logo Carlsberg Polska

Carlsberg Polska

Warszawa

W Carlsberg Polska budujemy prawdopodobnie najlepsze zespoły na świecie
Wywiadu udzieliła:
Agnieszka Spyt-Powroźnik HR Biznes Partner/ HR Business Partner Carlsberg Polska
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie – Akademii Coachingu. Od 2005 do 2013 roku brała udział w wielu projektach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w strukturach międzynarodowych z ramienia Saint-Gobain Glass Polska. W Carlsberg Polska od 2013 odpowiada za wsparcie regionów sprzedażowych z zakresu procesów rekrutacyjnych, wzmacniania przywództwa managerów oraz rozwoju pracowników i systemów wynagrodzeń.
 
 
Carlsberga w Polsce można smakować już prawie 20 lat! Co leży u podstaw Państwa sukcesu?
Historia Grupy Carlsberg rozpoczyna się jesienią 1847 od browaru zbudowanego na wzgórzu na ówczesnych przedmieściach Kopenhagi. Jego założyciel Jacob Christian Jacobsen nadał mu nazwę Carlsberg, czyli Góra Carla - na cześć swojego syna. Nie jest to zwykły browar, ponieważ wykorzystuje się w nim nową, jak na owe czasy, technologię dolnej fermentacji. W 1868 roku piwo trafia do szkockiego Edynburga. Sukcesywnie kolejne kraje poznają duński specjał. W konsekwencji Carlsberg staje się pierwszym w historii piwem eksportowanym na cały świat. Od 1996 charakterystyczny znak stał się rozpoznawalny również w Polsce. Właśnie wtedy strategicznym akcjonariuszem browaru Okocim został Carlsberg Breweries A/S. W 2001 roku, w wyniku połączenia browarów: Okocim, Bosman, Kasztelan i Piast, powstała silna grupa piwowarska Carlsberg Polska. Przemyślana strategia, konsekwencja w działaniu, rozwijanie idei zrównoważonego rozwoju, sponsoring Mistrzostw Europy w piłce nożnej i wiele innych, pozytywnych czynników sprawiło, że dziś możemy pochwalić się bardzo dobrymi wynikami. Najbardziej cieszy nas jednak rosnąca liczba osób, którym po prostu smakują nasze piwa, co znajduje potwierdzenie w udziałach rynkowych.
 
 
Tak, jak Pani wspomniała, na przestrzeni lat Carlsberg łączył się z innymi browarami. Jakie marki obecnie znajdują się w portfolio grupy?
Oferujemy piwa najwyższej jakości, odwołujące się do przyjemnych i radosnych stron dorosłego stylu życia. W Polsce co piąte piwo jest jedną z naszych marek: Carlsberg, Somersby, Okocim, Harnaś, Karmi, Kasztelan, Bosman, Piast, Książ oraz piwa sezonowe (Wielkanocne, Świętojańskie, Dożynkowe i Świąteczne) i piwne specjalności - Porter, Pszeniczne, Niepasteryzowane i Palone pod marką Browar Okocim. Dodatkowo, posiadamy marki dedykowane gastronomii: Grimbergen, Kronenbourg, Garage oraz cydr Crowmoor.
 
Carlsberg to też firma z misją. Jakie wartości przyświecają jej pracownikom? 
W Grupie Carlsberg istnieje pięć prostych zasad ujętych jako Zwycięskie Postawy, które przyświecają wszystkim pracownikom: Działamy z myślą o klientach i konsumentach, Razem jesteśmy silniejsi, Każdy z nas jest twórcą zmian, Jesteśmy odpowiedzialni wobec społeczeństwa, Chcemy osiągać nasze cele. Nie są to jednak tylko hasła, lecz zasady stanowiące fundament naszych wszystkich działań. Jednocześnie zależy nam na tym, by decyzje, które nasi pracownicy podejmują każdego dnia, były zgodne z naszą ideą - My own company.  
  
 
 
Jakie są korzyści z pracy w Państwa firmie? 
Poza oczywiście pracą w ciekawej branży, wspieramy rozwój naszych pracowników poprzez szereg programów podnoszących kompetencje. Stwarzamy możliwości awansu w ramach Grupy Carlsberg, pracy w browarach Carlsberga za granicą oraz uczestnictwa w ciekawych zespołowych projektach o charakterze lokalnym lub międzynarodowym. Istotna jest dla nas przyjazna i otwarta kultura organizacyjna i atmosfera. Dlatego regularnie sprawdzamy klimat w naszej firmie poprzez coroczną ankietę zaangażowania, którą anonimowo wypełniają nasi pracownicy. Dumą napawa nas fakt, iż rokrocznie uzyskujemy wysokie wyniki. W 2014 roku uzyskaliśmy aż 84% wskaźnik satysfakcji z pracy. Porównując normę firm z branży FMCG, która wynosi 69%, to naprawdę bardzo dobry wynik. Ankietę wypełniło 90% pracowników. 
 
Co Pani zdaniem wpływa na tak dużą satysfakcję z pracy? O atmosferze już rozmawialiśmy, pomówmy więc o bardziej wymiernych korzyściach.
Przywiązujemy dużą wagę do zapewnienia szerokiego portfela benefitów oferowanych pracownikom. Każdego roku analizujemy ich potrzeby i oczekiwania, by wachlarz tych dodatków był „szyty na miarę”, wzbogacany i ulepszany. Posiadamy między innymi prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenia, karty Multisport, piwo na święta i inne okazje, dofinansowania z funduszu socjalnego do wczasów, wycieczek, bony świąteczne dla pracowników i ich dzieci. I wiele innych.
 
Świetna atmosfera, bogaty zakres świadczeń socjalnych, a co z elastycznością? Praca zdalna również jest możliwa?
Umożliwiamy pracę z domu, w określonych okolicznościach. Poza tym, menedżerowie zarządzający zespołami mogą organizować spotkania biznesowe połączone z integracją. Pracownicy uczestniczą również w konkursach wewnętrznych, w których mogą wygrać gadżet, produkt czy bilet na mecz.
 
 
 
Prowadzicie Państwo wiele zróżnicowanych projektów. Pracownicy nadążają za tymi ciągłymi zmianami?
W naszej firmie stawiamy na naukę przy projektach i nowych wyzwaniach. Ten sposób rozwijania umiejętności i kompetencji uważamy za najbardziej skuteczny. Szkolenia dopasowujemy do celów biznesowych firmy i do potrzeb naszych pracowników, zdefiniowanych podczas rozmów okresowych. Przykładowo, realizujemy szkolenia z zakresu zarządzania ludźmi oraz zarządzania zmianą i czasem, sztuki prezentacji, komunikacji i relacji interpersonalnych, itd. Co istotne, każdy nowy pracownik bierze udział w programie „Induction”, w trakcie którego ma okazję zapoznać się z informacjami na temat firmy i jej historii, kultury i wartości, strategii, produktów oraz obowiązujących zasad, np. etyki biznesu czy polityk CSR. Pracownicy mają okazję spotkać się z reprezentantami różnych działów i poznać nasz biznes. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska, również odbywają program „Induction”, ale poszerzony o aspekt zarządzania ludźmi.
 
Czy któryś dział szczególnie potrzebuje takich szkoleń?
Dla pracowników działu sprzedaży mamy opracowane dodatkowo szkolenia związane z negocjacjami i prowadzeniem rozmów handlowych, itp. Ponadto, w ubiegłym roku uruchomiliśmy wewnętrzny program rozwojowy dla najlepszych przedstawicieli handlowych – „Best Sellers”, który dostarcza zaawansowanych narzędzi sprzedażowych, rozwija poprzez organizowane warsztaty kompetencyjne oraz poszerza ich rozumienie biznesu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów tego programu, dlatego zamierzamy go kontynuować. Na uwagę zasługuje też fakt, iż w naszej firmie od lat zatrudniamy wewnętrznych trenerów sprzedaży, którzy aktywnie wspierają rozwój pracowników tego obszaru.
 
Porozmawiajmy więc o zapotrzebowaniu na nowych pracowników. Zacznijmy od tego jak wygląda proces rekrutacji? 
W Carlsberg Polska budujemy prawdopodobnie najlepsze zespoły na świecie. Proces rekrutacji jest dla nas bardzo ważny i zazwyczaj – kilkuetapowy, podobny zarówno dla rekrutacji wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Spośród nadesłanych CV wybieramy kandydatów do rozmów. Pierwszym etapem jest spotkanie z kierownikiem oraz pracownikiem działu personalnego. Na spotkaniu poruszane są między innymi takie kwestie jak zdobyte doświadczenia oraz aspiracje. Badamy również kompetencje kandydata niezbędne do pracy na danym stanowisku oraz znajomość języka angielskiego i obsługi programów komputerowych. W zależności od stanowiska, o jakie ubiega się dany kandydat, może go jeszcze czekać kolejny etap, w którym wypełnia testy analityczne, kwestionariusze osobowości bądź specjalnie przygotowane zadania. Waga i specyfika stanowiska determinują dalszy przebieg rekrutacji, której zwieńczeniem może być spotkanie z menedżerem wyższego szczebla. 
 
 
 
Czego poszukujecie Państwo u potencjalnych pracowników? 
Szukamy ludzi dynamicznych, wykazujących się inicjatywą i pełnych pasji.  Osoby nastawione na realizację celów, z wiarą w sukces, lubiące wyzwania i stale poszukujące nowych rozwiązań mają szanse na zatrudnienie w naszej firmie. Chcemy, żeby nasi pracownicy brali odpowiedzialność za swoją pracę a jednocześnie tworzymy klimat przyjazny podejmowaniu przez nich inicjatyw zgodnych z naszymi wartościami. 
 
A mniej doświadczeni kandydaci, absolwenci?
Oczywiście, dajemy  też szansę  na zdobycie cennego doświadczenia i przełożenie teorii na działanie osobom świeżo po studiach, podczas organizowanych przez nas staży. 
 
Pracowników na jakie stanowiska poszukujecie Państwo najczęściej? 
Z uwagi na fakt, iż stawiamy na rozwój naszych pracowników, zazwyczaj prowadzimy rekrutacje wewnętrzne. Nie korzystamy z nich jednak w każdym przypadku, poza organizacją również poszukujemy wykwalifikowanych specjalistów, którzy wesprą nas świeżym spojrzeniem i swoim doświadczeniem. Prężnie działający zespół Sprzedaży w Carlsberg Polska stanowi ok. 40% załogi naszej firmy, dlatego najczęściej rekrutujemy na stanowiska w tym obszarze. Działania naszej firmy na polskim rynku w ubiegłym roku, skutkujące zwiększeniem udziałów, sprawiły, iż nasza sprzedaż dynamicznie się rozwijała. Oczywiście, poza pracownikami sprzedaży, poszukujemy również menedżerów i specjalistów innych dziedzin. W każdej rekrutacji stawiamy na najlepszych, których kompetencje i odpowiednia postawa będą wnosić wartość do firmy.
 
 
 
Proszę opowiedzieć jeszcze o działaniach społecznych. Są Państwo bardzo aktywni w tym obszarze.
To jest bardzo szeroki temat, dlatego postaram się w skrócie nakreślić wybrane programy i akcje. Zakończyliśmy niedawno pierwszą edycję programu grantowego „Inicjatywy”, dedykowanego lokalnym społecznościom, w sąsiedztwie naszych biur i browarów. W realizację najlepszych 8 projektów zaangażowanych było 54 wolontariuszy, którzy poświęcili na ten cel blisko 350 godzin. Nasi wolontariusze do współpracy przy swoich inicjatywach pozyskali także samorządy i inne organizacje. Projekty społeczne zgłoszone przez pracowników zostały wybrane przez jury wg. przyjętych kryteriów zawartych w regulaminie grantowym. W gronie jurorów zasiadają nie tylko przedstawiciele kadry menedżerskiej Carlsberga, ale również z Fundacji Nasza Ziemia. 
 
 
 
Podejrzewam, że jest to tylko wycinek Państwa działań? 
W Carlsberg Polska wolontariat jest bardzo zaawansowany: w ramach programu „Pomóż Nam Pomagać”, pracownicy udzielają się w ramach akcji ekologicznej „Daj śmieciom kosza”, prowadzoną przez firmę od 2010 roku, na wybranych festiwalach muzycznych czy sportowych, np. podczas EURO 2012, Przystanek Woodstock 2011-2013, Festiwal Słowian i Wikingów czy Festiwal Reggae w Ostródzie. Oprócz edukacji ekologicznej, propagujemy rozważną konsumpcję alkoholu, rozdając m.in. symboliczne bransoletki „Drink Responsibly”. Środki wypracowane przez wolontariuszy na takich eventach, są przeznaczane na pomoc dla pracowników znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej. Kilkuletnią tradycją są także wiosenne porządki przy nabrzeżach rzeki Uszwicy i w pobliskim parku przy browarze w Brzesku. W grudniu 2014 roku, firma wsparła Fundację Europejskie Centrum Przedsiębiorczości i Klub WSPAKersa, zarówno finansowo, jak i rzeczowo, organizując wśród pracowników całej firmy zbiórkę odzieży, by pomóc bezdomnym i ubogim z Warszawy oraz okolic. Warto nadmienić, iż Carlsberg Polska prowadzi także wewnętrzną akcję „Świąteczna Paczka”, w ramach której pracownicy przyczyniają się do wsparcia potrzebujących kolegów i koleżanek. Działań prospołecznych, jak widać, jest u nas bardzo wiele.
 
 
Dziękujemy za rozmowę.