brak logo

3e Software House

dolnośląskie

Wywiadu udzielił:
Michał Rostocki
Członek Zarządu 3e Software House
Ukończył informatykę na Politechnice Warszawskiej oraz Szkołę Główną Handlową w Warszawie (podyplomowe studia MBA). W 3e jest odpowiedzialny za finanse firmy, controlling oraz rekrutację najlepszych specjalistów dostępnych na rynku. Odpowiada również za relacje z klientami i nadzór projektów. Prywatnie kinoman, twórca scenariuszy komiksowych oraz gier indie.
3e Software House
Liczba pracowników: 42
Rok założenia: 2001
Adres:
ul. Podbipięty 51
02-732 Warszawa
O firmie:
3e – dostawca systemów informatycznych dla polskich i europejskich przedsiębiorstw. Posiada oddziały w Warszawie i Łodzi. Od 2001 roku firma zapewnia i utrzymuje rozwiązania klasy e-biznes, np. systemu obsługi procesu zleceń, callcenter, aplikacje klienta końcowego (webowe i mobilne), CRM, mechanizmy pozyskiwania i klasyfikacji klientów, obsługi programów lojalnościowych, narzędzia analityczne i systemy planowania transportu.

Jako studenci zaczynali Państwo tworzyć firmę 3e w garażu. Proszę opowiedzieć o tych początkach.

Zaczęliśmy współpracować już na 4 roku studiów, na początku - zdalnie. Dość szybko zdaliśmy sobie sprawę, że taka forma współpracy jest nieefektywna i jeśli chcemy coś osiągnąć, to potrzebujemy wspólnego miejsca pracy. Zrzuciliśmy się na kilka używanych komputerów i wynajęliśmy mikroskopijne pomieszczenie socjalne. Było tam wilgotno i ponuro, a przez jedyne okno oglądaliśmy wnętrze garażu z maluchem właściciela. Dziś zatrudniamy ponad 40 osób w dwóch biurach w Warszawie i Łodzi.

Czego się Państwo obawiali, wchodząc na polski rynek i jak te obawy można odnieść do rzeczywistości?

W 2001 roku sytuacja na rynku IT wyglądała zupełnie inaczej. Naszą największą obawą było wtedy pozyskanie klientów i zdobycie projektów – rzecz dziś nie do pomyślenia. Obecnie potrzeby klientów związane z oprogramowaniem są ogromne, natomiast problemem są pracownicy, których jest za mało.

Jaka jest misja firmy 3e?

Zmierzamy do umocnienia naszej pozycji na rynku jako dostawcy rozwiązań informatycznych. Nieustannie podnosimy jakość oferowanych przez nas usług oraz produktów, kładąc nacisk na ich wydajność, niezawodność oraz bezpieczeństwo. Dążymy do zapewnienia naszym klientom maksymalnego komfortu poprzez stosowanie przejrzystego procesu współpracy. Dbamy o to, by na każdym etapie wdrożenia klient był pewny, że produkt, który otrzyma, spełni jego wymagania. Naszym najważniejszym kapitałem są ludzie oraz ich doświadczenie. Staramy się dobierać zespół do stawianych przed nim zadań tak, aby wykonywana praca była nie tylko obowiązkiem, lecz przede wszystkim satysfakcją. Budujemy firmę taką, z jaką sami chcielibyśmy współpracować.

Eksperci jednoznacznie stwierdzają, że rynek związany z technologiami i informatyką będzie się rozwijał. Potwierdza to Pan?

Rynek usług IT zdecydowanie rośnie i będzie wzrastać w przyszłości. Postępująca informatyzacja wynika nie tylko z chęci usprawnienia procesów biznesowych przedsiębiorstw, ale także zmiany sposobu życia ich klientów. To bezpośrednio przekłada się na ciągłe potrzeby usprawniania systemów IT. Jako dostawcy rozwiązań dla branży logistycznej, możemy potwierdzić kolosalny wzrost znaczenia e-commerce i związanej z nim bezpośrednio usług logistycznych.

Czy można powiedzieć, że studenci informatyki i kierunków pokrewnych mają pewną pracę w przyszłości?

Absolutnie tak. Potrzeby firm IT są ogromne i bezpośrednio przekłada się to na sytuację przyszłych pracowników. Dlatego też znalezienie pracy nie będzie większym problemem dla studenta informatyki. Natomiast warto zawczasu zaplanować swoją karierę i zdobywać doświadczenie w konkretnych technologiach, językach i projektach. Dodatkowym atutem będzie zawsze znajomość konkretnej branży i rozwiązań w niej stosowanych, gdyż dla pracodawcy oznacza to możliwość zmniejszenia kosztów wdrożenia czy przeszkolenia takiego programisty.

Jak przedstawia się przyrost pracowników w skali kilku ostatnich lat i jakie są prognozy na przyszłość w 3e?

W roku 2014 pracowało u nas około 30 osób. Dziś jest nas ponad 40 i do końca roku 2016 zamierzamy zatrudniać co najmniej 50 osób. Jesteśmy nastawieni na rozwój i planujemy też otwarcie nowego oddziału.

Na jakie stanowiska najtrudniej znaleźć pracowników w tej branży?

Najtrudniej znaleźć pracowników do technologii niszowych lub też rzadko używanych (tzw. legacy). Jest to wynikiem naturalnej zmiany trendów i braku zainteresowania kolejnych pokoleń programistów niemodnymi już rozwiązaniami.

Na stronie internetowej piszą Państwo „naszym najważniejszym kapitałem są ludzie”. W jaki sposób ich Państwo dobierają?

Najważniejszym kryterium, które bierzemy pod uwagę, to doświadczenie. I nie chodzi tu tylko o staż pracy, ale przede wszystkim o znajomość konkretnych technologii oraz realizację projektów funkcjonalnie podobnych do tych, jakie realizujemy w 3e. W szczególności chodzi o aplikacje webowe wykonane w technologiach JAVA/PHP/HTML5/JavaScript. Zawsze zwracamy uwagę na udział kandydatów w projektach typu open source, ich publiczne repozytoria kodu czy też projekty którymi chwalą się na swoich stronach www. Dlatego z przyjemnością zatrudniamy osoby, które programują od podstawówki albo wczesnego liceum, a są jeszcze na studiach.

Zakładkę dotyczącą rekrutacji otwiera hasło „Jeśli uwielbiasz kodować, dołącz do naszego zespołu!”. Jakich pracowników obecnie Państwo poszukują?

Przede wszystkim, poszukujemy osób, które pasjonują się informatyką i programowaniem. Poza programistami JAVA, PHP i IOS szukamy również kierowników, testerów i specjalistów od frontendu.

Jakie wymagania stawiają Państwo przed kandydatami?

Wspólnym wymaganiem dla kandydatów jest średnio zaawansowana znajomość języka angielskiego, gdyż realizujemy coraz więcej projektów dla klientów zagranicznych. Oczekujemy też, że nasi przyszli pracownicy będą komunikatywni i nastawieni na rozwój osobisty. W IT nieustannie pojawiają się nowe technologie i niezwykle ważne jest ciągłe doszkalanie.

Z jakich kanałów rekrutacyjnych najczęściej Państwo korzystają?

Głównie są to ogłoszenia w portalach rekrutacyjnych oraz społecznościowych. W mniejszym stopniu jest to rekrutacja bezpośrednia.

Nasi użytkownicy często pytają, jak wygląda sama rekrutacja w Państwa firmie – czy mógłby to Pan przybliżyć?

Zaczynamy od określenia doświadczenia kandydata za pomocą korespondencji mailowej. Następnym krokiem jest krótki test wiedzy polegający na rozwiązaniu kilku zadań programistycznych. Test odbywa się zdalnie i trwa 2-3 godziny. Ostatnim etapem jest typowa rozmowa rekrutacyjna, w siedzibie firmy lub (rzadziej) zdalnie. Zawsze prosimy kandydatów o referencje, które później sprawdzamy.

Czy oferujecie Państwo programy stażowe, praktyki dla studentów?

Oferujemy staże dla programistów JAVA, które polegają na rozwoju niezależnych elementów naszego autorskiego oprogramowania. Studenci otrzymują opis zadania, które będą mieli zrealizować w ciągu 2-3 miesięcy i jeśli są chętni, a ich doświadczenie jest wystarczające, realizują je.

Cały czas słyszymy o technologiach „nowej generacji”, w związku z czym niezbędne jest nieustanne pogłębianie wiedzy. Czy zapewniają Państwo swoim pracownikom pakiet szkoleń?

Tak, jak najbardziej! Szkolenia te dotyczą technologii, których używamy, np. frameworku Spring albo baz danych Oracle. Często szkolimy też testerów i pomagamy im zdobyć popularny certyfikat ISTQB. Niezależnie od ilości szkoleń, najważniejsza jest praktyka. Nic nie zapewnia takiego rozwoju, jak udział w ciekawych projektach i współpraca z doświadczonym zespołem. Tu możemy zaoferować naprawdę wiele - wyjątkową wagę przywiązujemy do jakości naszego kodu i korzystamy z najnowszych metod ich zapewnienia. Są to, między innymi, testy jednostkowe, automatyczne i serwery ciągłej integracji. Dlatego też systemy, które tworzymy, przetwarzają miliony zleceń każdego roku. Uważamy się za organizację zwinną, która nie jest skostniała i nie boi się sprawdzać i wdrażać nowych technologii czy metodyk.

Na jakie inne, poza szkoleniami, benefity mogą liczyć pracownicy Państwa firmy? Na stronie czytamy między innymi, że każdy pracownik może liczyć na refundację zakupu branżowej literatury.

Poza zakupem książek IT, oferujemy prywatne ubezpieczenie zdrowotne oraz dofinansowanie do pakietu sportowo-rekreacyjnego. Oferujemy również kursy doszkalające z języka angielskiego.

O warszawskim biurze piszą Państwo, że „jest tu cicho i spokojnie, nie ma problemów z parkowaniem i do tego posiadamy ogród, w którym urządzamy grilla”. Jak wygląda atmosfera pracy w 3e?

Staramy się, aby atmosfera była miła i przyjemna. Dlatego daleko nam do korporacyjnych konwenansów i niezrozumiałej struktury organizacji. Dbamy o komfort pracy - nie pracujemy w open space, lecz pokojach po 7-8 osób, mamy klimatyzowane biura, wygodne fotele i duże biurka. Wszyscy mówimy sobie na „ty” i nie wymagamy zakładania garniturów. Wzajemnie się szanujemy i słuchamy tego, co każdy ma do powiedzenia. Spędzamy też wspólnie czas po godzinach pracy - parę razy byliśmy w górach, raz w miesiącu spotykamy się aby zagrać w gry planszowe czy wideo. Aha, jeśli chodzi o nasze biuro w Warszawie, to warto dodać, że jest ono bardzo blisko stacji metra!

Dziękuję za rozmowę.