LIP
10

5 sposobów na dobry PR pracodawcy w Internecie

W ostatnich latach Internet stawał się coraz ważniejszym źródłem wiedzy oraz informacji związanych z każdą dziedziną i branżą – również z rynkiem pracy. Rosnące znaczenie millenialsów, będących za pan brat z nowymi technologiami sprawia, że pracodawcy, którzy chcą przyciągnąć uwagę kandydatów, muszą skupić się na kształtowaniu PR-u właśnie w sieci.

 

Sukces na rynku uzależniony od pracowników?

Choć pozycja przedsiębiorstwa na rynku zależy od wielu czynników – zapotrzebowania na dany produkt, jakości świadczonych usług, stosunku ceny do jakości – to tym, co napędza rozwój każdej firmy, są pracownicy w niej zatrudnieni. Bez nich żadna marka nie miałaby racji bytu. W dobie korzystnej dla kandydatów koniunktury, stworzenie dobrego PR-u pracodawcy w Internecie, znacznie ułatwia pozyskanie wartościowego pracownika. Tym samym zwiększa się szansa na poprawienie bilansu finansowego korporacji.

Dlaczego Internet?

W czasach powszechnego dostępu do sieci, staje się ona ogromnym kompendium wiedzy, z której możliwe jest pozyskanie zarówno ogólnych informacji, dotyczących chociażby bieżących wydarzeń na świecie, jak i tych bardziej szczegółowych, związanych z daną tematyką. Jedną z nich jest bez wątpienia rynek pracy. W ostatnich kilkunastu miesiącach byliśmy świadkami ewolucji, która na nim nastąpiła. Doprowadziła ona do tego, że dziś, to kandydaci mogą pozwolić sobie na selekcję firm, w których chcieliby rozpocząć pracę. Dostęp do Internetu sprawia, że pozyskanie informacji na temat danej marki jeszcze nigdy nie było tak proste. Rzut oka na jej witrynę, social media oraz zapoznanie się z zamieszczanymi przez obecnych i byłych pracowników opiniami związanymi z pracą w firmie, wystarczy kandydatom do podjęcia decyzji, czy chcą aplikować do danego przedsiębiorstwa, czy też nie. A wszystkiego tego można dokonać w domowym zaciszu, siedząc wygodnie w fotelu i popijając kawę.

Internet to pierwsze źródło informacji na temat pracodawców wśród osób młodych. Wpływ millenialsów na rynek pracy już teraz jest coraz większy, a z roku na rok będzie tylko rósł. Właśnie dlatego działania podejmowane w sieci są tak istotne dla budowy dobrego PR-u marki jako pracodawcy. Jak jednak do tego doprowadzić?

  1. Zadbaj o własną stronę

Osoba poszukująca informacji na temat Twojej firmy, prędzej czy później trafi na jej stronę internetową. Wygląd oraz zawarte w niej treści na pewno wpłyną na zdanie, które wyrobi sobie o nas użytkownik. Warto zatem na bieżąco ją aktualizować. To istotne zarówno z perspektywy rekrutacyjnej, jak i biznesowej. Niestety wiele firm w dalszym ciągu nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważną pozycję na ich witrynie powinna zajmować zakładka “kariera” (lub każda inna dotycząca ofert pracy). Nawet jeśli w danym momencie nie prowadzimy żadnej rekrutacji, warto zamieścić krótki komunikat z tym związany. Prosta informacja w stylu “dziękujemy za zainteresowanie, ale aktualnie nie poszukujemy nowych pracowników”, jest lepsza niż zalegające i przedawnione ogłoszenia. Strona internetowa to Twoja wizytówka oraz miejsce, które można przekuć na zainteresowanie potencjalnych pracowników. Pamiętaj, że taka osoba nie będzie ograniczać się tylko do wspomnianej wcześniej zakładki. Wszak jedno z najczęstszych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej dotyczy właśnie wiedzy kandydata na temat firmy, a najlepszym źródłem do pozyskania tych informacji powinna być właśnie jej strona internetowa. Co więcej, warto wykorzystać własny serwis do pokazania, jak wygląda praca w Twoim przedsiębiorstwie.

  1. Bądź obecny w miejscach, w których mówi się o Twojej firmie

Choć witryna przedsiębiorstwa jest bardzo istotnym aspektem, który może wzmocnić PR pracodawcy, to informacje związane z marką można znaleźć także w innych miejscach. Dotyczy to zwłaszcza warunków zatrudnienia. Zarówno byli, jak i obecni pracownicy, chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami związanymi z pracą w danej firmie. GoWork.pl – największy serwis opiniotwórczy w Polsce – ma aż 2,5 mln tego typu komentarzy. Co więcej z informacjami zawartymi w serwisie zapoznaje się miesięcznie 2 mln unikalnych użytkowników. To ogromna grupa potencjalnych pracowników. Wykorzystanie zaawansowanego narzędzia employer brandingowego, jakim jest Profil Pracodawcy pozwala kształtować wizerunek firmy w Internecie. Jego rozbudowa o 8 dodatkowych zakładek, umożliwia przybliżenie najważniejszych informacji związanych z życiem marki.

Wysoko pozycjonowany Złoty Profil firmy w serwisie GoWork.pl, umożliwiający przedstawienie informacji związanych z przedsiębiorstwem

Takie działania ułatwiają przyciągnięcie uwagi kandydatów na pracowników, przy jednoczesnym oszczędzaniu środków finansowych, przeznaczanych na rekrutację oraz działania marketingowe.

  1. Pokaż jak wygląda praca w Twojej firmie

Jeszcze kilka lat temu to poziom wynagrodzenia determinował sposób, w jaki pracodawca będzie postrzegany przez kandydatów. Choć to w dalszym ciągu istotny aspekt, to dziś równie ważna, a dla wielu nawet ważniejsza, jest atmosfera panująca w miejscu zatrudnienia.

Organizowanie tematycznych wydarzeń urozmaicających codzienne obowiązki, zwiększa efektywność zespołu, a to z kolei ma swoje odzwierciedlenie w bilansie finansowym przedsiębiorstwa. Tym samym stworzenie przyjaznego miejsca pracy z pewnością ograniczy rotację wśród pracowników. Wielu pracodawców narzeka na trudności z rekrutacją. Przedstawienie eventów organizowanych w firmie – oddających atmosferę w niej panującą – potencjalnym kandydatom, z pewnością przełoży się na kształtowanie pozytywnego PR-u marki. Tym samym znacznie ułatwi pozyskanie nowych, wartościowych specjalistów. Odpowiednim miejscem do takich działań są nie tylko strony internetowe przedsiębiorstw oraz media społecznościowe, ale również zakładka aktualności w serwisie GoWork.pl.

I dzień lata w GoWork.pl

  1. Reaguj na opinie

Na PR marki wpływa również jej zachowanie względem opinii pracowników – byłych lub obecnych – dotyczących warunków zatrudnienia panujących w firmie. Pracodawcy wchodzący w interakcję z użytkownikami, udzielający merytorycznych odpowiedzi, jawią się jako wiarygodni. Dobry pracodawca, to nie ten, który nie popełnia błędów – takich po prostu nie ma – ale ten, który potrafi przeprosić za zaistniałą sytuację, wyjaśnić ją i wyciągnąć z niej wnioski. Umiejętność reagowania na pojawiające się opinie o pracodawcach pokazuje, że firmie zależy na zdaniu pracowników.

  1. Komunikuj się z pracownikami i kandydatami

Millenialsi cenią sobie szybkie i mniej formalne sposoby porozumiewania się – również te, związane z rekrutacją. Coraz popularniejszymi kanałami komunikacji między kandydatem, a pracodawcą stają się social media firmy oraz miejsca, w których potencjalni pracownicy mogą znaleźć informacje związane z pracą w przedsiębiorstwie. W naturalny sposób zmniejsza to dystans między tymi podmiotami i pozwala marce pokazać swoją ludzką twarz. Kandydaci z kolei mogą dzięki temu uzyskać odpowiedź na nurtujące ich pytania. Jeżeli z kolei chodzi o komunikację między pracodawcą, a już zatrudnionym zespołem, to jej odpowiedni poziom usprawnia funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Warto w tym celu wykorzystać platformy, takie jak Intranet lub stworzyć grupę w mediach społecznościowych.

Powszechny dostęp do Internetu, coraz większe znaczenie millenialsów na rynku pracy oraz dominująca pozycja kandydatów na nim, sprawia, że dotarcie do potencjalnych pracowników wymaga od firm budowy pozytywnego PR-u marki w sieci. Podjęcie odpowiednich działań z całą pewnością przełoży się na prostszą i szybszą rekrutację oraz umożliwi pozyskanie wartościowych specjalistów.


  • Katarzyna Waluś

    PR w internecie jest niezwykle ważny…Odpowiedzi na negatywne opinie tym bardziej! Bierność szkodzi i psuje nasze interesy..Asertywny i merytoryczny feedback jest jak najbardziej wskazany..

    Odpowiedź

    • GoWork.pl Autor:

      Pani Katarzyno,
      brak odpowiedzi na negatywne opinie to nieme przyznanie racji osobie zamieszczającej wpis. Słusznie Pani zauważyła, że brak odpowiedniej reakcji, czyli podjęcia merytorycznej dyskusji, niekorzystnie przełoży się na sytuacje firmy. Warto wchodzić w interakcję z użytkownikami i na bieżąco rozwiewać ich wątpliwości.
      Pozdrawiamy!

      Odpowiedź

  • Bartosz Niezwiązani

    Co tu dużo mówić, prowadząc firmę, trzeba zainwestować w reprezentatywną stronę internetową, która jest po prostu wizytówką naszej firmy. Musi być intuicyjna i przejrzysta, przyjazna dla potencjalnych klientów. Dobrze, że zwróciliście też uwagę na aspekt o odpowiadaniu na opinie, często firmy unikają tego, szczególnie gdy opinie są negatywne.

    Odpowiedź

    • GoWork.pl Autor:

      Słusznie Pan zauważył, że strona internetowa może być wizytówką firmy w Internecie i warto o nią zadbać, bo może przyciągnąć uwagę nie tylko klientów, ale również pracowników i partnerów biznesowych. Jeśli z kolei chodzi o opinie – zwłaszcza negatywne – to pozostawienie ich bez odpowiedzi jest niemym przyznaniem racji użytkownikowi. Wchodząc z nim w interakcję (odpowiadając oczywiście we właściwy sposób) pokazujemy, że liczymy się z jego zdaniem. Nie ma firm idealnych, silne marki zdają sobie jednak sprawę z roli opinii użytkowników na ich temat i potrafią na nie reagować.

      Odpowiedź

Dodaj komentarz

Nie będzie opublikowany na stronie.