunki, kupić komunikacyjną polisę ubezpieczeniową czy wziąć pożyczkę. Jedną z naszych głównych usług jest Paczka w RUCHu. Jest to szybka i rzetelna usługa pocztowa, utworzona na bazie ogólnopolskiej sieci logistycznej oraz punktów sprzedaży RUCHu i punktów partnerskich. Usługa dostępna jest na terenie całej Polski. W ramach Paczki w RUCHu oferujemy możliwość odbierania zakupów dokonanych przez Internet, nadawania przesyłek w kioskach RUCH przez Klientów indywidualnych i małe sklepy internetowe. To doskonała propozycja dla Klientów indywidualnych, ale i dużych i małych firm. RUCH również profesjonalnie i kompleksowo świadczy usługi logistyczne związane z magazynowaniem, składowaniem oraz kompletacją artykułów. Nasze atuty to elastyczność i indywidualne podejście do każdego Klienta.

Ilu pracowników zatrudnia obecnie Państwa przedsiębiorstwo? Ile placówek służy im jako miejsce pracy?

Obecnie w całej grupie zatrudniamy ponad 560 osób i mamy nawiązaną współpracę z ponad 1500 Ajentami na terenie całego kraju.

Gdzie kandydaci – poza Państwa stroną – powinni szukać informacji na temat prowadzonych rekrutacji?

W związku z różnorodnością stanowisk i miejsc pracy oraz z permanentnym procesem poszukiwania Ajentów do naszych punktów Sprzedaży korzystamy z wielu nośników rekrutacyjnych i z wielu programów wspierających ten proces. Oczywiście nasze ogłoszenia pojawiają się na ogólnopolskich portalach takich jak np. pracuj.pl, praca.pl, gazetapraca.pl, olx.pl. Korzystamy również z serwisów lokalnych, ogłoszeń w prasie lokalnej, networkingu, portali społecznościowych oraz Biur Karier Uczelni Wyższych.

Jak przebiega ten proces?

Każdy proces rekrutacyjny jest dostosowany do potrzeb stanowiska, pozycji. Tym niemniej w każdym są te same "kamienie milowe". Przyjmowanie aplikacji, selekcja aplikacji w oparciu o kryteria danej roli, a następnie kolejne etapy – rozmowa telefoniczna, spotkania indywidualne, dla wybranych pozycji testy lub "dzień próbny". Ale o tym po kolei.

Po wstępnej analizie formularzy aplikacyjnych dzwonimy do wybranych Kandydatów. Podczas wywiadu telefonicznego pytamy o dotychczasowe doświadczenie zawodowe, o motywację i oczekiwania wobec Ruch. Następne etapy rekrutacji zależą od tego, na jakie stanowisko rekrutujemy. Nieodłącznym elementem tego procesu jest rozmowa kwalifikacyjna. Warto przed nią zasięgnąć podstawowych informacji o firmie, które znajdują się na naszej stronie internetowej, w zakładce O nas.

A rekrutacja w oparciu o zadania grupowe?

Owszem, rekrutacja na niektóre stanowiska może też wymagać udziału w zadaniach grupowych i indywidualnych oraz testach analitycznych, prowadzonych w ramach naszego Ośrodka Oceny. Możemy na przykład zaprosić kandydata do udziału w grupowej dyskusji lub poprosić o przygotowanie prezentacji na określony temat.Jeżeli szukamy osób na stanowiska w Sprzedaży terenowej, elementem procesu rekrutacji będzie dzień spędzony w terenie z naszym Przedstawicielem lub Kierownikiem. Chcemy, aby nasi Kandydaci dokładnie poznali specyfikę pracy w RUCHu w danym regionie, zanim do nas dołączą. Dobrze wiemy, że proces rekrutacyjny może być stresujący. Od 2014 roku jesteśmy członkiem Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Staramy się tworzyć atmosferę i warunki, w których każdy Kandydat będzie mógł się pokazać od najlepszej strony. Na każdym etapie procesu rekrutacyjnego dostarczymy  informacji zwrotnej o jego wyniku. Niezależnie od wyniku rekrutacji, już sam udział w procesie może być dla kandydata ciekawym doświadczeniem, które pozwoli mu poznać mocne strony oraz ewentualne obszary rozwoju.

Stosują Państwo jakiś system oceny pracowników?

W RUCHu najważniejsi są ludzie. Dzięki programowi rozwoju i oceny naszych pracowników, jesteśmy w stanie zidentyfikować i ocenić potencjał każdej osoby i odpowiednio zaplanować jej indywidualną ścieżkę kariery w firmie. Ocena dokonywana jest raz na 2 lata, na podstawie skuteczności, wyników i kluczowych wskaźników efektywności, takich jak realizacja projektów i celów sprzedażowych. Bardzo istotne są również posiadane przez pracownika kompetencje oraz postawa. Osoby cechujące się skutecznością, zaangażowaniem i wierzące we wspólne wartości to pracownicy o wysokim potencjale przywódczym. Talenty angażowane są do coraz bardziej ambitnych projektów, przechodzą specjalne szkolenia i awansują – poziomo lub pionowo – w ramach struktury. U naszych pracowników, niezależnie od tego, jakie jest ich miejsce w organizacji, szczególnie cenimy sobie cztery wartości: nastawienie na wynik, pracę zespołową, odpowiedzialność, przedsiębiorczość. Uważamy, że umiejętność kierowania się nimi w pracy ma tak samo wielkie znaczenie, jak posiadane kompetencje.

Czy osoby zatrudnione w Państwa firmie mają szansę na rozwój, awans na wyższe stanowiska?

Już od pierwszego dnia dbamy o to, aby nasi pracownicy mieli szansę na rozwój i sukces. Dlatego dużą wagę przykładamy do szkoleń wprowadzających. Pierwszy dzień w RUCHu to w dużej mierze poznawanie samej organizacji i ogólnego sposobu jej funkcjonowania. Chcemy, żeby nowy pracownik  poznał podstawowe informacje na temat całej działalności firmy, struktury, historii firmy oraz oferowanych produktów i usług. Nowi pracownicy oprowadzani są po biurach i zapoznawani z zespołem. Kolejne dni i tygodnie upływają bardzo pracowicie. Każdy nowy pracownik otrzymuje indywidualnie rozplanowany program szkoleń wdrażających. Przez cały ten okres osobą opiekuje się koordynator odpowiedzialny za to aby, w każdej chwili pomóc w odnalezieniu się w nowym miejscu pracy. Kiedy w organizacji pojawia się wakat informujemy o tym pracowników puszczając ogłoszenie o rekrutacji wewnętrznej lub jeśli mamy pracownika z wysoką oceną i rekomendacją przełożonego oferujemy nową rolę. W praktyce wielu naszych kierowników czy specjalistów pochodzi właśnie z rekrutacji lub promocji wewnętrznych.

Jak zapatrują się Państwo na stażystów? Czy młode i niedoświadczone osoby mają szansę na znalezienie stabilnego zatrudnienia w RUCHu?

RUCH to wyjątkowa firma, stawiająca na rozwój i zadowolenie pracownika, ale i bardzo wspierająca młode osoby zaczynające swoją karierę zawodową. Program stażowy prowadzimy od 2014r. Staż w Ruchu to doskonały sposób na rozpoczęcie kariery. Celem programu jest przygotowanie do objęcia stanowiska specjalistycznego lub kierowniczego po zakończeniu stażu. Wiele osób, które zaczynało u nas pracę jeszcze na studiach w formie praktyk, po przejściu kolejnych etapów pełni obecnie role specjalistów lub młodszych menadżerów. Praca u nas umożliwia młodym ludziom zdobycie unikatowego doświadczenia oraz pełny rozwój zawodowy poprzez jasno określoną ścieżkę kariery. Swoim stażystom i praktykantom staramy się wyznaczać realne, możliwe do osiągnięcia cele i zapewnić im udział w ciekawych projektach rozwojowych już od samego początku stażu.

Kto może zostać Ajentem RUCHu?

Punkt sprzedaży to możliwość prowadzenia własnego biznesu pod parasolem znanej i rozpoznawalnej marki. W pracy Partnera RUCHu bardzo wiele zależy od jego przedsiębiorczej postawy i podejścia do Klienta. Chodzi o to, aby w oczach Klientów każdy salon prasowy czy kiosk był wizytówką całej sieci. Dbamy o to, aby towar był zawsze dostępny, a standardy obsługi Klienta jak najwyższe. Wiemy, że takie działanie przekłada się bezpośrednio na sukces naszych Ajentów. Wynajem Kiosku to kolejna oferta Ruchu dla przedsiębiorczych, tym razem dla tych, którzy chcą zainwestować i otworzyć swój biznes. Umiejętność radzenia sobie w trudnych warunkach rynkowych wynika z doświadczenia, ale również z możliwości, które potrafimy dostrzec i wykorzystać. RUCH daje takie możliwości ludziom przedsiębiorczym. W każdej chwili mogą oni wynająć kiosk i otworzyć swój własny biznes. RUCH – dostawca prasy – zapewnia, że: służby kolportażowe będą utrzymywać regularny kontakt z Partnerem, aby wcześnie reagować na pojawiające się okoliczności i rozstrzygać dylematy, odpowiadać na wezwania i świadczyć pomoc doradczą oraz raz na kwartał będzie dostarczać planogram ekspozycji prasy, specjalnie dopasowany do lokalnych cech punktu sprzedaży, a przedstawiciel RUCH będzie wspierał lokalnego przedsiębiorcę w codziennym zarządzaniu półką prasową.

A wkład własny?

Umowa ajencji sprzedaży umożliwia rozpoczęcie własnego biznesu bez ponoszenia kosztów związanych z wkładem własnym. Osobom przyłączającym się do nas jako Ajent, zapewnimy pełne wsparcie, w tym lokal oraz towar, a przede wszystkim bardzo silną i rozpoznawalną na polskim rynku markę. Własny kiosk lub salonik daje poczucie bycia niezależnym i ogromną satysfakcję. Pozwala sprawdzić się w biznesie! Dla nas najważniejsza jest przedsiębiorczość, odpowiedzialność, uczciwość i otwarcie na nowe rozwiązania. Warto pamiętać, że handel detaliczny to bardzo dynamicznie rozwijająca się branża, wymagająca innowacyjności i aktywności, zarówno ze strony RUCHu, jak i naszych partnerów biznesowych. Nie wymagamy doświadczenia w handlu, żeby zostać Ajentem. Z pewnością jednak okaże się ono pomocne.

Jaką osobą powinien być idealny Ajent?

IDEALNY AJENT TO OSOBA: przedsiębiorcza, odpowiedzialna i konsekwentna, uczciwa, otwarta na nowe rozwiązania, pozytywnie nastawiona do Klienta. Prowadzenie kiosku lub saloniku RUCH to wyzwanie biznesowe i powód do zawodowej satysfakcji. Dołączając do grona Ajentów RUCHu, osoba staje się częścią firmy dystrybuującej prasę o prawie 100-letniej tradycji, nieustannie modernizującej się i wyprzedzającej biznesowe trendy. RUCH to sieć kiosków i saloników oferujących szeroką paletę produktów i usług – już nie tylko prasowych, lecz także artykułów FMCG, usług finansowych, logistycznych i innych. Warto do nas dołączyć!

Zapewniają Państwo swoim pracownikom jakieś pozapłacowe korzyści - jeśli tak to jakie?

Chcemy, żeby nasi pracownicy czuli się docenieni i dbali o swoje zdrowie. To, co im zapewniamy w ramach świadczeń dodatkowych, to m.in.: karta sportowa, dofinansowanie do zajęć sportowych i rekreacyjnych, dofinansowanie do wakacji pracowników i ich dzieci, zajęcia sportowe organizowane specjalnie dla pracowników, prywatne ubezpieczenie medyczne, pracownicze ubezpieczenie medyczne, pakiet MultiBenefit. Również dla naszych Ajentów mamy bardzo dobre pakiety ubezpieczeniowe i opieki medycznej.

Pytania od naszych użytkowników:

Mam firmę. Czy kaucja jest zwrotna w momencie rozwiązania umowy?

Zgodnie z umową agencji sprzedaży zabezpieczenia (także kaucja) podlegają zwrotowi w terminie 90 dni od daty zakończenia obwiązywania Umowy i po ostatecznym rozliczeniu pomiędzy Stronami.

Kto wyposaża pomieszczenia i kto oraz w jakim czasie dokonuje napraw? Jakie są standardy tych pomieszczeń?

Wyposażenie pomieszczeń (punktów sprzedaży) jest po stronie RUCH tzn. RUCH przekazuje Agentowi punkt wraz z kompletnym wyposażeniem. Napraw wynikających z bieżącego użytkowania pomieszczeń i wyposażenia dokonuje RUCH lub Agent za zgodą RUCH, terminy dokonania napraw zależą od ich rodzaju. Standardy pomieszczeń są powiązane z rodzajem punktu sprzedaży (kiosk z okienkiem, kiosk z wejściem do środka, salon prasowy itd.)

Kto płaci za ewentualnie zepsuty np. z powodu zbyt wysokiej temperatury towar?

Agent jest odpowiedzialny za powierzony przez RUCH towar. Towar zniszczony z powodu tak zwanej „”siły wyższej (mróz, upał) jest likwidowany w koszty RUCH.

Ile zarabiają ajenci w kioskach o obrocie w okolicy 50 tys brutto (w tym wypadku użytkownik nie określił czasu obrotu)?

W punktach sprzedaży  o obrotach do 50 tys. w zależności od przedsiębiorczości Agenta wynagrodzenia wahają się w granicach 3000 PLN

Dziękuję za rozmowę